-3.1 C
Braşov
AcasăStiri BrasovSe întâmplă în Brașov? ”Primăria brașovenilor” - slogan sau realitate?

Se întâmplă în Brașov? ”Primăria brașovenilor” – slogan sau realitate?

Autor: Ovidiu Văcaru

l Aventuri la Servicul Public Comunitar Local de Evidență a persoanelor

O cititoare a cotidianului Monitorul Expres ne-a contactat zilele trecute în legătură cu o întâmplare care a avut loc la Serviciul Stare Civilă din cadrul Serviciului Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor, instituție în subordinea Consiliului Local Brașov. Cititoarea avea nevoie de un certificat de deces pentru unchiul ei, decedat în spital, în urma complicațiilor Covid-19. Este singura rudă vaccinată și disponibilă să rezolve toate actele necesare în aceste cazuri. Ar trebui să ne așteptăm ca, măcar la acest departament din Primărie, brașovenii să aibă parte de empatie, pentru că cei care vin la acest birou nu sunt în cele mai bune momente ale vieții.
Dar, se pare că cititoarea noastră a întâlnit cam ce întâlnim noi toți în toate instituțiile publice: aroganță, lipsă de respect, lipsă de interes, lipsă de empatie. Redăm mai jos întâmplarea, așa cum ne-a fost relatată de brașoveancă:

”Deci, mi-a murit unchiul în spital, de Covid. Soția lui e în stare gravă, tot in spital. Oamenii nu au copii. Fiică-mea a rezolvat acte spitalicești, a mers la primărie și a obținut autorizație de înhumare. Mama mea și sora ei sunt surori cu decedatul. Mama mea este în izolare, sora ei nu e vaccinată. Eu sunt singura persoană care poate să facă ceva. Am sunat la primărie și mi s-a spus că dacă sora care nu este vaccinată (și deci nu are voie în primărie ) îmi face procură notarială, eu pot ridica certificatul de deces. Bun. Merg cu mătușa la notar, fac procura, evident în baza certificatului de naștere care atestă că cei doi sunt frați. Ajung la primărie și de aici mă trezesc protagonista unui ”horror” marca funcționar public la primăria din Brașov. Angajata primăriei, extrem de arogantă, după primele trei vorbe mi-o taie scurt : < Cine ești dumneata? > Chit că asta încercasem să explic până atunci. Se uită pe procură și întreabă : < Asta ce e?>. Răspund : Procură notarială, conform cerințelor primăriei. . Da doamna, o iau de la început cu explicația. Știți, unchiul e mort, soția e în spital, mama mea șamd… Ea: < Nu e bună ! > Cum doamnă nu e buna? . Zic: doamnă, la notar, în momentul în care s-a solicitat procura, au fost prezentate actele care atestă gradul de rudenie. Altfel notarul nu o făcea. Ea: < Lasă-mă doamnă cu notarul, ăla scrie ce-i spui și de ăla de pe scara, pe mine nu mă interesează. Să-mi prezentați certificatul de naștere al surorii să văd că sunt frați > Moment la care mă blochez. Zic: doamnă, femeia a dus actele la notar, le-a prezentat și s-a dus acasă. Nu e vaccinată, că venea ea ! Ea: . Eu pun mana pe telefon și sun notarul : Doamna notar, la primărie nu vrea să-mi ia procura în seamă. Angajatul public se enervează brusc : . De la notar, printr-un gest de bunăvoință, mi se trimite pe telefon o poză a certificatului de naștere al mătușii. Angajata primpriei Brașov nici măcar nu îl privește și mă repede : Eu : Nu doamnă, e certificatul de naștere pe că mi l-ați cerut. < Da, bine, mergeți, îl printați , îmi faceți o copie după buletin pe care mi-o aduceți acum, altfel rup cererea clar? Și veniți după certificat săptămână viitoare > Întreb: Nu se poate mai repede? < Nu doamnă, dacă vreți plătiți taxa de urgență de 200 de lei > M-am conformat. Am ieșit din primărie și am inceput sa plâng. Niciodată în viața mea nu m-am simțit atât de umilită, m-am simțit tratată că ultimul om. Asta în condițiile în care documentele prezentate erau în perfecta conformitate cu ceea ce mi s-a cerut la telefonul Primăriei Brașov. Nu pot să cred că într-o administrație locală față de care plătești taxe și impozite, cineva poate avea tupeul și nerușinarea să te trateze în halul acesta…Îmi pare rău că nu pot să redau tonul ăla superior, aroganța și autosuficiența cu care vorbea angajata Primăriei. Aș fi vrut tare mult să o înregistrez… Când am intrat să dau chitanță pentru taxa de urgență angajata Primăriei îi aplica exact același tratament unei doamne în vârstă…”

