8.9 C
Braşov
AcasăCititoriSfat Expres: Umblă cât mai mult desculț, e sănătate curată!

Sfat Expres: Umblă cât mai mult desculț, e sănătate curată!

Mersul în picioarele goale direct pe pămînt atenuează durerile de oase, îmbunătăţeşte circulaţia, somnul şi te scapă de multe bătăi de cap. Masajul natural al tălpilor este extrem de benefic, relaxează şi chiar ameliorează diferite afecţiuni, fiindcă în tălpi se află o adevărată hartă a organelor interne. Mersul în picioarele goale e sănătate curată, însă trebuie să avem grijă unde putem să ne descălţăm şi să ne plimbăm liniştiţi O putem face acasă, în curte, la picnic, pe plajă, ori de câte ori ajungem în mijlocul naturii. Pentru început, mergeţi desculţi timp de 20 de minute pentru ca, treptat, să ajungeţi la 100 de minute pe săptămână.

Masaj natural

Mergând desculţi pe nisip, pietre, iarbă, stimulăm în mod natural toate punctele din talpă şi astfel organismul funcţionează mai bine. Talpa reprezintă un adevărat tablou de comandă pentru activităţile din organism. De aceea, prin masajul punctelor reflexe din talpă, organismul este ajutat să elimine toxinele, circulaţia sanguină se îmbunătăţeşte şi dezechilibrele dispar, mai repede sau mai târziu, în funcţie de boală, vechimea ei şi modul de viaţă al pacientului. La nivelul picioarelor există mai mult de 7.000 de terminaţii nervoase, 26 de oase, 107 ligamente, 19 muşchi şi 500.000 de vase sanguine. Toate sunt stimulate atunci când mergem fără pantofi. Uneori, mersul desculţ poate să doară, fiindcă în tălpi, datorită forţei gravitaţionale, se formează depozite de toxine, săruri de calciu şi acid lactic. Aceste depozite se acumulează exact în punctele corespunzătoare organelor suferinde. Mersul în picioarele goale are rolul de a masa aceste „gâlme“ şi de a pune astfel în circulaţie toxinele pentru a fi eliminate natural. Metoda are rolul de a pune în mişcare şi muşchii pe care nu-i folosim atunci cînd purtăm pantofi. Mersul pe pietre sau buşteni se face cu mare atenţie, pentru a nu aluneca. Astfel, sistemul nervos se deconectează, elimină stresul şi tensiunile.

Beneficii pentru inimă şi piele

Printre avantajele mersului desculţ se numără şi acela al reglării ritmului cardiac. După 15 minute de astfel de masaj natural, circulaţia sângelui ajunge la viteza de 29 cm/sec la femei şi 22 cm/sec la bărbaţi (în mod normal, aceasta este de 12,5 cm/sec şi, respectiv, 14 cm/sec). S-a constatat că mersul desculţ, aşa cum mergeau cândva ţăranii, reglează nivelul glucozei din sînge şi stimulează imunitatea. Picioarele expuse razelor utraviolete nu au probleme cu ciupercile. În India şi China, unde se merge tradiţional în picioarele goale, cel puţin şase feluri de ciuperci care dau de furcă oamenilor din ţările vestice nu au fost găsite. Pantofii ne-au adus numai necazuri: transpiraţie, supraîncălzire, disconfort, mediu umed favorabil ciupercilor şi dureri. În pantofi proliferează bacteriile şi murdăria. Umblând desculţ este imposibil ca picioarele să miroasă urât. Studiile au demonstrat că doar opt ore pe zi de contact direct al picioarelor cu pământul au adus următoarele beneficii: reducerea inflamaţiilor, normalizarea nivelului de cortizol, somn odihnitor, stres şi iritabilitate diminuate, alinarea durerilor, flexibilitate îmbunătăţită, recuperare musculară rapidă după efort şi neutralizarea radicalilor liberi într-o măsură mult mai mare decât dacă s-ar fi administrat suplimente antioxidante.

Fără dureri de spate şi varice

Cele mai multe studii descriu influenţa benefică a mersului desculţ asupra sistemului osos şi muscular. Astfel, s-a constat că mersul în pantofi aduce un plus de greutate pe articulaţiile extremitatea inferioară. Atunci când cercetătorii au examinat efectele diferitelor tipuri de încălţăminte asupra pacienţilor cu osteoartrită la genunchi, s-a descoperit că mersul desculţ pune mai puţin stres pe articulaţiile genunchilor decât folosirea pantofilor medicinali. Un studiu din 2006 a constatat că, atunci când oamenii merg în picioarele goale, greutatea pe genunchi e cu 12% mai mică decât atunci când poartă pantofi cu tălpi groase. Mersul desculţ este deosebit de bun pentru reducerea durerilor de genunchi, a rigidităţii la nivelul articulaţiilor şi a durerilor de spate.

Lăsaţi și copiii să umble desculţi!

Mersul pe jos încă de la vârste fragede asigură picioare suple, dar puternice. Într-un studiu s-a arătat că dintre 109 copii ale căror mame s-au opus mersului desculţ, nouă au avut picioare foarte fragile şi 44 au avut picioare fragile. Doar şase a avut picioare puternice şi niciunul nu a avut picioare foarte puternice. Din cei 52 de copii cărora mamele le-au permis să meargă desculţi, doar doi au avut picioare slabe şi niciunul nu a avut picioare fără vigoare, în timp ce 29 au avut picioare puternice sau foarte puternice. Picioarele copiilor mici trebuie să formeze arce corespunzătoare în tălpi, mersul pe jos ajută foarte mult acest proces şi previne şi deformarea coloanei, asigurând o postură corectă. Chiar şi la o vârstă înaintată, mersul desculţ întăreşte zeci de muşchi, tendoane şi articulaţii şi restabileşte frumuseţea naturală a picioarelor sănătoase

Unde şi cum să mergem desculţi?

Se recomandă nu doar pământul neted, ci şi terenul accidentat, cu obstacole naturale: pietre, dâmburi, lemne. Trebuie evitate cioburile, molozul, terenul care poate produce accidente, betonul, dar şi iarba poluată sau zonele cu ierburi toxice. Atenţie la insecte, mai ales la căpuşe! Descălţaţi-vă pe plajă, în iarba înrourată sau pe pietrele de râu. De asemenea pentru a ne bucura complet de experienţa mersului desculţ, nu trebuie să purtăm greutăţi (rucsac), deoarece acestea afectează mersul firesc, echilibrat. Nu mergeţi nici prea repede, nici prea lent. Un ritm prea rapid poate provoca accidente şi, uneori, este stresant. Un ritm prea lent nu este un antrenament. Ideal ar fi mersul cu o viteză de 4 până 7 km/oră, în funcţie de netezimea suprafeţei. Pe suprafeţe netede, cum sunt iarba şi pământul moale, se poate păşi mai rapid. În timp ce mergeţi pe jos şi după trebuie să vă hidrataţi corespunzător, cu cel puţin 0,5-0,8 litri de apă pe oră, şi chiar mai mult, în cazul în care vremea este caldă. Apa nu trebuie să fie foarte rece. Cât despre distanţe, este bine să mergem atât cât ne e limita naturală, fără a depune eforturi mari.

Articolul precedentFOTBAL: Începe „balul”!
Articolul următorBancul zilei

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Cele mai populare

spot_img

COMENTARII RECENTE