Fundașul David Tălmaciu, de la ACS Kids Tâmpa Brașov a fost convocat la echipa națională U19 a României, pentru o acțiune care va avea loc în perioada 30 august-7 septembrie.
Întrucât anumite restricții de călătorie au dus la anularea participării la un turneu internațional, naționala U19 se va pregăti în țară pe toată durata cantonamentului. Tricolorii vor disputa, la Buftea, și un meci de verificare în fața echipei de seniori a lui FC Voluntari, notează frf.ro.
În luna iulie a anului viitor, România va găzdui Campionatul European U19. În contextul pandemiei de coronavirus, UEFA a decis ca faza preliminară a calificărilor să se dispute în martie 2021 (13 mini-turnee), iar faza Turului de Elită va fi înlocuită de play-off-uri în care vor juca 14 echipe, până la finalul lunii mai 2021. România este, însă, calificată deja, din postura de țară-gazdă, la turneul final. Turneul va avea la start 8 echipe și va debuta pe data de 30 iunie 2021, finala competiției fiind programată pe 13 iulie.
Fundașul David Tălmaciu de la Kids Tâmpa, chemat la selecționata U19 a României
FOTBAL – LIGA 3: ACS SR Municipal Brașov vrea să adune suporterii
• Noua conducere a SR-ului vine în întâmpinarea Ligii Suporterilor Stegari și a Asociației Galben Negru, cele două entități în care sunt grupați fanii „galben-negri”
Conducerea echipei de Liga a 3-a SR Brașov își propune, pentru următoarea perioadă, o întâlnire cu grupările suporterilor „stegari”, pentru o colaborare cât mai bună în noua etapă a vieții clubului, după schimbările care au avut loc în această vară, atât la nivel administrativ, cât și la nivel al băncii tehnice.
Astfel, oficialii formaţiei au lansat invitaţii pentru întâlniri către cele două ligi ale suporterilor legal constituite juridic, LSS (Liga Suporterilor Stegari) şi AGN (Asociaţia Galben Negru).
La cele două întâlniri vor participa reprezentanți ai conducerii clubului, antrenorii, dar şi căpitanii echipei.
„De câteva zile, în structura juridică a ACS SR Municipal Brașov, s-au produs modificări la nivel organizatoric. Noua structură, dorește să vă mulțumească în primul rând pentru faptul că ați contribuit din plin până în acest moment la păstrarea în viață a «spiritului stegar» în Brașov, și dorește să vă asigure de bunele intenții pentru ca acest lucru să se întâmple și pe viitor. Dorim să vă invităm, în mod oficial, la o întâlnire unde să ne cunoaștem reciproc, să identificăm împreună situația reală existentă şi să stabilim colaborarea ulterioară. Vă informăm că suporterii și ligile organizate de suporteri galben-negri, mereu vor constitui o prioritate pentru noi”, se arată în cele două invitaţii trimise către LSS şi AGN.
Mutări în toate compartimentele
Amintim că, la începutul săptămânii trecute, Ciprian Jurubescu a fost numit manager general al lui SR Braşov, după ce Adunarea Generală l-a validat pentru această funcţie pe o perioadă de cinci ani. Totodată, Gabriel Stan, omul care a făcut performanţă la FC Braşov, este noul membru al Comitetului Director, înlocuindu-l pe Florin Ghimbăşan.
Pe de altă parte, dacă Ioan Naghi va rămâne director tehnic la SR în sezonul viitor, cei doi antrenori sunt nume noi: funcţia de antrenor principal îi va reveni lui Liviu Nicolae în timp ce Şerban Moraru, care va fi şi jucător, va prelua atribuţiile antrenorului secund.
Debutează în Cupă, la Târgu Secuiesc
Primul meci oficial în sezonul 2020-2021 pentru SR Brașov va avea loc pe 9 septembrie, în deplasare la KSE Târgu Secuiesc, în primul tur din faza națională a Cupei României.
În campionat, SR-ul ar trebui să dispute prima partidă pe 12 septembrie, cele zece serii ale L3 și țintarul nefiind încă stabilite de către Federația Română de Fotbal.
