9.5 C
Braşov
AcasăCititori(P) Coșmaruri: ce sunt și cum le previi

(P) Coșmaruri: ce sunt și cum le previi

Coșmarurile sunt vise urâte, înfricoșătoare, care provoacă sentimente negative precum spaimă, anxietate, frică. De obicei, copiii au mai des coșmaruri, dar astfel de vise pot să apară indiferent de vârstă. Dacă un anumit coșmar apare cu regularitate, sau dacă astfel de vise afectează calitatea somnului, atunci trebuie consultat un medic pentru că este posibil să existe o problemă de sănătate care generează coșmarul.

- Advertisement -

Chiar dacă nu sunt semnul unei afecțiuni, coșmarurile repetate pot provoca teama de a adormi, ceea ce duce la stres, anxietate, lipsa unui somn odihnitor.

Există mai multe stadii de somn, inclusiv cel de somn profund, în care au loc visele. Coșmarurile apar de obicei în timpul somnului REM (mișcarea rapidă a ochilor). Aceste perioade de somn sunt din ce în ce mai lungi, pe măsură ce ne apropiem de dimineață, de aceea este foarte posibil ca aceste vise urâte să se producă în ultimele ore de somn.

În timpul orelor noastre de somn, creierul nostru nu se odihnește, dimpotrivă, este foarte activ. Sortează informații acumulate pe parcursul zilei, le păstrează pe cele importante, le elimină pe celelalte, repară contactele neuronale cu probleme sau chiar elimină neuronii afectați. Din acest motiv, orele de somn sunt foarte importante, pentru că altfel creierul nu ar avea timp să facă toată această muncă de ordonare, selecție, memorare.

- Advertisement -

Iată cum îți dai seama că ai avut un coșmar:

visul este înspăimântător, indiferent dacă ți-l aduci aminte total sau parțial. De obicei însă, îți amintești toate detaliile coșmarului.
coșmarul are în general legătură cu securitatea unei persoane sau cu supraviețuirea acesteia.
visul te trezește din somn.
la trezire ai un sentiment de neliniște, anxietate, spaimă.
este imposibil să adormi la loc imediat după ce te-ai trezit.
constați că ritmul cardiac este mai rapid și ești transpirat. Unele persoane pot suferi atacuri de panică după un coșmar.

Coșmarul este semn de boală:

dacă se repetă cu regularitate;
dacă are efect asupra calității vieții. De exemplu, dacă ești cuprins de panică pe măsură ce se apropie orele de somn, dacă nu reușești să adormi de teamă că vei visa, dacă începe să-ți fie frică de întuneric, dacă ai tulburări de memorie sau de concentrare.

De ce avem coșmaruri

Cauzele coșmarurilor sunt multiple. Este ca și cum sentimentele negative din cursul zilei se manifestă sub o altă formă în cursul nopții. Visele/coșmarurile reprezintă o modalitate a creierului nostru de a se elibera de tensiunea acumulată peste zi. Inclusiv evenimentele fericite (schimbările majore de viață), emoțiile pozitive pot duce la apariția viselor, dar în cele mai multe cazuri acestea nu sunt coșmaruri.

Iată cele mai importante cauze ale coșmarului:

stres, anxietate, depresie;
sindrom de stres post-traumatic: coșmarurile pot apărea în urma unor accidente sau în urma unor experiențe traumatizante (pierderea unor persoane dragi de exemplu). Acest lucru se întâmplă în principal pentru că persoana în cauză are amintiri, iar acestea devin o sursă a coșmarului. Visele terifiante pot înrăutăți situația, chiar dacă ai luat suplimente pentru somn.
migrene: o durere de cap pulsatilă, moderată sau severă, care se resimte pe o parte a capului, însoțită (sau nu) de flashuri luminoase (migrene) poate fi cauza unui coșmar.
afecțiuni grave: boli cardiovasculare, cancer, insomnia sau un somn care este slab calitativ (cu multe treziri pe parcursul nopții).
narcolepsia (boala somnului): somnolență excesivă în cursul zilei.
sindromul picioarelor neliniștite: afecțiune neurologică, senzitivo-motorie.
tratamente medicamentoase: antidepresive, sedative.
vizionarea de filme de groază.

Cum poți trata coșmarurile

Medicul va recomanda un tratament în funcție de cauza care stă la baza coșmarurilor. De exemplu, dacă pentru un pacient cauza coșmarurilor ține de depresie sau anxietate, medicul va prescrie antidepresive sau anxiolitice. Dacă persoana a suferit o afecțiune psihologică, i se va recomanda psihoterapie.

Cum poți preveni coșmarurile

Există câteva modalități prin care coșmarurile pot fi prevenite:
Pe cât posibil, mergi la culcare și trezește-te la aceleași ore.
Încearcă să dormi cel puțin 7 ore pe noapte.
Renunță la mesele copioase luate seara, înainte de culcare.
Renunță la dispozitivele electronice (telefon, laptop, televizor, tabletă). Melatonina (hormonul somnului) nu se mai produce, iar instalarea somnului se face mai greu.
Evită să consumi cafea, alcool înainte de culcare.
Ai grijă ca în dormitor să ai condiții optime de somn.
Exercițiile fizice nu trebuie să lipsească din programul unei zile. Cu toate acestea, seara este recomandată o plimbare, nu exerciții dificile de aerobic sau fitness, pentru că după antrenamente corpul generează adrenalină, va fi dificil să adormi și va crește riscul de coșmaruri.
Evită sursele de stres pe parcursul zilei.
Adoptă o dietă echilibrată și sănătoasă, cu multe fructe și legume.
Nu dormi în cursul zilei.
Dacă este nevoie, păstrează o lampă aprinsă în dormitor. Dacă ai des coșmaruri, o lampă aprinsă te va ajuta să te relaxezi atunci când te trezești.
Nu te lăsa dominat de gânduri negative. Adoptă o atitudine pozitivă și gândește-te că orice problemă are o soluție.

Urmăriți Monitorul Expres și pe Google News

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisment -

Cele mai populare

Web design Brasov
EVOLUEAZA IN CARIERA – CRESTEREA NIVELULUI DE COMPETENTE IN RANDUL ANGAJATILOR!

COMENTARII RECENTE

Domn ministru T B on Incendii de vegetație în județ
Rammstein on Războiul din Ucraina