Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Reportaj
Publicitate

Uitați prin arhive


Brașovenii care au schimbat lumea

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: » Camelia ONCIU, 29.05.2010
• Motorul cu reacție, arzătorul din laboratoarele de chimie, hidroavionul și avionul cu aripă joasă sînt invenții ale inginerilor brașoveni

Omenirea a mers înainte datorită unor oameni care au contribuit esențial la dezvoltarea științei și tehnicii. Fără ei, și azi am fi considerat zborul un vis imposibil, am fi bîjbîit la lumina lămpilor cu gaz și am fi apelat la porumbei călători ca să transmitem un mesaj. Geniile mondiale au născocit invenții folosite azi la scară largă, fără de care viața ni s-ar părea imposibilă. Printre acești mari inventatori, o bună parte sînt români, cu toate că numele lor nu sînt celebre și istoria științei îi pomenește doar în treacăt, prin manualele de specialitate. Nu știm să ne promovăm savanții, pe unii i-am uitat de tot. Monitorul Expres vă prezintă brașovenii care au schimbat lumea.

Genii uitate

Numele multor savanți români sînt legate de Brașov. Aici s-au născut, și-au experimentat invențiile sau au predat în învățămîntul superior. Activitatea lor a fost pomenită în cîteva lucrări de specialitate, apoi îngropate în arhivele muzeelor. Doar specialiștii își mai amintesc nume ca Ciurcu, Perșu, Teclu, Manicatide, cercetători de prim rang ai științei tuturor timpurilor. Astăzi îi pomenim doar cînd citim numele străzilor ce le poartă numele și cei mai mulți nici nu știm cine au fost acești oameni. Se cuvine să le amintim brașovenilor rolul crucial pe care l-au jucat geniile noastre în evoluția lumii. Se știe că părintele avionului cu reacție a fost marele Henri Coandă. Perfect adevărat. Dar, cu 40 de ani înaintea lui, făgărășeanul Alexandru Ciurcu a construit primul motor cu reacție, conceput și pus în funcțiune chiar de el. Inventatorul s-a născut în comuna Șercaia, pe 29 ianuarie 1854. După terminarea liceului din Brașov, s-a înscris la Facultatea de Drept din Viena (1873). Dar îl interesa mai mult tehnica, pasiune veche din copilărie.

Pionier al jurnalismului românesc

Întors în țară, a lucrat ca ziarist, devenind prieten cu Eminescu și Caragiale. A fondat ziarul de limbă franceză, L’Orient, care, ulterior, a devenit cunoscutul L’Indépendence Roumaine, unde promova România în cercurile străine. A fost și corespondent în timpul Războiului de Independență, prilej cu care s-a împrietenit cu Nicolae Grigorescu. Ciurcu a organizat la Paris pavilionul românesc al Expoziției Universale din 1889, a condus, timp de zece ani, ziarul „Timpul“ (1890-1900), a întemeiat Sindicatul Ziariștilor și Asociația Generală a Presei Române. Dar, pentru că în articolele sale ataca guvernul, s-a autoexilat la Paris. Aici l-a reîntîlnit pe Just Buisson, pe care îl cunoscuse la București, și el tot jurnalist. Cei doi au conceput un motor ce se baza pe forța de reacție care apare în momentul evacuării gazelor care ard într-un recipient mult mai mic decît cazanele de abur existente la acea vreme. Motorul era format dintr-o butelie de aramă, cu o capacitate de 2 l și un orificiu de evacuare, cu diametrul de 3 mm. Amestecul introdus producea, prin ardere, o presiune interioară de 10-15 atmosfere.

„Propulsorul Ciurcu“

La 13 august 1886, Ciurcu și Buisson au experimentat cu succes prima ambarcațiune cu motor reactiv. Experimentul a avut loc pe Sena și a durat 15 minute. Revista „La Nature“, în nr. 735 din 2 iulie 1887 descria nava ca pe o ciudățenie care a adunat o mulțime de gură-cască. Înainta împotriva curentului apei, fără pînze, fără zbaturi, fără vîsle. La 12 octombrie 1886, inventatorul român și colaboratorul său francez au înregistrat în Franța invenția numit㠄Ambarcațiune cu reacție-Propulsorul reactiv“. Au brevetat prototipul și în Germania, Anglia, Belgia, Italia, SUA. După care au construit un nou motor, denumit „propulsorul Ciurcu“, mult mai puternic, adevăratul motor cu reacție. Noul experiment s-a desfășurat tot pe Sena, în ziua de 16 decembrie 1886. În timpul probelor, a apărut o flacără, urmată de o bubuitură puternică. Barca a explodat și în accident și-au pierdut viața Buisson și ucenicul, iar românul s-a ales cu arsuri grave pe mîini și pe față. Pentru acest accident, savantul Ciurcu a fost acuzat de omor prin imprudență. Ulterior, a fost absolvit de acuzație, fiind susținut de însuși ministrul de război al Franței, care vedea în invenția românului viitorul transporturilor moderne.

