5.4 C
Braşov
AcasăCititori(P) Importanța manualului școlar în învățământul de azi

(P) Importanța manualului școlar în învățământul de azi

Una dintre întrebările pe care și-o pun la unison elevii, profesorii și părinții este aceasta: cum arată un manual bun? Pentru că este un lucru știut, manualul trebuie să fie mai mult decât un depozitar de informații. Trebuie să dezvolte gândirea elevului, capacitățile sale intelectuale, voliționale, morale și estetice.

Iată câteva motive pentru care manualele școlare sunt importante în educația de astăzi:
Ajută elevul să asimileze cunoștințele și competențele cheie stabilite prin programa școlară (noțiunile de bază, noțiuni generale dar și specifice).
Pot fi utilizate atât în clasă, împreună cu profesorul, dar și în studiul individual.
Respectă programa școlară, adică sunt perfect adaptate acesteia.
Stimulează gândirea interdisciplinară și învățarea activă.
Stimulează interacțiunea între elevi, dar și între elevi și profesor.
Ajută la cadrul studiului individual.
Ajută la conectarea informațiilor și cunoștințelor la realitate.
Sunt concepute pentru stiluri diferite de învățare.

Manualele continuă să fie principalul instrument didactic prin care se implementează politica educațională, instrument pe care îl folosește atât elevul cât și profesorul. De asemenea, manualul școlar asigură concretizarea programei școlare prin cunoștințele cât și prin competențele stabilite.
Manualul școlar, indiferent că este tipărit sau electronic, trebuie să respecte programa școlară, să aibă aduse la zi informațiile pe care le vehiculează, să susțină efortul copilului de a dobândi informațiile respective, dar și efortul profesorului de a le prezenta. Manualul nu conține numai informații ci și activități care se pot realiza în clasă sau în curtea școlii, în parc sau chiar afară din localitate.
Din acest motiv, manualele școlare trebuie permanent aduse la zi, îmbunătățite, modificate în așa fel încât să fie mai accesibile elevilor și să dezvolte multilateral personalitatea copilului.
Desigur, un rol important îl joacă și cadrul didactic, cel care trebuie să abordeze informațiile și cunoștințele din manual într-o manieră creativă, în funcție de elevii pe care îi are. Astfel, profesorul va completa, va omite sau va modifica părți din lecțiile manualului. Profesorul, învățătorul mai ales, trebuie permanent să fie preocupat de formarea elevilor săi. Aceștia trebuie să fie interesați de cultură, știință, lectură, trebuie să aibă mintea deschisă, să aibă voința de a înțelege lumea și de a-și găsi propriul drum.

Manualul mai face însă și altceva, pune accent pe competențele de comunicare științifică, pe folosirea tehnologiei informaționale (TIC), dezvoltându-și astfel competențele digitale care îi vor servi pe tot parcursul vieții.

De altfel, manualele școlare de la Librăria Delfin oferă o susținere considerabilă în ceea ce privește mai multe tipuri de competențe: matematice, lingvistice, științifice, tehnologice, sociale, de mediu, civice. Iar pentru ca elevul să poată deveni ulterior un adult responsabil, este necesar ca el să parcurgă următoarele etape:
să stăpânească un bagaj de cunoștințe fundamentale;
să aibă abilități și capacitatea de a folosi cunoștințele dobândite în situații simple, demonstrând funcționalitatea acestora în practică;
să fie în stare să soluționeze unele probleme, să utilizeze și să interpreteze cunoștințele într-o manieră proprie, adecvată, să formeze atitudini.

În ceea ce privește conținutul manualului școlar, acesta trebuie să se orienteze spre:
individualizarea și diferențierea procesului educațional;
să folosească tehnologia informației (valorificarea noilor educații);
să se bazeze pe metodele de predare activă, de gândire critică, pentru că aceasta este abordarea corectă într-o educație care este centrată pe beneficiarul educației (elevul);
să țină cont de personalitățile și stilurile de învățare ale elevilor.

Pe de altă parte, probabil că la un moment dat în viitor va trebui să ne întrebăm nu cum arată cel mai bun manual școlar pentru copiii noștri, ci dacă nu cumva manualele școlare și-au pierdut sensul într-o societate informațională. Cum ar fi dacă din ghiozdanele viitorului elevii ar scoate la un moment dat tablete, iar lecțiile le-ar găsi nu în interiorul unor pagini, și pe o platformă educațională? Cum ar fi dacă prin intermediul internetului, profesorii i-ar ghida pe elevi nu numai în clasă, dar și acasă, sau le-ar corecta pe computer temele, iar elevii ar vedea, în timp real, unde au greșit. De altfel platforma educațională ar putea avea un set de lecții interactive, iar profesorii ar putea alege conținutul care se potrivește cel mai bine elevilor. Desigur, aceste lucruri nu se pot întâmpla începând de mâine. Dar trebuie să începem să ne gândim la ele de azi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Cele mai populare

spot_img

COMENTARII RECENTE

Blogar solidar cu boschetarul roman de pretutindeni on Primarul din Făgăraș a ”boicotat” începutul anului școlar
Cel mai titrat și apreciat Blogger european thc on Primarul Făgăraşului cere excluderea a 10 membri din Consiliul Local
Cel mai titrat și apreciat Blogger european thc on Primarul Făgăraşului cere excluderea a 10 membri din Consiliul Local
blogger most sustainable most ecologic on Ziua Limbii Române