4.8 C
Braşov
AcasăSanatateSurse naturale: Mineralul care previne depresia și tulburările de memorie

Surse naturale: Mineralul care previne depresia și tulburările de memorie

l Hrănește celulele nervoase

Mineralul seleniu este foarte important pentru buna funcționare a creierului, dar și a sistemului imunitar. Seleniul „hrănește” celulele nervoase, care mai departe produc glutation, serotonină, dopamină și adrenalină, antioxidanţi și neurotransmițători care sprijină sănătatea creierului. Mineralul este esențial și pentru prevenirea inflamațiilor în corp, cauza principală a durerilor articulare, musculare. Totodată, seleniul sprijină buna funcționare a tiroidei, previne dezechilibrele hormonale, este important pentru sănătatea sistemului reproducător și nu în ultimul rând, seleniul este benefic pentru păr, piele și unghii, asigurându-le acestora rezistență și strălucire. Din păcate, nivelul acestui mineral scade pe măsură ce îmbătrânim, motiv pentru care putem constata apariția anumitor simptome, cum ar fi tulburările de dispoziție sau de memorie și oboseala. Însă, adoptând o dietă bogată în seleniu, putem preveni astfel de neplăceri. Află mai jos ce efecte benefice are mineralul seleniu asupra sănătății creierului, în ce alimente îl găsești și când sunt necesare suplimentele.

Seleniul, mineralul esențial pentru creier și inimă

Nivelul redus de seleniu tulbură dispoziţia oamenilor, posibil din cauza perturbării activităţii neurotransmiţătorilor. Cercetătorii de la Departamentul American al Agriculturii au realizat un experiment care a constat în includerea acestui mineral în dieta unui grup de bărbaţi tineri, timp de trei luni şi jumătate. Celălalt grup a urmat un regim sărac în seleniu.
La finalul cercetării, s-a constatat că alimentaţia bogată în acest mineral a sporit considerabil buna dispoziţie a bărbaţilor. Aceştia au declarat că se simţeau mai „limpezi” la minte, bine dispuşi, agreabili, stăpâni pe sine, încrezători şi energici.
În plus, cu cât tinerii au avut mai mult seleniu în celulele roşii, cu atât s-au simţit mai bine. ”Seleniul suplimentar a produs o dispoziţie mai bună tinerilor, deşi nu prezentau semne de deficit de seleniu. Cu alte cuvinte, dispoziţia ne poate fi stricată de deficite subclinice nedetectate ”, a declarat James G. Penland, medicul care a coordonat studiul.
Psihologul britanic David Benton a observat la rândul lui „o îmbunătăţire accentuată a stării” la 50 de subiecţi având vârste cuprinse între 14 şi 74 de ani, care au luat zilnic câte o pastilă de 100 micrograme de seleniu, timp de cinci săptămâni, deşi nu manifestau semne evidente de deficienţă. Unii au primit placebo, ceilalţi pastila menţionată. După ce s-au efectuat teste standard de analizare a bunei dispoziţii, s-a constatat că subiecţii care au luat seleniu s-au simţit mai bine din punct de vedere fizic şi moral, mai puţin derutaţi, anxioşi, obosiţi, deprimaţi, nesiguri sau ostili. Studii precedente au indicat, de asemenea, că deficitul de seleniu poate fi asociat cu o afectare a inimii, cu precădere în rândul copiilor și femeilor aflate la vârsta reproductivă. S-a observat că lipsa acestui mineral poate duce la cardiomiopatie, cardiomegalie sau chiar insuficiență cardiacă congestivă în cazurile grave. Totodată, semnele deficitului de seleniu pot consta în tulburări de vedere, oboseală cronică, dureri și slăbiciune musculare, tulburări de creștere și unghii decolorate sau îngroșate.

Alimente bogate în seleniu

Există numeroase alimente bogate în seleniu, însă doar unele sunt „campioane” la acest capitol. Iată mai jos care sunt cele mai bogate surse naturale de seleniu:
Nuci de Brazilia, scoici, midii, sardine, halibut, somon, ton, creveți, semințe de floarea-soarelui, cotlet de porc, semințe de chia, orez brun, paste integrale, carne de vită, pâine din făină integrală, ciuperci Shiitake, semințe de susan, piept de pui, tofu, Semințe de in, tărâțe de grâu, usturoi, ceapă, praz, fulgi de drojdie

Când e indicat să luăm suplimente cu seleniu

Dacă nu reușești să consumi zilnic măcar o porție din alimentele menționate mai sus sau analiza de sânge indică un nivel critic de seleniu, care trebuie suplimentat rapid, poate fi indicată administrarea de suplimente care conțin acest mineral. Însă nu lua astfel de suplimente fără a te consulta înainte cu medicul, pentru că dozele mari pot fi toxice.
Printre semnele intoxicației cu seleniu (selenoză) se numără: căderea părului, cariile dentare, respirația urât mirositoare, dermatita. În cazuri grave se poate ajunge la insuficiență hepatică. Luați întotdeauna suplimente doar la recomandarea medicului și respectați dozele indicate pe ambalaj!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Cele mai populare

spot_img

COMENTARII RECENTE