În colaborare cu Nobel și Jules Verne

Brașoveanul a mai făcut o serie de experiențe cu explozibil furnizat de fabrica din Severan, unde lucra însuși Nobel. Pintre sponsorii primului motor cu reacție s-a numărat și Jules Verne. Motorul construit de Ciurcu a fost montat pe un vagonet care se deplasa pe șine, demonstrînd că motorul cu reacție poate fi folosit fără riscul exploziei. A murit la 22 ianuarie 1922, la București. Ciurcu rămîne autorul motorului-rachetă, fiind pomenit în toate manualele de astronomie din lume. „Dispozitivul este de fapt o rachetă care zboară și care antrenează obiectul de care este atașată. Inventatorii au reușit să înainteze pe Sena împotriva curentului pentru o durată de 12 - 15 minute“, scria „La Nature“ în 1886. În ultimele decenii ale vieții, s-a consacrat agriculturii (viticultură, pomicultură, zootehnie), organizînd o fermă model la Copăceni, Argeș.

Inventatorul becului de laborator

În anul 1900, un alt savant român anunța o invenție uimitoare: „becul cu reglarea curentului de aer și gaz“, cunoscut ca Becul Teclu, instrument indispensabil astăzi în toate laboratoarele de chimie din lume. Produce o flacără mai fierbinte decît Becul Bunsen și deci este superior acestuia. Născut la 18 octombrie 1839, în Brașov, Nicolae Teclu a fost chimist, arhitect, profesor, academician și inventator. A urmat cursurile liceale la Brașov, apoi la Viena. Și-a continuat studiile de specialitate la Institutul Politehnic, apoi la München, la Academia de Arte Frumoase, secția Arhitectură. A devenit chimist după terminarea Politehnicii din Viena. Teclu a fost profesor la Brașov (1863-1868) și la Academia de Arte din Viena (la catedra de Chimia culorilor), chimist al Monetăriei Statului și al Imprimeriei Imperiale din Viena. Ca cercetător, Teclu a obținut rezultate remarcabile în domeniul electricității atmosferice, tehnologiei hîrtiei, compoziției silicaților, combustiei gazelor. A fost un specialist de notorietate în studiul combustiei și al uleiurilor și pigmenților utilizați în pictură. Arzătorul lui Teclu a fost brevetat în Austria și realizat de firma vieneză W.J. Rohrbeck’s Nachtolger și Franz Hugershoff din Leipzig. Numărul invențiilor sale e de ordinul zecilor. Eminescu a participat la cîteva experiențe ale lui Teclu la Viena. Inventatorul a murit la 13 iulie 1916, la Viena.

Un inginer premiat de NASA

IAR a fost o întreprindere în cadrul căreia s-au realizat numeroase invenții în domeniul aeronauticii. În 1930, inginerul Elie Carafoli a inventat „avionul cu aripă joasă“, primul de acest fel din lume. S-a născut în Grecia, în orașul Veria, lîngă Salonic, în 1901, într-o comunitate de aromâni. A studiat la București și s-a specializat la Sorbona. În 1930, împreună cu inginerul francez Lucien Virmaux a proiectat primul avion românesc fabricat de uzinele IAR-Brașov, de tip CV-11 (Carafoli-Virmaux), un monoplan cu aripa joasă, concepție originală, care pe parcursul anilor s-a generalizat în aviația mondială modernă. La IAR, Carafoli (foto medalion) a devenit director general. Aici a conceput, proiectat, construit și încercat avioanele de tip IAR-CV 11, IAR-13, IAR-14, IAR-15 și IAR-16 cu performanțe remarcabile pentru acea vreme pe plan mondial. A fost distins cu Marea Medalie Gauss care se acordă o singură dată pe an unui savant ales din întreaga lume pentru „lucrări proeminente și deschizătoare de drumuri“, Medalia Apollo 11, decernată de N.A.S.A. (S.U.A.) în 1970. A murit în 1983. Dintre contribuțiile sale, profilele aripilor cu bordul de fugă alungit îi poartă numele.

