8.9 C
Braşov
AcasăCititoriSfat Expres: Ciupercile, cea mai bună carne

Sfat Expres: Ciupercile, cea mai bună carne

Gustoase, hrănitoare, fără să aducă kilograme în plus și cu un aport substanţial de minerale, ciupercile sunt printre cele mai apreciate alimente naturale. Sunt folosite din cele mai vechi timpuri şi ca leac pentru diferite afecţiuni şi menţinerea sănătăţii generale. În faţa cercetătorilor, ciupercile continuă şi azi să-şi dezvăluie secretele care le conferă o nepreţuită calitate curativă.Compoziţia chimică a ciupercilor diferă de la o specie la alta, iar în cadrul aceleiaşi specii, depinde de stadiul de dezvoltare, de substratul nutritiv pe care se dezvoltă, de partea ciupercii luată în considerare (pălărie, picior), de condiţiile de climă, dacă sunt tinere sau bătrâne. Dar, în general, ciupercile conţin apă, substanţe organice şi săruri minerale.

Aliment complex
Structura proteinelor (aminoacizii esenţiali) din ciuperci este asemănătoare cu cea din cazeina laptelui, albumina din ou, gliadina din grâu. Sunt proteine comparabile cu cele din carne, astfel că 100-200 g ciuperci uscate consumate zilnic, pot substitui carnea, menţinând în organism un echilibru normal. Un kilogram de ciuperci uscate conţine de două ori mai multe albumine decât carnea de vită, de aproape trei ori mai multe decât carnea de porc sau decât ouăle şi de 11 ori mai multe decât laptele. Organismul omului valorifică peste 90% din albuminele ciupercilor.

Conţinut scăzut de calorii şi grăsimi
Deşi au o valoare nutritivă ridicată, totuşi, ciupercile au conţinut scăzut de calorii şi grăsimi. O porţie de ciuperci conţine doar 20 de calorii şi zero grăsimi, dacă sunt gătite dietetic. Pot fi folosite şi în curele de slăbire, fiindcă nu conţin amidon. Înlocuiesc cu succes carnea, oferind aceeaşi cantitate de proteine şi energie.

Antibiotic sau afrodisiac
Ciuciuletele (Morchella esculenta) şi Aleuria vesiculosa conţin antibiotice. Inhibă şi chiar distrug o serie de bacterii prin substanţele antibiotice pe care le secretă, întăresc sistemul imunitar stimulând activitatea leucocitelor (globulele albe din sânge) şi cresc rezistenţa organismului la acţiunea bacteriilor şi virusurilor.
Ciupercile reprezintă şi un puternic afrodisiac, anumite proteine conţinute de acestea stimulează centrii nervoşi ai sexualităţii.

Nu conţin zahăr sau lipide
Pot fi consumate şi de diabetici, deoarece nu conţin zahăr sau lipide. Nutriţioniştii apreciază că ciupercile sunt extrem de bine tolerate de organism şi ajută la diluarea sângelui. Astfel, se reduce riscul de infarct. Ciuperca de bălegar (Agaricus campestris) este folosită pentru virtuţile sale antialergice.
S-a descoperit că unele varietăţi de ciuperci comestibile conţin o substanţă denumită „ertadenină“ care a dat rezultate promiţătoare în combaterea colesterolului.

Pline de vitamine
Ciupercile sunt o sursă bună de complex de vitamina B (pentru piele sănătoasă şi acurateţe vizuală, stimulează producerea celulelor albe şi roşii în măduva osoasă).
Ciupercile comestibile obişnuite, cultivate în crescătorii în condiţii speciale, conţin mai multă vitamina B12 decât peştele alb sau brânza. 25 de grame de ciuperci proaspete acoperă cantitatea de vitamine din grupa B, necesare unui adult, pe zi.
Ciupercile conţin şi vitamina D, necesară sănătăţii părului, pielii şi unghiilor. Împreună, aceste vitamine ajută la eliberarea de stres, depresie şi oboseală, ciupercile fiind recomandate în stări de convalescenţă, anemie, surmenaj.

Mai mult potasiu decât o portocală
Specia Portabella şi ciupercile albe au o cantitate semnificativă de seleniu, recunoscut pentru calitatea lui de a inhiba cancerul. Fiind probiotice, ciupercile ajută la întărirea sistemului imunitar în lupta cu factorii patogeni. Cuprul conţinut din belşug în ciuperci ajută fierul în producerea celulelor roşii, iar carenţele duc la osteoporoză şi boli cardiace. Potasiul din ciuperci aduce beneficii, echilibrând ritmul cardiac, tensiunea arterială şi funcţiile normale ale nervilor şi muşchilor. O porţie de ciuperci albe are mai mult potasiu decât o portocală sau o roşie. Iar Portabella e mai bogată în potasiu decât un pahar de suc de portocale sau o banană.

Sfaturi sănătoase
Ciupercile comestibile au gust de făină, castane, alune sau anason.
Cele otrăvitoare se pot strecura printre ciupercile comestibile, atunci când sunt culese de necunoscători. Toxinele din ciuperci sunt cele mai puternice din lumea plantelor şi orice depăşire de doză este absolut mortală.
Ciupercile se culeg în primele ore ale dimineţii, cu atenţie să nu se atingă partea de sub pământ. O dată culese, ciupercile se pun într-un coş, nu în pungi de plastic.
La cumpărare, pălăria trebuie să fie uscată, şi nu lucioasă, dacă sunt proaspete. Se păstrează numai în frigider.
Nu este adevărat că ciupercile culese din locurile puţin umblate sunt comestibile.
Ciupercile se consumă cât mai proaspete, sau la maximum una-două zile după ce au fost recoltate, timp în care au stat la loc răcoros, dar nu la frig sub 0 grade Celsius.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Cele mai populare

spot_img

COMENTARII RECENTE