19.3 C
Braşov
AcasăCititoriSfat Expres: Cele mai sănătoase uleiuri alimentare pentru gătit

Sfat Expres: Cele mai sănătoase uleiuri alimentare pentru gătit

Uleiul este unul dintre alimentele des folosite în gastronomie, fie la prăjit, fie la asezonarea unei salate sănătoase şi răcoritoare. Acesta are consistenţă lichidă şi poate fi de natură vegetală, animală ori minerală, rezultat prin procese de laborator sau industriale.
Uleiurile au în compoziţie trigliceride, care conţin un compus format dintr-o molecula de glicerol şi trei de acizi graşi, fie saturaţi (specifice produselor din carne şi lactatelor, dar şi în unele uleiuri şi alimente supuse rafinării), mononesaturaţi (uleiuri, peşte, fructe oleaginoase) sau polinesaturaţi, (uleiuri– floarea soarelui, soia, şofran, margarinele polinesaturate).
Uleiurile conţin vitamine liposolubile (A, D, E), acizi graşi omega 3 şi omega 6.
Temperatura de ardere este o caracteristică specifică fiecărui ulei şi este important să o cunoaştem, deoarece reprezintă momentul în care se produc substanţe toxice, cancergiene.
E de preferat ca grăsimile de origine vegetală să fie consumate cu moderaţie, deoarece au 9 kcal/g şi este nesănătos să le consumi în exces.
Cele mai sigure uleiuri pentru prăjit sunt acelea care au o temperatură de ardere mai mare de 180 grade Celsius.
În cazul preparării alimentelor prin prăjire NU trebuiesc utilizate uleiuri presate la rece.
Se recomandă să se folosească o singură dată uleiul la prăjit, deoarece toate proprietăţile benefice dispar după prima utilizare şi fiecare nouă prelucrare termică eliberează substanţe cancerigene.
Indicat pentru prăjit este cel de palmier, nehidrogenat, bogat în vitamina A, E şi beta caroten, uşor digerabil, care o temperatură de ardere de 230 de grade şi uleiul de nucă de cocos rafinat, nehidrogenat.
Este important să folosim uleiuri concepute special pentru acest procedeu de prelucrare termică.
Ce uleiuri folosim pentru preparatele care nu necesită prelucrare termică
Cel mai des folosit este uleiul de floarea soarelui, dar se poate folosi şi uleiul de soia, uleiul din sâmburi de struguri.
Uleiul de măsline, vedeta dietelor mediteraneene, este bogat în acizi graşi mononesaturaţi, antioxidanţi şi un adjuvant în bolile cardiovasculare. Este indicat în asezonarea salatelor, sosurilor, peste legumele gătite la aburi. Uleiul de porumb este bogat în vitaminele B, C, D, E, beta caroten, dar şi în microelemente, fier, mangan, ideal pentru salate. Acizii graşi nesaturaţi pe care îi conţine au proprietăţi hipocolesterolemiante şi cresc rezistenţa organismului la bolile infecţioase.
Uleiul de cocos are proprietăţi comparabile cu cele ale untului sau uleiului de măsline. Este recomandat celor care urmează o dietă de slăbire, deoarece este metabolizat rapid de către ficat.
Uleiul de palmier. Conţine 40% acizi graşi mononesaturaţi, 10% acizi graşi polinesaturaţi şi 50% acizi graşi saturaţi, consistenţă solidă, cu aspect de untură pe preparatele prăjite şi răcite. Datorită proprietăţilor sale organoleptice, neschimbate prin reutilizare, este des folosit în domeniul alimentaţiei publice. Este indicat să folosim uleiul de palmier nehidrogenat.
Uleiul de şofrănel presat la rece are o culoare galbenă – aurie, cu gust de cereale şi o aromă de nucă. Are un conţinut bogat în acizi graşi nesaturaţi şi vitamina E (46mg/100g), dar şi proprietăţi antioxidante.
Uleiul de rapiţă este bogat în acizi graşi polinesaturaţi, omega 3. Se recomandă consumul uleiului de rapiţă, deoarece conţine acid alpha-linoleic, un precursor al acizilor graşi omega 3, cu proprietăţi hipocolesteroleminate, anitihipertensive, important în prevenţie, dar poate fi şi un bun adjuvant în tratamenului medicamentos al pacienţilor cardiaci.
Uleiul de arahide este indicat în procesele culinare care folosesc temperaturi înalte. Se păstrează în locuri reci, uscate şi întunecoase. Uleiul de arahide presat la rece are proprietăţi organoleptice, similare cu arahidele, şi proprietăţi hipocolesteroleminante. Previne cancerul, artitrele şi constipaţia.

sursă:www.descopera.ro

Articolul precedentSpecial: Diego Longo, italianul Luceștilor
Articolul următorBancul zilei

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Cele mai populare

spot_img

COMENTARII RECENTE

Blogar solidar cu boschetarul roman de pretutindeni on Primarul din Făgăraș a ”boicotat” începutul anului școlar
Cel mai titrat și apreciat Blogger european thc on Primarul Făgăraşului cere excluderea a 10 membri din Consiliul Local
Cel mai titrat și apreciat Blogger european thc on Primarul Făgăraşului cere excluderea a 10 membri din Consiliul Local
blogger most sustainable most ecologic on Ziua Limbii Române