Bimotorul Manicatide

În anul 1945, tot la I.A.R., inginerul Radu Manicatide a construit un microautomobil biloc, cu motor în spate și tracțiune pe roțile din spate cu lanț. Motorul furniza o viteză de 70 km/h, la un consum de 4,5 l/100 km. Proiectantul și constructorul de aeronave românești s-a născut la Iași, în 1912 și s-a specializat la Paris. A realizat mai multe aeroplane la Brașov, cu mijloace proprii, Manicatide fiind un pionier al construcțiilor de aeronave ultraușoare. „Bimotorul de 320 CP, MR-2, numai de transport, pentru linii interioare, care poate transporta 5 persoane afară de echipajul avionului are pentru prima oară cu tren eclipsabil, conceput și fabricat la noi“, spunea inventatorul la 90 de ani. Cu prototipul IAR-814, construit în anul 1953 la Brașov, s-a stabilit primul record mondial autentic cu un avion românesc. Printre invențiile lui Manicatide se numără și: avionul de vînătoare IAR-80, considerat, în epocă, drept cel mai bun avion, minicarul cu motor îmbunătățit în doi timpi și hidroavionul IAR-818H.

Inventator de armament

• Traian Dragoș este autorul a peste 100 de invenții în domeniul armamentului, podurilor rulante și aparaturii casnice. S-a născut în 1883, la Bistrița-Năsăud, dar o mare parte din viață și-a petrecut-o la Brașov și aici s-a stins, în 1962. În 1912, a absolvit la Budapesta Școala Politehnică, obținînd diploma de inginer cu Magna Cum Laudae. A lucrat la firma „Frații Liptak et Comp.“, din Budapesta, apoi la Uzinele Skoda, din Cehia, unde a devenit inginer-șef de secție. Aici a obținut mai multe brevete de invenție. În 1918, s-a întors în România. A inventat un pod rulant, de 120 tone, cu cărucior autoridicător. Invenția a fost generalizată la toate uzinele. A creat un motor cu combustie internă, mai economic cu 40% față de motorul Diesel clasic și cu performanțe multiple.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Reportaj

„Asaltul Cetățuii“, la Festivalul Internațional de Reconstituire Istorică


Istoria a reînviat în centrul Brașovului




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Prima pagina


    Un articol din Monitorul Expres l-a făcut pe Avocatul Poporului să se sesizeze în cazul cabinetelor medicale școlare


    Azi 09:49
  • ➤ Eveniment


    Sub pumnul bărbaților


    Un brașovean și-a bătut copilul până l-a băgat în spital


    Azi 09:45
  • ➤ Eveniment


    „Drumul de sub munte“, primele lucrări de amploare după 20 de ani


    Azi 09:42
  • ➤ Eveniment


    Tâlhărit, după ce a fost ademenit cu o partidă de sex


    Azi 09:39
  • ➤ Eveniment


    Șoferul băut care a acidentat mortal o tânără a fost reținut


    Azi 09:36
  • ➤ Eveniment


    O minoră dispărută la București a fost găsită la Brașov


    Azi 09:35
  • ➤ Eveniment


    O nouă alertă pentru urși în Noua


    Azi 09:31
  • ➤ Eveniment


    Recitalul de la ora cinci, la „Casa Mureșenilor”


    Azi 09:30
  • ➤ Eveniment


    Autobuzele școlare vor acoperi traseele din principalele cartiere spre Centrul Istoric


