Autentificare | Cont nou
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Doctor
Publicitate

Rămîi deștept


Plante care nu te lasă să dormi

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: Camelia Onciu, 31.05.2016
• Ceaiurile din cătină, Aloe vera, ceai verde, ghimbir, ginseng sînt binefăcătoare ziua, dar seara nu sînt recomandate, deoarece pot provoca insomnie
Se spune că un ceai de plante băut înainte de culcare liniștește și favorizează somnul. Dar s-ar putea ca efectul să fie exact opus și să ne alegem cu o insomnie. Infuziile din anumite plante pot alunga somnul. Ca să nu mai vorbim de alimente care trebuie evitate la cină deoarece fie sînt nesănătoase și îngreunează digestia, fie sînt foarte sănătoase, dar dau prea multă energie și e posibil să nu închideți un ochi toată noaptea. A doua zi, veți avea o dimineață lipsită de energie, veți fi morocănoși și irascibili. Deși pare bizar, anumite remedii naturale, fructe și legume extrem de prețioase pentru sănătate nu sînt deloc recomandate seara. Iată cîteva plante binefăcătoare în timpul zilei, dar care se transformă noaptea în inamici ai odihnei.

Ghimbirul poate anihila chiar și efectul anesteziei

Ceaiul de ghimbir combate disconfortul digestiv, previne apariția diareei, balonării, indigestiei, a arsurilor stomacale. Întărește sistemul imunitar datorită cantității mari de antioxidanți. O ceașcă de ceai de ghimbir consumată zilnic ne ferește de accident vascular cerebral, blocînd depozitarea grăsimilor pe artere și reducînd nivelul de colesterol rău. Ajută la prevenirea diferitelor forme de cancer. De asemenea, ceaiul de ghimbir este extrem de eficient în tratarea răcelilor, decongestionează căile nazale, ajutînd la ameliorarea tusei și favorizînd expectorația. În plus, ameliorează simptomele supărătoare ale alergiilor. Ceaiul de ghimbir este excelent și pentru o bună circulație a sîngelui, previne formarea cheagurilor, are efect afrodisiac. Aminoacizii și mineralele din rădăcina de ghimbir reduc riscul de boli cardiovasculare. Este dovedit că acest ceai e soluția ideală în combaterea simptomelor răului de mașină sau de avion. Face minuni și în ceea ce privește sănătatea articulațiilor, previne crampele musculare și menstruale sub formă de comprese aplicate local. Consumul de ceai de ghimbir este contraindicat bolnavilor cu afecțiuni renale și gravidelor. În combinație cu analgezice sau antihipertensive, scade tensiunea arterială și poate cauza palpitații și sîngerări. Cu toate că e o plantă utilă, ghimbirul nu e recomandat decît în prima jumătate a zilei, deoarece efectul ceaiului este unul energizant. Mai mult, substanțele din această plantă interferează cu cele folosite în anestezii generale, efectul energizant e atît de puternic încît ghimbirul poate anula efectul anesteziei.

Ceaiul verde, înlocuitor pentru cafea

În general, ceaiurile din plante care conțin teină, precum ceaiul verde și cel negru, nu se administrează după ora 16-17, deoarece au efect excitant asupra organismului și pot crea probleme de somn. Ceaiul verde oferă organismului un surplus de putere și este recomandat în stările de oboseală cronică și la creșterea capacității de concentrare, de aceea nu trebuie consumat seara. În culturile orientale unde se consumă ceai verde frecvent, cantitatea obișnuită este de 3 căni pe zi. Dar europenii n-ar trebui să depășească două căni, pentru a se evita eventualele tulburări de somn. Consumat în doze rezonabile, dimineața, ceaiul verde asigură o bună funcționare a sistemului nervos, protejează de cancer, scade colesterolul rău și îl crește pe cel bun. Previne trombozele, reduce glicemia și protejează ficatul împotriva substanțelor toxice. Rata bolilor de inimă este scăzută în țările în care se bea tradițional ceai verde. Ceaiul e bun și ca apă de gură, îndepărtează bacteriile și mirosul neplăcut. Ceaiul verde luptă cu virusul gripei, încetinește evoluția bolii Parkinson, păstrează aspectul tînăr al pielii, regenerînd epiderma. Îmbunătățește structura osoasă, prevenind osteoporoza, accelerează metabolismul, are acțiune diuretică. Combate durerile de cap, tartrul, parodontoza și celulita. Consumat în exces, poate provoca nu doar insomnie, ci și constipație, indigestie și agitație. E contraindicat celor care suferă de anemie feriprivă.

