10.8 C
Braşov
AcasăNationalGuvernul a publicat PNRR / Cîțu: „Construim 450 de km de autostradă,...

Guvernul a publicat PNRR / Cîțu: „Construim 450 de km de autostradă, sute de școli și de creșe, vom renova zeci de spitale“

l Brașov – SMID, tren spre aeroport, îndiguiri

România va primi 29,2 miliarde de euro prin PNRR, din care 14,2 miliarde de euro sub formă de granturi și 15 miliarde de euro sub formă de împrumuturi. Banii trebuie accesați până cel târziu la 31 decembrie 2023, iar proiectele finanțate prin acest program trebuie finalizate până la 31 decembrie 2026. În caz contrar, sumele trebuie returnate. Primii bani din PNRR ar putea veni în octombrie. Ieri, reprezentanții guvernului au explicat unde se vor duce banii europeni. Premierul Florin Cîțu a declarat că România a decis să acceseze și partea de împrumuturi din PNRR pentru a acoperi nevoia de investiții. De asmenea, premierul a precizat că împrumuturile sunt luate la o dobândă foarte mică.
Unul dintre proiectele Brașovului incluse pentru finanțare prin acest plan este și Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor, care ar urma să rezolve problemele legate de reciclare și de depozitare a gunoiului din întreg județul. Investițiile sunt evaluate la peste 100 de milioane de euro. „Cea mai mare alocare (840 milioane de euro) este prevăzută pentru investițiile de modernizare, completare și dezvoltare a SMID-urilor în corelare cu PJGD / PMGD. Estimarea necesarului investițional la nivel de județ a fost realizată pe baza planurilor județene de gestionare a deșeurilor, adoptate sau în curs de adoptare, și a studiilor de fezabilitate pentru proiecte de SMID aprobate (SMID Galați) sau aflate în pregătire (SMID Ilfov, SMID Brașov)”, se explică în PNRR.
Din documentul publicat nu este foarte clar dacă ”trenul metropolitan” propus de primarul Allen Coliban va fi finanțat: „În contextul actual, se identifică necesitatea de dezvoltare a infrastructurii feroviare aferente zonelor metropolitane, prin încheierea de acorduri de parteneriate cu administraţiile publice locale în marile centre urbane din ţară, de exemplu: București, Cluj, Braşov, Timişoara, Iaşi, Oradea, Sibiu precum și construirea conexiunilor feroviare la aeroporturile internaționale (București T1 și T2, Brașov, Sibiu, Oradea, Timișoara, Cluj-Napoca și Constanța)”, se precizează în documentație.

Principalele declarații ale premierului Florin Cîțu:

PNRR a fost depus luni și astăzi îl prezentăm în detaliu. Este un program foarte important pentru România. A fost lansat când eram ministru al Finanțelor. Am fost implicat din primul moment. Este un program negociat de președintele Klaus Iohannis.
Este vorba despre 29,2 miliarde de euro bani care pot fi folosiți pentru a construi aproximativ 450 de kilometri de autostradă, vom renova zeci de spitale, vom construi sute de școli și de creșe.
Vom avea un spital nou construit până în 2024. Este o premieră. Este foarte important pentru această guvernare să construiască spitale.
Sunt trei mari sectoare care primesc bani Transporturi, Educație și Sănătate.
Un alt element care a fost dezbătut, de ce luăm și împrumuturi: România are nevoie de investiții. Aceste împrumuturi se vor duce doar în investiții, nu vor merge în consum. Nu cred că există dezbatere că împrumuturile pentru investiții nu sunt bune. 
Împrumuturile luate prin PNRR sunt la o dobândă mult mai mică. Aproape 0%. Este dobânda la care se împrumută Germania, Spania. Pentru România este un plus că ne putem împrumuta la aceste dobânzi.
Componenta de reforme: toți din clasa politică știm, România are nevoie de reforme.
Reforma sistemului de pensii -vrem un sistem sustenabil, bazat pe contributivitate.
Reforma justiției – reparăm ce au stricat alții ani de zile.
Reforma companiilor de stat – risipa banului public se va opri.
Reforma salarizăii – un sistem în care vom lega direct performanța de venituri.
Aceste reforme le făceam oricum, chiar dacă nu exista acest PNRR. Această Coaliție a câștigat voturile românilor pentru reforme.
Prin PNRR ne asigurăm că banii care vin în România vor ajunge în toate colțurile României. Acesta este un alt principiu care a stat la baza PNRR. Toți românii vor beneficia de aceste 29,2 miliarde de euro.