Primăria răspunde: ”Nu se confirmă. Doamna trebuia să vină atunci la noi să reclame ” (nr. nu la presă)

Am solicitat un punct de vedere din partea primăriei în legătură cu acest caz. Răspunsul la sesizarea noastră este semnat de directorul executiv George Roșca și Șeful Serviciului Stare civilă, Melania Florescu. Șefii doamnei de la ghișeu au verificat reclamația și au ajuns la concluzia că angajata din subordinea domniilor lor nu a greșit cu nimic. Nu știm cum au ajuns dânșii la această concluzie, atât timp cât reclamanta nu a fost întrebată nimic. Mai mult, șefii lansează întrebări retorice, de genul : de ce nu a reclamat atunci ? Redăm mai jos răspunsul autorităților :
,,Punct de vedere Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor – Brașov: În urma efectuării cuvenitelor cercetări asupra sesizării formulate cu privire la eliberarea certificatului de deces din Arhiva Serviciului Stare Civilă, vă comunicăm următoarele:
– La data de 10.11.2021, s-a prezentat la cam. 25 Birou Arhivă o persoană în vederea solicitării unui certificat de deces, în baza unei procuri speciale.
– În conformitate cu prevederile” art. 10 alin.(1) din Legea 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, cu modificările și completările ulterioare: ”Pe baza actelor de stare civilă se eliberează certificate de naştere şi de căsătorie titularilor sau reprezentanţilor legali ai acestora, iar certificatele de deces, membrilor familiei sau altor persoane îndreptăţite. Certificatele de stare civilă se pot elibera şi altor persoane împuternicite prin procură specială, precum şi avocaţilor împuterniciţi de către titulari sau de către reprezentanţii legali ai acestora, în baza împuternicirii avocaţiale emise cu respectarea prevederilor Legii nr. 51/1995 pentru organizarea şi funcţionarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi Statutului profesiei de avocat, adoptat prin Hotărârea Consiliului Uniunii Naţionale a Barourilor din România nr. 64/2011, cu modificările şi completările ulterioare. În certificatele de stare civilă nu vor fi preluate titlurile de nobleţe, chiar dacă au fost înscrise în unele acte de stare civilă.”
În situația în care solicitantul certificatului de deces declară că este membru de familie, este necesară dovada legăturii de rudenie între acesta și persoana decedată, potrivit art. 405 și 406 din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
De asemenea, eliberarea certificatului de deces persoanei îndreptățite se face la cererea acesteia la care se atașează documente justificative (contract de întreținere, beneficiarul unui testament, renta viageră și alte cazuri asimilate celor menționate).
Urmare analizării cazului, am constatat că nu se confirmă conversația dintre petentă și lucrătorul de stare civilă, așa cum este reprodus dialogul în sesizarea formulată.
Menționăm că în dimineața zilei de astăzi, 11.11.2021, anterior recepționării și instrumentării sesizării, s-a eliberat certificatul de deces persoanei care a depus cererea, fără a exista vreo obiecție sau stare de nemulțumire.
Totodată, facem precizarea că potrivit reglementărilor legale, în cazul în care petenta consideră că funcționarul public a avut un comportament necorespunzător, are posibilitatea să sesizeze Comisia de Disciplină a instituției noastre, cu toate cerințele și consecințele ce decurg din aplicarea Legii nr. 153/2021 privind aprobarea OUG nr. 63/2019 pentru completarea art. 61 alin.(2) din OUG nr.57/2019 privind Codul Administrativ, incidente ambelor părți.
Surprinzător este că petenta, considerând neconform procedura de lucru, precum și atitudinea lucrătorului de stare civilă în exercitarea atribuțiilor de serviciu în relația cu publicul, avea posibilitatea să se adreseze ”la cald” șefului de serviciu sau directorului instituției pentru clarificare și competentă soluționare.
Menționăm că potrivit cerințelor codului de conduită profesională salariații instituției noastre militează pentru respectarea normelor de conduită, având o atitudine demnă și civilizată, un comportament bazat pe respect, corectitudine și bună-credință cu orice persoană cu care intră în legătură în exercitarea funcției publice, fiind îndreptățiți pe bază de reciprocitate, să solicite la rândul lor un comportament similar”.
Rugăm cititorii Monitorul Expres care s-au întâlnit cu astfel de situații să ne contacteze la adresa redacției.

2 COMENTARII

  1. Cred că .cei mai mulți dintre noi iau zilnic contact cu realitatea tristă din primărie. Păcat că oamenii nu îndrăznesc să facă public mai des acest fel de „servicii” oferite.

  2. Astia sunt BUGETARI CU TOT FELUL DE SPORURI SI VAUCERE platite din buget,dece sa se adreseze la Primarie sa se musamalizeze? in Presa sa stie toata lumea cum unora li se urca la CAP.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Cele mai populare

spot_img

COMENTARII RECENTE