Ceaiul negru stimulează vigilența

Frunzele de ceai negru și de ceai verde provin de la aceeași specie de copac, Camellia sinensis. Ceaiul negru, mai popular în Occident, se obține prin presare viguroasă, pe cînd ceaiul verde, folosit de asiatici, este făcut din frunzele presate mai blînd. Ceaiul negru conține mai multă teină decît cel verde, dar mai puțină cofeină decît cafeaua. Dă energie corpului, așa că este unul dintre acele ceaiuri care nu trebuie consumate seara. În plus, protejează împotriva bolilor cardiovasculare și reduce riscul apariției cancerului. Deși se numără printre băuturile cu cea mai mare concentrație de antioxidanți, nu este indicat să beți mai mult de una-două căni de ceai negru sau verde pe zi și în niciun caz după ora 17,00. Conține între 2-4% cofeină care stimulează gîndirea și vigilența. Este recomandat pentru tratarea durerilor de cap și a tensiunii arteriale, prevenirea bolilor de inimă, rigidizarea arterelor, reduce riscul apariției cancerului de colon și stomac, pulmonar, ovarian. Acest ceai este folosit pentru ameliorarea diabetului de tip 2, în curele de slăbire. Sub formă de comprese, atenuează ridurile. Dacă masați fața cu un cub înghețat de ceai negru veți stimula circulația sîngelui. Persoanele care au părul închis la culoare pot folosi ceaiul negru pentru a-și înviora nuanța, iar la clătire, ceaiul negru dă strălucire podoabei capilare. Băut în exces, ceaiul negru diminuează absorbția fierului la nivelul intestinului, ceea ce dăunează persoanelor anemice și gravidelor. Ceaiul negru este contraindicat și persoanelor care au deficiență de calciu. Hipertensivii pot consuma o ceașcă de ceai negru pe zi, cu acordul medicului.

Ginseng, planta de care nu ai nevoie seara

Un alt ceai care nu te lasă să dormi este cel de ginseng. De fapt, rolul lui e să prevină epuizarea fizică și intelectuală, să cească performanțele sportive, să îmbunătățească sistemul imunitar și activitatea sistemului nervos, crescînd rezistența organismului la evenimentele stresante. În plus, revitalizează instant organismul, aducînd tonus, energie și optimism. Așa că nu aveți nevoie de gingseng seara. Dimpotrivă, dimineața, poate înlocui cu succes cafeaua. În compoziția acestei plante intră peste 25 de ginsenozide, care au efecte analgezice și antipsihotice. Întărește sistemul imunitar și împiedică instalarea depresiilor. Gingsengul este una din cele mai folosite plante din lume. Este considerat un simbol al vieții, fiind denumit și „alimentul nemuririi“ sau „rădăcina vieții“. În China, aproape orice rețetă prescrisă de medic conține ginseng. Are efecte antiinflamatoare, antioxidante. Contribuie la îmbunătățirea digestiei și respirației, fertilității, tensiunii arteriale, hipoglicemiei, inflamațiilor articulare, funcției hepatice. Sub acțiunea ginsengului, infecțiile dau înapoi, convalescența este mai scurtă, puterea de muncă sporește. S-au semnalat cazuri în care femeilor de peste 70 de ani, care au abuzat de ginseng, le-a revenit ciclul menstrual. Excesul de ginseng mai poate produce erupții pe piele.

