Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Reportaj
Publicitate

Uitați prin arhive


Brașovenii care au schimbat lumea

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: » Camelia ONCIU, 29.05.2010
• Motorul cu reacție, arzătorul din laboratoarele de chimie, hidroavionul și avionul cu aripă joasă sînt invenții ale inginerilor brașoveni

Omenirea a mers înainte datorită unor oameni care au contribuit esențial la dezvoltarea științei și tehnicii. Fără ei, și azi am fi considerat zborul un vis imposibil, am fi bîjbîit la lumina lămpilor cu gaz și am fi apelat la porumbei călători ca să transmitem un mesaj. Geniile mondiale au născocit invenții folosite azi la scară largă, fără de care viața ni s-ar părea imposibilă. Printre acești mari inventatori, o bună parte sînt români, cu toate că numele lor nu sînt celebre și istoria științei îi pomenește doar în treacăt, prin manualele de specialitate. Nu știm să ne promovăm savanții, pe unii i-am uitat de tot. Monitorul Expres vă prezintă brașovenii care au schimbat lumea.

Genii uitate

Numele multor savanți români sînt legate de Brașov. Aici s-au născut, și-au experimentat invențiile sau au predat în învățămîntul superior. Activitatea lor a fost pomenită în cîteva lucrări de specialitate, apoi îngropate în arhivele muzeelor. Doar specialiștii își mai amintesc nume ca Ciurcu, Perșu, Teclu, Manicatide, cercetători de prim rang ai științei tuturor timpurilor. Astăzi îi pomenim doar cînd citim numele străzilor ce le poartă numele și cei mai mulți nici nu știm cine au fost acești oameni. Se cuvine să le amintim brașovenilor rolul crucial pe care l-au jucat geniile noastre în evoluția lumii. Se știe că părintele avionului cu reacție a fost marele Henri Coandă. Perfect adevărat. Dar, cu 40 de ani înaintea lui, făgărășeanul Alexandru Ciurcu a construit primul motor cu reacție, conceput și pus în funcțiune chiar de el. Inventatorul s-a născut în comuna Șercaia, pe 29 ianuarie 1854. După terminarea liceului din Brașov, s-a înscris la Facultatea de Drept din Viena (1873). Dar îl interesa mai mult tehnica, pasiune veche din copilărie.

Pionier al jurnalismului românesc

Întors în țară, a lucrat ca ziarist, devenind prieten cu Eminescu și Caragiale. A fondat ziarul de limbă franceză, L’Orient, care, ulterior, a devenit cunoscutul L’Indépendence Roumaine, unde promova România în cercurile străine. A fost și corespondent în timpul Războiului de Independență, prilej cu care s-a împrietenit cu Nicolae Grigorescu. Ciurcu a organizat la Paris pavilionul românesc al Expoziției Universale din 1889, a condus, timp de zece ani, ziarul „Timpul“ (1890-1900), a întemeiat Sindicatul Ziariștilor și Asociația Generală a Presei Române. Dar, pentru că în articolele sale ataca guvernul, s-a autoexilat la Paris. Aici l-a reîntîlnit pe Just Buisson, pe care îl cunoscuse la București, și el tot jurnalist. Cei doi au conceput un motor ce se baza pe forța de reacție care apare în momentul evacuării gazelor care ard într-un recipient mult mai mic decît cazanele de abur existente la acea vreme. Motorul era format dintr-o butelie de aramă, cu o capacitate de 2 l și un orificiu de evacuare, cu diametrul de 3 mm. Amestecul introdus producea, prin ardere, o presiune interioară de 10-15 atmosfere.

„Propulsorul Ciurcu“

La 13 august 1886, Ciurcu și Buisson au experimentat cu succes prima ambarcațiune cu motor reactiv. Experimentul a avut loc pe Sena și a durat 15 minute. Revista „La Nature“, în nr. 735 din 2 iulie 1887 descria nava ca pe o ciudățenie care a adunat o mulțime de gură-cască. Înainta împotriva curentului apei, fără pînze, fără zbaturi, fără vîsle. La 12 octombrie 1886, inventatorul român și colaboratorul său francez au înregistrat în Franța invenția numit㠄Ambarcațiune cu reacție-Propulsorul reactiv“. Au brevetat prototipul și în Germania, Anglia, Belgia, Italia, SUA. După care au construit un nou motor, denumit „propulsorul Ciurcu“, mult mai puternic, adevăratul motor cu reacție. Noul experiment s-a desfășurat tot pe Sena, în ziua de 16 decembrie 1886. În timpul probelor, a apărut o flacără, urmată de o bubuitură puternică. Barca a explodat și în accident și-au pierdut viața Buisson și ucenicul, iar românul s-a ales cu arsuri grave pe mîini și pe față. Pentru acest accident, savantul Ciurcu a fost acuzat de omor prin imprudență. Ulterior, a fost absolvit de acuzație, fiind susținut de însuși ministrul de război al Franței, care vedea în invenția românului viitorul transporturilor moderne.

