Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Reportaj
Publicitate

Nu e legendă


Povestea acarului Păun

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: Camelia Onciu, 06.11.2009
• Accidentele feroviare din ultima vreme au readus în actualitate povestea acarului învinuit pe nedrept în 1923 pentru starea jalnică a căilor ferate

Anul acesta a fost plin de accidente feroviare, ultimul a avut loc acum trei zile. Am ajuns să urcăm cu teamă în vagoane, călătoria cu trenul, atît de plăcută și sigură odinioară, este astăzi o aventură riscantă. De vină e nepăsarea din ultimii 20 de ani care a rablagit infrastructura căilor ferate române care abia își mai tîrîie roțile. Și totuși, cînd e căutat vinovatul, tot cel mai de jos angajat ispășește pentru delăsarea întregului sistem. Tot amărîtul de acar Păun este țapul ispășitor, fiindcă toate nenorocirile au la origine „o eroare umană“. Cine a fost acest acar și cum s-a ajuns ca numele lui să fie folosit atunci cînd ne referim la o persoană în spatele căreia se aruncă greșelile altora? Iată povestea acarului anonim devenit celebru în urma unei catastrofe feroviare. S-a petrecut în 1923. Acesta este și numărul acceleratului implicat zilele trecute în accidentul feroviar de la Bistrița.

„Groaznică ciocnire de trenuri“

Pe 4 iulie 1923, gara Vitileanca (azi, Săhăteni), din județul Buzău, era zguduită de un grav accident feroviar. Acceleratul 701, plecat din București către Chișinău, s-a ciocnit cu un mărfar. Acceleratul nu avea programată nicio oprire prin halte, așa că a intrat din plin în trenul staționat pe linia 4. Locomotiva și primul vagon s-au dat peste cap, următoarele trei au fost complet sfărîmate. Au murit în acea dimineață zeci de oameni. Vestea a ajuns cu repeziciune la toate ziarele din țară care au scos ediții speciale. „Două echipe de soldați au plecat cu trenuri speciale la locul catastrofei pentru a ajuta la ridicarea sfărîmăturilor și scoaterea oamenilor dintre ruine, dintre care, numeroși soldați și oficeri. La orele 18,00, a plecat de la Vitileanca spre București un tren special, ducînd 60 de răniți. Au fost scoși 78 de morți și peste 200 de răniți. Majoritatea cadavrelor este oribil mutilată și e imposibil să fie identificate masele de carne sîngerîndă“, scria în ediția de seară, cotidianul „Patria“. Victimele au ajuns la spitalele din Ploiești, Buzău și București. „La gară, s-au petrecut scene groaznice. Vaetele răniților și strigătele de durele ale celor îndoliați umpleau văzduhul“.

Călătorii l-au alergat pe acar

Primele cercetări ale autorităților au stabilit, evident, vina personalului din stația CFR Vitileanca. Șeful gării lipsea de la serviciu în momentul accidentului. Era pasager chiar în trenul accelerat și, fiindcă a fost și el grav rănit, i s-a trecut cu vederea vina. Așa că nu mai rămînea decît un singur țap ispășitor, celălalt angajat, acarul Ion Păun, omul care schimba macazul și care a dat intrare trenului pe linia ocupată. Cînd a văzut catastrofa, omul a rupt-o la fugă pe cîmp, „pentru a scăpa de furia călătorilor rămași care porniseră să linșeze pe vinovații inferiori“. Pînă la sosirea autorităților, „au fost furați bani, bagajele și hîrtii de valoare de la răniți și morți“. Primul sosit la fața locului a fost generalul Văitoianu, ministrul internelor, care, întîmplător, trecea pe acolo, cu alt tren. „S-a oprit la Vitileanca și a supravegheat personal operațiile de salvare tardivă“. În București, ministerele au început să se pună în mișcare. La Ambulanța Clinică, unde soseau răniți pe bandă rulantă, a venit din Sinaia și prințul Carol. „De asemenea, prim-ministrul a înștiințat pe Suveranul despre cea mai mare nouă nenorocire a căilor ferate române“.

