Un brașovean în vârstă 20 de ani a ajuns la spital în această dimineață după ce a fost lovit în plin de o mașină pe o trecere de pietoni de pe strada 13 Decembrie. Tânărul s-a angajat corect în traversarea străzii, când a fost doborât de mașina condusă de un șofer care spune că nu l-a observat la timp. Un echipa de salvatori de la SMURD i-au acordat tânărului îngrijiri medicale la locul accidentului și l-au transportat apoi la Spitalul Județean Brașov.
Șoferul vinovat a fost testat cu aparatul etilotest, iaR rezultatul fiind negativ. Polițiștii continuă cercetările sub acuzația de vătămare corporală din culpă adusă șoferului.
Lovit pe trecerea de pietoni, în Brașov
Școlile se închid trei zile
l Din cauza alegerilor, elevii din toate școlile vor face cursuri online în 25, 28 și 29 septembrie
Școlile din toată țara vor fi închise timp de trei zile , una înainte și după alegerile locale din 27 septembrie. Autoritățile au luat această decizie pentru a avea timp să dezinfecteze toate sălile de clasă în care se organizează secții de votare. Ministrul Educației Monica Anisie a anunțat că elevii nu vor merge la școală în 25, 28 și 29 septembrie, adică în zilele de vineri, luni și marți, înainte și după alegeri.
Elevii nu vor fi însă în vacanță în aceste zile, pentru că toate orele din orar se vor derula online în această perioadă. „Chiar dacă se închid şi se suspendă cursurile fizic, orele vor continua online. La nivel național se vor închide toate unitățile de învățământ vineri, luni și marți în vederea desfăşurării alegerilor. Luni dimineaţa va avea loc o consultare cu asociaţiile comunelor, oraşelor şi municipiilor şi uniunea consiliilor judeţene cu Ministerul Educaţiei prin care să stabilim dacă se vor închide şi vineri, în funcţie de localităţile şi şcolile în care se desfăşoară procesul educaţional”, a declarat ministrul Monica Anisie.
Pe timpul școlii: Transport gratuit pentru toți elevii
l O hotărâre de Guvern stabilește cum se va deconta transportul public local, intrajudețean și interjudețean, gratuit, în vederea frecventării cursurilor școlare
Toți elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat beneficiază de gratuitate la transportul de persoane în vederea frecventării cursurilor școlare. Mecanismele de decontare pentru transportul public local, intrajudețean și interjudețean, gratuit, de care beneficiază elevii sunt prevăzute de Hotărârea de Guvern nr. 435/2020
Transportul public local
Pentru a putea beneficia de gratuitatea serviciilor publice de transport local, elevii din învățământul preuniversitar solicită centrelor de emitere a documentelor de transport, aparținând operatorului de transport public local, în baza carnetului de elev emis de unitatea de învățământ, eliberarea documentului de călătorie (legitimație de transport/abonament/card sau alte documente-tip cu valabilitate lunară). Carnetul de elev trebuie să fie vizat prin ștampilă pentru anul în curs).
Operatorul de transport public local emite factură fiscală în cuantum de 50% din suma de plată pentru fiecare unitate de învățământ și 50% pentru unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia domiciliază elevul/ raza teritorială a unității de învățământ.
Transportul public intrajudețean
Pentru asigurarea gratuității transportului elevilor care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu, unitatea de învățământ eliberează elevului, la cerere, o adeverință care atestă calitatea de elev, dreptul acestuia de a beneficia de transport gratuit, precum și traseul de la unitatea de învățământ la localitatea de domiciliu.
Pe baza acestei adeverințe, operatorul de transport rutier/naval eliberează elevului documentul de călătorie de tipul legitimație de transport/abonament/card sau alte documente tip, pe traseul prevăzut în adeverința mai sus amintită. O copie a documentului de călătorie e depusă la școală (care centralizează aceste date). Operatorul de transport emite factură fiscală în cuantum de 50% din suma de plată pentru fiecare unitate de învățământ și 50% pentru consiliul județean.