    Azi 09:26
  • ➤ Actualitate


    Din acest an


    Master de medicină tradițională chineză, la Facultatea de Medicină din Brașov


    Azi 09:20
  • ➤ Actualitate


    Mai mulți turiști la Brașov, mai puține locuri de cazare


    Azi 09:17
  • ➤ National


    În cursa pentru Cotroceni


    Cei 10 care vor să fie președintele României


    Azi 09:12
  • ➤ National


    Ce șanse are moțiunea de cenzură


    Azi 09:08
  • ➤ Economic


    Analiză


    Economia românească atârnă de un fir de ață


    Azi 09:04
  • ➤ Economic


    Orele suplimentare ale angajaților pot duce la amendarea firmei


    Azi 09:01
  • ➤ Doctor


    6 plante care te ajută să-ți ții tensiunea sub control


    Azi 08:58
  • ➤ Doctor


    Scapă de tuse cu remedii naturiste


    Azi 08:51
  • ➤ Doctor


    Mirosurile care te ajută să te lași de țigări


    Azi 08:47
  • ➤ Doctor


    Un semnal de alarmă


    Ce poate ascunde amețeala


    Azi 08:45
  • ➤ Doctor


    Terapia cu gutui îți repară ficatul


    Azi 08:41
  • ➤ Doctor


    Leacuri din frunze de nuc


    Azi 08:40
  • ➤ Doctor


    Foile de varză te scapă de durerile în gât


    Azi 08:39
  • ➤ Doctor


    Începe campania de vaccinare antigripalã


    Azi 08:36
  • ➤ Life


    Micuța a crescut


    Nicole Cherry trăiește prima mare iubire


    Azi 08:32
  • ➤ Life


    Vlad Ivanov studiază mult strada


    Azi 08:27
  • ➤ Life


    „Game of Thrones“ a primit 12 trofee la gala Emmy 2019


    Azi 08:23
  • ➤ Cititori


    SFAT EXPRES


    Cum previi deteriorarea memoriei pe termen lung


    Azi 08:20
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    Azi 08:13
  • ➤ Sport


    Brașovenii așteptați să susțină România la meciul cu Ucraina


    Azi 08:10
  • ➤ Sport


    Fotbalul juvenil brașovean


    Colțea Brașov și ACS Kids Tâmpa Brașov nu emit pretenții în Liga Elitelor


    Azi 08:07
  • ➤ Sport


    Nicolae Brînzoi, omul care forțează limitele


    Jandarmul brașovean, speedy și la 52 de ani!


    Azi 08:02
  • ➤ Sport


    Best FIFA Football Awards. Messi i-a învins pe Virgil van Dijk și Cristiano Ronaldo


    23.09.2019
  • ➤ Local


    Un brașovean și-a bătut copilul până l-a băgat în spital


    23.09.2019
  • ➤ Actualitate


    Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu în cazul cabinetelor medicale școlare subfinanțate de Ministerul Sănătății


    23.09.2019
  • ➤ Local


    De luna viitoare, autobuzele școlare vor avea trasee din principalele cartiere ale Brașovului


    23.09.2019
  • ➤ Sport


    Sesiune de autografe și fotografii cu tricolorele, la Brașov


    23.09.2019
  • ➤ National


    Update: 10 candidați pentru Președinția României


    23.09.2019
  • ➤ Local


    Mașină lovită de tren, lângă Brașov


    23.09.2019
  • ➤ Prima pagina


    Transfăgărășanul este cel mai celebru drum din România


    „Drumul dintre nori“ a împlinit 45 de ani


    23.09.2019
  • ➤ Eveniment


    Zona Bran și Țara Făgărașului pot accesa sume uriașe din fonduri europene


    23.09.2019
  • ➤ Eveniment


    Multă birocrație


    Bariere în calea a 75 de milioane de euro pentru aeroportul Brașov


    23.09.2019
  • ➤ Eveniment


    Senatorul Allen Coliban cere Primăriei altă soluție pentru pasajul spre Tractorul


    23.09.2019
  • ➤ Eveniment


    O nouă cursă pentru elevii de la Școala nr. 6 și „Honterus“ pleacă din Bartolomeu


    23.09.2019
  • ➤ Eveniment


    Ovidiu Mezei și-a dat demisia de la conducerea Operei Brașov


    23.09.2019
  • ➤ Actualitate


    Premiere


    Colegiul Național „Andei Șaguna“ a inaugurat cel mai performant laborator de fizică din Brașov


    23.09.2019
  • ➤ Actualitate


    Primăria vrea bani europeni pentru cele 3 proiecte de dezvoltare a turismului în Poiana Brașov


    23.09.2019
  • ➤ National


    Măsuri de igienizare după ce pleacă PSD


    Oferta de guvernare a lui Dacian Cioloș


    23.09.2019
  • ➤ Life


    Dezvăluiri din intimitate


    Nu mă văd mireasă, spune Inna


    23.09.2019
  • ➤ Life


    Dana Nălbaru a înlocuit ciocolata dulce cu cea sărată


    23.09.2019
  • ➤ Life


    Andrei Ștefanescu și Antonia s-au căsătorit în secret la Sinaia


    23.09.2019
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior

    Destinul unei prințese comuniste


    Fiica președintelui

    Articolul următor

    Vînzătorul de iluzii


    Brașoveanul cu puteri magice

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 29.912 milisecunde, încărcat în milisecunde