Autentificare | Cont nou
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Reportaj
Publicitate

Primele OZN-uri


Brașoveanul care a inventat nave secrete

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: Camelia Onciu, 05.02.2016
• Rudolf Liciar a brevetat tehnologia care poate propulsa aeronave chiar și cu un motor de tractor
• Prototipul a fost testat în România, folosit de naziști și confiscat de sovietici

Despre Rudolf Liciar nu se știu prea multe și nici nu se vor ști de-acum încolo. Acest nume învăluit în mister e legat de o invenție bine dosită în arhivele celui de-Al Doilea Război Mondial. Cercetătorul român Lucian Cozma a dat de urma unor brevete de invenție ale lui Liciar și le-a descris în „Știința secretă“. Brașoveanul Liciar, autorul vacuumpropulsiei și al cyclonoid-ului, noțiuni despre care nu vorbește nimeni, fiindcă nimeni nu a auzit de ele, a inventat ceea ce am putea numi tehnologie de zbor pentru farfurii zburătoare. Folosită în stadiu experimental de naziști, la sfîrșitul războiului, probată și de comuniști în România, invenția a luat drumul Uniunii Sovietice și dusă a fost. Dacă nu chiar OZN-uri, cu ea s-ar putea realiza azi supersonice, rachete și alte mijloace de transport rapide, pe alt principiu decît cel obișnuit și cu performanțe net superioare, consumînd mai nimic. Iată cine a fost și ce a creat această minte strălucită, Rudolf Liciar, sasul care înainte de a încerca să schimbe lumea, era lăutar prin cîrciumile brașovene de acum aproape un secol.

Lăutarul savant din Brașov

La începutul secolului trecut, un sas pe nume Rudolf Liciar, care cînta pe la mesele restaurantelor din Brașov, avea să devină un mare inventator, rămas din păcate necunoscut. Cum a ajuns muzicianul să conceapă sisteme de propulsie pentru avioane? „Liciar cînta la un restaurant frecventat de germani. Așa a intrat în legătură cu delegațiile de ingineri ai aviației germane veniți la IAR Brașov. În crîșmă, oamenii își dau drumul la vorbe, germanii discutau vrute și nevrute sub efectul alcoolului. Au crezut că lăutarul e un nimeni. Dar nu era. Liciar a pus cap la cap informațiile auzite și a scos o idee nouă. Eu bănuiesc că a fost pasionat de aceste lucruri, apoi a citit, a frecventat cercuri de tehnicieni. Se spune că era inginer, dar nu cred că a făcut vreo facultate“, spune Lucian Cozma, autorul cărții de succes „Știința secretă“, în care sînt descrise realizările necunoscute ale marilor savanți români. Cercetătorul, specializat în tehnologii neconvenționale, a intrat în posesia brevetului numărul RO 21370 din 1932, cu titlul „Cyclonoid. Susținător și propulsor aerian“. La prima vedere, un neavizat nu realizează importanța acestui patent, care valorifica o idee mai veche, a vacuumpropulsiei, stabilită tot de Liciar încă din 1923. În realitate, compresorul lui cicloidal poate face o aeronavă să atingă performanțe de neînchipuit față de cele cunoscute în zilele noastre, consumînd infim comparativ cu Boeing-urile actuale. Asta pentru că folosește energia atmosferică. Cu cyclonoidul Liciar s-ar putea construi OZN-uri.

Doar 50 CP pentru decolare

Principul de funcționare al cyclonoidului Liciar e ușor de înțeles doar de către experți. Cercetătorul Lucian Cozma, specializat în sisteme de propulsie aerospațială, traduce totul în limbaj accesibil: „La piesele rotative cu turație mare, compresoare în special, apare un efect nedorit. Intră în pompaj. Între palete, aerul (sau lichidul) nu mai are acces și astfel se creează un vacuum. Ceea ce înseamnă că s-a stricat. Liciar și-a dat seama că tocmai acest efect ar putea avea aplicații în aeronautică“. Liciar propune să obținem energie din nimic. Mai precis, să folosim ca energie cinetică pentru propulsie și sustenație energia atmosferică, adică energia potențială a mediului ambiant. Cea mai bună aplicare a vacuumpropulsiei ar fi la aterizare-decolare, momente în care e nevoie de o tracțiune uriașă. Ei bine, cu metoda lui Liciar, poți ajunge la o tracțiune utilă de peste 10.000 kgf/mp folosind un motoraș de 50 CP. O navă de mii de tone se poate desprinde de Pămînt cu un motor de tractor. Cea care face toată treaba este elicea ciclonoidală a lui Liciar, care nu seamănă deloc cu o elice clasică, pentru că nu are palete, ci inele concentrice de diametre progresive (dispozitive inelare rotative suprapuse). O astfel de elice este foarte ușoară și nu ocupă mai mult de 1,5 mp. Metoda e incredibil de economică și performantă. Randamentul vacuumpropulsiei lui Liciar e mai mare chiar și decît cel obținut de Henri Coandă, cu care a fost contemporan.

