Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Reportaj
Publicitate

Primele OZN-uri


Brașoveanul care a inventat nave secrete

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: Camelia Onciu, 05.02.2016
• Rudolf Liciar a brevetat tehnologia care poate propulsa aeronave chiar și cu un motor de tractor
• Prototipul a fost testat în România, folosit de naziști și confiscat de sovietici

Despre Rudolf Liciar nu se știu prea multe și nici nu se vor ști de-acum încolo. Acest nume învăluit în mister e legat de o invenție bine dosită în arhivele celui de-Al Doilea Război Mondial. Cercetătorul român Lucian Cozma a dat de urma unor brevete de invenție ale lui Liciar și le-a descris în „Știința secretă“. Brașoveanul Liciar, autorul vacuumpropulsiei și al cyclonoid-ului, noțiuni despre care nu vorbește nimeni, fiindcă nimeni nu a auzit de ele, a inventat ceea ce am putea numi tehnologie de zbor pentru farfurii zburătoare. Folosită în stadiu experimental de naziști, la sfîrșitul războiului, probată și de comuniști în România, invenția a luat drumul Uniunii Sovietice și dusă a fost. Dacă nu chiar OZN-uri, cu ea s-ar putea realiza azi supersonice, rachete și alte mijloace de transport rapide, pe alt principiu decît cel obișnuit și cu performanțe net superioare, consumînd mai nimic. Iată cine a fost și ce a creat această minte strălucită, Rudolf Liciar, sasul care înainte de a încerca să schimbe lumea, era lăutar prin cîrciumile brașovene de acum aproape un secol.

Lăutarul savant din Brașov

La începutul secolului trecut, un sas pe nume Rudolf Liciar, care cînta pe la mesele restaurantelor din Brașov, avea să devină un mare inventator, rămas din păcate necunoscut. Cum a ajuns muzicianul să conceapă sisteme de propulsie pentru avioane? „Liciar cînta la un restaurant frecventat de germani. Așa a intrat în legătură cu delegațiile de ingineri ai aviației germane veniți la IAR Brașov. În crîșmă, oamenii își dau drumul la vorbe, germanii discutau vrute și nevrute sub efectul alcoolului. Au crezut că lăutarul e un nimeni. Dar nu era. Liciar a pus cap la cap informațiile auzite și a scos o idee nouă. Eu bănuiesc că a fost pasionat de aceste lucruri, apoi a citit, a frecventat cercuri de tehnicieni. Se spune că era inginer, dar nu cred că a făcut vreo facultate“, spune Lucian Cozma, autorul cărții de succes „Știința secretă“, în care sînt descrise realizările necunoscute ale marilor savanți români. Cercetătorul, specializat în tehnologii neconvenționale, a intrat în posesia brevetului numărul RO 21370 din 1932, cu titlul „Cyclonoid. Susținător și propulsor aerian“. La prima vedere, un neavizat nu realizează importanța acestui patent, care valorifica o idee mai veche, a vacuumpropulsiei, stabilită tot de Liciar încă din 1923. În realitate, compresorul lui cicloidal poate face o aeronavă să atingă performanțe de neînchipuit față de cele cunoscute în zilele noastre, consumînd infim comparativ cu Boeing-urile actuale. Asta pentru că folosește energia atmosferică. Cu cyclonoidul Liciar s-ar putea construi OZN-uri.

Doar 50 CP pentru decolare

Principul de funcționare al cyclonoidului Liciar e ușor de înțeles doar de către experți. Cercetătorul Lucian Cozma, specializat în sisteme de propulsie aerospațială, traduce totul în limbaj accesibil: „La piesele rotative cu turație mare, compresoare în special, apare un efect nedorit. Intră în pompaj. Între palete, aerul (sau lichidul) nu mai are acces și astfel se creează un vacuum. Ceea ce înseamnă că s-a stricat. Liciar și-a dat seama că tocmai acest efect ar putea avea aplicații în aeronautică“. Liciar propune să obținem energie din nimic. Mai precis, să folosim ca energie cinetică pentru propulsie și sustenație energia atmosferică, adică energia potențială a mediului ambiant. Cea mai bună aplicare a vacuumpropulsiei ar fi la aterizare-decolare, momente în care e nevoie de o tracțiune uriașă. Ei bine, cu metoda lui Liciar, poți ajunge la o tracțiune utilă de peste 10.000 kgf/mp folosind un motoraș de 50 CP. O navă de mii de tone se poate desprinde de Pămînt cu un motor de tractor. Cea care face toată treaba este elicea ciclonoidală a lui Liciar, care nu seamănă deloc cu o elice clasică, pentru că nu are palete, ci inele concentrice de diametre progresive (dispozitive inelare rotative suprapuse). O astfel de elice este foarte ușoară și nu ocupă mai mult de 1,5 mp. Metoda e incredibil de economică și performantă. Randamentul vacuumpropulsiei lui Liciar e mai mare chiar și decît cel obținut de Henri Coandă, cu care a fost contemporan.

