-0.6 C
Braşov
AcasăStiri BrasovCine greșește? Este proiectul noului spital al Brașovului mort din...

Cine greșește? Este proiectul noului spital al Brașovului mort din fașă?

l Așa susțin inițiatorii acestui proiect, Asociația Noul Spital al Brașovului

După prezentarea de către primărie a indicatorilor tehnico-economici privind Spitalul Regional de Urgență Brașov și recepționarea studiului de fezabilitate livrat de consultanții BERD, Asociația Noul Spital al Brașovului ridică mai multe semne de întrebare în legătură cu modul în care acest proiect va prinde viață. ANSB se consideră principală entitate direct interesată (stake holder) în proiect , pe care l-a inițiat în septembrie 2015, l-a dezvoltat constant în ultimii 6 ani, promovându-l atât local, în mediul social, politic, comunitar brașovean, cât și la nivel național, la Guvern și la Parlamentul României.
Astfel încât, după studierea materialului pus la dispoziție de Primăria Brașov, reprezentanții ANSB se consideră dați la o parte din proiect de către primărie, cu toate că paternitatea acestui proiect li se poate atribui cu ușurință. Iată o parte din semnele de întrebare ridicate de Comitetul Director al ANSB, prin președintele dr. Dan Grigorescu:
”La analiza documentelor au fost puse în evidență un număr important de deficiențe cuprinse în proiect, la care, din păcate, au fost asociate și unele decizii surprinzătoare ale Primăriei. Toate acestea ne-au întărit convingerea că proiectul a derapat de la direcția stabilită anterior, inclusiv în urma discuțiilor în spațiul public, cât și în cadrul singurei consultări oficiale la care ANSB a fost invitată să participe. Această convingere ne îndreptățește să considerăm că proiectul este în prezent pus în mare pericol de modul defectuos în care Primăria a dovedit că s-a raportat la el în cursul anului 2021! În acest context, am așteptat cu real interes desfășurarea întâlnirii de lucru pe care Primăria Municipiului Brașov a organizat-o și care avea ca scop declarat transmiterea feedback-ului celor interesați legat de prezentarea indicatorilor tehnico-economici privind Spitalul Regional de Urgență Brașov. Dezamăgirea membrilor Comitetului Director ai ANSB a fost maximă, deoarece domnul Primar, singurul care ar fi avut responsabilitatea de a ne lămuri nedumeririle, nu a participat. Din păcate, nu a prea contat faptul că domnul Coliban și-a desemnat un înlocuitor în persoana doamnei viceprimar Boghiu, deoarece dânsa ne-a declarat în mod onorabil că nu este în temă cu proiectul și s-a mulțumit să ne noteze întrebările și argumentele pentru a îi fi aduse la cunoștința domnului Primar“.