Maurer, martor la lansarea Cyclonoid-ului

Ce s-a întîmplat cu incredibila invenție a lui Liciar și de ce astăzi avioanele nu folosesc această metodă? Pentru că a fost secretizată. Nu înainte însă ca vacuumpropulsia să fie testată experimental, chiar de inventator. Demonstrația a fost secretă, dar nu în totalitate. „Activitatea lui intensă a fost în perioada interbelică, apoi a lucrat sub influența armatei germane, iar în regimul bolșevic, sub protecția lui Maurer. Astfel, a reușit în anii ’50 să realizeze experimental un aparat de zbor mic discoidal, cu un diametru de 1,5 metri. Proba s-a făcut la Penitenciarul Jilava, unde curtea era cumva îngropată și oferea condiții propice pentru experiment. Au fost de față: I. Gh. Maurer, Liciar, Bădărău - referent la OSIM-ul de atunci, care nu știu dacă mai trăiește, și comisarul sovietic. Demonstrația a fost un succes, după care agentul sovietic a confiscat tot și a plecat cu invenția în URSS. Din acel moment nu s-a mai știut nimic de Liciar“, povestește Cozma. Brașoveanul a dispărut pur și simplu, dar e posibil ca, odată cu invenția, să fi ajuns la Moscova și inventatorul. „Oricît am încerca să găsim amănunte despre Liciar și realizările lui nu vom reuși. Germanii au secretizat orice informație legată de vacuumpropulsie, apoi cei care au pus mîna pe această documentație, americani sau sovietici, au făcut același lucru și nici nu cred că o vor desecretiza vreodată“, mărturisește autorul. Amintim că Ion Gheorghe Maurer, prim-ministru al României în perioada 1961-1974, era pe atunci subsecretar de stat în Ministerul Comunicațiilor și Lucrărilor Publice.

Sursă de inspirație pentru inginerii naziști

Se pare că prototipul cyclonoidului lui Liciar a fost realizat mai întîi de naziști. „Se fac speculații că tehnologia Liciar a stat la baza celebrelor foofighters. Adică aparate mici de zbor automate sau semiautomate. Au fost create chiar în ultimele luni de război, rămînînd în fază experimentală“, crede cercetătorul. De fapt, foofighters este numele generic folosit pentru armele secrete create de naziști care seamănă atît de mult cu OZN-urile încît mulți cred că erau chiar OZN-uri. Primele au fost raportate în noiembrie 1944, cînd piloții britanici care au zburat deasupra Germaniei au văzut niște obiecte strălucitoare, deplasîndu-se cu viteze amețitoare și traiectorii bizare. Acestea însoțeau aeronavele, le hărțuiau fără să le atace și păreau controlate inteligent, astfel încît niciodată n-au putut fi doborîte. Americanii au decretat că este vorba de o nouă armă germană și poate că asta și erau, dacă foofighters erau materializări ale invenției lui Liciar. Teoria conspiraționistă susține că, tot pe baza principiului vacuumpropulsiei lui Liciar, inginerii lui Hitler au pus la punct aeronavele Haunebu, legendarele OZN-uri germane cu diametre de 120 m, capabile să decoleze vertical, extrem de rapide, realizate încă din 1939 și perfecționate continuu în timpul celui de-Al Treilea Reich. Nu se poate afirma că Liciar a construit aceste aparate fantastice, a căror existență n-a fost niciodată dovedită, dar se știe că naziștii au pus mîna pe invenția lui.