Pare gata, dar nu e: Spitalul modular va primi pacienți abia „din prima jumătate a lunii septembrie“
• Paturile sunt așezate la locul lor, complet echipate şi „ca scoase din ţiplă”, dar nu există personal
Amenajarea secţiei modulare de Anestezie-Terapie Intensivă (ATI) de la Spitalul Judeţean a fost finalizată însă paturile nu vor utilizate în următoarele zile. În ciuda faptului că anterior, conducerea spitalului şi conducerea Consiliului Judeţean vorbeau despre finalizarea la 21 august a secţiei modulare şi dotarea ei cu echipamente şi personal până la finele lunii, acum termenul s-a mai amânat puţin. Ieri, la sosirea premierului Ludovic Orban, care a inspectat secţia, directorul medical al Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Braşov, dr. Cătălin Mişarcă, a declarat că secţia va deveni funcţională „în prima parte a lunii septembrie”. „Eu cred, să fim realişti, că în prima parte a lunii septembrie va fi funcţională. Să dau o dată fixă nu ar fi un lucru bun acum”, a mai spus dr. Cătălin Mişarcă.
Secţia modulară este gata, dar nu poate fi pusă încă în funcţiune
Secţia modulară de ATI a Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Braşov, care va prelua pacienţii cu forme grave şi severe de COVID, arăta ieri impecabil. Amenjararea a fost finalizată, dotările erau puse la punct, cu excepţia curţii, unde trebuie să se mai finalizeze unele mici detalii. Nu se ştie dacă acest lucru s-a întâmplat în aşteptarea vizitei primului-ministru Ludovic Orban, a ministrului Sănătăţii, Nelu Tătaru, şi a altor doi miniştru din Cabinet. Cert este că toate cele 28 de posturi (paturi) din secţie erau complet echipate şi „ca scoase din ţiplă”. „Unitatea modulară este finalizată, toate instalaţiile sunt funcţionale la această oră. Urmează mici detalii, care ţin de partea medicală – să facem probele pe aparate şi diverse reglaje. Am primit ceea ce am cerut de la Minister – ventilatoare, injectomate, infuzomate, pe care le vom putea folosi alături de ceea ce deja aveam noi. În câteva zile, tehnic totul va fi gata. Toate posturile vor fi funcţionale: atât cele 14 pentru terapie intensivă, cât şi cele 14 pentru terapie intensivă intermediară”, spunea ieri dr. Cătălin Mişarcă.
Un singur lucru lipseşte: personalul
Un singur lucru lipseşte pentru punerea în funcţiune a modularului: personalul. În prezent, dacă vrea să pornească activitatea aici, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Braşov ar trebui să lucreze cu persoanalul din alte secţii. „Partea de personal este acum o problemă. S-a aprobat mărirea schemei de personal şi vom scoate noile posturi la concurs”, spunea ieri directorul medical al Spitalului Judeâean. La câteva ore distanţă, purtătorul de cuvânt a anunţat că posturile respective – în număr de 68, au fost scoase la concurs, iar luni este ultima zi de depunere a candidaturilor. Din cele 68 de posturi aprobate de Consiliul Judeţean Braşov pentru mărirea schemei de personal a spitalului, şapte sunt pentru medici, 36 pentru asistente şi 24 pentru infirmiere. Până la rezolvarea acestei chetiuni vor mai trece în jur de două săptămâni, astfel că anunţata punere în funcţiune a secţiei modulare nu se va întâmpla decât pe la jumătatea lunii viitoare. O recunoaşte chiar şi directorul medical al Spitalului Judeţean: „Eu cred, să fim realişti, că în prima parte a lunii septembrie va fi funcţională. Să dau o dată fixă nu ar fi un lucru bun acum”, a declarat dr. Cătălin Mişarcă.
Se lucrează: Guvernul mai promite 25 de milioane de lei pentru Aeroport
• Cele trei niveluri ale terminalului viitorului aeroport au fost ridicate în totalitate, în prezent constructorul lucrând la acoperiş şi faţadă
Guvermul va aloca în cursul acestui an încă 25 de milioane de lei din Fondul de rezervă al Guvernului pentru realizarea Aeroportului Internaţional Braşov – Ghimbav, a declarat prim-ministrul Ludovic Orban, ieri, la Brașov.