În colaborare cu Nobel și Jules Verne

Brașoveanul a mai făcut o serie de experiențe cu explozibil furnizat de fabrica din Severan, unde lucra însuși Nobel. Pintre sponsorii primului motor cu reacție s-a numărat și Jules Verne. Motorul construit de Ciurcu a fost montat pe un vagonet care se deplasa pe șine, demonstrînd că motorul cu reacție poate fi folosit fără riscul exploziei. A murit la 22 ianuarie 1922, la București. Ciurcu rămîne autorul motorului-rachetă, fiind pomenit în toate manualele de astronomie din lume. „Dispozitivul este de fapt o rachetă care zboară și care antrenează obiectul de care este atașată. Inventatorii au reușit să înainteze pe Sena împotriva curentului pentru o durată de 12 - 15 minute“, scria „La Nature“ în 1886. În ultimele decenii ale vieții, s-a consacrat agriculturii (viticultură, pomicultură, zootehnie), organizînd o fermă model la Copăceni, Argeș.

Inventatorul becului de laborator

În anul 1900, un alt savant român anunța o invenție uimitoare: „becul cu reglarea curentului de aer și gaz“, cunoscut ca Becul Teclu, instrument indispensabil astăzi în toate laboratoarele de chimie din lume. Produce o flacără mai fierbinte decît Becul Bunsen și deci este superior acestuia. Născut la 18 octombrie 1839, în Brașov, Nicolae Teclu a fost chimist, arhitect, profesor, academician și inventator. A urmat cursurile liceale la Brașov, apoi la Viena. Și-a continuat studiile de specialitate la Institutul Politehnic, apoi la München, la Academia de Arte Frumoase, secția Arhitectură. A devenit chimist după terminarea Politehnicii din Viena. Teclu a fost profesor la Brașov (1863-1868) și la Academia de Arte din Viena (la catedra de Chimia culorilor), chimist al Monetăriei Statului și al Imprimeriei Imperiale din Viena. Ca cercetător, Teclu a obținut rezultate remarcabile în domeniul electricității atmosferice, tehnologiei hîrtiei, compoziției silicaților, combustiei gazelor. A fost un specialist de notorietate în studiul combustiei și al uleiurilor și pigmenților utilizați în pictură. Arzătorul lui Teclu a fost brevetat în Austria și realizat de firma vieneză W.J. Rohrbeck’s Nachtolger și Franz Hugershoff din Leipzig. Numărul invențiilor sale e de ordinul zecilor. Eminescu a participat la cîteva experiențe ale lui Teclu la Viena. Inventatorul a murit la 13 iulie 1916, la Viena.

Un inginer premiat de NASA

IAR a fost o întreprindere în cadrul căreia s-au realizat numeroase invenții în domeniul aeronauticii. În 1930, inginerul Elie Carafoli a inventat „avionul cu aripă joasă“, primul de acest fel din lume. S-a născut în Grecia, în orașul Veria, lîngă Salonic, în 1901, într-o comunitate de aromâni. A studiat la București și s-a specializat la Sorbona. În 1930, împreună cu inginerul francez Lucien Virmaux a proiectat primul avion românesc fabricat de uzinele IAR-Brașov, de tip CV-11 (Carafoli-Virmaux), un monoplan cu aripa joasă, concepție originală, care pe parcursul anilor s-a generalizat în aviația mondială modernă. La IAR, Carafoli (foto medalion) a devenit director general. Aici a conceput, proiectat, construit și încercat avioanele de tip IAR-CV 11, IAR-13, IAR-14, IAR-15 și IAR-16 cu performanțe remarcabile pentru acea vreme pe plan mondial. A fost distins cu Marea Medalie Gauss care se acordă o singură dată pe an unui savant ales din întreaga lume pentru „lucrări proeminente și deschizătoare de drumuri“, Medalia Apollo 11, decernată de N.A.S.A. (S.U.A.) în 1970. A murit în 1983. Dintre contribuțiile sale, profilele aripilor cu bordul de fugă alungit îi poartă numele.