OZN-uri sovietice după patentul Liciar

Liciar a trăit în România pînă în 1954, an în care sovieticii și-au însușit cyclonoidul pe care-l realizase. Lucian Cozma susține că invenția a reapărut, însă nimeni nu a recunoscut-o. „Tehnologia lui Liciar nu s-a pierdut. Concluzia mea personală e că totul se leagă de aparițiile OZN din anii ’70, chiar și cele de la noi, de la Cluj și de la granița cu Ucraina. Acele aeronave necunoscute prezentau elemente care dovedesc că foloseau tehnica vacuumpropulsiei. Am studiat mărturiile oamenilor, care nu aveau nicio legătură între ei, și am constatat că toți descriau aceleași componente, de exemplu cupola rotitoare de deasupra farfuriei, care scotea un zumzăit. Punînd cap la cap toate aceste indicii, cred că e vorba de patentul lui Liciar. Din perspectivă probabilistică, chestiune de matematică, așadar, este practic imposibil ca toate aceste similitudini să fie opera hazardului“. Ce știm cu siguranță e că tehnologia a ajuns la sovietici, deci de ce nu ar fi folosit-o? Și unde, dacă nu acasă, în spațiul geografic al Pactului de la Varșovia? Cercetările de lungă durată în acest domeniu l-au condus pe Cozma la concluzia că mare parte din ceea ce a fost catalogat drept apariții UFO sînt mașinării construite de mîna omului, „care însă fac parte din programe de cercetare secrete ori sînt aparate militare secrete. Toate marile puteri militare dețin tehnologii superioare acelora aflate la îndemîna publicului“.

Tehnologia „a zburat“ și pe la ucraineni

„Doar o parte din observațiile OZN din perioada contemporană sînt generate de evoluția unor aparate de zbor secrete aparținînd oamenilor, nu unor civilizații extraterestre. Am eliminat, firește, cazurile de iluzii optice sau confuziile“. Evident, nu tot ce zboară pe cer are origini terestre, dar dacă are, sînt legate de Liciar. Se pare că tehnologia Liciar a fost aplicată și recent, în 1995. Conform lui Cozma, ucrainenii au supravegheat anumite obiective de la granița cu România cu ajutorul unor dispozitive UAV („Unmanned Aerial Vehicle“, în terminologia NATO). Erau aparate de dimensiuni relativ mici, discoidale, realizate din materiale compozite și care purtau aparatură miniaturizată, compactă, de filmare/fotografiere. „Aceste aparate de zbor fără pilot erau sustenate și propulsate cu ajutorul unui motocompresor multitreaptă realizat potrivit unei scheme adaptate după «elicea ciclonoidală» inventată de Rudolf Liciar încă din anii ’20“, precizează cercetătorul. Dar dincolo de aplicațiile de mici dimensiuni, efectul Liciar, cel despre care noi nici n-am auzit, a stat la baza unei întregi industrii: „putem afirma, fără riscul de a greși, că sovieticii au preluat tehnologia inventată de Liciar și au dezvoltat o serie întreagă de aplicații (în transporturi și energetică) din care încă niciuna nu a intrat în domeniul utilizărilor publice sau a informației tehnico-științifice accesibile publicului“.

Ce-ar fi fost dacă?

Concluzia lui Cozma este că Rudolf Liciar și Viktor Schauberger, un inventator originar din Austria, cu care e posibil ca Liciar să fi colaborat, „au pus bazele aerodinamicii suprafețelor poroase și tehnologiei absorbției stratului-limită în anumite condiții. Cu astfel de tehnologii s-au putut crea, în regim secret, aeronave de mare performanță (de obicei supersonice), în regim economic și silențios, fără impedimentele specifice frecării cu aerul (rezistență aerodinamică mare, încălzirea celulei aerodinamice, formarea undelor de șoc și a bangului sonic)“. Deși tehnologia a fost dezvoltată de sovietici în timpul Războiului Rece, oficial, nu există nicio aplicație bazată pe efectul Liciar. Iar aeronavele de azi folosesc altă tehnologie, una scumpă și care ne risipește rezervele naturale. Din păcate, invenția brașoveanului Liciar a avut aceeași soartă ca și alte invenții românești de top. A fost furată, secretizată și utilizată doar în scopuri militare. Dacă metoda ar fi fost publicată acum 90 de ani, astăzi ar fi ajuns banală, făcea parte din cotidian, progresul omenirii ar fi fost altul, iar bătălia pentru petrol poate nici n-ar fi existat. Cu propulsia Liciar la vedere, istoria s-ar fi scris altfel.