„Și anul viitor vom veni cu sumele necesare în completarea resurselor locale“
„În judeţul Braşov printre proiectele pe care le analizăm se află şi Aeroportul Braşov, o investiţie extrem de importantă pentru dezvoltarea judeţului Broaşov şi a judeţelor din vecinătate. Lucrările se desfăşoară într-un ritm susţinut, progresul este evident faţă de vizita anterioară. Aeroportul este finanţat de Consiliul Judeţean, de Primărie şi, evident, şi de Guvern. În plus faţă de cele 50 de milioane alocate prin legea bugetului de stat pentru acest obiectiv de investiţii, Guvernul va mai aloca în cursul acestui an încă 25 de milioane din Fondul de rezervă al Guvernului şi, de asemenea, şi anul viitor vom veni cu sumele necesare în completarea resurselor de care dispun autorităţile locale (…) astfel încât să fim siguri că această investiţie este finalizată cât mai repede “, a declarat Ludovic Orban ieri, aflat într-o vizită la şantierul Aeroportului Internaţional Braşov – Ghimbav. Premierul a fost însoţit de miniştrii Ion Ştefan, Nelu Tătaru şi Lucian Bode.
Cele trei niveluri ale terminalului au fost ridicate
Cele trei niveluri ale terminalului viitorului aeroport din Braşov au fost ridicate în totalitate, în prezent constructorul lucrând la acoperiş şi faţadă, astfel că lucrarea ar putea fi finalizată la sfârşitul lunii noiembrie, informa săptămâna trecută Consiliul Judeţean Braşov. „La intrarea în terminalul de pasageri a început montarea arcelor, acele elemente arhitecturale spectaculoase şi complexe din punct de vedere ingineresc, inspirate din moştenirea culturală a Braşovului, care conferă unicitate şi identitate acestui obiectiv. Ele au fost proiectate de renumitul arhitect braşovean Dorin Ştefan şi, pe lângă aspectul estetic deosebit pe care îl conferă clădirii, au şi funcţiunea practică de a susţine acoperişul”, a precizat preşedintele CJ Braşov Adrian-Ioan Veştea.
În paralel, se derulează mai multe lucrări de infrastructură
Potrivit acestuia, în paralel, se derulează mai multe lucrări de infrastructură la obiectivul de investiţii.
„Mă refer la utilităţile care sunt necesare la aeroport. Se lucrează atât la conducta de apă-canalizare, cât şi la cele de electricitate şi gaze naturale, astfel încât, în momentul în care va fi finalizat terminalul, vom avea şi branşamentele necesare pentru toate utilităţile. Sper ca, în perioada următoare, să aducem echipamentele de securitate, care au fost comandate încă de la începutul acestui an, în Germania. Se lucrează foarte intens şi la balizaj, la sistematizarea pe verticală şi la celelalte nouă obiecte din cadrul Masterplanului Aeroportului”, a precizat Veştea, ieri, după o vizită efectuată pe şantier.
Şcolile braşovene vor avea şi în acest an catalogul electronic
Școlile și liceele din Brașov au, pentru al doilea an la rând, un „catalog electronic“ cu toate instrumentele de management și raportare a situației școlare. Primăria Braşov a anunţat continuarea proiectului „NoteInCatalog“, o platformă electronică mai largă, care, dincolo de faptul că permite părinților să aibă acces direct la notele copiilor lor și la situația prezenței acestora, le oferă și unităților școlare, inspectoratului școlar și primăriei instrumente de lucru pentru gestionarea unitară şi coerentă a învățământului din Brașov, cu atât mai mult cu cât, în situația actuală, instrumentele electronice de lucru sunt tot mai necesare inclusiv în învățământ.
Trei module noi ale platformei electronice, în acest an şcolar
Față de proiectul-pilot de anul trecut, în acest an şcolar aplicația va include trei module noi. Primul este o bibliotecă virtuală, care va permite profesorilor să adauge titluri și linkuri către titluri, iar elevilor să acceseze aceste informații. Modulul „Orar“ va permite profesorilor sau secretariatului să definească orarul la clase, care va putea fi vizualizat atât de elevi, cât și de părinți. Modulul de teme va permite profesorului să trimită o temă în format text, fișier sau fotografie și va permite elevului să trimită retur rezolvarea temei, de asemenea în format text, fișier sau foto. Mai mult, modului va permite profesorului și un sistem de notare a temelor primite.