Transportul public interjudețean
Elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat, domiciliați în altă localitate față de unitatea de învățământ, depun la începutul fiecărui semestru la secretariatul unității de învățământ o cerere din care să rezulte solicitarea asigurării transportului rutier interjudețean ca urmare a frecventării cursurilor la respectiva unitate de învățământ. Unitatea de învățământ eliberează solicitantului o adeverință care-i atestă calitatea de elev înmatriculat la respectiva unitate, traseul de la unitatea de învățământ la localitatea de domiciliu și dreptul de a beneficia de transport gratuit. Pe baza acestei adeverințe, operatorul de transport eliberează elevului legitimația de transport gratuit pe traseul prevăzut în adeverința eliberată de unitatea de învățământ. O copie a acestei legitimații de transport, cu numele operatorului și traseul pe care circulă elevul, se depune de către elev/părinte/tutore la unitatea de învățământ. Operatorul de transport, până cel mai târziu la data de 5 a lunii următoare, se prezintă la unitatea de învățământ care va certifica numărul de călătorii, efectuate în luna anterioară, în funcție de prezența la cursuri a elevilor care beneficiază de gratuitate pentru transportul interjudețean.
Pe baza situațiilor certificate de unitatea de învățământ, operatorul de transport va întocmi deconturi lunare centralizatoare pe care le va transmite Ministerului Transporturilor, lnfrastructurii și Comunicațiilor o singură dată pe lună, până la data de 15 a fiecărei luni.
Operatorii de transport au obligația de a menține același tarif pentru elevi pe durata anului școlar
Operatorii de transport au obligația de a menține același tarif pentru elevi pe durata anului școlar, tarif care nu poate fi mai mare decât cel practicat pentru celelalte categorii de călători.
Petiție după moartea motociclistului lovit de TIR la Făgăraș
Pe internet a fost lansată o petiție după ce zilele trecute un motociclist lovit de un TIR și-a pierdut viața, pe DN 1, la intrare în Făgăraș dinspre Brașov. Semnatarii petiției solicită ca la intersecția DN 1 cu drumul ce duce spre Laguna Albastră să fie amenajat un sens giratoriu, motivând că astfel s-ar evita alte accidente grave.
„Asociația Moto Rezistența Făgăraș solicită amenajarea de urgență a unui sens giratoriu și a unor benzi rezonatoare la ieșirea din Făgăraș spre Brașov, la intersecția DN 1 cu drumul care duce spre Laguna Albastră (lângă Rompetrol). Considerăm că este necesar din cauza numeroaselor accidente rutiere grave și foarte grave care au loc în această intersecție. Din discuțiile avute, inclusiv Poliția Rutieră Făgăraș a solicitat CNAIR amenajarea acestui sistem de siguranță rutieră. Vrem să crească siguranța participanților la trafic și evenimentele tragice să fie prevenite. Cel mai recent accident mortal a avut loc joi 17 septembrie 2020 când un motociclist și-a pierdut viața. Mai solicităm ca până la amenajarea sensului giratoriu să fie îmbunătățită vizibilitatea semnelor de circulație existente.Această petiție va fi înaintată autorităților locale, județene și naționale pentru a rezolva problema“, este mesajul petiției lansate de reprezentanții Asociației Moto Rezistența. Petiționarii au și primit și răspuns din partea Primăriei Făgăraș care spune că va trimite o adresă oficială prin care va solicita amplasarea sensului gitatoriu solicitat la CNAIR – administratorul drumului, subordonat Ministerului Transporturilor .
Brașovul revine în topul îmbolnăvirilor cu COVID
l Până acum au murit din cauza coronavirusului 186 de brașoveni l Ieri au fost înregistrate 83 de noi cazuri de infectări
1231 de noi cazuri de COVID-19 au fost depistate ieri în România din doar 13391 de teste prelucrate, iar alte 33 de decese au fost raportate. 7120 de persoane sunt internate, dintre care 470 de pacienți se află la Terapie Intensivă. Cele mai multe noi persoane infectate au fost confirmate în București (270), Brașov (83) și Dolj (78). Din cele 83 DE noi cazuri aoprute la Brașov doar 15 sunt retestpri pozitive ale unor pacienți deja înregistrați. Din cele 5502 de persoane infectate cu COVID 19 până acum la Brașov, 4.198 de pacienți sunt declarați vindecați, iar 186 au decedat.