Problemele proiectului noului spital regional

Care sunt problemele grave cu care se confruntă proiectul, punându-l în mare pericol (inclusiv de a nu fi realizat vreodată), așa cum au rezultat din prezentarea realizată și din declarațiile oficiale ulterioare?
1. Decizia unilaterală și intempestivă de retragere din proiect a Primăriei, care, conform declarațiilor domnului Primar Coliban, o dată cu finalizarea studiului de fezabilitate (S.F.) de către consultantul angajat de BERD, va abandona proiectul din punct de vedere financiar și al managementului acestuia, transferându-l în responsabilitatea exclusivă a Ministerului Sănătății. Practic, Primăria Brașov își abandonează rolul inițial de partener public din conceptul de tip FM-PPP pe care l-a convenit cu BERD acum doi ani, în februarie 2019. Riscul ca acest proiect să fie abandonat oricând în anii viitori (mai ales că începerea construcției efective este preconizată abia în 2025, deci peste 4 ani!) este enorm în contextul în care Ministerul Sănătății este caracterizat de:
– o majoră lipsă de predictibilitate și este supus permanentelor schimbări ale configurațiilor politice;
– lipsa specialiștilor în dezvoltarea proiectelor de spitale regionale (vezi cei 7 ani trecuți fără ca primele trei spitale regionale să fi fost măcar în stadiul de inițiere a construirii)
– lipsa specialiștilor în derularea de proiecte de tip FM-PPP, acesta de la Brașov fiind proiect-pilot;
– lipsa probabilă a fondurilor și garanțiilor guvernamentale care să asigure achitarea tranșelor anuale către finanțator tip de 28-30 de ani
– lipsa pârghiilor legale, formale sau informale, de a controla la Ministerul Sănătății măcar la nivel de informație traseul proiectului, care, dacă este o prioritate pentru Brașov, în nici un caz nu va fi o prioritate la nivel național.
În concluzie, considerăm că această decizie a domnului Primar este eronată, că nu poate fi luată doar de el, personal, „pe persoană fizică” și că trebuie pusă în discuția reprezentanților politici ai comunității.
2. O altă problemă este ceea ce nouă ni se relevă a fi o aparentă (dar demonstrabilă) subordonare a Primăriei față de consultantul care elaborează S.F., când, în mod normal, ar trebui să fie invers: noi solicităm, consultantul oferă soluții integrate.
Argumentul pe care îl aducem în discuție este legat de ceea ce s-a stabilit în prima (și ultima!) întâlnire la care ANSB a participat (în ianuarie 2021), când s-a stabilit oficial ca structura constructivă a spitalului să nu fie cea propusă și agreată de consultant (respectiv P+6 etaje ), ci una de tip S2+S1+P+6 etaje! Cele două niveluri aflate în subsol urmau să fie utilizate astfel: S1 pentru funcționarea de infrastructură medicală tehnologică (imagistică, oncologie, etc), iar S2 să fie utilizat în mod uzual ca parcare subterană. În conceptul ANSB, nivelul S2 ar fi constituit de fapt componenta strategică a spitalului, ea fiind adaptată constructiv pentru a putea fi folosită ca spațiu util în cazuri de calamități naturale, stări de dezastru, crize umanitare sau chiar conflicte militare. Acest concept, regăsit și în spitalele strategice din țările europene și SUA, a fost readus în discuție de ANSB la acea întâlnire, el fiind parte integrantă din conceptul Green Smart Medical City pe care ANSB l-a dezvoltat încă din primii ani de existență a proiectului. Spre surprinderea noastră, deși aceasta a fost „comanda” făcută consultantului, BTY vine din nou cu vechea propunere, de P+6 etaje, în care este inclusă și funcțiunea de „Car parks & Shelters” (Parcări și Adăposturi), care ocupă nici mai mult, nici mai puțin de 41.476 mp, adică peste 4 ha de teren din cele 8 pe care poate fi construit spitalul! Și atunci, întrebăm : Cine primează în proiect? Interesul consultantului de a livra cu eforturi minime un proiect de mică complexitate sau interesul pe termen lung al comunității brașovene ? Că vor fi creșteri de costuri, e evident, DAR SUNTEM PREA VULNERABILI în fața unor situații limită ca să nu ne construim un spital care să aibă în componență și o componentă strategică!
3. Tot în ianuarie 2021 am constatat că în structura spitalului era prevăzută pentru tratamentul pacienților cu arsuri doar o Unitate de Arși (Burn Unit- care tratează pacienții cu arsuri medii). În contextul în care strategia națională de modernizare a structurilor de tratament a pacienților arși este prevăzută înființarea/construirea de Centre de Arși (Burn Centers – care tratează marii arși) în fiecare spital de rang regional, am solicitat, în calitate de expert în domeniu, ca în viitoarea propunere să se țină seama de această necesitate stringentă. Era nevoie de modificarea conceptului spațial de la etajul respectiv, asta pentru că un Centru de Arși are nevoie pentru a funcționa de un spațiu de aproape trei ori mai mare decât o Unitate de Arși. Credeți că s-a întâmplat ca onor consultantul să țină seama de ea? Nici pomeneală, în structura spațială figurează tot o Unitate de arși! Pe aceeași suprafață inițială!
Mă întreb dacă domnul Primar se lasă doar prostit de consultant sau nu îl interesează aceste „amănunte”? Amănunte care înseamnă vieți salvate în România, nu plătind în străinătate!
ANSB reprezintă o resursă locală de experți în medicină de spital și în management sanitar. Poate tocmai de aceea ați ajuns să afirmați exact contrariul celor din campania electorală: <>.
Da, de la 6,3 la 6 în 2028! O nimica toată, care v-a fost vândută de consultant ca fiind bijuterie, iar ea este o cocleală aurită!
Mai spunem că domnul Primar greșește amarnic când nu își sprijină ideile pe o consultare cu specialiștii în domeniu care fac parte din ANSB. Altfel nu ar face confuzii regretabile vorbind despre Noul spital de pneumoftiziologie și boli infecțioase ca despre un spital de mono-specialitate, când tot el îl descrie astfel: „Conform studiului de prefezabilitate, viitorul spital va avea următoarele specializări: boli infecţioase, pneumologie şi ftiziologie, recuperare, medicină fizică şi balneologie, chirurgie toracică, îngrijiri paliative.”
Slabi consultanți mai aveți, domnule Primar!
ÎN CONCLUZIE:
ANSB consideră că dacă, odată cu finalizarea acestui studiu de fezabilitate, Primăria Brașov trece în plan secund în continuarea proiectului, Ministerul Sănătății urmând să devină principalul pion pentru contractarea finanțării și derularea efectivă a lucrărilor și operaționalizare, PROIECTUL NOULUI SPITAL AL BRAȘOVULUI E MORT DIN FAȘĂ!
Tocmai de aceea cerem inițierea cât mai rapid posibil de consultări publice, deschise, pentru a optimiza proiectul și a-l face compatibil cu nevoile comunității locale și regionale!
Cerem includerea ANSB în protocolul încheiat în 2021 între Primăria Brașov, Consiliul Județean și Ministerul Sănătății ca parte componentă integrantă în calitate de reprezentant al societății civile și profesionale.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Cele mai populare

spot_img

COMENTARII RECENTE