23 de şcoli au utilizat catalogul electronic anul trecut
Anul trecut, platforma a fost utilizată de 23 de unități școlare din Municipiul Brașov, totalizând 19.550 de elevi. Au fost conectați în aplicație 1.341 de profesori, și peste 10.400 de părinți, dintre care 9.275 prin intermediul aplicației mobile și 1.225 prin intermediul aplicației web. În anul școlar 2019-2020 au fost trecute 542.363 note, prin intermediul aplicației NoteInCatalog, 184.726 absențe și 15.366 mesaje au ajuns la părinți mai repede, contribuind astfel la creșterea performanței elevilor, la scăderea absenteismului și la o mai bună comunicare între școală și părinți. Reamintim că platforma elctronică a fost implementată de SC Royalbit SRL şi permite generarea diferitelor tipuri de rapoarte şi statistici, de la cea referitoare la elevii cu situație neîncheiată – filtru pe semestru și unitate, la situația absențelor dintr-o clasă, motivate și nemotivate, pe semestru sau situația statistică pe clasă, pe medii, elevi înscrişi/retraşi/transferaţi/exmatriculaţi.
Ludovic Orban: teatrele, cinematografele şi restaurantele în spații închise se redeschid de la 1 septembrie
Teatrele, cinematografele şi restaurantele îşi pot relua activitatea în spații închise, începând cu 1 septembrie, a anunțat premierul Ludovic Orban, la începutul ședinței Guvernului de ieri. „De la 1 septembrie vom permite reluarea activității spectacolelor și concertelor în spații închise, în cinematografe, în teatre”, a spus Orban.
Acesta a precizat că va fi luată decizia în Comitetul Național pentru Situații de Urgență (CNSU), care va fi transformată, apoi, în hotărâre, pentru deschiderea activităților culturale în interior și a restaurantelor, de la 1 septembrie.
Hotărârea va fi transpusă în hotărâre de guvern până la data de 1 septembrie, a mai spus Orban. „Vom adopta în CNSU decizia pe care trebuie să o transpunem în Hotărâre de Guvern până la data de 1 septembrie privitoare la deschiderea activităţilor culturale în spaţii închise de la data de 1 septembrie. E vorba despre spectacole, teatru, concerte, cinematografe”, a afirmat premierul.
Acesta a precizat că va fi nevoie și de un ordin comun al Ministerului Culturii și Ministerului Sănătății, care ar urma să fie pus în dezbatere publică de vineri.
În privința activităților de servire a mesei în spații închise, va fi necesar un ordin comun al Ministerului Sănătății, Ministerului Economiei și ANVSA. „Fac un apel la responsabilitatea tuturor instituţiilor, agenţilor economici să fie parteneri cu noi în asigurarea respectării regulilor, astfel încât să nu existe o creştere a numărului de infectări”, a mai spus Orban.
Orban s-a pozat cu „poza“ Sălii Polivalente de la Braşov
Proiectul pentru Sala Polivalentă de la Bartolomeu a intrat în procedura de avizare pentru preluarea de către Compania Naţională de Investiţii, a declarat ieri premierul Ludovic Orban, care a făcut o vizită, cu primarul George Scripcaru şi cu directorul CNI, Manuela Pătrăşcoiu, pe terenul viran pe care pe vremuri era Stadionul Muncipal. Orban, ministrul Dezvoltării și gazdele, s-au pozat cu un panou pe care era ,,poza“ viitoarei Polivalente.
„Am avut prezentarea proiectului realizării Sălii Polivalente Brașov, pe locul fostului Stadion Municipal, un proiect care intră în linie dreaptă. Deja am intrat în proceduri de avizare în cadrul Consiliului Tehnico-Economic al ministerului și în CTE-ul interministerial, a documentaței tehnico-economice elaborată de Primăria Municipiului Brașov. Obiectivul nostru este să finalizăm cât mai repede procedura de aprobare a documentației tehnico-economice care se va finaliza prin hotărâre de guvern, și, ulterior, să putem demara procedurile de licitație, astfel încât să putem începe construcția Sălii Polivalente Brașov“, a declarat premierul Ludovic Orban, la Brașov. Reamintim că în 20 august, în ședință „de îndată“, Consiliul Local a aprobat două proiecte de hotărâre necesare preluării ″Complexului multifuncţional – Sala polivalentă, municipiul Braşov, judeţul Braşov″ de către Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, prin Compania Naţională de Investiţii CNI SA. Primul dintre proiecte vizează predarea terenului viitorului obiectiv de investiții, iar cel de al doilea, aprobarea documentaţiei şi a indicatorilor tehnico-economici aferenţi construcției Sălii Polivalente, obiectiv trecut pe lista de sinteză a subprogramului ,,Săli de sport” , aprobată prin Ordin MLPDA nr. 3446/15.07.2020.
