Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Sport
Publicitate

O viață printre mașini

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: » Dan CRĂCIUN, 21.12.2006
* Constantin „Puiu“ Rusu este, probabil, singurul pilot din România ce a concurat cu mașinile pe care le-a pregătit * Pilotul brașovean a dominat karting-ul, iar apoi a cîștigat numeroase raliuri * În vitrine, are peste 360 de cupe cîștigate în 30 de ani de curse

Despre Constantin „Puiu" Rusu se poate spune că și-a petrecut viața printre mașini. La vîrsta la care alți copii primeau o bicicletă, Puiu a primit un kart și o motoretă. „Mi-a cumpărat tata o motoretă și un kart. Să nu mă mai audă vorbind numai de mașini. Dar nu era decît șasiul de kart, și am luat motorul de pe motoretă. Așa că, la 7 ani, înnebuneam vecini cu kartul meu", și-a amintit Rusu. Logic, a urmat înscrierea la karting, la Palatul Pionierilor. „Ce vremuri! Atunci, cînd cei mari îți dădeau voie să ștergi kartul cu o cîrpă, credeai că l-ai apucat pe Dumnezeu de picior. Ne fugăreau și greu ne apropiam de mașini. Totuși, la 8 ani am luat parte la prima cursă de karting, la Făgăraș", a precizat pilotul brașovean.

Campion din start

După doi ani în care a trădat automobilismul pentru aeromodelism, Puiu Rusu s-a întors la karting, fiind legitimat tot la Palatul Pionierilor. Dar acum nu mai era copilașul ce se bucura dacă ștergea mașina, ci unul dintre cei mari. „M-am întors în 1974, iar după doi ani am luat parte la primul campionat național. Abia atunci aveam vîrsta legală. În acel an, nu am pierdut nici o cursă și am luat titlul la tineret-speranțe. Pînă în 1994, cînd am abandonat kartingul, am luat în fiecare sezon cîte un titlu", a spus pilotul de sub Tîmpa.

Și-a făcut singur motoarele pentru kart

După ce a terminat liceul, Puiu Rusu s-a angajat la Metrom, în secția de prototipuri ale motoarelor pentru motorete și motociclete. „Am vrut să lucrez acolo, pentru că vroiam să aflu absolut totul despre motoare. Să văd cum se comportă un motor și să descopăr în ce fel influențează asupra performanțelor fiecare modificare adusă. Apoi, am început să construiesc motoare pentru karturi. Dintr-un bloc de aluminiu, am făcut un carburator. Nu am descoperit eu apa caldă, dar, cu puținele informații pe care le aveam la dispoziție în acea perioadă, în anii ’80, încercam să fac ceva performant. Și cu motorul am procedat la fel. Am făcut blocul motor, cutia de viteze și apoi am turnat pistoanele. Mergeam noaptea să le scot din cuptor, pentru că vroiam să fiu sigur că au fost tratate așa cum trebuie. Mi-am făcut un motor performant, dar i-am ajutat și pe alții. A fost o perioadă frumoasă și oameni ca la Metrom cu greu se mai pot găsi. Dacă trebuia să facem o rachetă, se apucau, și fiecare era as pe sectorul său. Trebuiau doar să fie direcționați. Din acest motiv regret acele timpuri", a spus Rusu, care mai are un regret: „Din păcate, toate încercările și reușitele mele au trecut neobservate. Motorul pe care l-am făcut pentru kartul meu era performant și sînt convins că se putea bate cu propulsoarele făcute în străinătate. Din păcate, nimeni nu a știut să profite".

A intrat în automobilism din ambiție

În 1994, la 32 de ani, Puiu Rusu a intrat în lumea automobilismului. „A fost ultimul meu an în karting, unde am luat ultimul titlu de campion și am fost desemnat sportivul anului și primul în automobilism. Am intrat în lumea raliurilor foarte tîrziu, din păcate. Nici atunci nu aș fi făcut acest pas, dacă nu m-aș fi ambiționat. Concuram la karting și, în rest, asiguram partea tehnică a mașinilor cu care concurau prietenii mei. Într-o zi, m-am decis să intru în curse. Culmea, cei care au încercat să mă oprească au fost tocmai ei. Încercau să mă convingă să renunț și să mă convingă să rămîn, în continuare, mecanicul lor", a afirmat Rusu.

