Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Reportaj
Publicitate

Nu e legendă


Povestea acarului Păun

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: Camelia Onciu, 06.11.2009
• Accidentele feroviare din ultima vreme au readus în actualitate povestea acarului învinuit pe nedrept în 1923 pentru starea jalnică a căilor ferate

Anul acesta a fost plin de accidente feroviare, ultimul a avut loc acum trei zile. Am ajuns să urcăm cu teamă în vagoane, călătoria cu trenul, atît de plăcută și sigură odinioară, este astăzi o aventură riscantă. De vină e nepăsarea din ultimii 20 de ani care a rablagit infrastructura căilor ferate române care abia își mai tîrîie roțile. Și totuși, cînd e căutat vinovatul, tot cel mai de jos angajat ispășește pentru delăsarea întregului sistem. Tot amărîtul de acar Păun este țapul ispășitor, fiindcă toate nenorocirile au la origine „o eroare umană“. Cine a fost acest acar și cum s-a ajuns ca numele lui să fie folosit atunci cînd ne referim la o persoană în spatele căreia se aruncă greșelile altora? Iată povestea acarului anonim devenit celebru în urma unei catastrofe feroviare. S-a petrecut în 1923. Acesta este și numărul acceleratului implicat zilele trecute în accidentul feroviar de la Bistrița.

„Groaznică ciocnire de trenuri“

Pe 4 iulie 1923, gara Vitileanca (azi, Săhăteni), din județul Buzău, era zguduită de un grav accident feroviar. Acceleratul 701, plecat din București către Chișinău, s-a ciocnit cu un mărfar. Acceleratul nu avea programată nicio oprire prin halte, așa că a intrat din plin în trenul staționat pe linia 4. Locomotiva și primul vagon s-au dat peste cap, următoarele trei au fost complet sfărîmate. Au murit în acea dimineață zeci de oameni. Vestea a ajuns cu repeziciune la toate ziarele din țară care au scos ediții speciale. „Două echipe de soldați au plecat cu trenuri speciale la locul catastrofei pentru a ajuta la ridicarea sfărîmăturilor și scoaterea oamenilor dintre ruine, dintre care, numeroși soldați și oficeri. La orele 18,00, a plecat de la Vitileanca spre București un tren special, ducînd 60 de răniți. Au fost scoși 78 de morți și peste 200 de răniți. Majoritatea cadavrelor este oribil mutilată și e imposibil să fie identificate masele de carne sîngerîndă“, scria în ediția de seară, cotidianul „Patria“. Victimele au ajuns la spitalele din Ploiești, Buzău și București. „La gară, s-au petrecut scene groaznice. Vaetele răniților și strigătele de durele ale celor îndoliați umpleau văzduhul“.

Călătorii l-au alergat pe acar

Primele cercetări ale autorităților au stabilit, evident, vina personalului din stația CFR Vitileanca. Șeful gării lipsea de la serviciu în momentul accidentului. Era pasager chiar în trenul accelerat și, fiindcă a fost și el grav rănit, i s-a trecut cu vederea vina. Așa că nu mai rămînea decît un singur țap ispășitor, celălalt angajat, acarul Ion Păun, omul care schimba macazul și care a dat intrare trenului pe linia ocupată. Cînd a văzut catastrofa, omul a rupt-o la fugă pe cîmp, „pentru a scăpa de furia călătorilor rămași care porniseră să linșeze pe vinovații inferiori“. Pînă la sosirea autorităților, „au fost furați bani, bagajele și hîrtii de valoare de la răniți și morți“. Primul sosit la fața locului a fost generalul Văitoianu, ministrul internelor, care, întîmplător, trecea pe acolo, cu alt tren. „S-a oprit la Vitileanca și a supravegheat personal operațiile de salvare tardivă“. În București, ministerele au început să se pună în mișcare. La Ambulanța Clinică, unde soseau răniți pe bandă rulantă, a venit din Sinaia și prințul Carol. „De asemenea, prim-ministrul a înștiințat pe Suveranul despre cea mai mare nouă nenorocire a căilor ferate române“.