Colecție de studii, niciun drum: A fost semnat Studiul de Fezabilitate pentru varianta la Autostrada Comarnic Brașov
• Un consorţiu internaţional, coordonat de Beta Cops va face Studiul de fezablitate al drumului de pe Valea Doftanei
Compania Naţională de Investiţii a semnat ieri, la Braşov, în prezenţa premierului Ludovic Orban, contractul de realizare a Studiului de Fezabilitate şi a Proiectului Tehnic aferente reabilităţii şi modernizării drumului judeţean DJ102 I Valea Doftanei (Prahova) – Brădet (Braşov). Proiectul va fi fnanţat în cadrul Programului Național de Construcții de Interes Public sau Social implementat de Compania Națională de Investiții. Contractul, semnat de reprezentanţii CNI şi cei ai Asocierii BETA COPS -EAST WATER DRILLINGS -3 TI PROGETTI ITA-LIA – INGEGNERIA IN-TEGRATA S.P.A. (declarată câștigătoare în urma desfăşurării procedurii de achiziție publică, la sfârșitul lunii aprilie a acestui an), are valoarea de 2.795.010,73 (cu TVA).
Studiul de Fezabilitate va fi predat în maxim patru luni
Pe lângă studiul de fezabilitate necesar reabilitării şi modernizării drumului, în cadrul contractului se vor realiza toate celelalte studii necesare întocmirii documentației de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, respectiv studiul topografic, studiul geotehnic, planul de situație pe ridicare topografică, studiul de trafic, studiul hidraulic și hidrogeologic, documentația pentru scoaterea din circuitul forestier, expertiza tehnică, certificate de urbanism, avize, acorduri și studii specifice. Potrivit prevederilor contractuale, termenul de finalizare a studiului de fezabilitate este de patru luni. Ulterior, CNI va desfăşura procedurile legale cu privire la aprobarea indicatorilor tehnico-economici, după care va putea fi demarată procedura de achiziție publică privind contractarea lucrărilor de execuție.
Anul viitor se va semna şi contractul de proiectare şi execuţie
Potrivit estimărilor, la mijlocul anului viitor, dacă totul decurge conform planului, ar putea fi semnat contractul de proiectare și execuție. Finanțarea se va realiza, în condițiile legii, de către Ministerul Lucrărilor Publice, Dez-voltării şi Administraţiei prin Compania Națională de Investiții. Planul autorităţilor este ca drumul să fie refăcut în totalitate, de la fundaţie, până la partea carosabilă, urmând să aibă două benzi de circulaţie şi o lăţime de opt metri. De asemenea, în cadrul proiectului vor fi refăcute toate podurile şi podeţele de pe traseu. În urma modernizărilor, drumul care leagă localitatea prahoveană Valea Doftanei de zona Brădet-Săcele va reprezenta o alternativă de circulaţie la drumul naţional 1. Lungimea totală a drumului este de 24 de km, din care 13,684 km sunt pe teritoriul judeţului Braşov.
Consiliul Judeţean Braşov a predat artera către CNI, în luna aprilie
Pentru ca acest proiect investiţional de amploare să poată fi realizat de CNI, în prealabil, segmentele de drum aflate pe teritoriul administrativ al judeţelor Prahova şi Braşov au fost predate în folosinţă gratuită, către Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, în urma unor hotărâri adoptate de cele două consilii judeţene. Astfel, în cadrul şedinţei CJ Braşov din 8 aprilie a fost aprobată predarea în folosință gratuită a amplasamentului, în vederea reabilitării și modernizării DJ 102 I, limită de județ Prahova – DN 1A Șanțuri. Proiectul de reabilitare şi modernizare a drumului DJ 102 I a fost iniţiat de preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian-Ioan Veştea, care la începutul acestui an a purtat discuţii cu conducerea Ministerul Dezvoltării şi cu reprezentanţii autorităţilor locale din Prahova, pentru a găsi o modalitate de finanţare a acestei investiţii. „Sunt foarte bucuros că acest proiect a făcut un nou pas în implementare, având în vedere că prin realizarea lui vom rezolva problema traficului aglomentat de pe DN 1 şi vom putea deschide şi mai mult zona Săcele – Valea Doftanei pentru o mai mare dezvoltare economică şi un turism competitiv. Faptul că Ministerul Dezvoltării, prin CNI, a agreat propunerea noastră de a prelua investiţia şi a o duce la bun sfârşit reprezintă un sprijin extraordinar pentru administraţiile publice judeţene din Braşov şi Prahova, care sunt scutite de alocarea unor fonduri importante din bugetul local pentru realizarea proiectului”, spune preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian-Ioan Veştea.