Debut cu „Cotețul de doberman“

Prima mașină a lui Puiu Rusu a fost un Renault 5 Alpine Turbo care a costat 1.400 mărci. „Am transformat, în totalitate, mașina și i-am crescut cît am putut puterea și performanțele. Auzisem eu că un pilot de raliuri are și o mașină de antrenament. Așa că mi-am mai luat un Renalt 5 Alpine, cu 800 de mărci, pe care am pregătit-o pentru curse. Mă pregăteam pentru VTM și mai aveam ceva de lucru la mașina de coastă. Am luat cutia de viteze, am pus-o pe cea de antrenament și, spre amuzamentul prietenilor, care au botezat-o, pe loc, «cotețul de doberman», am luat startul la Raliul Brașovului. În prima probă specială, Poiana Brașov, spre marea lor stupoare, i-am bătut pe mulți din cei care rîdeau de mașina mea. Am terminat raliul pe locul trei și deja aveam alt aplomb", a spus pilotul, care a continuat: „În acel an, am cîștigat campionatul de coastă la grupă, clasă și general și, pentru ultimele 3 raliuri, am fost cooptat în echipa Mach 1, unde am primit tot un Renault 5, avînd prima victorie în clasamentul general al unei etape din CNR. A fost un an bun pentru mine, mai ales că eram un debutant în automobilism".

În forță cu Dacia SuperNova

A urmat trecerea la echipa de uzină Dacia. „Pe Dan Necula, care era șeful echipei, îl știam înante de 1990. Ne-am întîlnit la un cantonament al loturilor naționale de automobilism și karting și am rămas în relații bune. Prin 1996, am acceptat propunerea și am plecat la Dacia. Și acolo, mi-am făcut singur mașina. Țin minte că prima etapă a sezonului era la Brașov. Colegii mei au ajuns cu o săptămînă înainte la Brașov, iar eu aveam o caroserie goală și nevopsită. Am muncit, dacă se poate spune, zi și noapte. Vineri seara, am vopsit-o în alb, că numai culoarea sta am găsit-o, și, după cîteva ore, am plecat spre Brașov. Am ajuns după miezul nopții, dar toți au rămas blocați cînd m-au văzut la start. Mai ales cei de la Dacia, care nu credeau că voi termina mașina în timp util. Dimineața, la start, aveam niște fețe... Și mașina arăta jalnic. Cel care lua startul în spatele nostru, cu o Lancia, a venit și ne-a spus că, pe Poiana, îl vedem în oglindă, să îi facem loc. Am tăcut, ce să facem. Dar, din Brașov și pînă în Rîșnov i-am dat peste două minute. Atunci, Florin Hangu, copilotul meu, s-a dus și l-a întrebat: «Unde ați fost? Că noi ne-am uitat în oglindă, dar nu v-am văzut». În acel an devenind prima oară campion la raliuri. Abia după ce s-a terminat raliul, într-o curte, am vopsit și noi mașina în galben, culoarea oficială a echipei de uzină", a povestit brașoveanul.

„Eram singurul de la Dacia care termina cursele“

A doua Dacie SuperNova a fost mult mai reușită decît prima. Și, culmea, cam la fiecare raliu, doar bolidul pilotat de Puiu Rusu trecea linia de sosire, și pe locurile din frunte. „Ca de obicei, eu îmi pregăteam mașina pentru curse. Ceilalți, făceau cum vroiau. Am încercat să mă apropii de Renault, pentru că era mai firesc așa, decît să încerc să fac, din Dacie, un VW. Și tocmai de aceea am reușit să bat la raliuri. Au fost multe curse fantastice, în care am cîștigat, dar...".

Jocuri de interese

Mulți s-au „bășicat" din cauza faptului că Puiu Rusu nu ierta pe nimeni. Atfel, la mijlocul anilor ’90, cei mai influenți piloți „au făcut jocurie" în așa fel încît Rusu să iasă din ecuație. S-a inventat un clasament FIA, iar grupa H a devenit o „cenușăreasă". Ce folos dacă Rusu cîștiga, la distanțe uriașe, raliuri, pentru că învingătorul era altul. „Cei care conduceau acest sport, bine sfătuiți de cei ce aveau interese, au fost mai catolici decît Papa și au modificat regulamentele, ca să fie bine pentru toți, numai pentru mine, nu. Au scos grupa H din calcule, pentru că eram incomod. Cum să bată o Dacie o Toyota sau un Subaru? Și niciodată nu am devenit campion absolut de raliuri. Am luat titlul doar la H", a precizat Rusu.

Final de coșmar

La sfîrșitul anilor ’90, echipa Dacia s-a desființat, iar Puiu Rusu a rămas fără volan. Și, ca tacîmul să fie complet, în 2001, a mai stat și cîteva luni prin spitale, zbătîndu-se între viață și moare, după un urît accident de motocicletă. „Aș putea spune că raliurile s-au terminat brusc penru mine. Am aproape cinci ani de cînd am luat parte la ultimul raliu", spus Rusu. În schimb, de doi ani, a revenit la coastă, cu un VW Golf TDI și din nou i-a lăsat mască pe adversari. La începutul sezonului 2006, la Cîmpulung, a cîștigat prima etapa, pe ploaie, dar cu caucicuri de uscat. „Cine nu are bani de curse, să stea acasă. Am riscat enorm", a răbufnit Puiu, la final. A terminat 2006 pe locul trei în clasamentul general, fiind foarte aproape de mari surprize.

