Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Doctor
Publicitate

Sănătate după sărbători


Cu dieta cretană, slăbeşti şi te menţii

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: Camelia Onciu, 14.01.2014
• Alimentația de pe insula Creta, cu ulei de măsline, brînză de capră, pîine neagră, fructe, legume și vin, asigură o inimă sănătoasă

După mesele bogate de sărbători, cu toții ne-am propus să revenim la greutatea normală. Mișcarea face minuni, însă și ceea ce mîncăm și în ce cantități contează pentru siluetă și pentru sănătatea generală. Nutriționiștii promovează multe diete, fiecare este liber să o aleagă pe aceea care i se potrivește, pe care o poate urma și pentru care a primit indicații de la specialist. Una dintre dietele cele mai apreciate și mai eficiente este cea cretană. Deși își are originea în Creta, nu este același lucru cu dieta mediteraneană. Deși se aseamănă, există cîteva deosebiri între aceste regimuri. Dietei cretane i s-a dus vestea că protejează de bolile cardiovasculare și previne cancerul. Cretanii nu sînt obezi, motiv pentru care cei care s-au decis să urmeze regimul vor avea beneficiu dublu: vor slăbi, iar ulterior, își vor menține greutatea. Mai mult, se pare că această dietă prelungește viața și se spune că e preferata celor care au încercat să slăbească fără succes.

Carne, doar la sărbători

Se presupune că dieta cretană are o vechime de peste 5.000 de ani, însă în ultimii ani a cîștigat interesul specialiștilor și e tot mai populară datorită efectelor benefice asupra sănătății și ca metodă de slăbit. Se bazează pe cîteva alimente naturale care se găsesc din belșug pe insula Creta: ulei de măsline, brînză, vin roșu, pîine, fructe, multe condimente, miere, sirop de struguri. Se știe că, pînă acum cîțiva ani, insularii Cretei nu mîncau carne. Astăzi ei pun la masă carne doar de cîteva ori pe an, în timpul sărbătorilor sau duminica. Consumul de carne este cu 32% mai mic decît în nordul Europei, iar cel al cîrnaților, cu 54% mai mic. În schimb, la fiecare masă a cretanilor găsim legume și vin roșu. Colesterolul are valori infime printre localnici, iar de atac de cord se aude doar la știri. Incidența bolilor de inimă este cu 95% mai mică decît în restul Europei. Secretul constă într-o dietă bogată în vitamine, minerale și fibre și săracă în grăsimi saturate. Un studiu american a arătat că pacienții care au probleme cu inima și care au ales regimul cretan, au putut reduce riscul de atac de cord cu pînă la 70% în numai șase săptămîni. Mai mult decît sănătos, regimul cretan ajută la dobîndirea unei greutăți normale și păstrarea acesteia fără efort. De aceea, nutriționiștii recomandă acest regim tuturor femeilor și tuturor celor care sînt nemulțumiți de rezultatele regimurile de slăbire la care au apelat. Dieta este excelentă și pentru gurmanzi, bucătăria cretană oferind meniuri simple, dar apetisante și extrem de variate. Fiindcă alimentele recomandate se pot procura ușor și nu sînt scumpe, nimeni nu se poate plînge că ar fi greu de urmat.

Înrudită cu dieta mediteraneană

Între regimul cretan și cel mediteranean există multe asemănări, dar și deosebiri. Cel mediteranean este răspîndit în Spania, Franța, Italia, Grecia. Deși bucătăria mediteraneană variază în funcție de regiune, constă în general în legume, fructe, plante aromate, cereale integrale, nuci, semințe, ulei de măsline extravirgin, lactate, pește, vin roșu. Toate alimentele se folosesc în stare proaspătă, neprocesate, legumele și cerealele se coc natural la soare. Dieta cretană are toate elementele celei mediteraneene, dar alimentele sînt ecologice, fermierii de aici fac chiar cercetare pentru a dezvolta această agricultură sănătoasă. Cretanii consumă cantități mai mari de ulei de măsline, în special presat la rece, leguminoase, fructe și cartofi decît ceilalți mediteraneeni. În schimb, carnea roșie ajunge pe mesele cretanilor mult mai rar decît la mediteraneeni. Stilul de viață cretan înseamnă și calm, relaxare la masă și activitate fizică regulată. Cretanii nu mănîncă des, dar cînd se așază la masă stau cîte o oră și în acest timp uită de probleme. Plus că, la prînz, se odihnesc timp de o oră.