Instituția Prefectului informează că, potrivit datelor centralizate de Direcția de Sănătate Publică, situația epidemiologică privind COVID-19 în județul Brașov se prezintă astfel:
■ 311 pacienți internați în spitale
■ 485 persoane cu test pozitiv aflate la domiciliu, care au consimțit să se izoleze
■ 398 persoane aflate în carantină la domiciliu
■ 0 persoane aflate în carantină instituționalizată
În cele 7 centre locale din județul Brașov de testare COVID-19 s-au prelucrat până în prezent 55.504 teste, dintre care 523 în ultimele 24 de ore. Acestora li se adaugă testele recoltate în județul Brașov care sunt prelucrate la alte centre din țară.
Primele: Patru locuri de parcare destinate exclusiv maşinilor electrice
Autor: Mihaela PARGHEL
l Parcările sunt amplasate pe str. Nicolea Iorga și au staţii de încărcare şi sisteme de monitorizare video
Patru stații de încărcare au fost montate în acest weekend pe strada Nicolae Iorga, pe locurile de parcare special dedicate mașinilor electrice. Acestea fac parte din pachetul de 19 stații pe care Municipalitatea și-a propus să le amplaseze în următoarele luni în municipiul Brașov. Valoarea acestei investiții este de 423.114,26 lei fără TVA, fonduri de la bugetul local. Pentru următoarele 15 stații fondurile sunt asigurate printr-o finanțare nerambursabilă de la Agenția Fondului pentru Mediu, în valoare de aproape trei milioane de lei. „Prima stație este una de încărcare foarte rapidă, de 50 de KW, care poate încărca, în paralel, două mașini. Timpul necesar pentru o încărcare completă este de 40 de minute. Celelalte sunt stații cu încărcare de 22 de KW care, în funcție de producătorul mașinii, poate încărca complet un autoturism în 4-6 ore. Sistemul montat în această parcare mai conține și alte elemente, o cameră video, cu analiză, care detectează când parchează cineva, mișcarea oamenilor sau a obiectelor din zonă, sistemul fiind integrat în dispeceratul de monitorizare video al primăriei. A fost montat și un senzor pentru sistemul de iluminat public, care va menține nivelul de luminozitate la 30%, până în momentul în care cineva parchează și se duce să își conecteze mașina la sistemul de încărcare, după ce pleacă, acest nivel revine la nivelul economic. Nu în ultimul rând fiecare loc de parcare va fi dotat cu un senzor care va informa când locul de parcare este liber sau ocupat. În următoarele zile vor fi finalizate și configurările în postul trafo și conectarea la rețea, după care vor deveni operabile”, a explicat reprezentantul firm George Zaharia, reprezentantul firmei Flash Lighting, care s-a ocupat de amplasarea acestor staţii electrice.
Staţiile de încărcare vor fi monitorizate video
Componentele sistemului proaspăt achiziţionat sunt o stație de încărcare rapidă 50KW DC + 22 KW AC (două docuri de încărcare), trei stații de încărcare 22 KW AC, un sistem de supraveghere video format din cameră cu sistem cu analiză video dedicată locurilor de parcare, şi senzori pentru detecția gradului de ocupare a locurilor, sisteme de control ale iluminatului public prin realizare de iluminat adaptiv, modul de integrare cu sistemul de telegestiune a iluminatului public existent la nivelul municipiului Brașov şi aplicații software aferente fiecărui echipament hardware.
Sistem de plată online, cu cardul, prin sms sau pre-pay
Locurile de parcare vor fi destinate exclusiv încărcării vehiculelor electrice, vor fi marcate cu culoarea verde și dotate cu panou de informare și instrucțiuni de folosire. Stațiile de încărcare vor permite integrarea unui sistem de plată pentru încărcare (online, prin intermediul unei platforme/aplicații cu card bancar, sau pre-pay, sms etc). Sistemul de parcări destinate maşinilor electrice, supravegheate video, vor folosi o aplicație ce va urmări obiecte în mișcare, cum ar fi persoane și vehicule, și va semnala staționarea în parcare pentru o perioadă prea lungă de timp. Aplicația video, care rulează pe o cameră de rețea, poate ajuta la prevenirea infracțiunilor precum vandalismul și a contravențiilor rutiere. Fluxul video va fi integrat în sistemul de supraveghere video existent la nivelul municipiului Brașov. De asemeena, va exista un sistem de detecție a disponibilităţii parcării, printr-un senzor wirelles montat în dreptul fiecărei parcări. Pe baza analizei făcute de către o aplicație software, se vor afișa informații cu privire la statusul locurilor de parcare individuale (liber/ocupat).