Excesul de vitamină C te ține treaz

Ceaiul de cătină (ginsengul românesc) este recomandat în cazul surmenajului, a carențelor de vitamine, în stările de convalescență, pentru creșterea performanțelor sportive și pentru a da un plus de energie. Dar e și unul dintre cele mai bune ceaiuri energizante din fructe, deci nu e bine să beți seara la culcare acest ceai. Același efect îl are și ceaiul de măceșe, o sursă bună de vitamina C, cu efecte antiîmbătrînire. Oferă echilibru interior și revitalizează organismul, așa că nu trebuie consumat seara. În general, fructele sînt mari depozite de energie, motiv pentru care nu trebuie să lipsească de la micul dejun. De fapt, fructele reprezintă cea mai bună soluție pentru un flux constant de energie pe tot parcursul zilei, dar și pentru o siluetă suplă. Dintre fructe, cele mai active sînt piersicile, pentru că sînt ușor asimilabile de organism, revigorarea fiind instantanee. Strugurii și stafidele, care sînt de fapt boabe de struguri uscate, sînt foarte energetice, iar caisele, bananele, kiwi sînt recomandate cu aproximativ o oră înainte de a face efort, tocmai pentru că oferă un plus de energie. Orice ceai din aceste fructe vă va da nervozitate, nu calmul necesar pentru a adormi. Iar dacă beți suc de fructe, sigur nu veți mai pune geană pe geană. Dintre toate, sucul din fructe proaspete de cătină este o bombă energizantă, cel mai puternic concentrat de energie pe care natura ni-l pune la dispoziție. Alte plante contraindicate seara: coacăzele negre. Bogate în vitamina C și fibre, portocalele refac stocul de energie. Chiar și mirosul energizează, deci pot produce insomnii.

Mai bine un pahar de lapte

Energizează și infuzia de cicoare, de rozmarin, de Ginkgo biloba, aloe vera. Ceaiul de lemn dulce aduce o mulțime de beneficii organismului, dar este inclus pe lista de ceaiuri care nu trebuie consumate seara. Oferă energie, alungă stresul și echilibrează nivelul zahărului din sînge. În plus, ajută substanțial digestia și stimulează atenția. Ceaiul de mentă se bea în caz de oboseală, suprasolicitare intelectuală, stres sau epuizare, dar nu mai mult de trei cești pe zi și nu în cure lungi. Ceaiul de aloe vera este un tonic general care sporește starea de bine și ajută la detoxifierea organismului, dar nu trebuie băut înainte de culcare. Un alt ceai energizant este cel de guarana, plantă care ajută la recuperarea fizică rapidă după un efort susținut. Ceaiul din această plantă este un excitant nervos puternic, îmbunătățește memoria, întărește imunitatea și mărește vitalitatea. În schimb, puteți bea un pahar de lapte, are efect liniștitor, datorită conținutului bogat în aminoacizi, care au rezultat sedativ. De aceea, un pahar de lapte noaptea vă va ajuta să dormiți mai bine. Calitățile laptelui pot fi amplificate prin adăugarea unei linguri de miere naturală. Acesta este un remediu excelent pentru un somn bun de noapte și pentru sănătate, în general. Unii specialiști cred că sîntem liniștiți mai mult de obiceiul de a bea un pahar de lapte, decît de laptele în sine. Nu contează explicația, important e să vină Moș Ene.

