-1.5 C
Braşov
AcasăCititoriSfat Expres: Cum poți scăpa de pofta de dulce

Sfat Expres: Cum poți scăpa de pofta de dulce

Pofta pentru „ceva dulce” este întreținută de faptul că alimentele dulci cresc nivelurile de serotonină și dopamină, hormoni care influențează pozitiv starea de spirit. Așadar, alimentele bogate în zahăr îți vor da pe moment energie și bună dispoziție – un motiv suficient de bun pentru a pofti la ceva dulce și data viitoare când ai o stare proastă.
Există și alte motive pentru care întinzi mâna automat spre o ronțăială dulce: oboseala, dietele foarte restrictive, carențele de minerale și vitamine, consumul insuficient de carbohidrați, obișnuința etc. Iată câteva idei care să te ajute să faci față mai bine poftei de dulce. Ține minte că regulile nu sunt general valabile, ci depind de fiecare persoană în parte.

Schimbă comportamentul

Când ți-e poftă de un dulce, oprește-te și observă: unde te afli, cu cine ești, ce activitate faci, cum te simți fizic (de ex. încordat) și emoțional (de ex. stresat, fericit, îngrijorat), ce gânduri asociezi cu pofta respectivă. Îți dorești un produs anume, o aromă sau o textură specifică? Este un exercițiu de făcut de fiecare dată când vrei din senin să mănânci ceva dulce.

Amână pofta

O soluție ar fi să pui pauză când simți pofta, să te oprești și să încerci să „negociezi” cu ea, apelând la rațiune. Știm, ușor de zis, greu de făcut. Propune-ți să aștepți 15 minute, 1 oră sau chiar o zi până să-ți satisfaci pofta respectivă. S-ar putea să te iei cu altele și să uiți complet de ea. De obicei, poftele cauzate de anumite stări emoționale sunt trecătoare și dispar după 15-20 de minute.

Bea apă

S-ar putea ca pofta de dulce să fie în realitate deshidratare, așa că bea un pahar cu apă, simplă sau infuzată cu fructe și ierburi aromatice.

Alege o alternativă mai sănătoasă

În loc de ciocolată cu lapte, alege ciocolată neagră de calitate. Mănâncă fructe proaspete sau uscate. Înlocuiește prăjitura cremoasă cu o tartă ușoară cu fructe. Ronțăie câteva migdale sau boabe înghețate de struguri. (Și alimentele „sănătoase” au calorii, deci nu fă exces nici în cazul lor). Minusul aici este că dacă pofta de un anumit aliment e foarte puternică, s-ar putea să te trezești că după ce ai mâncat 4 mere, o pungă de fistic și un baton proteic, vei devora oricum ciocolata cu lapte pe care ți-o doreai de la început.

Fă-ți pofta, dar cu măsură

Dacă ai ales să-ți faci pofta, bucură-te de desertul ales și savurează-l. Ia pauză de la lucru sau altă activitate și mănâncă încet, cu atenție, conștient. Simte aroma și gustul. Sau pur și simplu oprește-te la jumătate de cutie de bomboane în loc de toată cutia, cum făceai înainte. Data următoare mănâncă un sfert, și tot așa, redu treptat cantitatea.

Strategii pentru un stil de viață

– Stabilește-ți un program regulat de mese. Nu trebuie să mănânci fix la aceleași ore în fiecare zi, dar încearcă să păstrezi un interval stabil între mese, de 3-4 ore, de exemplu. Nu te înfometa și nu aștepta până în momentul în care nu mai poți de foame, când s-ar putea să mănânci mult mai mult.
– Include gustările în dietă. Dacă între mesele principale ți se face de obicei foame, ține la îndemână gustări nutritive.
– Nu-ți interzice definitiv anumite alimente sau categorii de alimente. Mentalitatea „Nu am voie niciodată alimentul X” creează frustrări și s-ar putea ca la un moment dat, după multă abținere, să ajungi să mănânci fără măsură dulcele respectiv.
– Diversifică-ți alimentația. O alimentație care include mai multe gusturi, arome și texturi te poate ajuta să-ți acoperi mai bine necesarul nutrițional și te va scoate din monotonia meselor repetitive sau fără savoare. Folosește condimente și ierburi aromatice pentru a da gust mâncărurilor. Scorțișoara, de exemplu, este o alegere bună pentru a condimenta unele deserturi.
– Consumă suficiente proteine și fibre. Cantitatea recomandată de proteine este de minim 0,8 g de proteine/ kg corp/ zi și între 10-35% din caloriile zilnice, însă aceasta variază în funcție de nivelul de activitate fizică, vârstă, sex, masă musculară, starea de sănătate și eventualele obiective de fitness.
– Odihnește-te bine. Asigură-te că dormi suficient. În caz contrar, pe fondul oboselii, foarte probabil vei face alegeri alimentare care îți vor „antrena” pofta de dulce.
– Alege carbohidrați „buni”, din alimente ca fructe, legume, cereale integrale, orez, porumb, cartofi dulci etc.
– Redu consumul de zahăr. Împarte-ți prăjitura cu cineva, redu numărul săptămânal de porții de desert sau folosește mai puțin zahăr dacă pregătești chiar tu dulcele
– Vezi dacă ai deficiențe de vitamine sau minerale. Fă-ți analizele de sânge ca să identifici eventuale carențe și mergi la medic pentru a primi recomandările potrivite.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Cele mai populare

spot_img

COMENTARII RECENTE