Niciun strop de zahăr

Alimentația cretanilor respectă piramida alimentară, este o dietă foarte echilibrată și furnizează toate elementele nutriționale necesare organismului pentru o bună funcționare: vitamine, Omega-3, acizi grași, fibre, proteine, antioxidanți și multe altele. Așadar, ca să fiți cretani, puteți mînca fructe, legume, salate, pîine, cereale, brînză slabă, ouă, brînză de capră, ulei de măsline sau de rapiță. Carnea este admisă dacă e de pui sau de pește. În Creta, se consumă cu 18% mai mult pește decît în nordul Europei. Desertul cretan constă, de obicei, în fructe sau brînză. Folosiți ca sursă de zahăr doar fructele și mierea. Cretanii nu consumă deloc zahăr. Mierea este bogată în vitamine (în special, vitamina E) și substanțe antioxidante, care contribuie la prevenirea cancerului. Mierea cretană este complet naturală. Apicultorii cretani nu trebuie să hrănească albinele cu zahăr, deoarece nu există anotimpuri cînd vegetația sălbatică este acoperită cu zăpadă, astfel că albinele găsesc hrană tot timpul. Brînza preferată a cretanilor are diferite gusturi și poate fi dulce sau sărată. Se preferă în special cea de capră și oaie. Cu toate că se spune că aceste sortimente sînt pline de grăsimi rele, cretanii n-au colesterolul crescut, dieta echilibrîndu-se cu un aport crescut de legume și fructe.

Fără lapte de vacă

Dieta cretană se bazează pe cîteva principii: e bogată în acizi grași nesaturați, legume, fructe, cereale și săracă în produse de origine animală. Fiecare masă e asortată cu vin roșu de bună calitate, nu mai mult de două pahare pe zi la bărbați și unul la femei. Industria vinului din Creta are o vechime de peste 3.500 de ani. Aici se face vin cu o savoare deosebită, îmbinînd tehnologia modernă cu metodele tradiționale. Regimul este aproape în întregime lipsit de grăsimi animale, dar în locul acestora se consumă ulei de măsline, pește, ouă. În dieta cretană sînt excluse prăjelile, mîncărurile pregătite cu grăsime, untul, carnea roșie sau laptele de vacă. Ierburile aromate (oregano, busuioc, cimbru, menta, rozmarin, mușețel, salvie) sînt consumate în cantități considerabile și mai ales proaspete. De reținut: acest regim alimentar trebuie completat cu mișcare, 30 de minute pe zi. Regimul cretan este mai mult decît o dietă de slăbire, e și una sănătoasă, care merită menținută toată viața. Cu acest regim nu se slăbește spectaculos, deoarece este un program pe termen lung, dar se pierd pînă la 2 kg în primele săptămîni. În acest timp, vă puteți răsfăța organismul cu preparate delicioase, practic nici nu vă veți înfometa, nici nu vă veți pune pofta-n cui. Acest tip de alimentație permite o slăbire armonioasă și asigură menținerea greutății ideale.

Ulei de măsline și pîine neagră

Cel mai important ingredient al alimentației cretane este uleiul de măsline și e bine să fie consumat la fiecare masă. Cercetările demonstrează că, pe lîngă faptul că protejează sistemul cardiovascular, uleiul de măsline extravirgin reduce colesterolul rău, e un excelent antioxidant, luptă împotriva cancerului, ajută ficatul și este ideal pentru cei care suferă de diabet. Rata de incidență a cancerului e cu 50% mai redusă decît în Italia, unde e răspîndită dieta mediteraneană. Alimentația cretană reduce efectele îmbătrînirii și tensiunea arterială, riscul de astm și artrită. Calitatea uleiului de măsline din Creta este superioară, nu este procesat industrial, nu are chimicale și aditivi. Uleiul de măsline extravirgin, obținut din măsline provenite din culturi biologice, este cel mai important și valoros produs ecologic al Cretei. Pîinea cretanilor este cu tărîțe. Se spune că pîinea din grîu cretan previne cancerul gastrointestinal. Pînă acum 20 de ani, cretanii consumau numai pîine neagră, astăzi mai admit și pîine albă, de cinci sau șase ori pe an, la sărbători. Pînă și restaurantele de lux oferă pîine neagră, tradițională, eventual stropită cu puțin ulei de măsline și cu roșii și brînză deasupra.