Ciocolata nu-i bună seara

Ca să doarmă bine, pe lîngă ceaiuri, oamenii obișnuiesc să bea seara un pahar de vin. Este sănătos, dar nu și pentru somn. Alcoolul întrerupe somnul pentru mersul la baie. Afectează memoria și gîndirea, iar a doua zi apar agitația și oboseala. Băuturile energizante sînt bogate în cafeină și taurină, substanțe care stimulează vigilența și adrenalina. Numeroase studii au demonstrat că persoanele care consumă pe parcursul unei zile băuturi energizante vor avea probleme și noaptea, neputînd să adoarmă. Cofeina este cel mai mare dușman al somnului. Acționează ca stimulent și poate să rămînă în corp și ore întregi, deci contează nu doar cantitatea, ci și ora la care e băută ultima ceașcă. Încercați să renunțați la cafea după ora 17,00. Nu doar cafeaua este bogată în cafeină. Și băuturile răcoritoare carbogazoase au un conținut ridicat de cafeină, la fel ca ceaiul negru și verde. Ciocolata, tablete sau fierbinte, cu lapte sau fără, conține cofeină, dar și tiramină, substanță care ulterior se transformă în dopamină, un stimulent care provoacă agitație și strică somnul pe timpul nopții. Păstrați batonul de ciocolată pentru micul dejun. Două-trei pătrățele de ciocolată neagră aduc energie, datorită conținutului de cacao. Mai mult, untul de cacao din compoziție este și el un bun stimulent, care îmbunătățește starea de spirit.

Ceaiuri bune seara și rele dimineața

Ceaiurile recunoscute ca fiind bune sedative nu sînt deloc recomandate la micul dejun. Valeriana a fost folosită ca tranchilizant ușor și somnifer de mai bine de 1.000 de ani. Dar, spre deosebire de medicamente, nu produce amețeli a doua zi și nu creează dependență. O altă plantă bună pentru un somn odihnitor este passiflora, cu rol de sedativ ușor. Sunătoarea ajută cu succes în stări de anxietate și stres, îmbunătățind calitatea somnului. Are o reputație universală de sedativ deoarece activează hormonul somnului, melatonina. Mușețelul are și el virtuți calmante, îmbunătățind și digestia, fapt ce induce un somn bun. Și alte plante luptă cu insomnia: ciuboțica-cucului, conurile de hamei, macul, mărarul, măghiranul, păducelul, sulfina, salcia, rușcuța, șovîrful, talpa-gîștei, teiul, urzica moartă. Mai putem să ne relaxăm înaintea somnului și cu un săculeț de pînză cu flori de levănțică pus lîngă pernă. Se poate folosi și o pernuță cu hamei. Se bea o cană de lapte îndulcit cu miere, la care se adaugă 1-2 lingurițe pudră de semințe de fenicul sau 3 picături de ulei volatil de lavandă. Băile cu o oră înainte de culcare sînt benefice pentru un somn odihnitor. Se pot face băi cu infuzie de levănțică, flori de tei sau extract de flori de fîn. În cromoterapie, se folosește contra insomniei culoarea albastră. Iar în aromoterapie, uleiurile volatile din cimbru, busuioc, levănțică sau portocal.