Vinovații caută vinovatul

„Ancheta a stabilit că numeroși călători au murit fiindcă călătoreau pe acoperișuri, scări și tampoane. Mechanicul Georgescu care conducea trenul morții, a scăpat ca prin minune neatins.“ În zilele următoare, ziarele s-au mai domolit, anunțînd că numărul morților e de numai 66, iar al răniților, 105. Consiliul de Miniștri a stabilit ca Brătianu, Moșoiu și Anghelescu să își mai spele din păcate, vizitînd răniții din spitale. „Guvernul va acorda mici ajutoare familiilor lovite“, s-a mai decretat. „Acarul Ion Păun e încă nedescoperit. Vinovați mai mari nu sînt căutați“. Gazeta Transilvaniei din 11 iulie scria despre faptul că generalul Moșoiu, ministrul comunicațiilor de atunci, a ținut să asiste la înmormîntările victimelor de la Vitileanca. Au fost și 25 de ceremonii într-o singură zi. Generalul, principalul acuzat al ziarelor, a rostit cuvinte „atingătoare“: „Vărs peste voi o lacrimă în numele guvernului“. Discursurile lui au fost comentate cu sarcasm. Acest ministru responsabil de transportul pe calea ferată a fost numit să se ocupe, tot el, și de anchetă. „Imparțialitatea acestei anchete este de pe acum asigurată. Noi nu știm ce va stabili dl. Moșoiu. Știm însă, ceea ce nu va stabili: vinovăția dumisale“, era batjocorit Moșoiu prin presă.

Acarul a schimbat macazul

Principala preocupare a ministrului era să găsească un țap ispășitor pe care să-l ofere zecilor de familii îndoliate. De ochii lumii, era căutat acarul Păun. Omul era acasă, în Mizil, dar, în realitate, nimeni nu i-a bătut la poartă. Ion Păun s-a predat singur inspecției de mișcare din gara locală. Pe 6 iulie, acarul a participat chiar și la reconstituirea împrejurărilor în care s-a petrecut tragedia. „Faptul e foarte displăcut pentru dl. general Moșoiu care ar fi putut stabili mai comod vinovăția acarului în absența lui. Totuși, e bine că s-a găsit țapul ispășitor“, se scria prin ziarele vremii. Ministrul era subiectul caricaturilor și pamfletelor. „N-am eu, dragă, nicio vină, Conștiința mi-e senină, Și-mi mîngîi, discret, amarul. Anchetînd, am rezultatul Că acolo, vinovatul, E ori acul,
ori acarul“. Nici Tancred Constantinescu, directorul CFR, nu a scăpat de batjocura ziarelor. „Trăim sub regimul celei mai detestabile administrațiuni de cale ferată și accidentele de tot felul se succed cu o uimitoare regularitate. Sînt vinovați care trebuie pedepsiți pentru toate aceste culpabile asasinate. Averea statului este păgubită cu sume fabuloase și nu se mai poate îngădui mușamalizarea atîtor nenorociri.“

A fost despăgubit după moarte

Dar ce s-a întîmplat pînă la urmă cu acarul Păun? Evident, a făcut pușcărie. Ar fi stat mult și bine după gratii, dacă nu ar fi fost gura presei. Așa că, a primit doar o lună de închisoare și o amendă cît prețul unui bilet de tren. După ani buni, cînd i s-a făcut în sfîrșit dreptate, omul și-a cerut și salariile din urmă. Le-a primit nevasta lui, la o lună după ce a acarul de legendă a murit, prin anii ’60. În scurt timp, a murit și ea. Consistenta moștenire a ajuns la cei patru băieți ai lui Păun. Care s-au făcut și ei tot ceferiști, în gara Mizil. Satul Vitileanca și-a schimbat denumirea în Săhăteni, printr-o hotărîre a sfatului popular din regimul comunist. În locul de lîngă haltă unde fuseseră îngropați 20 de morți găsiți fără acte, tot prin ordin de partid, s-a plantat porumb. Așa se încheie povestea unui biet acar găsit responsabil pentru ditamai dezastrul, într-o vreme cînd deraierile și ciocnirile de trenuri erau frecvente, iar sistemul trebuia scuturat de la vîrf. Orice asemănare cu persoane și întîmplări reale este pur întîmplătoare.