Un consilier local de la Sânpetru acuză intimidări
Tiberiu Mladin, consilier local la Sânpetru, acuză o serie de intimidări din partea unor necunoscuţi şi spune că acest lucru are legătură cu faptul că în şedinţa Consiliului Local care a avut loc pe data de 17 septembrie a ridicat problema lipsei unei documentații solide care să însoțească proiectul de hotărâre privind intrarea în legalitate a unor construcții ridicate de-a lungul timpului fără forme legale.
„Hotărârea putea fi discutată complex până acum, dar a fost aprobată pe ultima sută de metri a mandatului”
Primăria şi Consiliul Local al Sânpetru vor introduce în legalitate casele construite fără autorizație în comună în ultima perioadă de timp, bazându-se pe Legea nr. 7/2020 intrată în vigoare în luna ianuarie, a explicat Mladin. „Hotărârea de Consiliu Local, deși putea fi discutată complex până acum, a fost aprobată pe ultima sută de metri a acestui mandat. Consilierii locali nu au avut la dispoziţie o documentaţie solidă a acestui proiect şi o prezentare a cazurilor aflate in situație şi nici nu s-a organizat o dezbatere publică a acestei măsuri conform Legii 52/2003, privind transparenta decizionala. Un aspect important este că şi primarul însuşi are o astfel de construcţie care va fi introdusă în legalitate cu această ocazie”, a declarat Tiberiu Mladin.
Consilierul consideră că există o legătură între votul său şi „vandalizarea” maşinilor
Proiectul de Hotărâre de Consiliu Local a fost aprobat cu 12 voturi „pentru” şi două „împotrivă”, unul dintre acestea apartinandu-i lui Tiberiu Mladin. „M-am opus în şedinţa acestui proiect de hotărâre, nu pentru ceea ce statuează el, ci pentru că a fost aprobat în astfel de condiţii, cu asemenea lipsă de transparență. Pentru asta, în această dimineaţă (vineri, n. r) m-am trezit cu maşina plină de tot felul de produse urât mirositoare. Consider că există o legătură clară între cele două evenimente, pentru că înainte de şedinţa Consiliului Local am primit un telefon prin care am fost avertizat că dacă nu votez hotărârea privind Regulamentul de legalizare a construcţiilor executate fără autorizaţie o să am de suferit. Şi s-a întâmplat: dimineaţă am constatat că cele două autoturisme, proprietate a familiei, au fost vandalizate cu substanţe biologice. Am făcut plângere la poliţie şi există o cercetare în desfăşurare. Sper ca autoritățile să-şi facă datoria. Şi sper, de asemenea, ca în Sânpetru, hotărârile importante de la nivelul Consiliului Local să nu mai fie luate în grabă, fără o documentare solidă şi fără dezbateri publice care să îi implice şi pe cetăţeni în actul de decizie”, a încheiat Tiberiu Mladin, consilier local PMP la Sânpetru.
Municipalitatea preia clădirea din Piaţa Sfatului unde a funcţionat Oficiul de Cadastru
Primăria Braşov preia de la Statul Român imobilul din Piaţa Sfatului nr. 27 pentru a o reabilita şi a o reintroduce în circuitul turistic. O hotărâre în acest sens a fost aprobată în şedinţa de îndată a Consiliului Local, convocată vineri. Conform documentaţiei care a însoţit hotărârea, Ministerul Justiţiei, ca reprezentant al Statului Român, a solicitat şi un termen pentru reabilitarea acestui imobil, Municipalitatea stabilind un maxim de şase ani. Conform hotărârii, în cazul în care termenul de şase ani nu va fi respectat, clădirea se întoarce la Statul Român. Guvernul României urmează să emită, la rândul său, un act normativ pentru predarea imobilului către Municipiul Braşov. Pentru reabilitarea clădirii va fi nevoie, pentru început, de o expertiză şi de un proiect tehnic.
