4.1 C
Braşov
AcasăSanatatePe masa de Crăciun: Porcării sănătoase

Pe masa de Crăciun: Porcării sănătoase

l Porcul crescut cu hrană naturală va da o carne bogată în Omega 3 și acizi grași nesaturați, recomandată chiar și cardiacilor

Produsul vedetă al Sărbătorilor de iarnă sunt ,,porcăriile“, adică preparatele tradiționale din carnea de porc. Aceste bucate nelipsite pe masa de Craviun oferă o garanție în plus dacă sunt gătite dintr-o carne din sursă autorizată, controlată. Porcul crescut cu hrană naturală va da o carne bogată în Omega 3 și acizi grași nesaturați, fiind recomandată chiar și cardiacilor.

Cum preparăm specialitățile de Crăciun

Carnea afumată e cancerigenă, dar numai dacă a fost afumată industrial. La produsele tradiționale, carnea e afumată la rece, în pod, nu direct sub afumătoare. Fumul rece nu produce acei compuși cancerigeni care se degajă când punem carnea pe grătar. În general, carnea fiartă se digeră mult mai ușor decât cea prăjită. Grăsimea poate fi fiartă cu usturoi, foi de dafin și piper, care scad aciditatea. Carnea tocată, fără condimente, fiartă sau friptă, de asemenea se digeră ușor, însă prin tocare se oxidează, pierzându-și din proprietățile nutritive. Dacă vrem friptură, cel mai indicat e s-o preparăm la cuptor. Viscerele (ficatul, rinichii, inima) conțin mari cantități de fier, dar și cupru și cobalt. Ionii de clor, fosfor, sulf provoacă acțiune acidă în organism. Ficatul este un concentrat de microelemente hematopoietice, vitamine (îndeosebi A, colină, B1, B12, PP), 18% proteine și 3% lipide. Limba se digeră ușor și conține 13% proteine, 16% lipide. Toate viscerele sunt bogate în purine fiind contraindicate în gută și uraturie. Cu excepția ficatului, carnea și preparatele din carne sunt sărace în vitamina C și calciu. Supa de oase conține minerale care sunt mai ușor absorbite de organism sub această formă: calciu, magneziu, fosfor. Prețioasa gelatină care se formează în urma unei supe concentrate de oase s-a demonstrat a fi benefică în tratamentul multor afecțiuni cronice, incluzând anemia, diabetul, distrofia musculară și chiar cancerul.

Nu e masă românească fără cârnați, caltaboș și lebăr

Nu e masă românească fără cârnați, caltaboș și lebăr. Dar tochitura, cârnații, slănina, jumările sau caltaboșul sunt alimente grele și cu atât mai dăunătoare dacă sunt consumate cu lăcomie. Cea mai dăunătoare, consumată în vantități mari, este untura de porc, obținută din topirea slăninii. Acest produs conține 99-100% lipide cu o mare valoare calorică. Are o digestibilitate scăzută datorită conținutului mare de acizi grași saturați. Jumările calde, scoase din untura topită, se storc printr-o presă. Găsimea obținută prin fierberea jumărilor este de calitate atât de proastă încât la țară e folosită numai la făcut săpun. De la porc se mănâncă și șoriciul. Deși e gustos, nu e indicat persoanelor cu afecțiuni gastrointestinale, boli de metabolism (gută), boli inflamatorii (artrite și reumatism). Nutriționiștii spun că șoriciul crud nu are nicio valoare nutritivă, fiind mai bun, în cantități mici, șoriciul fiert. Caltaboșul, deoarece conține viscere, are capacitatea de a crește colesterolul, fapt care implicit duce la apariția sau agravarea tututor afecțiunilor cardiovasculare. Nu e indicat să se consume caltaboș dimineața. Toba, lebărul, piftia conțin proteine de calitate proastă și multe lipide de origine animală, deci cresc colesterolul și trigliceridele (afecțiuni cardiovasculare). Persoanele cu diabet sau obeze n-ar trebui să consume aceste preparate. Cârnații și afumăturile, din cauza conținutului ridicat în grăsimi de origine animală, cresc colesterolul. Prin afumare se produc nitriți care au un rol important în apariția cancerului de stomac. La masa de Crăciun se mai mănâncă sarmale. Sfatul specialiștilor este să le preparăm cu cât mai puține grăsimi și sare, iar carnea să fie amestec de porc cu vită. O porție nu trebuie să depășească patru sarmale și trebuie consumate doar la prânz. Nu sunt recomandate diabeticilor.