Un alt 2 noiembrie

• Și atunci, ca și acum, cînd accidentele feroviare se țin lanț, cu numai patru zile înaintea celui de la Vitileanca, a mai fost unul, la Felix. Ciocnirea locomotivei cu un tren ne duce cu gîndul la întîmplarea din 2 noiembrie 2009. Iată ce scria Gazeta Transilvaniei, în 30 iunie 1923: „Groaznică catastrofă pe CFR: 5 morți și 27 răniți. Ora 17,15. Felix - Oradea Mare. Trenul de marfă 2065 constătător din 15 vagoane care plecase din Beiuș s-a ciocnit cu trenul Băilor Felix în care se aflau 150 de pasageri. Trenul de marfă care mergea cu viteză nu a putut fi oprit fiind toate frînele defectate și a izbit atît de puternic ultimele cinci vagoane ale trenului personal, încît le-au sfărîmat complect. Agentul Gavril Traian a înnebunit“. Vinovat a fost găsit tot un funcționar mărunt, „cantonierul din stația Cordo, care nu a anunțat nici sosirea, nici plecarea trenului de marfă“.

Ultimele deraieri

2 noiembrie: Locomotiva care urma să tracteze acceleratul 1923 care circula pe ruta Timișoara - Sighetu Marmației, a lovit vagoanele cu viteză excesivă. Trei călători au fost răniți. Cauza: condițiile meteo nefavorabile și defecțiuni la sistemul de frînare al locomotivei.
27 septembrie: rapidul 661, care circula pe ruta București - Iași, a deraiat în zona localității gălățene Berheci. Cercetat este mecanicul de locomotivă.
21 septembrie: acceleratul 1692, care circula pe ruta Timișoara - București, a sărit de pe șine, în zona comunei doljene Cârcea. 15 călători au ajuns la spital. Vinovat a fost un fost angajat al CFR care ar fi scos un șurub de la șine.
21 septembrie: șapte vagoane ale unui marfar cu produse petroliere au deraiat în zona localității clujene Boju. Vina e a mecanicilor și a terasamentului.
17 octombrie: două trenuri de marfă s-au ciocnit între localitățile Sărulești și Lehliu. Locomotiva și un vagon au deraiat. Vinovați au fost găsiți mecanicii.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Reportaj

Argumentul cercetătorilor


Coronavirusul nu a scăpat din laborator

Cele mai mari epidemii din istorie


10 pandemii care au schimbat istoria

Gripa din 1918, cronica unui dezastru uitat


Cea mai devastatoare epidemie din istoria umanității




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Știri Brasov


    47 de cazuri noi de COVID la Brașov, 456 la nivel național


    12.07.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Iată ce primesc la micul dejun pacienții cu COVID de la Spitalul CFR Brașov


    12.07.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Un tânăr a murit electrocutat la o fermă de lângă Făgăraș


    12.07.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Raed Arafat spune că ne-am putea trezi cu noi restricții


    12.07.2020
  • ➤ Sport


    Leo Grozavu, băgat în ședință de șefii lui Sepsi după incidentele cu Lorand Fulop și Călin Popescu / "Acum e liniște"


    11.07.2020
  • ➤ Știri Brasov


    45 de noi cazuri COVID la Brașov, 698 în țară


    11.07.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Peste 20 de elevi cu medii de admitere peste 8 au rămas fără loc la liceu la Brașov. În total sunt 599.


    11.07.2020
  • ➤ National


    Cluburile ar putea fi închise după ora 22.00. Orban: „Va trebui să ne gândim foarte serios dacă nu luăm aceste măsuri”


    11.07.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Fosta șefă DIICOT Alina Bica, reținută în Italia. Făgărășeanca are de executat 4 ani de închisoare.


    10.07.2020
  • ➤ Sport


    Florin Iacob nu dezarmează: ”Vom promova în Liga 1 de pe primul loc”


    10.07.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Grecia: Toți turiștii care intră în țară trebuie să prezinte un test negativ pentru COVID


    10.07.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Au fost publicate rezultatele repartizării în licee: 9.31, ultima medie la colegiul Meșotă


    10.07.2020
  • ➤ Sport


    Șase junioare de la Corona Brașov au semnat prelungirea contractelor / "Să muncească pentru a atinge performanța"


    10.07.2020
  • ➤ Sport


    S-au tras la sorți sferturile UEFA Champions League.


    10.07.2020
  • ➤ Știri Brasov


    54 de noi cazuri COVID la Brașov, 592 în țară


    10.07.2020
  • ➤ Sport


    Leo Grozavu riscă să fie dat afară de la Sepsi OSK! Antrenorul și-a pierdut cumpătul și ar fi lovit doi jucători!