Alegeri locale 2020: Start în prima campanie electorală cu mască
l De astăzi și până în 26 septembrie, partidele, candidații, dar și alegătorii trebuie să respecte reguli speciale din cauza pandemiei
Alegerile locale 2020 intră în linie dreaptă. Campania electorală pentru alegerea primarilor și a consiliilor locale și județene. Campania se va încheia sâmbătă, 26 septembrie, la ora 07.00, cu 24 de ore înainte de deschiderea urnelor de vot. Din cauza pandemiei și a regulior sanitare, anul acesta, campania va fi diferită de cele din alți ani. Participarea la mitingurile electorale va fi drastic limitată. Și votul propriu-zis va fi diferit, pentru că în secțiile de votare vor trebui repectate normele de igienă și de distanțare socială. Este de așteptat ca procedura de votare să dureze mai mult. Va depinde doar de prezența la vot dacă vor apărea cozi și aglomerație.
Mitinguri în aer liber cu cel mult 100 de participanți
Guvernul a stabilit în ultima ședință de dinaintea începerii campaniei electorale măsurile de protecţie sanitară pentru perioada următoare. Potrivit notei de fundamentare a proiectului, pentru desfăşurarea în siguranţă a evenimentelor și mitingurilor electorale se instituie obligaţia organizatorilor de a asigura respectarea următoarelor măsuri:
în cazul evenimentelor/întrunirilor desfăşurate în spaţiu închis, limitarea numărului participanţilor a fost modificată aseară la maximum 50;
în cazul evenimentelor/întrunirilor desfăşurate în aer liber, limitarea numărului a fost modificată aseară la maxim 100;
efectuarea triajului observaţional şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor, pentru toate persoanele care intră/sosesc în spaţiul în care se desfăşoară evenimentele/întrunirile;
menţinerea distanţei fizice de un metru între participanţii la evenimente/întruniri, inclusiv la cele desfăşurate pe stradă sau din uşă în uşă;
afişarea regulilor de acces şi de protecţie individuală în locuri vizibile în spaţiile în care se desfăşoară evenimentele/întrunirile;
în cazul acţiunilor desfăşurate pe stradă, limitarea numărului persoanelor care se deplasează în grup sau formează un grup la maximum 6;
în cazul acţiunilor din uşă în uşă, limitarea numărului persoanelor care compun echipele la maximum 2 persoane;
aplicarea regulilor de igienă colectivă şi individuală pentru prevenirea contaminării şi limitarea răspândirii virusului SARS-COV-2.
Măsuri sanitare în secțiile de vot
În acest an, votul va fi diferit față de anii trecuți, din cauza pandemiei de coronavirus. Secțiile de votare vor trebui dotate cu măști de protecție și materiale dezinfectante pentru membrii secțiilor și votanți.
Măsura este cuprinsă tot într-o hotărâre de guvern, care, pe lângă măsurile obișnuite legate de organizarea alegerilor (ordine publică, transportul și paza materialelor de vot etc.), stabilește și ce trebuie făcut pentru a împiedica răspândirea virusului SARS-CoV-2 odată cu procesul de vot.
Art. 3, HG 577/2020
(1) Ministerul Sănătății distribuie, prin intermediul instituțiilor prefectului, către primari, materiale dezinfectante pentru sediile secțiilor de votare. (…)
(4) În zilele de 26 și 27 septembrie 2020, președintele biroului electoral al secției de votare se va asigura că membrii biroului electoral al secției de votare și operatorii de calculator primesc și utilizează, pe durata activităților desfășurate în localul de vot, măști de protecție.
(5) Fiecare membru al biroului electoral al secției de votare și operator de calculator beneficiază, de regulă, de câte 5 măști de protecție și 5 perechi de mănuși.
(6) Instituțiile prefectului cu sprijinul primarilor asigură, prin personalul tehnic al birourilor electorale ale secțiilor de votare, distribuirea a câte unei măști de protecție fiecărei persoane acreditate, delegat acreditat și alegător care se prezintă la secția de votare.
(7) Instituțiile prefectului asigură distribuirea pentru ziua votării a câte unei măști de protecție fiecărei persoane care face parte din personalul de pază sau din personalul tehnic al birourilor electorale ale secțiilor de votare.
Calendarul alegerilor locale 2020
Campania electorală pentru alegerile locale 2020 începe vineri, 27 august, la ora 00.00, potrivit calendarului alegerilor stabilit prin hotărâre de guvern și publicat în Monitorul Oficial.