Carnea nu trebuie mâncată cu pâine sau cartofi

Medicii recomandă ca mâncărurile tradiționale să fie evitate de persoanele cu bulimie, anorexie, diabet și obezitate. Toate alimentele tradiționale sunt greu de tolerat. Dacă nu puteți înlocui carnea de porc cu cea de curcan (cea mai ușoară), educați-vă voința și gustați cu măsură din preparatele de porc, fără să faceți exces. Pentru a ușura misiunea cărnii în organism, carnea nu trebuie mâncată cu pâine sau cartofi prăjiți, combinația îngreunează digestia. E indicat să se consume cu salate sau legume preparate la cuptor sau fierte. Cozonacul conține zahăr, ouă și făină, crește glicemia, deci persoanele supraponderale și diabeticii trebuie să mănânce cât mai puțin cozonac. Salata de boeuf, în cantități moderate, nu are efecte negative. Nu trebuie să punem foarte multă maioneză în mâncăruri deoarece oul preparat astfel este greu pentru ficat și întreg sistemul digestiv va avea de suferit. De la masa de Crăciun nu lipsesc niciodată vinul și țuica. Alcoolul este interzis în cazul persoanelor cu hepatită, hipertrigliceridemie, obezitate. Alcoolul consumat abuziv produce hipoglicemii severe. Oamenii sănătoși pot consuma 1-2 pahare de vin.

Sfaturi pentru un Crăciun sănătos

– Evitați să prăjiți carnea în ulei. Pentru a păstra substanțele benefice din carne, e bine să o preparați la aburi sau la grătar.
– Nu mâncați carne fierbinte. Temperatura crescută poate modifica temporar procesele unei digestii normale.
– Evitați să beți lichide multe înainte de a mânca preparate din carne și nici nu consumați tărie în primele două ore după masă.
– În cantități mari, carnea duce la indigestii și colesterol mărit. Bolnavii cu trigliceridele crescute, hipertensiune arterială, probleme hepato-renale și obezitate trebuie să consume carne în cantități mici.
– Asociată cu fumatul sau consumul exagerat de băuturi alcoolice sau acidulate, carnea poate provoca indigestie sau chiar pancreatită acută.
– Nu e bine să combinăm carnea cu brânză. Stomacul nu poate digera două alimente concentrate în același timp, în special cele bogate in proteine, care conțin două surse de proteine diferite. Deci nu se amestecă ouale cu carnea, cu brânzeturile și cu leguminoasele de tipul măzare, fasole, linte sau cu alimentele bogate in amidon (paste, pâine, cartofi, orez, produse de patiserie).
– Nu e sănătoasă asocierea cărnii cu cartofii prăjiți.
– Fructele și dulciurile se consumă înainte de masă, pe stomacul gol, sau la două ore după masă. Zaharul, mierea, fructoza sau dextroxa inhibă secreția sucului gastric si apare balonarea. A
– O altă combinație dăunatoare: alimente grase (unt, untură, smântână, slănină și uleiuri) cu alimente bogate în proteine sau amidon. Se va forma un bol alimentar indigest și bogat în calorii goale, care îngrașă, dar nu hrănesc.
– Nu beți apă în timp ce mâncați, pentru că astfel veți dilua sucurile gastrice și veți încetini digestia. Și băută imediat după masă, apa are același efect. Corect e să ne hidratăm cu o jumătate de oră înainte de a mânca.
– Nu mâncați fructe acide și dulci în același timp (de exemplu, pere și portocale).
– Combinațiile corecte de alimente ar fi: proteine animale asortate cu legume sărace în amidon, verzi și bogate in apă (spanac, roșii, castraveți, ardei, broccoli, varză).

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Cele mai populare

spot_img

COMENTARII RECENTE

Blogar solidar cu boschetarul roman de pretutindeni on Primarul din Făgăraș a ”boicotat” începutul anului școlar
Cel mai titrat și apreciat Blogger european thc on Primarul Făgăraşului cere excluderea a 10 membri din Consiliul Local
Cel mai titrat și apreciat Blogger european thc on Primarul Făgăraşului cere excluderea a 10 membri din Consiliul Local
blogger most sustainable most ecologic on Ziua Limbii Române