Alimente de la care îți sare somnul

- Broccoli, conopidă (crucifere, în general). Conțin fibre insolubile care încetinesc digestia.
- Brînzeturi, mai ales parmezan. Conțin un aminoacid (tiramina), care alungă somnul și efectul durează preț de cîteva ore.
- Cereale integrale din ovăz, secară. Produc energie.
- Friptură. Se digeră greu.
- Spanac. Leguma lui Popeye dă energie fizică, nu e recomandată insomniacilor.
- Roșii. Dau arsuri la stomac și pot provoca insomnii.
- Conserve și carne afumată, mezeluri. Conțin niveluri ridicate de tiramină, substanță ce stimulează creierul să elibereze mai multă noradrenalină, ce ne face să ne simțim în alertă.
- Sos de tomate, pizza, chili și alte alimente picante. Provoacă tulburări digestive, agitație asociate cu insomnia.
- Alimente procesate și semiprocesate. Conțin un nivel ridicat de tiramină, ceea ce determină creierul să intre în stare de agitație.
- Paste, orez și cartofi. Amidonul, în general, sînt o alegere proastă înainte de culcare. Strică somnul și produc simptome asemănătoare mahmurelii dimineața, cum ar fi dureri de cap și de stomac.
- Sare. Duce la acumularea fluidelor în organism și vă puteți trezi umflat dimineața.
- Zahăr. Prea multe alimente dulci pot duce la treziri mai frecvente în timpul nopții.
- Semințe de floarea-soarelui. Contribuie cu succes la atenuarea oboselii.
- Semințe de in. Conțin cantități mari de acizi grași esențiali omega-3 și omega-6, implicați în producerea de energie.
- Nuci. Sînt o sursă superioară de energie, zăbovind în stomac mai mult decît carbohidrații și proteinele. Oferă mai multă energie decît cafeaua. Luptă cu oboseala resimțită în mușchi, dar și cu oboseala emoțională. Proteinele din nuci sînt transformate în energie care ajunge pentru mai mult timp.
- Dovlecei. Pun în mișcare meridianele energetice.
- Apă. E recomandată celor vlăguiți, pentru a-și recăpăta energia.
- Seara trebuie evitate mesele copioase, bogate în proteine, alimentele prăjite, preparatele cu grăsime animală ori alimentele care produc fermentație, murăturile în oțet sau conservele în bulion, înghețata, vinetele, napolitanele.
În lipsa unui acord scris din partea Monitorul Expres, puteți prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizați sursa și dacă inserați vizibil link-ul articolului:
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Doctor

Îngrijire specială


Leacuri pentru părul gras




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ National


    Federația Sindicatelor Libere din Învățămînt anunță declanșarea protestelor


    Azi 13:18
  • ➤ Economic


    Teodorovici despre creșterea inflației: Mă îngrijorează, dar nu există doar factori interni


    Azi 13:14
  • ➤ Local


    IntragraHR, agenția de recrutări care te ajută să regăsești cei mai potriviți oameni pentru creșterea businessul-ului tău


    Azi 09:49
  • ➤ Prima pagina


    Pînă nu se dărîmă


    Sprijin pentru vechile ziduri de sprijin


    Azi 09:20
  • ➤ Religie


    De azi începe Postul Paștelui


    Azi 09:17
  • ➤ Eveniment


    Reașezare


    Mutări de Birouri si Servicii, la Primăria Brașov


    Azi 09:12
  • ➤ Eveniment


    Medicii de familie vor putea recomanda analize pentru depistarea hepatitelor B și C


    Azi 09:10
  • ➤ Eveniment


    Week-end încărcat pentru salvatorii montani din Brașov


    Azi 09:08
  • ➤ Eveniment


    Expoziție foto-documentară despre Marea Unire la Casa Sfatului


    Azi 09:05
  • ➤ Eveniment


    Pregătiri pentru Festivalul Internațional de Dramaturgie Contemporană


    Azi 09:04
  • ➤ Eveniment


    Primarul Comunei Homorod, în incompatibilitate


    Azi 08:57
  • ➤ Actualitate


    Start la depunere


    O nouă sesiune de finanțare pe Ghidul cultural al Primăriei


    Azi 08:51
  • ➤ National


    Întîi dai, pe urmă speri să recuperezi


    Teodorovici promite alte corecții la lefuri și drepturi


    Azi 08:41
  • ➤ National


    Canada ar putea reintroduce vizele pentru români


    Azi 08:39
  • ➤ National


    Rezoluție dorită de PSD: Justiția nu e independentă


    Azi 08:37
  • ➤ Life


    Un cerc de motivări


    Roxana Ionescu: „Mi-am schimbat stilul de viață“


    Azi 08:35
  • ➤ Life


    Celebrul Johnny Hallyday a lăsat datorii imense


    Azi 08:34
  • ➤ Life


    Jennifer Aniston și Justin Theroux divorțează după doar doi ani de mariaj


    Azi 08:32
  • ➤ Life


    Metallica a lansat o colecție de modă împreună cu Vans


    Azi 08:28
  • ➤ Cititori


    SFAT EXPRES


    Băuturi care previn demența și susțin funcția cerebrală


    Azi 08:23
  • ➤ Sport


    Performanța Ighiu s-a impus și la Tărlungeni


    Azi 08:18
  • ➤ Sport


    AFC Hărman și Olimpic Zărnești, învinse de CSA Steaua


    Azi 08:16
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    Azi 08:14
  • ➤ Sport


    Săcelenii s-au antrenat cu juniorii A de la Colțea Brașov


    Azi 08:12
  • ➤ Sport


    Halep revine pe primul loc în clasamentul WTA!


