8 C
Braşov
AcasăStiri BrasovLucru în condiții extreme: Locul de muncă este coșul de deasupra telecabinei

Lucru în condiții extreme: Locul de muncă este coșul de deasupra telecabinei

Autor: Andra Odiru

l Sculele folosite: o bară metalică și o mătură

Turiștii își iau schiurile, se urcă în cabină, ușile se închid, urmează un scurt apel de pornire și urcarea spre vârful muntelui poate începe. E scena pe care a trăit-o oricine a schiat măcar o dată în Postăvarul și a urcat cu telecabina spre zona superioară a masivului. Există, însă un om pentru care telecabina e loc de muncă. Și nu lucrează în interiorul ei, ferit de intemperii. Vorbim despre revizorul de linie. Este cel care în fiecare dimineață urcă în coșul de deasupra cabinei, cu o misiune extrem de importantă: să verifice linia și să curețe orice bucată de gheață sau zăpadă ar pune în pericol siguranța transportului.

Profesie la înălțime

Erdő Attila are 49 de ani. Este calificat ca revizor de linie și lucrează la linia de telecabină Kanzel. De 16 ani, se ocupă de verificarea liniei, a rolelor și pilonilor. Și face acest lucru în fiecare dimineață, chiar și atunci când condițiile meteo sunt extrem de dure. Își îmbracă echipamentul de asigurare și nu poate uita de căciulă, pufoaică, ochelari de schi și mănuși groase. Abia apoi se instalează în coșul de deasupra cabinei. Arsenalul lui de lucru: o bară metalică, cu care iarna doboară gheața de pe cablurile liniei de telecabină și o mătură cu care trebuie să îndepărteze rapid zăpada de pe pilonii instalației. “Când ești la înălțime și sunt minus 20 de grade sau câte grade or mai fi afară, normal că e mai greu. De la ceață, se pune chiciură, de 20 sau 30 de centimetri, pe pilon și de cam zece centimetri, pe cablu. Trebuie curățată toată, pentru că, altfel, cauciucul merge pe gheață și zdăngăne cabina”, spune Erdő Attila.
Revizorul de linie este cel care, în fiecare dimineață, face prima cursă cu telecabina Kanzel. Cel mai greu îi este iarna, pe ceață, când se formează cruste consistente de gheață, pe instalație. Din coș, poartă bara metalică de-a lungul cablului, în mers, într-un fel în care asigură îndepărtarea stratului de gheață. Bărbatul de 48 de ani se coordonează cu colegii aflați la comenzile instalației de transport pe cablu, pentru a cere oprirea cabinei, în dreptul pilonilor. Acolo părăsește coșul cabinei și, cocoțat pe stâlpii de zeci de metri înălțime, trebuie să curețe toate depunerile care pot afecta funcționarea instalației.

Verificări periodice

Pe lângă operațiunile din fiecare dimineață, linia de telecabină Kanzel este verificată săptămânal, într-un mod amănunțit. Iar singura situație când Erdő Attila nu-și ia echipamentul de protecție, să urce în coș e atunci când viteza vântului crește periculos de mult pentru ca instalația să poată fi operată în condiții de siguranță. În rest, gheața și zăpada trebuie date zilnic jos de pe cabluri și piloni. “Pericolul este să ai linia blocată, să ai foarte multă chiciură, să nu îți alunece pe saboți cablul purtător și atunci să vezi că ai șocuri în funcționarea instalației și totul să devină puțin sacadat”, spune Ioan Rufa, administratorul instalațiilor de transport pe cablu din Poiana Brașov.

Istoria „cabinei mici”

Linia de telecabină Kanzel e cunoscută de brașoveni sub numele de “cabina mică”. Se întâmplă din cauza capacității de transport: 43 de persoane într-o cabină, la Kanzel și 60 de persoane într-o cabină a celeilalte instalații de acest gen din Poiană, linia Capra Neagră. Sau “cabina mare”, cum o știu brașovenii.
Linia de telecabină Kanzel a fost construită de o companie italiană cu tradiție în domeniu, activă și în zilele noastre în industria transportului pe cablu. Linia a fost inaugurată în 1971. Are o lungime a traseului de 2449 de metri. Stația inferioară este la 1040 de metri altitudine, în sudul stațiunii Poiana Brașov. Iar stația superioară este 693 de metri mai sus, la 1733 de metri altitudine, pe creasta principală a masivului Postăvarul. În mod normal, “cabina mică” poate transporta 350 de persoane pe oră. Regulile pandemiei au micșorat însă capacitatea de transport la jumătate. Cabina este pusă în mișcare cu un cablu gros de 2,4 centimetri, iar rolele din angrenaj alunecă pe un cablu purtător, de 5,4 centimetri grosime. Viteza de transport este de 7,5 metri pe secundă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Cele mai populare

spot_img

COMENTARII RECENTE

Blogar solidar cu boschetarul roman de pretutindeni on Primarul din Făgăraș a ”boicotat” începutul anului școlar
Cel mai titrat și apreciat Blogger european thc on Primarul Făgăraşului cere excluderea a 10 membri din Consiliul Local
Cel mai titrat și apreciat Blogger european thc on Primarul Făgăraşului cere excluderea a 10 membri din Consiliul Local
blogger most sustainable most ecologic on Ziua Limbii Române