Vinovații caută vinovatul

„Ancheta a stabilit că numeroși călători au murit fiindcă călătoreau pe acoperișuri, scări și tampoane. Mechanicul Georgescu care conducea trenul morții, a scăpat ca prin minune neatins.“ În zilele următoare, ziarele s-au mai domolit, anunțînd că numărul morților e de numai 66, iar al răniților, 105. Consiliul de Miniștri a stabilit ca Brătianu, Moșoiu și Anghelescu să își mai spele din păcate, vizitînd răniții din spitale. „Guvernul va acorda mici ajutoare familiilor lovite“, s-a mai decretat. „Acarul Ion Păun e încă nedescoperit. Vinovați mai mari nu sînt căutați“. Gazeta Transilvaniei din 11 iulie scria despre faptul că generalul Moșoiu, ministrul comunicațiilor de atunci, a ținut să asiste la înmormîntările victimelor de la Vitileanca. Au fost și 25 de ceremonii într-o singură zi. Generalul, principalul acuzat al ziarelor, a rostit cuvinte „atingătoare“: „Vărs peste voi o lacrimă în numele guvernului“. Discursurile lui au fost comentate cu sarcasm. Acest ministru responsabil de transportul pe calea ferată a fost numit să se ocupe, tot el, și de anchetă. „Imparțialitatea acestei anchete este de pe acum asigurată. Noi nu știm ce va stabili dl. Moșoiu. Știm însă, ceea ce nu va stabili: vinovăția dumisale“, era batjocorit Moșoiu prin presă.

Acarul a schimbat macazul

Principala preocupare a ministrului era să găsească un țap ispășitor pe care să-l ofere zecilor de familii îndoliate. De ochii lumii, era căutat acarul Păun. Omul era acasă, în Mizil, dar, în realitate, nimeni nu i-a bătut la poartă. Ion Păun s-a predat singur inspecției de mișcare din gara locală. Pe 6 iulie, acarul a participat chiar și la reconstituirea împrejurărilor în care s-a petrecut tragedia. „Faptul e foarte displăcut pentru dl. general Moșoiu care ar fi putut stabili mai comod vinovăția acarului în absența lui. Totuși, e bine că s-a găsit țapul ispășitor“, se scria prin ziarele vremii. Ministrul era subiectul caricaturilor și pamfletelor. „N-am eu, dragă, nicio vină, Conștiința mi-e senină, Și-mi mîngîi, discret, amarul. Anchetînd, am rezultatul Că acolo, vinovatul, E ori acul,
ori acarul“. Nici Tancred Constantinescu, directorul CFR, nu a scăpat de batjocura ziarelor. „Trăim sub regimul celei mai detestabile administrațiuni de cale ferată și accidentele de tot felul se succed cu o uimitoare regularitate. Sînt vinovați care trebuie pedepsiți pentru toate aceste culpabile asasinate. Averea statului este păgubită cu sume fabuloase și nu se mai poate îngădui mușamalizarea atîtor nenorociri.“

A fost despăgubit după moarte

Dar ce s-a întîmplat pînă la urmă cu acarul Păun? Evident, a făcut pușcărie. Ar fi stat mult și bine după gratii, dacă nu ar fi fost gura presei. Așa că, a primit doar o lună de închisoare și o amendă cît prețul unui bilet de tren. După ani buni, cînd i s-a făcut în sfîrșit dreptate, omul și-a cerut și salariile din urmă. Le-a primit nevasta lui, la o lună după ce a acarul de legendă a murit, prin anii ’60. În scurt timp, a murit și ea. Consistenta moștenire a ajuns la cei patru băieți ai lui Păun. Care s-au făcut și ei tot ceferiști, în gara Mizil. Satul Vitileanca și-a schimbat denumirea în Săhăteni, printr-o hotărîre a sfatului popular din regimul comunist. În locul de lîngă haltă unde fuseseră îngropați 20 de morți găsiți fără acte, tot prin ordin de partid, s-a plantat porumb. Așa se încheie povestea unui biet acar găsit responsabil pentru ditamai dezastrul, într-o vreme cînd deraierile și ciocnirile de trenuri erau frecvente, iar sistemul trebuia scuturat de la vîrf. Orice asemănare cu persoane și întîmplări reale este pur întîmplătoare.

