Autentificare | Cont nou
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Porțile istoriei Școala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Opinii Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Prima pagină
Publicitate

Cum se face schimbarea domiciliului?



Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Dimensiune font:

Autor: » Andrei PAUL , 08.05.2006
* După ce aduni un teanc de acte, trebuie să aștepți 21 de zile pentru întocmirea documentelor

Fiecare dintre noi am fost, măcar o dată în viață, în situația de a ne schimba domiciliul. Și, implicit, aproape toate documentele de stare civilă. Acte noi, stat la cozi, dosare, bani, nervi și timp pierdut, cam la asta se gîndește fiecare atunci cînd trebuie să-și schimbe adresa de domiciliu. Dracul nu este totuși chiar așa de negru, atunci cînd știi de la bun început care sînt actele necesare și ești pregătit sufletește pentru a aștepta sosirea noilor documente. „Cele mai frecvente cazuri de schimbare a adresei de domiciliu sînt cele în care solicitantul se mută de pe o stradă pe alta, în aceeași localitate. Urmează cazurile de schimbare de domiciliu dintr-o localitate în alta. Mai există un caz, cel al așa-numiților CRDS-iști - cetățeni români cu domiciliul în străinătate - care doresc să-și restabilească domiciliul în România. Un caz aparte este cel al așa-numitei «vize de flotant», care apare atunci cînd solicitantul își schimbă numai adresa de reședință“, explică șeful Serviciului de Evidență a Persoanelor (SEP) din cadrul Serviciului Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor (SPCLEP) Brașov, Mihai Cojocaru.

Acte necesare

Pentru schimbarea adresei de domiciliu, solicitantul trebuie să se prezinte personal la ghișeul SPCLEP și să completeze o cerere-tip. Trebuie să aibă asupra lui actul de identitate, certificatul de naștere, certificatul de căsătorie sau sentința de divorț, rămasă definitivă și irevocabilă (evident, dacă este cazul). Dacă unul dintre soți a decedat, trebuie prezentat și certificatul de deces al acestuia. De asemenea, dacă locuința în care se solicită schimbarea adresei de domiciliu aparține solicitantului, mai este necesar actul care să-i ateste proprietatea. Dacă nu, atunci la ghișeul SPCLEP trebuie să se prezinte actul de spațiu și actul de identitate al proprietarului, precum și proprietarul în carne și oase, pentru că el urmează să semneze o declarație de luare în spațiu. Certificatele de stare civilă, sentința de divorț, precum și actul de spațiu se vor prezenta în original și copie xerografiată, însă este bine ca pentru toate documentele să existe cîte o copie xerox. Toate aceste acte trebuie însoțite de un timbru fiscal de 1 RON și trebuie introduse într-un dosar plic.

Trebuie schimbată și cartea de identitate

Acestea nu sînt însă toate actele necesare. „Schimbarea adresei de domiciliu implică întotdeauna și schimbarea cărții de identitate. Potrivit articolului 18 din OUG nr 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor, la orice modificare intervenită în starea civilă a persoanei, în fizionomia ei, la schimbarea sexului sau în cazul schimbării domiciliului, este necesară întocmirea unei noi cărți de identitate“, spune șeful SEP. Asta înseamnă că alături de celelalte acte mai trebuie băgate la dosar, după caz, cartea de alegător, certificatele de naștere ale copiilor sub 14 ani, plus chitanța care reprezintă contravaloarea cărții de identitate, adică 7 RON, sumă care poate fi plătită chiar la casieria SPCLEP. Pentru cei care cred că dacă își schimbă domiciliul, au scăpat și de armată, avem o veste proastă: la dosar trebuie să existe și livretul militar „ori altă dovadă legală, cu viza de luare în evidență la noul domiciliu, dacă solicitantul este supus obligațiilor militare“, a precizat Mihai Cojocaru. Precizarea este valabilă numai în cazul în care cel care solicită schimbarea de domiciliu se mută dintr-o localitate într-alta.