Hangu, singurul copilot

* Cît a concurat, Puiu Rusu l-a avut în dreapta pe Florin Hangu. „Ne știam și a acceptat să îmi fie copilot chiar de la început. Am mers împreună în zeci de curse și pot spune că eram un duo formidabil. După ce eu am renunțat, a lucrat cu alți piloți, care au progresat enorm cu Hangu în dreapta".

Antrenorul de campioni

* Forțat să se retragă prematur din curse, în perioada de după accident a lucrat cu Mihai Leu. I-a asigurat servisarea mașinii și nu numai. Rezultatele s-au văzut, iar Mihai Leu a devenit campion național absolut la raliuri. După ce s-a despărțit de Rusu, Leu a devenit doar un pilot cu multe probleme. Apoi, a trecut în tabăra lui Victor Băldescu, făcînd parte din „echipa sa".

Doar două abandonuri

* În cariera automobilistică, Puiu Rusu a înregistrat două abandonuri. Unul dintre ele a fost la Iași, din cauza suspensiei. „Ca de obicei, a trebuit să ne descurcăm cum putem. Am improvizat la suspensii, dar nu am nimerit varianta coectă. Imediat după start, i-am spus lui Florin Hangu că nu avem nici o șansă să terminăm cursa. Și, așa a fost. Mașina a început să «sară» și ne-am oprit între-un șanț", și-a amintit brașoveanul.

Marele regret: și-a neglijat imaginea

* În perioada sa de glorie în raliuri, Puiu Rusu a neglijat un singur aspect, extrem de important: relația cu presa și cu sponsorii. „Credeam că, dacă pot să îmi fac singur mașina și să iau startul la curse, este suficient. Din păcate, nu este așa. Am descoperit tîrziu acest lucru. În automobilism, contează cam 10% știința de a pilota. Restul înseamnă știința de ați face imagine și de a îți găsi finanțe suficiente. Dacă aș da timpul înapoi cu 10 ani, aș ști exact ce am de făcut...", a precizat Rusu.

Variantele pentru 2007

* Pentru 2007, Puiu Rusu are mai multe variante, dar totul depinde de sponsori. Va lua startul la coastă, cu același VW Golf TDI, pentru care a cumpărat deja motor și „gume". „Totul depinde de sponsori. Sau, mai bine zis, de banii pe care îi pot aduna. Nu vreau să îmi fac vile sau altceva, ci doar să mă dau la curse. Pentru început, ar fi extraordinar dacă aș putea face un sezon complet la grupa H. Este exact ce am nevoie în acest moment, pentru că va trebui să mă reacomodez și să cunosc noile probe speciale. Sînt etape în campionat, care habar nu am pe unde se desfășoară. Și chiar dacă voi fi la H, nu voi lua bătaie cu «ceasul de la gară». Pot spune că vor fi raliuri unde chiar am șanse reale să mă bat, de la egal la egal, cu cei mai buni".
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Sport

08:20

SPORT FLASH




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Prima pagina


    O brașoveancă va fi procurorul general al României


    Azi 09:29
  • ➤ Eveniment


    Merge greu


    Lucrările la pasajul Fartec trebuie să fie gata în prima jumătate a anului


    Azi 09:20
  • ➤ Eveniment


    Casa Județeană a Asigurări de Sănătate a decontat 3 milioane de lei pentru tratamente medicale în străinătate


    Azi 09:18
  • ➤ Eveniment


    Compania Apa înlocuiește țevile vechi de 40 de ani de pe b-dul Saturn


    Azi 09:16
  • ➤ Eveniment


    Explozie într-un bloc din Brașov


    Azi 09:15
  • ➤ Eveniment


    60.000 de lei lunar, pentru stimulentele salariale în spitalele brașovene


    Azi 09:12
  • ➤ Eveniment


    Peste 200 de elevi în învățământul dual, la Săcele


    Azi 09:11
  • ➤ Eveniment


    Ervin Albu, candidatul PNL la Primăria Codlea


    Azi 09:09
  • ➤ Actualitate


    Noi cazuri de gripă, confirmate în județul Brașov


    Azi 09:02
  • ➤ National


    Întâi bani și pe urmă dreptate


    Blocaj în sălile de judecată


    Azi 08:55
  • ➤ National


    Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului îl cercetează pe Meleșcanu


    Azi 08:48
  • ➤ National


    Liviu Dragnea rămâne în închisoare și este obligat să plătească și cheltuieli de judecată


    Azi 08:41
  • ➤ Life


    Ca o divă în Republica Dominicană


    Mădălina Ghenea a făcut furori la „Cana Dorada”


    Azi 08:38
  • ➤ Life


    Românii au Talent, sezonul 10 la PRO TV


    Azi 08:33
  • ➤ Life


    Laurette s-a combinat cu fostul soț al unei vedete?!