Un alt 2 noiembrie

• Și atunci, ca și acum, cînd accidentele feroviare se țin lanț, cu numai patru zile înaintea celui de la Vitileanca, a mai fost unul, la Felix. Ciocnirea locomotivei cu un tren ne duce cu gîndul la întîmplarea din 2 noiembrie 2009. Iată ce scria Gazeta Transilvaniei, în 30 iunie 1923: „Groaznică catastrofă pe CFR: 5 morți și 27 răniți. Ora 17,15. Felix - Oradea Mare. Trenul de marfă 2065 constătător din 15 vagoane care plecase din Beiuș s-a ciocnit cu trenul Băilor Felix în care se aflau 150 de pasageri. Trenul de marfă care mergea cu viteză nu a putut fi oprit fiind toate frînele defectate și a izbit atît de puternic ultimele cinci vagoane ale trenului personal, încît le-au sfărîmat complect. Agentul Gavril Traian a înnebunit“. Vinovat a fost găsit tot un funcționar mărunt, „cantonierul din stația Cordo, care nu a anunțat nici sosirea, nici plecarea trenului de marfă“.

Ultimele deraieri

2 noiembrie: Locomotiva care urma să tracteze acceleratul 1923 care circula pe ruta Timișoara - Sighetu Marmației, a lovit vagoanele cu viteză excesivă. Trei călători au fost răniți. Cauza: condițiile meteo nefavorabile și defecțiuni la sistemul de frînare al locomotivei.
27 septembrie: rapidul 661, care circula pe ruta București - Iași, a deraiat în zona localității gălățene Berheci. Cercetat este mecanicul de locomotivă.
21 septembrie: acceleratul 1692, care circula pe ruta Timișoara - București, a sărit de pe șine, în zona comunei doljene Cârcea. 15 călători au ajuns la spital. Vinovat a fost un fost angajat al CFR care ar fi scos un șurub de la șine.
21 septembrie: șapte vagoane ale unui marfar cu produse petroliere au deraiat în zona localității clujene Boju. Vina e a mecanicilor și a terasamentului.
17 octombrie: două trenuri de marfă s-au ciocnit între localitățile Sărulești și Lehliu. Locomotiva și un vagon au deraiat. Vinovați au fost găsiți mecanicii.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Reportaj

„Asaltul Cetățuii“, la Festivalul Internațional de Reconstituire Istorică


Istoria a reînviat în centrul Brașovului




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Sport


    România U21, victorie la scor cu Irlanda de Nord în preliminariile EURO 2021


    14.10.2019
  • ➤ Local


    Agent de poliție prins în flagrant când lua mită


    14.10.2019
  • ➤ Sport


    LNHF. Corona Brașov, duel cu Universitatea Cluj / Ion Crăciun: „Trebuie să luăm jocul foarte în serios“


    14.10.2019
  • ➤ Cititori


    A apărut o nouă metodă de reîncărcare cartelă Vodafone! Iată detaliile!


    14.10.2019
  • ➤ Prima pagina


    Încă un an și-un pic


    Construcția Terminalului Aeroportului Brașov începe în februarie


    14.10.2019
  • ➤ Eveniment


    Materiale didactice gratuite pentru patru școli cu predare în limba germană din Brașov


    14.10.2019
  • ➤ Eveniment


    S-a trezit Cuc: trimite spre aprobare contractul pentru Autostrada Brașov-Ploiești


    14.10.2019
  • ➤ Eveniment


    „PNL trebuie să instaleze urgent un Guvern“


    „Nu vor exista tăieri de salarii și pensii!“, a spus Iohannis la Brașov


    14.10.2019
  • ➤ Eveniment


    USR și-a stabilit și propunerile pentru Consiliul Local Brașov


    14.10.2019
  • ➤ Eveniment


    SRI își construiește sediu la Bartolomeu Nord


    14.10.2019
  • ➤ Religie


    Mare sărbătoare


    Zi de închinăciune la Cuvioasa Parascheva


    14.10.2019
  • ➤ National


    Liberalii propun un cabinet mai suplu


    Cum va arăta noul Guvern


    14.10.2019
  • ➤ National


    Ce rămâne după Guvernarea PSD


    14.10.2019
  • ➤ Life


    Divorțul anului ar fi de doi ani


    Ileana Lazariuc și Ion Ion Țiriac s-au despărțit după 10 ani de mariaj


    14.10.2019
  • ➤ Life


    Cine este ginerele lui Becali


    14.10.2019
  • ➤ Life


    O tânăra de 30 de ani vrea să se căsătorească cu un avion


    14.10.2019
  • ➤ Cititori


    Este bine să știți


    Tratamente exotice


    14.10.2019
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    14.10.2019
  • ➤ Sport