    Azi 08:11
  • ➤ Sport


    Cupa României


    Corona, calificată în sferturile de finală


    Azi 08:09
  • ➤ Sport


    Final de cantonament


    AS SR Brașov, joc entuziasmant cu Cetate Rîșnov


    Azi 08:05
  • ➤ National


    Rezoluția pe care o va lansa PSD la Congresul din martie: Justiția nu este independentă


    18.02.2018
  • ➤ Local


    Trei tineri rătăciți în Postăvarul


    18.02.2018
  • ➤ Local


    Trafic îngreunat pe DN1:între Predeal și Bușteni se circulă cu 10 km pe oră


    18.02.2018
  • ➤ Economic


    O nouă extragere, astăzi, la loteria bonurilor fiscale


    18.02.2018
  • ➤ Sport


    Aur și argint pentru patinatoarele Coronei la concursul internațional Olympic Hopes


    18.02.2018
  • ➤ National


    Elena Udrea dezvăluie că este însărcinată cu gemeni și va mai rămîne o vreme în Costa Rica


    18.02.2018
  • ➤ Sport


    Olimpia CSU Brașov va găzdui Turneul Final 4 al Ligii Europei Centrale


    18.02.2018
  • ➤ International


    Un avion cu 66 de persoane la bord s-a prăbușit în Iran


    18.02.2018
  • ➤ National


    Mai multe localități din Republica Moldova au semnat o Declarație simbolică de unire cu România


    17.02.2018
  • ➤ Sport


    Handbalistele Coronei merg mai departe în sferturile de finală ale Cupei României


    17.02.2018
  • ➤ National


    CNAS: Medicii de familie vor putea recomanda analize pentru depistarea hepatitelor B și C


    17.02.2018
  • ➤ Sport


    AS SR Brașov, victorie cu Cetate Rîșnov/ Prestație excelentă a stegarilor


    17.02.2018
  • ➤ International


    Canada ar putea reintroduce vizele


    17.02.2018
  • ➤ National


    Bogdan Despescu, fostul șef al Poliției: Dețineam date despre intenția doamnei ministru de a mă schimba. Raportul prezintă informații nereale


    17.02.2018
  • ➤ International


    Stare de urgență în Mexic după un cutremur cu magnitudinea 7,2 pe Richter


    17.02.2018
  • ➤ National


    18 comisari și agenți șefi l-au protejat pe polițistul pedofil


    16.02.2018
  • ➤ Sport


    Wozniacki rămîne pe primul loc în clasamentul WTA


    Simona Halep s-a retras de la Doha!


    16.02.2018
  • ➤ Local


    Primarul comunei Homorod, declarat incompatibil de către ANI


    16.02.2018
  • ➤ Economic


    Teodorovici: Persoanele afectate de schimbările fiscale își vor putea recupera sumele plătite în plus


    16.02.2018
  • ➤ Life


    Începe anul Cîinelui chinezesc


    16.02.2018
  • ➤ Local


    Prima sesiune de depunere a proiectelor prin Ghidul Cultural a fost lansată vineri


    16.02.2018
  • ➤ Local


    Și-a bătut iubita de Valentine’s day


    16.02.2018
  • ➤ Sport


    JO PyeongChang. Brașoveanul Paul Pepene - locul 37 la schi fond 15 km liber


    16.02.2018
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior

    DOCTOR NATURA


    Nardul, planta medicinală din mir

    Articolul următor


    Antibioticele pot afecta memoria

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 31.289 milisecunde, încărcat în milisecunde