Imobilul din Piaţa Sfatului nr. 27 a găzduit, în anii trecuţi, Banca Agricolă şi Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, aceasta din urmă fiind în prezent şi cea care administrează clădirea.
Decizie a BEC: O persoană poate vota chiar dacă sistemul arată că a mai votat o dată
l Biroul Electoral Central a anunțat mai multe modificări importante pentru alegerile locale din 27 septembrie
Biroul Electoral Central (BEC) a anunțat mai multe modificări importante pentru alegerile locale din 27 septembrie, iar una extrem de importantă este aceea că o persoană poate vota de mai multe ori. BEC a stabilit procedura care va fi urmată la alegerile locale în cazul în care Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal va semnala că o persoană a mai votat o dată în aceeaşi zi.
Vânătoare de semnături
Potrivit hotărârii adoptate de BEC, în cazul în care, urmare a introducerii codului numeric personal al unui alegător în Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal – SIMPV, acesta semnalează faptul că persoana care s-a prezentat la urne şi-a mai exercitat dreptul de vot în aceeaşi zi la alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2020, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare mai întâi va aduce la cunoştinţa alegătorului că SIMPV a semnalat că şi-a mai exercitat o dată dreptul de vot la aceste alegeri şi că fapta unei persoane care votează de două sau mai multe ori constituie infracţiunea de fraudă la vot prevăzută de art. 3 87 alin. (1) lit. b) din Codul penal şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă şi interzicerea exercitării unor drepturi. În cazul în care alegătorul stăruie în solicitarea de a-şi exercita dreptul de vot, preşedintele biroului electoral al secţiei va contacta telefonic, prin intermediul terminalului pus la dispoziţie de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare unde alegătorul figurează deja înscris în SIMPV, în vederea identificării eventualei semnături a acestuia în dreptul datelor sale de identificare din listele electorale, iar convorbirea va fi înregistrată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale.
Infracţiunea de fraudă la vot se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă
Dacă preşedintele biroului electoral al secţiei de votare apelate infirmă existenţa unei semnături în lista electorală în dreptul alegătorului în cauză, îi va permite exercitarea dreptului de vot. Dacă preşedintele biroului electoral al secţiei de votare apelate confirmă existenţa unei semnături în lista electorală în dreptul alegătorului în cauză, îi va permite să voteze numai după ce acesta va completa şi semna împreună cu preşedintele biroului electoral al secţiei de votare şi operatorul de calculator un proces-verbal. Alegătorul va preciza, în document, că, deşi i s-a adus la cunoştinţă că SIMPV a semnalat că a mai fost înscris ca alegător care şi-a exercitat dreptul de vot la alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale, precum şi că fapta de a vota de două sau mai multe ori constituie infracţiunea de fraudă la vot şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă şi interzicerea exercitării unor drepturi, solicită în continuare exercitarea dreptului de vot.
„Ambele hotărâri sunt legale și corecte”
Avocata Elenința Nicuț a spus pentru Digi24 că hotărârea BEC 109/2020 este „aproape identică” hotărârii BEC 59/2016 și că „ambele hotărâri sunt legale și corecte”. Mai exact, hotărârea din 2016 a constituit baza noii hotărâri din 2020. „Votul multiplu este infracțiune. Până la hotărârea definitivă de condamnare funcționează, însă, prezumția de nevinovăție. Interzicerea dreptului de a vota este o pedeapsă penală complementară care se aplică doar de către un judecător, iar nu de către un șef de secție de vot”, explică avocata Elenina Nicuț.
Cu ochiul pe datornici: ANAF nu mai face popriri, dar blochează temporar banii din contul unor debitori
În cazul în care există debitori care nu și-au achitat sumele la termenele legale, Fiscul nu mai poate face popriri clasice pe conturi până pe 25 octombrie. Însă ANAF instituie popriri asigurătorii și sechestru asigurător, în cazul în care debitorul este suspect de neplată. Astfel că unii datornici nu se pot folosi de acei bani din propriile conturi.