Multe portocale și struguri

Față de regimul mediteranean, cel cretan se bazează și pe un consum mare de fructe. S-a estimat că locuitorii Cretei consumă de patru ori mai multe fructe decît orice alte popoare mediteraneene și de șase ori mai mult decît nordicii. Portocalele sînt specifice zonei și se mănîncă mai ales proaspete sau sub formă de suc. Conținutul bogat în fibre alimentare al meniului cretan previne constipația și toate maladiile provocate de o alimentație săracă în fibre. Potrivit experților în nutriție, roșia este una dintre puținele legume importate pe insulă, dar a fost integrată rapid în bucătăria cretană. Tomatele din Creta conțin cantități mari de substanțe antioxidante, deoarece se coc natural, fără chimicale. Strugurii sînt printre cele mai cultivate fructe în sezonul de vară. Coaja boabelor de strugure, bogată în antioxidanți, e o uzină de medicamente naturale, ajută foarte mult în lupta cu cancerul. Stafidele, obținute tot din struguri, sînt nelipsite în bucătăria cretană, ca gustări. Cretanii mai mănîncă și fasole și cereale integrale, surse de fibre solubile care reduc colesterolul. Fructele și semințele oleaginoase, în special nucile, constituie o gustare foarte populară pentru cretani. Bogate în acizi grași nesaturați, acestea oferă un adevărat scut pentru inimă.

Un regim valabil pe toate meridianele

• În anii ’60, americanul Ancel Keys a făcut un studiu comparativ al obișnuințelor alimentare în șapte țări de pe trei continente: Finlanda, SUA, Olanda, Italia, Iugoslavia, Grecia și Japonia. El a ajuns la concluzia că Grecia, și îndeosebi Creta, prezenta cea mai scăzută rată la nivelul mondial a mortalității cauzate de afecțiuni coronariene. La sfîrșitul anilor ’80, cercetătorul francez Serge Renaud a transpus obișnuințele alimentare ale cretanilor în Franța, la Lyon. La sfîrșitul celor cinci ani, a ajuns la concluzia că longevitatea locuitorilor Cretei se datora alimentației și, în general, modului lor de viață. Regimul a fost apoi prescris și pacienților cu accident cardiovascular, pentru a preîntîmpina recidiva. În toate cazurile, dieta cretană a dat rezultate spectaculoase, îmbunătățind sănătatea.
În lipsa unui acord scris din partea Monitorul Expres, puteți prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizați sursa și dacă inserați vizibil link-ul articolului:
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Doctor

Primenire în parg de iarnă


Detoxifierea de toamnă




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ National


    Comisia UE, mesaj pentru guvern: Urmărim cu îngrijorare ultimele modificări la legile Justiției


    Azi 15:02
  • ➤ Sport


    Fanii Coronei au fost încîntați de întîlnirea cu handbalistele


    Azi 14:13
  • ➤ Local


    CSM:Ordonanța lui Toader nu se aplică retroactiv


    Azi 14:03
  • ➤ Local


    Șoferul de ambulanță care a condus beat și a provocat un accident a fost reținut


    Azi 12:34
  • ➤ Local


    Cum ne protejăm pielea feței de efectele negative ale temperaturilor scăzute?


    Azi 09:56
  • ➤ Prima pagina


    Numire surpriză


    Fost șef la Poliție, ajuns în fruntea CASJ Brașov


    Azi 09:06
  • ➤ Eveniment


    Start în licitația de achiziție a 26 de troleibuze noi pentru Brașov


    Azi 09:04
  • ➤ Eveniment


    Vouchere de 100 de lei pentru Bookfest, de la RATBV


    Azi 09:02
  • ➤ Eveniment


    „Marea asfaltare“ din Tractorul nou începe cu două străzi


    Azi 09:01
  • ➤ Eveniment


    Discuții aplicate


    Analiză cost-beneficiu pentru Aeroportul Brașov, la Bruxelles


    Azi 08:57
  • ➤ Eveniment


    Laborator de ultimă generație, la Facultatea de Inginerie Electrică și Știința Calculatoarelor


    Azi 08:52
  • ➤ National


    Încercare de epurare a procurorilor incomozi


    OUG privind Legile Justiției a fost publicată în Monitorul Oficial


    Azi 08:41
  • ➤ Life


    Fanii au intrat la bănuieli


    Anda Adam e însărcinată din nou?