Alte invenții marca Liciar

• În 1931, Rudolf Liciar a realizat trei invenții: Cycloidul, Umbrela Zburătoare și Dispozitiv de Zburat. Cycloidul este un sistem complet nou de ridicare al elicopterelor și avioanelor, bazat pe vacuumpropulsie. Pe acest principiu funcționează și Umbrela Zburătoare Individuală, cu toate dispozitivele plasate în rucsac. Ceva asemănător „Rucsacului Zburător“ al lui Justin Capră. Pilotul alege direcția de zbor doar mișcînd din cap. Cyclonul cuprinde două cycloide, la început de dimensiuni foarte mici. În 1922, Liciar a obținut la Paris un alt patent, „Elicopter“, care prezenta un aparat de zbor în formă de trunchi de con și la care organul de propulsie și susținere este „o dublă spirală“. El menționa că acest model „ar putea înlocui propulsoarele existente ale aeroplanelor, dirijabilelor, vapoarelor, automobilelor“. Nu avea de unde să știe că era ideal și pentru transporturile aerospațiale. Vacuumpropulsia lui Rudolf Liciar se poate aplica și în cazul aparatelor individuale de zbor, care ar putea fi realizate chiar și de amatori, costurile fiind relativ mici. „Încă din perioada interbelică umblau zvonuri despre realizarea unor aparate individuale de zbor, iar adevărul este că germano-românul Rudolf Liciar chiar inventase un astfel de aparat, cît se poate de corect și funcțional, încă din martie 1933, an în care a obținut brevetul“, spune Cozma.
În lipsa unui acord scris din partea Monitorul Expres, puteți prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizați sursa și dacă inserați vizibil link-ul articolului:
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:


Articole la Reportaj

„Asaltul Cetățuii“, la Festivalul Internațional de Reconstituire Istorică


Istoria a reînviat în centrul Brașovului

Sentință: o cauză pierdută


Viață de cîine

Lege nouă pentru un obicei vechi


Cum s-au luptat brașovenii cu „iarba dracului“




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Local


    Clădire prăbușită peste locatari la Făgăraș


    19.10.2017
  • ➤ Sport


    Liga Europei Centrale. Olimpia Brașov, victorie cu CSU Alba Iulia


    19.10.2017
  • ➤ Local


    Trafic restricționat între Timișul de Sus și Predeal


    19.10.2017
  • ➤ Local


    Accident cu cinci victime, dintre care doi copii, la Brașov


    19.10.2017
  • ➤ Prima pagina


    Promisiune din programul de guvernare încălcată


    Legea pensiilor a fost amînată


    19.10.2017
  • ➤ Local


    Siguranța turiștilor costă


    540.000 de lei pentru mentenanța peretelui de escaladă din Poiană


    19.10.2017
  • ➤ Local


    Amendă pentru administratorul rampei de deșeuri care a luat foc


    19.10.2017
  • ➤ Local


    Escroci prinși în flagrant


    19.10.2017
  • ➤ Local


    Un șofer beat criță a intrat cu mașina într-o benzinărie


    19.10.2017
  • ➤ Local


    Pieton accidentat de o roată de remorcă


    19.10.2017
  • ➤ Eveniment


    Un proiect amînat


    Duel în procese între Primăria Brașov și fostul constructor al Centrului de Afaceri


    19.10.2017
  • ➤ Eveniment


    Cînd trecem la ora de iarnă?


    19.10.2017
  • ➤ Eveniment


    „Neliniștea unei mulțimi“, expoziție dedicată revoltei din 15 noiembrie ’87


    19.10.2017
  • ➤ Actualitate


    Încă o amăgire?


    Banca Mondială va acorda sprijin pentru finanțarea Autostrăzii Ploiești-Brașov


    19.10.2017
  • ➤ Actualitate


    Doi candidați pentru postul de manager al Operei Brașov


    19.10.2017
  • ➤ National


    Salariile din Sănătate vor fi stabilite în funcție de locul de muncă


    19.10.2017
  • ➤ National


    Dragnea evită să precizeze dacă se introduce impozit zero pentru salariile sub 2.000 de lei


    19.10.2017
  • ➤ National


    Teodorovici susține că a absolvit un curs al Academiei SRI, fără a se prezenta la cursuri


    19.10.2017
  • ➤ Arta & Cultura & Media


    O artistă cît pămîntul ăsta!