Bimotorul Manicatide

În anul 1945, tot la I.A.R., inginerul Radu Manicatide a construit un microautomobil biloc, cu motor în spate și tracțiune pe roțile din spate cu lanț. Motorul furniza o viteză de 70 km/h, la un consum de 4,5 l/100 km. Proiectantul și constructorul de aeronave românești s-a născut la Iași, în 1912 și s-a specializat la Paris. A realizat mai multe aeroplane la Brașov, cu mijloace proprii, Manicatide fiind un pionier al construcțiilor de aeronave ultraușoare. „Bimotorul de 320 CP, MR-2, numai de transport, pentru linii interioare, care poate transporta 5 persoane afară de echipajul avionului are pentru prima oară cu tren eclipsabil, conceput și fabricat la noi“, spunea inventatorul la 90 de ani. Cu prototipul IAR-814, construit în anul 1953 la Brașov, s-a stabilit primul record mondial autentic cu un avion românesc. Printre invențiile lui Manicatide se numără și: avionul de vînătoare IAR-80, considerat, în epocă, drept cel mai bun avion, minicarul cu motor îmbunătățit în doi timpi și hidroavionul IAR-818H.

Inventator de armament

• Traian Dragoș este autorul a peste 100 de invenții în domeniul armamentului, podurilor rulante și aparaturii casnice. S-a născut în 1883, la Bistrița-Năsăud, dar o mare parte din viață și-a petrecut-o la Brașov și aici s-a stins, în 1962. În 1912, a absolvit la Budapesta Școala Politehnică, obținînd diploma de inginer cu Magna Cum Laudae. A lucrat la firma „Frații Liptak et Comp.“, din Budapesta, apoi la Uzinele Skoda, din Cehia, unde a devenit inginer-șef de secție. Aici a obținut mai multe brevete de invenție. În 1918, s-a întors în România. A inventat un pod rulant, de 120 tone, cu cărucior autoridicător. Invenția a fost generalizată la toate uzinele. A creat un motor cu combustie internă, mai economic cu 40% față de motorul Diesel clasic și cu performanțe multiple.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Reportaj

Argumentul cercetătorilor


Coronavirusul nu a scăpat din laborator

Cele mai mari epidemii din istorie


10 pandemii care au schimbat istoria

Gripa din 1918, cronica unui dezastru uitat


Cea mai devastatoare epidemie din istoria umanității




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Știri Brasov


    Calendarul sesiunilor speciale pentru examenele naționale


    Azi 16:01
  • ➤ Știri Brasov


    A murit un polițist de la Secția 5 din Brașov


    Azi 14:42
  • ➤ Știri Brasov


    Un nou cutremur lângă Brașov


    Azi 14:29
  • ➤ Știri Brasov


    4 noi cazuri COVID 19 la Brașov


    Azi 13:25
  • ➤ National


    Oficial. Festivalurile Untold, Neversea și Electric Castle au fost anulate!


    Azi 13:24
  • ➤ Doctor


    Interviu cu Dr. Luminița Cîmpeanu, Director medical Spitalul REGINA MARIA Brașov


    Îngrijirea pacienților in spitale în perioada pandemiei cu coronavirus


    Azi 10:47
  • ➤ Prima pagină


    Azi se redeschid școlile


    Azi 09:20
  • ➤ Eveniment


    Aprobate de CL


    Facilități fiscale de pandemie la Brașov


    Azi 09:17
  • ➤ Eveniment


    Încă o expertiză tehnică pentru podul vechi de la Dârste


    Azi 09:12
  • ➤ Eveniment


    Unul dintre principalii poluatori din Brașov dispare


    Azi 09:09
  • ➤ Eveniment


    Proiectul minicomplexului sportiv de la Tractorul a fost suspendat


    Azi 09:06
  • ➤ Eveniment


    Unu din cinci dispensere puse în autobuzele RATBV a fost furat sau vandalizat


    Azi 09:01
  • ➤ Eveniment


    Relaxare cu registru


    Ce date vor fi colectate de la clienții teraselor?