Acte pentru repatrieri

Pentru cetățenii români care doresc repatrierea, cererea de stabilire a domiciliului înseamnă completarea formularului tipizat pentru eliberarea actului de identitate, precum și o cerere tip pentru serviciul pașapoarte. La dosar mai trebuie anexate, după caz: 4 fotografii format 4cm/5cm, certificatul de naștere în original plus două copii legalizate, certificatul de căsătorie plus două copii legalizate, sentință de divorț definitivă și irevocabilă (original + două copii xerox). „În cazul în care hotărîrea este pronunțată de autorități străine, ea trebuie recunoscută și de tribunalul românesc competent“, a subliniat Cojocaru. Tot în funcție de caz, se adaugă actul de spațiu în original și două copii xerox, sau două declarații de primire în spațiu date la notar de către proprietar. Ultimul act este pașaportul românesc valabil, în original și două rînduri de copii xerox după primele trei pagini, inclusiv după ultima viză de intrare în țară, sau adeverința eliberată de Direcția Generală de Pașapoarte. Obișnuitei taxe de eliberare a cărții de identitate, de 7 RON, plătită la casieria SPCLEP, i se adaugă taxa consulară de 410 RON, care se plătește la Trezorerie. În cazul în care cetățeanul ce dorește repatrierea este român din Republica Moldova, el trebuie să prezinte certificatul de naștere (plus copiile aferente), eliberat de ambele țări, la fel ca și certificatul de căsătorie și pașapoartele. Dosarul trebuie să mai conțină adeverința eliberată de Direcția Generală de Pașapoarte din București, care atestă faptul că solicitantul este cetățean român, buletinul de identitate moldovenesc și foaia de însoțire. După toate aceste acte trebuie făcute și două copii xerox. În toate cazurile, un telefon la SPCLEP (0268/416.550, interior 241, între orele 9:00 și 16:00, de luni pînă vineri) este recomandat, pentru a vă asigura că nu bateți drumul de pomană, pentru că vă lipsește cine știe ce act. De asemenea, puteți contacta SEP la adresa de e-mail sep@brasovcity.ro.

21 de zile de așteptare

După ce întreagul teanc de acte a fost băgat la dosar, solicitantul se prezintă la ghișeul SEP, completează cererile, i se verifică actele originale și xerocopiile și i se face fotografia digital㠄de buletin“, apoi este invitat să aștepte eliberarea noilor documente timp de 21 de zile. „În acest moment, prelucrarea dosarului durează 21 de zile, în principal din pricina lipsei de personal și a volumului foarte mare de muncă. În perioada următoare, printr-o nouă organizare, ne propunem să reducem această perioadă la doar 14 zile“, a declarat Mihai Cojocaru. Prin OUG nr 97/2005, perioada maximă de așteptare a fost fixată la 30 de zile, cu posibilitatea prelungirii, în cazurile speciale, cu încă 15 zile, dar numai cu aprobarea directorului executiv al SPCLEP.

Alte moduri de a-ți dovedi adresa de domiciliu

• Una dintre principalele probleme ale serviciului, în ce privește stabilierea adresei de domiciliu, este atunci cînd aceasta nu apare pe extrasul de carte funciară a terenului pe care se află locuința. Potrivit articolului 27 din Ordonanța de urgență, în lipsa titlului locativ, se poate utiliza fie declarația pe propria răspundere a solicitantului, însoțită de nota de verificare a polițistului de ordine publică, prin care se certifică existența unui imobil și faptul că solicitantul locuiește efectiv la adresa declarată, fie, în cazul localităților din mediul rural, o adeverință eliberată de Primărie, din care să rezulte că solicitantul figurează înscris în Registrul agricol. Pentru minorii și persoanele fizice puse sub interdicție, declarația pe propria răspundere se dă și se semnează de către părinți sau de către reprezentanții lor legali.

Mai puține acte pentru viza de flotant

• Pentru obținerea „vizei de flotant“, actele necesare sînt cam aceleași ca pentru stabilirea domiciliului. Diferența esențială este aceea că nu se mai schimbă cartea de identitate, ci se aplică, pe spatele ei, un autocolant cu noua adresă de reședință. Rezolvarea cererii durează doar o săptămînă, iar la dosar nu mai trebuie anexată dovada de luare în evidență de la comisariatul militar.