Alte repere calendaristice din timpul campaniei electorale (date-limită până la care trebuie îndeplinite sarcini pentru organizarea alegerilor):
4 septembrie – prezentarea machetei fiecărui buletin de vot din fiecare circumscripție electorală membrilor birourilor electorale de circumscripție județeană și ai biroului electoral de circumscripție a municipiului București
10 septembrie – confecționarea ștampilelor cu mențiunea „VOTAT” și confecționarea timbrelor autocolante
12 septembrie – aducerea la cunoștință publică a numărului circumscripțiilor electorale, a delimitării și numerotării fiecărei secții de votare, precum și a sediilor acestora
22 septembrie – tipărirea buletinelor de vot
23 septembrie – comunicarea reprezentanților în biroul electoral al secției de votare
24 septembrie – completarea biroului electoral al secției de votare cu reprezentanții partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale și organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale
25 septembrie – tipărirea listelor electorale permanente și a copiilor de pe listele electorale complementare
26 septembrie, ora 07.00 – încheierea campaniei electorale
27 septembrie, ora 07.00 – începerea procesului de vot pentru alegerile locale 2020
27 septembrie, ora 21.00 – închiderea urnelor de vot
28 septembrie – numărarea voturilor, încheierea proceselor-verbale și întocmirea dosarelor cu rezultatele votării
– predarea către biroul electoral de circumscripție a dosarelor cuprinzând rezultatele votării în secția de votare pentru consiliul local, primar, consiliul județean sau Consiliul General al Municipiului București, președintele consiliului județean sau primarul general al municipiului București, după caz
28 septembrie – totalizarea voturilor exprimate și atribuirea mandatelor
Tainele istoriei: „Jurământul tinerilor blaki“
• Prima mărturie scrisă despre cântecele luptătorilor vlahi s-ar afla în Codexul Rohonczi, o carte veche de peste 1000 de ani, păstrată la Budapesta, care continuă să nască mari controverse între istorici, arheologi și paleografi
Codexul Rohonczi, o carte veche de aproape 1000 de ani a creat dispute după dispute între istorici și paleografi. Păstrat la Budapesta, Codexul Rohonczi este un document controversat ce datează aproximativ din anii 1100, al cărui sistem de scriere este ciudat, și încă nu a fost descifrat într-o formă care să fie unanum acceptată de specialiști. Denumirea cărții a fost dată dupa orașul Rohonc, în vestul Ungariei, acum Rechnitz, Austria, în care a fost păstrat până în 1838 când a fost donat Academiei Maghiare de Știinte. Codexul are 448 de pagini, fiecare cu circa 9-14 șiruri scrise cu cerneală violet. In text sunt intercalate desene, miniaturi cu scene laice și religioase. Au fost propuse de-a lungul timpului diverse interpetări sau „traduceri”.
A fost scrisă cu caractere dacice
În 2002, o româncă anunța că a tradus Codexul Rohonczi și că documentul este scris cu caractere dacice, de la dreapta la stânga, și se citește de jos și în sus. După 20 de ani de muncă, arheologul Viorica Enăchiuc a tradus, în premieră, filele misteriosului manuscris care, susținea ea, vorbește despre vlahi și regatul lor.
„Jurământul tinerilor blaki“
Codexul conține și versurile unui cântec de luptă, numit „Jurământul tinerilor blaki“ care a fost tradus în felul următor: „O viață, tăciunele șarpelui, puternic veghetor,/ Înșelător, să nu primești a te uni/ Cu prorocirile şarpelui, anuale, pentru că lovit/ Vei fi/ Cântecul cetății aud îndelung/ Mergeți vioi, jurați pe căciulă, pe puternica căciulă!/ Să juri cu maturitate și cu convingere!/ Să fiu ție putere vie, trăiesc, în luptă să fiu! Alesul jurământ prețuiește șoimul tău, mergi cu jurământ puternic!“
„Scriere secretă“
În 1982, Viorica Enăchiuc a aflat dintr-o revistă publicată în Ungaria de existența în arhivele Academiei Ungare a codexului Rohonczi. Se spunea că e redactat într-o limbă necunoscută. A făcut rost de o copie. Timp de 20 de ani a muncit ca să-i descifreze tainele. Cartea, legată în piele, a fost păstrată în localitatea Rohoncz până în anul 1907. Groful Batthyany Gusytav a dăruit-o Academiei de Științe a Ungariei, în 1838. Nu se știe prin câte mâini a trecut de-a lungul secolelor. După Al Doilea Război Mondial, doctorul Vajda Joysef, preot misionar, îi scria cercetătorului Otto Gyurk, în legătură cu Codexul. „Se găsește în Arhivele Academiei de Științe a Ungariei, o carte rară, Codexul Rohonczi. Acest Codex este scris cu o scriere secretă pe care nimeni n-a reușit s-o descifreze până acum. Şi eu am încercat. Literele sunt asemănătoare scrierii grecești. M-am gândit că seamănă și cu literele feniciene, apoi am încercat pe baza vechii scrieri ungurești, dar n-a mers. Toate încercările le-am aruncat în foc“. După ce a studiat Codexul, cercetătorul Otto Gyurk a publicat în 1970 o parte din observațiile sale într-un articol, în care a încercat să identifice acele semne din manuscris care ar putea semnifica cifre.