    Azi 08:54
  • ➤ Eveniment


    Fotografia care a afumat guvernul Orban


    Azi 08:48
  • ➤ Doctor


    Cardul de sănătate nu va fi utilizat până la 1 iulie


    Azi 08:41
  • ➤ Doctor


    Precauții


    Cel mai sănătos mod de a găti ciupercile


    Azi 08:39
  • ➤ Doctor


    Cum se prepar㠄apa japoneză”, băutura care topește grăsime


    Azi 08:37
  • ➤ Doctor


    Când trebuie să ne ferim de ceaiul de tei


    Azi 08:35
  • ➤ Doctor


    10 motive care fac din căpșuni un fruct minune


    Azi 08:33
  • ➤ Life


    Fierbinte ca vara


    Anna Lesko a făcut compot de cireșe


    Azi 08:27
  • ➤ Life


    Adelina Pestrițu și-a mai făcut un tatuaj


    Azi 08:24
  • ➤ Life


    Silvia Dumitrescu suferă de o boală rară


    Azi 08:22
  • ➤ Cititori


    Un mic dejun bogat în grăsimi contribuie la pierderea în greutate


    Azi 08:20
  • ➤ Cititori


    Arpagicul alungă ghinionul


    Azi 08:17
  • ➤ Sport


    Dan Bona, urmașul dacilor liberi la Sarmizegetusa


    Azi 08:14
  • ➤ Sport


    Restart


    Marian Ivan cere reînființarea FC Brașov


    Azi 08:08
  • ➤ Opinii


    Punctul critic


    Mirajul terasei


    Azi 08:02
  • ➤ Sport


    Oficial. Edi Iordănescu s-a despărțit de Gaz Metan! "Niciodată nu voi accepta mediocritatea"


    01.06.2020
  • ➤ Știri Brasov


    2 cazuri noi de coronavirus la Brașov


    01.06.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Cetatea Feldioara, cea mai veche fortificație din județul Brașov, a fost redeschisă


    01.06.2020
  • ➤ Știri Brasov


    De ce sărbătorim Ziua Copilului pe 1 iunie


    01.06.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Intervenție în Piatra Craiului, pentru recuperarea unui turist accidentat


    01.06.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Mașină răsturnată pe DN11, între Brașov și Hărman


    31.05.2020
  • ➤ Life


    Ziua Internațională a Blondelor: până în 2202 nu vor mai rămâne blonde naturale pe Terra


    31.05.2020
  • ➤ Știri Brasov


    7 cazuri de coronavirus noi la Brașov, 124 de cazuri noi în țară


    31.05.2020
  • ➤ Sport


    Dumitru Dragomir, 74: "Explodează hormonii în fotbaliști!"


    31.05.2020
  • ➤ Știri Brasov


    ALERTĂ METEO ANM: Averse, descărcări electrice, grindină și vijelii, până miercuri!


    31.05.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Încă un deces COVID la Brașov urcă bilanțul la 53 de morți


    30.05.2020
  • ➤ National


    Ludovic Orban a scos din buzunar 3.000 de lei pentru fumat și nepurtarea măștii


    30.05.2020
  • ➤ Știri Brasov


    7 noi cazuri de COVID 19 la Brașov, 151 de noi pacienți confirmați în țară


    30.05.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Dacă tușești nu ai voie la terase, de la 1 iunie


    30.05.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Al 52-lea deces COVID 19, la Brașov


    30.05.2020
  • ➤ Sport


    Hochei. Lotul prinde contur la Corona Brașov / 14 jucători au semnat contractele / Negocieri cu antrenorul Dave MacQueen


    30.05.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Încă un deces COVID 19 la Brașov urcă bilanțul negru la 51 de morți


    29.05.2020
  • ➤ Sport


    AJF Brașov. Consultări cu cluburile de Liga 4. Ce scenarii au propus reprezentanții echipelor pentru reluarea campionatului


    29.05.2020
  • ➤ Sport


    Sepsi OSK a făcut al treilea test pentru coronavirus


    29.05.2020
  • ➤ Știri Brasov


    13 noi cazuri de COVID 19, la Brașov


    29.05.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Facilități fiscale de pandemie la Brașov: Reducere cu 50% a impozitului pe clădri și a taxei pentru terase


    29.05.2020
  • ➤ Eveniment


    POLIȚIA BRAȘOV


    Minivacanță de 1 iunie în siguranță!


    29.05.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Transport gratuit pentru elevi


    29.05.2020
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior

    Destinul unei prințese comuniste


    Fiica președintelui

    Articolul următor

    Vînzătorul de iluzii


    Brașoveanul cu puteri magice

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Setări Cookies
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    2003 - 2020 © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres - Stiri Brasov | Powered by Yky CSM | executat în 88 milisecunde, încărcat în milisecunde