    Azi 08:29
  • ➤ Life


    „Mama” lui Așchiuță a împlinit 78 de ani


    Azi 08:27
  • ➤ Cititori


    E bine de știut


    Cum să ne ferim de indigestie


    Azi 08:24
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    Azi 08:20
  • ➤ Sport


    Mirel Rădoi pune piciorul în prag la Națională


    Azi 08:18
  • ➤ Sport


    Patinaj viteză


    Obiective mari pentru patinatorii Coronei Brașov


    Azi 08:14
  • ➤ Sport


    Primul amical al iernii pentru ACS SR Brașov


    Azi 08:11
  • ➤ Sport


    Simona Halep, în turul 2 la Australian Open 2020


    Azi 08:08
  • ➤ Sport


    „Fierul se repară...“


    Fotbalistul Marian Constantinescu a trecut prin clipe de coșmar


    Azi 08:05
  • ➤ Sport


    Timișoara va avea un nou stadion! Brașovul rămâne codaș la acest capitol


    21.01.2020
  • ➤ Local


    Brașovul a prezentat stadiul de implementare a Planului de Calitate a Aerului


    21.01.2020
  • ➤ Local


    Un procuror de la Parchetul Curții de Apel Brașov, propunerea pentru șefia Parchetului General


    21.01.2020
  • ➤ Sport


    Reacția Simonei Halep după victoria de la Australian Open: "Am fost mai puternică"


    21.01.2020
  • ➤ Prima pagina


    Ce se întâmplă cu pensiile


    21.01.2020
  • ➤ Eveniment


    Va fi a orașului


    Marca FC Brașov va fi înregistrată la OSIM, pentru Municipalitate


    21.01.2020
  • ➤ Arta & Cultura & Media


    Invitație pentru copii la Opera Brașov, la musical-ul „Frumoasa din Pădurea Adormită”


    21.01.2020
  • ➤ Eveniment


    PSD nu prea are candidat pentru Primăria Brașov


    21.01.2020
  • ➤ Eveniment


    De la cenușăreasă la vedetă


    Spitalul din Săcele are dotări unice în județul Brașov


    21.01.2020
  • ➤ Eveniment


    Licitația pentru căminul Școlii Profesionale Kronstadt așteaptă ok-ul ANAP


    21.01.2020
  • ➤ Eveniment


    Se caută soluții pentru descongestionarea traficului spre Sânpetru


    21.01.2020
  • ➤ Actualitate


    Ministrul Mediului cere Brașovului un raport privind starea de sănătate a populației


    21.01.2020
  • ➤ Actualitate


    Din toamnă, elevii au transportul gratuit


    21.01.2020
  • ➤ National


    Primul pas spre anticipate?


    Guvernul apasă butonul alegerii primarilor în două tururi


    21.01.2020
  • ➤ Economic


    Sondaj


    Schimbarea jobului în 2020, în topul priorităților pentru cei mai mulți români


    21.01.2020
  • ➤ Economic


    Șefa FMI: Economia globală riscă o reîntoarcere la Marea criză economică


    21.01.2020
  • ➤ Economic


    Pensia minimă, garantată de stat este 704 lei


    21.01.2020
  • ➤ Economic


    Programul Rabla pentru electrocasnice va continua în 2020


    21.01.2020
  • ➤ Doctor


    De ce să bem lapte de capră


    21.01.2020
  • ➤ Doctor


    Cea mai bună dietă în 2020: cum te ajută să slăbești


    21.01.2020
  • ➤ Doctor


    Castravetele amar, o comoară naturală, mai ales pentru diabetici


    21.01.2020
  • ➤ Doctor


    Potrivit cu iarna


    Prazul luptă cu afecțiunile respiratorii


    21.01.2020
  • ➤ Doctor


    La ce vârstă suntem cel mai nefericiți?


    21.01.2020
  • ➤ Doctor


    41% dintre români și-ar schimba dieta


    21.01.2020
  • ➤ Doctor


    Cât de sigur este paracetamolul?


    21.01.2020
  • ➤ Doctor


    O noapte nedormită crește riscul de Alzheimer


    21.01.2020
  • ➤ Life


    Din nou la Kanal D


    Adelina Pestrițu revine în televiziune


    21.01.2020
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior


    Trompa lui Eustache

    Articolul următor


    Conducere nouă

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 23.632 milisecunde, încărcat în milisecunde