8 C
Braşov
AcasăStiri BrasovDe la producător direct la consumator: Unde și de ce a dispărul...

De la producător direct la consumator: Unde și de ce a dispărul grupul ROMO? Întrebați ANPC-ul

l Se cere autorizație. Pentru ce?

Acum câțiva ani, câțiva producători locali mai întreprinzători din Finlanda au format un grup de Facebook prin care să pună în legătură directă consumatorii interesați cu producătorii. Lucrurile s-au dezvoltat rapid, iar modelul, numit REKO, s-a răspândit și în restul Europei. În România primul grup care s-a organizat pe acest model, sub numele ROMO, a început activitatea la sfârșitul anului trecut. Modelul este foarte simplu: pe un grup de facebook, producătorii își anunță ofertele săptămânal, cumpărătorii plasează comenzile, apoi se întâlnesc într-un anumit loc pentru livrarea lor pe o durată de 30-60 minute.
Există o serie de avantaje firești pentru producătorii locali: desfacerea către o piață largă de cumpărători interesați, pe o platformă simplă și familiară, fără birocrație; costul de livrare este minim, cantitatea de bunuri de livrat este clară și cunoscută în avans, și nu sunt necesari alți intermediari/transportatori; diversificarea clientelei, crearea unei relații directe cu ea și diminuarea riscurilor comerciale.
În schimb, pentru consumatori avantajele sunt și mai mari: posibilitatea de a comanda o varietate de bunuri de la mai mulți producători, fără costuri individuale de livrare, fără condiții de cantitate minimă; o legătură directă cu vânzătorul, dar și cu alți clienți ai săi, și un schimb transparent de informații privind calitatea și prețul bunurilor; accesul la produse care altminteri nu s-ar găsi în magazin sau „la piață”; nu în ultimul rând, opțiuni mai multe și concurență mai mare pentru banii consumatorilor. În doar câteva luni, la Brașov ROMO a facilitat aproape 100 de întâlniri pentru aproximativ 55 de producători locali și 28.000 de consumatori cărora le-au fost livrate astfel produsele. S-a extins în două locații diferite din Brașov ( Coresi și Astra ), alta în Cluj și ar fi urmat București și alte orașe. Până când a apărut ANPC-ul ! Grupul de Facebook a fost organizat și administrat de o firmă de marketing. Producătorii plătesc benevol o taxă acestei firme și au dreptul să își posteze produsele și prețurile aferente pe pagina ROMO, unde clienții brașoveni au (avut) acces pentru a comanda produsele, plătesc prin transfer bancar și își ridică produsele comandate ( toți clienții) într-o anume zi, la o anumită oră. Prin grupul Romo, producătorii din județul Brașov au convenit ca predarea să aibă loc în zilele de joi, la ora 17:00, în parcarea centrului comercial ”Coresi”. Acest loc a fost ales în urma unei aprobări obținute și din partea proprietarului parcării. Drept consecință, cu prilejul acestor „întâlniri”, la locația respectivă se prezintă toți producătorii care au primit comenzi pentru variate produse, alături de persoanele fizice care le-au comandat, având loc operațiunea de predare efectivă a comenzii și (eventual) cea de plată a comenzii; precizăm în mod expres faptul că, în lipsa unor comenzi anterioare, producătorul nu are voie să vândă nimic. Nu sunt tarabe, nu sunt vânzări directe.

Vine controlul și zice: gata, nu e legal!

În acest context, la data de 13.05.2021, în momentul întrevederii prestabilite dintre producători și consumatori, în parcarea centrului comercial „Coresi” s-au prezentat doi comisari din cadrul ANPC Brașov, la „control”. În ciuda explicațiilor oferite la fața locului, inspectorii au întocmit un proces-verbal de constatare prin care ROMO a fost „invitată” la sediul ANPC , cu contractele încheiate cu producătorii, precum și un punct de vedere privind legalitatea funcționării activității derulate în parcarea centrului comercial. Pentru a fi 100% în legalitate, cei de la ROMO au încheiat un contract cu centrul comercial „Coresi”, prin care acesta a cedat dreptul de folosință asupra unei porțiuni din parcare pentru zilele în care se făcea predarea-primirea produselor. Ulterior, între ANPC și ROMO au avut loc schimburi de comunicări, informații, opinii, prin care s-a încercat explicarea faptului că activitatea controlată este una perfect legală, nicidecum o piață sau un tîrg. Ce s-a înțeles la ANPC ? Nimic . Firma a fost amendată cu 5.000 de lei sub motivația următoare: „comercializarea produselor și prestarea serviciilor se face în locuri și în spații autorizate, conform reglementărilor legale în vigoare” . Niciun fel de explicație, gen: aveți nevoie de autorizație de la pompieri, de la DSP, de la Primărie sau de oriunde altundeva. Oare ce autorizație ar trebui pentru a preda-primi un produs pe care l-ai comandat on-line, l-ai plătit și ai mers să îl ridici ? E ca și cum șoferii sau motocicliștii sau bicicliștii care livrează Pizza acasă la client ar trebui să aibă adeverință de la DSP, de la DSV sau de la Primărie. Toți producătorii acceptați în acest grup au autorizații de funcționare de la toate instițiile statului, multe, foarte multe instituții. Fiind ceva nou ( o platformă electronică de vânzare-cumpărare ) nici măcar legislația românească nu prevede nimic despre CUM ar trebui să se facă o astfel de tranzacție astfel încât STATUL să fie mulțumit.
Cert este că ANPC-ul poate să amendeze, să închidă o activitate de predare-primire care numai comerț direct nu poate să se numească. Prin acestă decizie, 55 de producători brașoveni au rămas fără clienți constanți, iar 28.000 de clienți bat piețele în căutarea unor produse de calitate. ANPC a fost acționată în judecată pentru decizia de amendare fără un temei clar, iar instanța va decide dacă predarea-primirea de produse însemnă târg, piață, talcioc și trebuie autorizată ca atare. Monitorul Expres a solicitat o poziție oficială a ANPC în legătură cu această situație, dar nu am primit niciun răspuns.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Cele mai populare

spot_img

COMENTARII RECENTE