Pe perioada stării de urgență și a stării de alertă, Fiscul nu a mai procedat la măsurile clasice de executare silită a debitorilor. Cu unele excepții. Astfel, nu au mai fost instituite popriri clasice pe conturile datornicilor, iar alte măsuri de executare silită au fost stopate prin ordonanțe militare. Totuși s-au făcut popriri pe numele celor care au avut probleme penale. „În perioada stării de urgență/alertă s-a dispus înființarea popririlor pentru recuperarea sumelor dispuse prin hotărâri judecătorești definitive, pronunțate în materie penală, precum și a ajutoarelor de stat a căror recuperare a fost dispusă printr-o decizie a Comisiei Europene/a furnizorului ajutorului de stat sau a unei instanțe românești”, a informat Administrația Județeană a Finanțelor Publice (AJFP) Dolj, la solicitarea GdS.
Popriri asiguratorii și sechestre pe conturi și bunuri
Nici cei care aveau datorii către ANAF existente înainte de 21.03.2020 nu au scăpat de vigilența ANAF. Chiar dacă nu s-au putut face popriri efective pe conturi, unii dintre debitori nu și-au putut folosi banii din conturi, în această perioadă. Potrivit legii, Fiscul a instituit măsuri asigurătorii pe conturile debitorilor. Sumele sunt indisponibilizate temporar. Aceste măsuri vor fi valabile până la data la care se vor putea efectua popriri pe conturile debitorilor. Acea dată este 25.10.2020.
„În perioada stării de urgență/alertă, în cazul contribuabililor care au înregistrat debite fiscale anterioare datei de 21.03.2020, ANAF a instituit măsuri asigurătorii sub forma popririi asigurătorii și sechestrului asigurător asupra bunurilor mobile și/sau imobile proprietate a debitorului, precum și asupra veniturilor acestuia, în cazuri excepționale, respectiv în situația în care există pericolul ca acesta să se sustragă, să își ascundă ori să își risipească patrimoniul, periclitând sau îngreunând în mod considerabil colectarea”, se arată în răspunsul unui reprezentat al Fiscului. Practic, pe perioada pandemiei este de preferat că firmele cu datorii să își achite debitele către Fisc, decât să li se instituie măsuri asigurătorii pe disponibilitățile băneşti din conturi.
Ce se întâmplă cu popririle la finele lunii octombrie
Înainte de pandemie, Fiscul poprea toate conturile debitorilor, în cazul în care aceștia ajungeau la executare silită. De multe ori se reținea de trei ori mai mult decât suma datorată de debitori. În astfel de situații, ANAF le restituia debitorilor, la cerere, sumele încasate în plus în timpul unei executări silite.
Debitorul era pus pe drumuri să ridice poprirea de pe conturi și să își ceară de la Fisc banii încasați în plus. Uneori, ANAF propunea compensarea sumelor încasate în plus cu alte datorii viitoare, conform legislației fiscale. De ani de zile se discută de posibilitatea popririi unui singur cont al debitorului, în care există disponibilități bănești pentru acoperirea datoriei, dar nu s-a concretizat până acum.
Potrivit legislației adoptate în acest an, ar fi posibilă poprirea electronică, dacă s-ar emite la timp metodologia de aplicare. După data de 25.10.2020 ar trebui să se aplice un Ordin al ministrului Finanțelor Publice, emis în 2020, care se referă la poprirea electronică. Adică, debitorului să i se popreasca de către Fisc doar un singur cont, în care există disponibilități bănești, şi nu toate conturile, cum era până acum. În acest sens, Fiscul trebuie să aibă acces la conturile debitorului şi să găsească acel cont cu disponibilul necesar pentru achitarea datoriei.
Numai că Ordinul nr 1665/2020 privind transmiterea la distanță actelor de executare și a procedurii de comunicare nu poate fi aplicat, momentan. Procedura de aplicare a Ordinului 1665/2020 este în curs de avizare la ANAF.