    Azi 08:37
  • ➤ Life


    Mihail va cînta la concertul de Crăciun de la Vatican


    Azi 08:34
  • ➤ Life


    Mariah Carey își va lansa cel de-al 15-lea album de studio în luna noiembrie


    Azi 08:33
  • ➤ Life


    Pippa Middleton a născut un băiețel


    Azi 08:31
  • ➤ Cititori


    SFAT EXPRES


    De ce să mănînci banane?


    Azi 08:25
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    Azi 08:24
  • ➤ Sport


    Rednic promite că duce Dinamo în play-off


    Azi 08:21
  • ➤ Sport


    Ratează și Turneul Campioanelor?


    Halep s-a retras de la Moscova


    Azi 08:18
  • ➤ Sport


    Borcea și blestemul Dinamo


    Azi 08:14
  • ➤ Sport


    Curs gratuit pentru arbitri de fotbal la AJF Brașov


    Azi 08:12
  • ➤ Sport


    „Viață pentru Adrian“


    Un fost fotbalist de la FC Brașov suferă de o boală cumplită!


    Azi 07:58
  • ➤ Sport


    România e la EURO 2019!


    16.10.2018
  • ➤ Local


    Un șofer beat care conducea o Ambulanță a provocat un accident grav între Șercaia și Mîndra


    16.10.2018
  • ➤ National


    UPDATE/ Ordonanța pe Legile Justiției a fost publicată în Monitorul Oficial


    16.10.2018
  • ➤ Local


    Fostul șef din Poliția Brașov, Sorin Melinte, noul șef la CASJ Brașov


    16.10.2018
  • ➤ Sport


    Simona Halep s-a retras de la Moscova!


    16.10.2018
  • ➤ Prima pagina


    A traversat prin loc nepermis


    Asistenta senatorului Dunca, grav rănită în fața sediului PSD


    16.10.2018
  • ➤ Eveniment


    Amenzi de peste 5.000 de lei, pentru staționările, parcările și opririle în zone interzise


    16.10.2018
  • ➤ Eveniment


    Peste 30.000 de locuri de muncă vacante, la nivel național


    16.10.2018
  • ➤ Eveniment


    Se schimbă regulile


    Nu se mai eliberează abonamente pentru parcarea etajată de la Spitalul Militar


    16.10.2018
  • ➤ Eveniment


    Fundația Kronospan finanțează trei proiecte comunitare din Brașov


    16.10.2018
  • ➤ Eveniment


    PUZ cu reguli mai stricte pentru zona Coasta Vacilor - Colțul Putinarilor – Warthe II


    16.10.2018
  • ➤ Eveniment


    Mutarea zebrei de la Bartolomeu, o mare bătaie de cap


    16.10.2018
  • ➤ Actualitate


    O sentință dată de Înalta Curte de Casație și Justiție ne pune lanțuri


    Protestele spontane au fost interzise


    16.10.2018
  • ➤ Actualitate


    Cele două lebede negre de pe Lacul Cetății din Făgăraș, găsite sfîșiate


    16.10.2018
  • ➤ Arta & Cultura & Media


    Gala muzicii maghiare, la Opera Brașov


    16.10.2018
  • ➤ Actualitate


    Concert extraordinar la Biserica Neagră


    16.10.2018
  • ➤ Actualitate


    Semnal de alarmă


    Cartel Alfa: Tot mai mulți angajatori își obligă salariații să devină PFA


    16.10.2018
  • ➤ Actualitate


    Credite cu dobîndă zero pentru tineri


    16.10.2018
  • ➤ Actualitate


    La fiecare trei minute, un român a emigrat în altă țară, în 2017


    16.10.2018
  • ➤ National


    Justiția lui Tudorel


    OUG cu dedicație pentru Liviu Dragnea


    16.10.2018
  • ➤ Doctor


    Prunele alungă oboseala


    16.10.2018
  • ➤ Doctor


    Cum îți poți menține creierul sănătos


    16.10.2018
  • ➤ Doctor


    E vremea lor


    Gogoșarii, bombe de vitamine cu calorii puține


    16.10.2018
  • ➤ Doctor


    Silimarina protejează ficatul


    16.10.2018
  • ➤ Doctor


    Diabetul de tip 2, reversibil?


    16.10.2018
  • ➤ Doctor


    Primenire în parg de iarnă


    Detoxifierea de toamnă


    16.10.2018
  • ➤ Doctor


    O oră de alergare prelungește viața cu 7 ore


    16.10.2018
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior

    Doctor Natura


    Fierea pămîntului, bună la răceală si gripă

    Articolul următor


    Stetoscop

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 19.196 milisecunde, încărcat în milisecunde