Programul SEP

• Depunerea actelor la SEP poate fi făcută luni, miercuri și vineri între orele 8:30 și 14:00, și în fiecare marți și joi, între orele 12:00 și 18:30. Eliberarea actelor se face luni, miercuri și vineri între orele 14:30 și 16:30, iar marți și joi, de la 8:30 la 11:30. În fiecare lună, ultima zi de vineri nu se lucrează cu publicul.

De unde luăm tipizatele?

• Formularele tipizate pentru feluritele cereri pot fi descărcate de pe site-ul Inspectoratului Național pentru Evidența Persoanelor, la adresa http://evp.mai.gov.ro . De asemenea, astfel de formulare se găsesc și la sediul SEP Brașov, din clădirea veche a Primăriei. „Nu luăm în calcul xerocopii făcute la diverse centre de copiere din oraș. În plus, exemplarele oferite de noi sînt gratuite“, afirmă directorul SEP.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:


Articole la Prima pagină




Spațiu publicitar



Minim 100.000 afișări lunar.


Pentru detalii contactați telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cele mai noi articole
  • ➤ Sport


    Corona s-a calificat în optimile Cupei EHF!


    Azi 20:36
  • ➤ Național


    Ponta s-a refăcut în Dubai și Abu Dhabi , în cluburi scumpe, cu Sebastian Ghiță


    Azi 17:37
  • ➤ Sport


    Succes istoric


    Elveția a cîștigat Cupa Davis


    Azi 16:38
  • ➤ Național


    Cutremur în Vrancea cu magnitudinea de 5,6 pe scara Richter


    22.11.2014
  • ➤ Local


    Black Friday cu promoții de 50-70% în magazinele din Brașov


    21.11.2014
  • ➤ Național


    Un elicopter militar cu 10 persoane la bord s-a prăbușit. 8 oameni au murit și 2 sînt răniți.


    21.11.2014
  • ➤ Sport


    Zotta vrea o supriză în Ghencea


    21.11.2014
  • ➤ Sport


    Doru Isac a fost dat afară de la echipa under 19 a României.


    21.11.2014
  • ➤ Sport


    WTA: Serena Williams - jucătoarea anului, Halep - locul 1 în opțiunile fanilor


    21.11.2014
  • ➤ Local


    Începe Festivalul de Dramaturgie Contemporană Brașov


    21.11.2014
  • ➤ Național


    Guvernul SUA îl felicită pe Klaus Iohannis pentru alegerea ca președinte


    21.11.2014
  • ➤ Național


    Klaus Iohannis, validat de CCR ca președinte. Traian Băsescu participă la ceremonia de învestitură


    21.11.2014
  • ➤ Prima pagină


    Unul în cătușe, altul liber


    Ioan Adam a fost arestat


    21.11.2014
  • ➤ Eveniment


    Pregătiri de iarnă


    Plan de deszăpezire pentru drumurile Brașovului


    21.11.2014
  • ➤ Eveniment


    Au înapoiat o geantă cu 1.300 de euro


    21.11.2014
  • ➤ Eveniment


    Rețele termice noi pentru Centrul Civic - Gării - Hărmanului


    21.11.2014
  • ➤ Eveniment


    Înjunghiat de doi clienți cărora le livra pizza


    21.11.2014
  • ➤ Eveniment


    Judecătoria Rupea scapă de desființare


    21.11.2014
  • ➤ Actualitate


    Azi, prima mare sărbătoare din Postul Crăciunului


    Intrarea Maicii Domnului în Biserică


    21.11.2014
  • ➤ Actualitate


    Mai bine pentru paciente


    Maternitatea Brașov are Urgență nouă


    21.11.2014
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior


    O afacere brașoveană

    Articolul următor


    Istoria Roșie a Brașovului

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Bogdan Bălaș
    Porțile istoriei
    Libraria Adevăr Divin
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 133.14 milisecunde, încărcat în milisecunde