Principalele declarații ale vicepremierului Dan Barna:

Chiar dacă nu ar fi fost pandemia, România ar fi avut nevoie de reforme.
E un moment foarte bun să nu mai invocăm scuzele politice, pe care le folosim de mai bine de 30 de ani când vine vorba de reforme.
Acest program este gândit să nu lase pe nimeni în urmă.
Descentralizarea la nivel local. Autoritățile locale sunt prezente și parte din funcționarea și modelitatea de gândire a acestui program.
Componenta valul renovării: 2000 de clădiri și 1500 blocuri renovate.
Infrastructura – A7 – autostrada din Moldova (324 de km); capetele de la A8.
Transformarea digitală – cartea de identitate electronică, care nu ne fură nici sufletele, nici nu ne pervertește celulele, ci pur și simplu ne așează într-o logică funcțională.
Acele mii de pagini nu s-au scris singure, a fost o muncă tastă cu tastă. Ascund în spate mii de ore de muncă.

Principalele declarații ale vicepremierului Kelemen Hunor:

România de foarte mulți ani nu a avut un proiect mare de țară. Ultimul a fost aderarea la UE și intrarea în NATO.
PNRR e un proiect de țară care în 150 de zile, după foarte multe discuții a fost depus.
Este un plan extrem de echilibrat.
Dacă vom reuși să implementăm, sunt convins că o vom face, vom construi o țară mai bună.
După ce va fi citit tot planul de către cei care ne-au criticat, vor fi de acord că e un plan bun.
Tranziția verde – conectarea la sistemul de alimentare cu apă potabilă, colectarea apelor uzate și tratarea acestora.
Peste 1600 de km de rețele de apă în localitățile cu peste 2000 de locuitori, care nu au avut acces permanent la alte fonduri.
Împădurirea României – 45 de mii de hectare noi de pădure, 10 mii de hectare refacute.
Comunitățile locale, UAT-uri – toate comunitățile vor fi susținute în mod uniform.
Investitii în turism.
Sumă importantă în educație – accent pe reducere abandonului școlar – crestere cu 10% a numărului de elevi în licee agricole, 1800 de microbuze verzi. 75 de mii de săli de clasă mobilate, 20 de mii de locuri nou create în campusuri universitare, 10 centre de învățare duală.

Principalele declarații ale ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Cristian Ghinea:

Acest Guvern s-a angajat în PNRR să aibă o nouă lege a pensiilor care să aibă o formulă predictibilă fixă bazată pe date statistice de creștere a pensiilor, să favorizăm pensiile mici acuni când aplicăm formule de creștere, să recalculăm toate pensiile.
În ceea ce privește speranța de viață, vorbim de o posibilitate voluntară de a rămâne în câmpul muncii mai multă vreme. Vom generaliza această posibilitate de prelungire a rămânerii la muncă. Nu este vorba de o decizie obligatorie.
La transport vorvim de o schimbare a modului în care se taxează transportul de mărfuri. În acest moment, acea rovinietă pentru transportatori nu ține absolut cont de cât folosești drumul, plătești la fel. Se va aplica o taxă în funcție de cât folosești drumul. Dacă pe distanțe mai lungi transporți mai multă marfă, atunci plătești mai mult.
În ceea ce privește politica de descurajare a înregistrării mașinilor vechi, nu este decisă forma în care se va întâmpla acest lucru, dar trebuie să evităm să mai fim cimitirul de mașini vechi al Europei.
Stagiul complet de cotizare la pensii – În acest moment, stagiul complet în România este de 35 de ani. Comisia Europeană a atras atenția în mai multe rapoarte, pe bună dreptate, că intrarea în vigoare a acelui stagiu, de 25 de ani, aruncă imediat în aer sistemul de pensii. Să nu mai avem un stagiu fix, să legăm de anumiți indicatori economici, dar formula exactă va fi decisă atunci când vom lucra la lege. Dacă instituim acest stagiu de 25 de ani, foarte mulți oameni vor ieși brusc la pensie. Impactul ar fi devastator pe bugetul de pensie. Nu va intra în vigoare această trecere bruscă la 25 de ani.
Vreau să resping o altă acuzație nemeritată, cum că nu ar fi fonduri pentru autoritățile locale aici. Sunt fonduri foarte multe, de fapt cele mai multe, și din valul renovării și din partea de infrastructură școlară și din partea care este a primăriilor și din partea de fond UAT în sine și partea de managementul deșeurilor, care sunt gestionate consiliile județene. Cele mai mult fonduri de investiții publice merg prin autoritățile locale din PNRR.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Cele mai populare

spot_img

COMENTARII RECENTE