    A murit Olga Tudorache


    19.10.2017
  • ➤ Cititori


    Monitorul Expres răspunde la „întrebarea cititorului“


    19.10.2017
  • ➤ Cititori


    SFAT EXPRES


    Garderoba esențială de toamnă/iarnă


    19.10.2017
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    19.10.2017
  • ➤ Sport


    Tatiana Guțu, mărturisiri cutremurătoare


    19.10.2017
  • ➤ Sport


    România, amicale cu Turcia și Olanda


    19.10.2017
  • ➤ Sport


    Cazul „nocturna de la Brașov“, pe rolul Comisiei de Disciplină


    19.10.2017
  • ➤ Sport


    FCSB, fără Alibec si Pintilii în Israel


    19.10.2017
  • ➤ Sport


    „Tînăr și neliniștit“


    Alex Vîrlan, d’Artagnan de Brașov


    19.10.2017
  • ➤ Sport


    Turneul WTA de la Moscova


    Begu, calificată în sferturi


    19.10.2017
  • ➤ Local


    O firmă din Brașov vrea să înființeze 300 de locuri de muncă la Târgu Jiu


    18.10.2017
  • ➤ Local


    Compania franceză Airbus ia în calcul retragerea de la Ghimbav


    18.10.2017
  • ➤ Economic


    Ministrul Finanțelor:eliminarea impozitului pentru veniturile sub 2.000 de lei brut va fi amînată, dar se introduce o taxă de solidaritate de 2%


    18.10.2017
  • ➤ Local


    Banca Mondială va acorda sprijin României pentru finanțarea Autostrăzii Ploiești-Brașov


    18.10.2017
  • ➤ National


    Tăriceanu: Legea pensiilor nu va intra în parlament în acest an; punctul de pensie va fi 1.100 de lei de la 1 iulie 2018


    18.10.2017
  • ➤ Local


    Cînd trecem la ora de iarnă?


    18.10.2017
  • ➤ National


    Teodorovici susține că a absolvit un curs al Academiei SRI, fără a se prezenta la cursuri. ANI face anchetă


    18.10.2017
  • ➤ Arta & Cultura & Media


    ,,O artistă cît pămîntul ăsta!,,


    18.10.2017
  • ➤ Prima pagina


    Liber și nu prea


    Putem crește animale domestice în mijlocul orașului?


    18.10.2017
  • ➤ Eveniment


    Din 2003 există o Lege


    Nouă din zece bolnavi nu îsi cunosc drepturile


    18.10.2017
  • ➤ Local


    Accident mortal, la Săcele


    18.10.2017
  • ➤ Local


    Polițiștii locali au donat sînge


    18.10.2017
  • ➤ Local


    Accident cu trei răniți, în Centrul Civic


    18.10.2017
  • ➤ Eveniment


    Lanț uman împotriva traficului de persoane


    18.10.2017
  • ➤ Eveniment


    Schimbare în trafic, la urcarea pe str. Dobrogeanu-Gherea


    18.10.2017
  • ➤ Eveniment


    30 octombrie, termen limită pentru fondurile guvernamentale destinate localităților


    18.10.2017
  • ➤ Actualitate


    Vizite periculoase


    Șase urși din județul Brașov vor fi capturați


    18.10.2017
  • ➤ Actualitate


    Concerte de octombrie la Biserica Neagră


    18.10.2017
  • ➤ Actualitate


    Înscrierea la Loteria Vizelor reîncepe astăzi


    18.10.2017
  • ➤ National


    Ei sînt mai presus de lege


    Rovana Plumb scapă de urmărirea penală


    18.10.2017
  • ➤ National


    CSM: Declarațiile președintelui CCR afectează independența justiției


    18.10.2017
  • ➤ National


    Președintele Iohannis a semnat decretele de numire a noilor miniștri


    18.10.2017
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior

    Istorie în tipărituri


    Cuvîntul „român“ a plecat din Brașov

    Articolul următor

    O VIAȚĂ DE SFÎNT


    Omul cu 100 de ani de suferință și demnitate

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 29.546 milisecunde, încărcat în milisecunde