    10.07.2020
  • ➤ Prima pagină


    Nu avem voie la grătare și picnicuri


    10.07.2020
  • ➤ Eveniment


    A doua sesiune


    BACUL de toamnă începe în 24 august


    10.07.2020
  • ➤ Eveniment


    PNL intră oficial în lupta localelor cu Veștea și Scripcaru


    10.07.2020
  • ➤ Eveniment


    Șoferii RATBV au donat sânge pentru unul dintre colegi


    10.07.2020
  • ➤ Eveniment


    Unde-i punem?


    Senzori pentru măsurarea calității aerului la Brașov


    10.07.2020
  • ➤ Eveniment


    Comisia de circulație a avizat modernizarea străzii Narciselor


    10.07.2020
  • ➤ Actualitate


    Spitalul Municipal Făgăraș a primit un container de decontaminare


    10.07.2020
  • ➤ Actualitate


    Brașovul, pe lista județelor care primesc despăgubiri pentru inundații


    10.07.2020
  • ➤ National


    Cioloș, atac la PNL și PSD


    Parlamentul și Guvernul se joacă de-a politica, spre rușinea lor și drama cetățenilor


    10.07.2020
  • ➤ National


    Tătaru explică dacă ne întoarcem la starea de urgență


    10.07.2020
  • ➤ Actualitate


    Pandemia din 1918


    Satul din Făgăraș decimat de molimă


    10.07.2020
  • ➤ Life


    Vai, ce modestă!


    Andreea Marin poartă de 5 ani același costum la plajă


    10.07.2020
  • ➤ Life


    Andra nu apare niciodată în costum de baie


    10.07.2020
  • ➤ Life


    Bella Santiago și-a anulat nunta


    10.07.2020
  • ➤ Cititori


    SFAT EXPRES


    Cum evităm disconfortul purtării unei măști pe caniculă


    10.07.2020
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    10.07.2020
  • ➤ Sport


    Amendă uriașă și suspendare de patru luni pentru Gigi Becali


    10.07.2020
  • ➤ Sport


    Oficial


    AJF Brașov a luat decizii de urgență


    10.07.2020
  • ➤ Sport


    FRF a modificat programul play-out-ului și datele barajului de menținere/promovare


    10.07.2020
  • ➤ Sport


    Remember


    Csaba Gyorffy ar fi împlinit 77 de ani


    10.07.2020
  • ➤ Opinii


    Punctul critic


    Nevoia de reper


    10.07.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Un jandarm brașovean s-a înecat la Costinești


    09.07.2020
  • ➤ Sport


    Meci nebun la Arad între UTA – Turris! "'Bătrâna Doamnă" a început play-off-ul cu o înfrângere!


    09.07.2020
  • ➤ National


    Monumentul Eroilor - Crucea de pe Vârful Caraiman intră în renovare


    09.07.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Brașov. 12 senzori noi de măsurare a calității aerului vor fi montați în oraș


    09.07.2020
  • ➤ Știri Brasov


    PNL vrea să câștige șefia CJ și Primăria Brașov cu Adrian Veștea și George Scripcaru


    09.07.2020
  • ➤ Cititori


    Anunț de licitație RAJA Constanța


    09.07.2020
  • ➤ Cititori


    Anunț de licitație RAJA Constanța


    09.07.2020
  • ➤ Știri Brasov


    A doua sesiune a BACULUI: 24 august - 5 septembrie


    09.07.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Asociația Noul Spital al Brașovului încearcă să salveze Spitalul Regional pus pe linie moartă de Guvernul Orban


    09.07.2020
  • ➤ Știri Brasov


    55 de cazuri noi de COVID la Brașov, 614 în țară


    09.07.2020
  • ➤ Eveniment


    POLIȚIA BRAȘOV


    Pericolele dating-ului online!


    09.07.2020
  • ➤ Prima pagină


    Vin cele 56 de containere pentru spitalul modular


    09.07.2020
  • ➤ Eveniment


    O zi neagră


    53 de cazuri noi de COVID la Brașov


    09.07.2020
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior


    Un brașovean, cel mai tare web-designer din 2009

    Articolul următor

    Brașoveanul care a aflat tainele mării


    Academicianul Mării Negre

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Setări Cookies
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    2003 - 2020 © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres - Stiri Brasov | Powered by Yky CSM | executat în 21 milisecunde, încărcat în milisecunde