Alfabet dacic cu 150 de caractere
Viorica Enăchiuc a descoperit că textele Codexului au fost redactate în secolele XI-XII, într-o limbă latină vulgară (daco -romană), cu caractere moștenite de la daci. ,,Sunt semne care au aparținut alfabetului dacic ce cuprindea aproximativ 150 de caractere cu legăturile respective. Textele din Rohonczi au fost redactate în latina vulgară dar într-un alfabet dacic, în care dominante sunt străvechile semne utilizate de indoeuropeni în epoca bronzului“, spune arheologul.
Solii și cântece ale vlahilor
Codexul are 448 de pagini, fiecare cu circa 9-14 rânduri. Cuprinde o culegere de discursuri, solii, cântece și rugăciuni care includ 86 de miniaturi. Consemnează înființarea statului centralizat blak (vlah), sub conducerea domnitorului Vlad, între anii 1064-1101. „Sunt informații despre organizarea administrativă și militară a țării ce se numea Dacia. Avea hotarele de la Tisa la Nistru și mare, de la Dunăre spre nord până la izvoarele Nistrului. Mitropolia blakilor avea sediul la Ticina – cetatea din insula Păcuiul lui Soare“, a descoperit Viorica Enăchiuc.
Membră UNESCO
Viorica Enăchiuc e absolventă a Facultății de Filologie, secția Română- Istorie, din cadrul Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași, promoția 1963. Lucrarea de licență și-a luat-o în arheologie. E membră UNESCO din 1983. Mulți ani a condus șantiere arheologice în Oltenia, Muntenia și Moldova. A cercetat scrierile vechi din neoliticul mijlociu și epoca dacică. Și-a prezentat lucrările la conferințe în țară și în străinătate: Austria, Franța, Germania, Italia, Israel. Burse de studiu a primit în Italia, pe probleme de arheologie, și în Danemarca, unde a studiat scrierea runică.
Critici și dispute
Lucrarea Vioricăi Enăchiuc, publicată în 2002, a fost primită, însă, cu o critică virulentă. Cea mai dură voce este a paleografului Dan Ungureanu, care apreciază că „Limba în care e scrisă cartea ar fi latina vulgară din secolele XI-XII – pe atunci se vorbea deja româna comună, știm asta comparând româna şi aromâna, fondul lor comun seamănă bine cu limba care va fi fost vorbită în secolul al XI-lea. Autoarea oferă un îngrijorător «dicţionar latin vulgar-roman» la finele cărţii – latina vulgară din secolul XII, care n-are nici un cuvânt comun cu româna din secolul al XV-lea, pe care o cunoaştem“, scrie paleograful Dan Ungureanu în revista „Observator cultural“.
Cele 87 de ilustrații din carte, care înfățișează bătălii, peisaje și imagini religioase. Simbolurile par a face trimitere la mai multe religii, inclusiv la creștinism, hinduism și islam, susțin unii savanți care consideră că manuscrisul a fost creat într-o societate în care cele trei religii coexistau.
Cercetătorul maghiar Attila Nyiri a propus teoria conform căreia, dacă sunt întoarse cu susul în jos, paginile sunt – de fapt – un text sumerian. Aceasta este „Ipoteza sumeriano-maghiară”.
Dar și traducerea lui Nyiri a fost criticată. Contestatarii ipotezei sale susțin că istoricul și-a luat o prea mare libertate în rearanjarea simbolurilor, ceea ce, în esență, ar putea duce la un număr infinit de traduceri.