    Mitriță, gol și pasă de gol


    14.10.2019
  • ➤ Sport


    Tractorul a dat de pământ cu Cetate Râșnov


    14.10.2019
  • ➤ Sport


    Primul meci european din acest sezon


    Corona Brașov a oferit spectacol handbalistic


    14.10.2019
  • ➤ Sport


    Liga 4 Brașov. Colțea bate Corona și relansează lupta pentru promovare


    14.10.2019
  • ➤ Sport


    Un punct pe final


    ACS SR Brașov a întrerupt seria neagră în meciul cu U Craiova II


    14.10.2019
  • ➤ Life


    Când viața nu este "comedie divină" și este tragedie, potrivit lui "Joker" (VIDEO)


    13.10.2019
  • ➤ National


    Cum va arăta structura noului guvern PNL. Ministerele care dispar - schița momentului


    13.10.2019
  • ➤ Sport


    Cupa EHF. Corona Brașov, cu un pas în turul 3 preliminar după victoria cu Super Amara Bera Bera


    13.10.2019
  • ➤ Sport


    Liga 3, etapa a 8-a


    ACS SR Brașov, un punct cu U Craiova 2 / Cetate Râșnov, umilită de Tractorul Cetate!


    12.10.2019
  • ➤ Sport


    Liga 4 Brașov. Surpriză de proporții: Colțea Brașov a bătut liderul CSM Corona Brașov!


    12.10.2019
  • ➤ Sport


    Champions League. CSM București a remizat cu vicecampioana Europei, Rostov Don


    11.10.2019
  • ➤ National


    Iohannis la Brașov,ultima oprire înainte de campania electorală: Avem nevoie să instalăm urgent un guvern liberal


    11.10.2019
  • ➤ Cititori


    Îți plac crizantemele? O florărie online din București îți dezvăluie semnificațiile acestor flori superbe


    11.10.2019
  • ➤ National


    Președintele Iohannis: Eu prefer un guvern politic. E destul de clar că ne îndreptăm spre guvern PNL sau în jurul PNL


    11.10.2019
  • ➤ National


    Iohannis a început consultările cu partidele pentru formarea unui nou guvern


    11.10.2019
  • ➤ Life


    400 de tablouri


    Congo, cimpanzeul celebru


    11.10.2019
  • ➤ Life


    Șase elefanți au murit încercând să salveze un pui


    11.10.2019
  • ➤ Life


    Peste 32.000 de somoni au „evadat” de la o fermă piscicolă din Chile


    11.10.2019
  • ➤ Life


    „Viața este al naibii de grea”


    Cântăreața Sia a dezvăluit că suferă de o boală neurologică rară


    11.10.2019
  • ➤ Arta & Cultura & Media


    Artă și mult marketing


    Primatele lui Banksy fac 9,9 milioane de lire sterline


    11.10.2019
  • ➤ Life


    Nebunie și noroc


    Cele mai trăznite provocări și pariuri din istorie


    11.10.2019
  • ➤ Life


    Grădina din ghiveci


    4 legume pe care le poți crește în casă, chiar și iarna


    11.10.2019
  • ➤ Life


    Nu e o întâmplare


    Ce geantă purtăm la jacheta sport


    11.10.2019
  • ➤ Life


    O nouă dezvăluire


    Cine este bărbatul care a violat-o pe Demi Moore la 15 ani


    11.10.2019
  • ➤ Prima pagina


    Centrul de Afaceri, inaugurat după cinci ani de șantier


    11.10.2019
  • ➤ Eveniment


    Incompetență și inconștiență


    Două service-uri ale firmei Transbus Codreanu au fost închise


    11.10.2019
  • ➤ Eveniment


    Noi restricții de circulație pe strada Nicolae Titulescu


    11.10.2019
  • ➤ Eveniment


    Mașină strivită și trei victime, pe DN1


    11.10.2019
  • ➤ Eveniment


    Liberalul Oprică se așteaptă la o campanie murdară, mai ales în online


    11.10.2019
  • ➤ Actualitate


    A scăzut cu 7%


    Prețurile RCA ar putea scădea în următoarele șase luni


    11.10.2019
  • ➤ Actualitate


    Noul Cod Rutier intră în vigoare pe 12 octombrie


    11.10.2019
  • ➤ Actualitate


    Sprijin teoretic în vederea acordării de fonduri europene pentru aeroport


    11.10.2019
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior


    Un brașovean, cel mai tare web-designer din 2009

    Articolul următor

    Brașoveanul care a aflat tainele mării


    Academicianul Mării Negre

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 21.677 milisecunde, încărcat în milisecunde