Maurer, martor la lansarea Cyclonoid-ului

Ce s-a întîmplat cu incredibila invenție a lui Liciar și de ce astăzi avioanele nu folosesc această metodă? Pentru că a fost secretizată. Nu înainte însă ca vacuumpropulsia să fie testată experimental, chiar de inventator. Demonstrația a fost secretă, dar nu în totalitate. „Activitatea lui intensă a fost în perioada interbelică, apoi a lucrat sub influența armatei germane, iar în regimul bolșevic, sub protecția lui Maurer. Astfel, a reușit în anii ’50 să realizeze experimental un aparat de zbor mic discoidal, cu un diametru de 1,5 metri. Proba s-a făcut la Penitenciarul Jilava, unde curtea era cumva îngropată și oferea condiții propice pentru experiment. Au fost de față: I. Gh. Maurer, Liciar, Bădărău - referent la OSIM-ul de atunci, care nu știu dacă mai trăiește, și comisarul sovietic. Demonstrația a fost un succes, după care agentul sovietic a confiscat tot și a plecat cu invenția în URSS. Din acel moment nu s-a mai știut nimic de Liciar“, povestește Cozma. Brașoveanul a dispărut pur și simplu, dar e posibil ca, odată cu invenția, să fi ajuns la Moscova și inventatorul. „Oricît am încerca să găsim amănunte despre Liciar și realizările lui nu vom reuși. Germanii au secretizat orice informație legată de vacuumpropulsie, apoi cei care au pus mîna pe această documentație, americani sau sovietici, au făcut același lucru și nici nu cred că o vor desecretiza vreodată“, mărturisește autorul. Amintim că Ion Gheorghe Maurer, prim-ministru al României în perioada 1961-1974, era pe atunci subsecretar de stat în Ministerul Comunicațiilor și Lucrărilor Publice.

Sursă de inspirație pentru inginerii naziști

Se pare că prototipul cyclonoidului lui Liciar a fost realizat mai întîi de naziști. „Se fac speculații că tehnologia Liciar a stat la baza celebrelor foofighters. Adică aparate mici de zbor automate sau semiautomate. Au fost create chiar în ultimele luni de război, rămînînd în fază experimentală“, crede cercetătorul. De fapt, foofighters este numele generic folosit pentru armele secrete create de naziști care seamănă atît de mult cu OZN-urile încît mulți cred că erau chiar OZN-uri. Primele au fost raportate în noiembrie 1944, cînd piloții britanici care au zburat deasupra Germaniei au văzut niște obiecte strălucitoare, deplasîndu-se cu viteze amețitoare și traiectorii bizare. Acestea însoțeau aeronavele, le hărțuiau fără să le atace și păreau controlate inteligent, astfel încît niciodată n-au putut fi doborîte. Americanii au decretat că este vorba de o nouă armă germană și poate că asta și erau, dacă foofighters erau materializări ale invenției lui Liciar. Teoria conspiraționistă susține că, tot pe baza principiului vacuumpropulsiei lui Liciar, inginerii lui Hitler au pus la punct aeronavele Haunebu, legendarele OZN-uri germane cu diametre de 120 m, capabile să decoleze vertical, extrem de rapide, realizate încă din 1939 și perfecționate continuu în timpul celui de-Al Treilea Reich. Nu se poate afirma că Liciar a construit aceste aparate fantastice, a căror existență n-a fost niciodată dovedită, dar se știe că naziștii au pus mîna pe invenția lui.

OZN-uri sovietice după patentul Liciar

Liciar a trăit în România pînă în 1954, an în care sovieticii și-au însușit cyclonoidul pe care-l realizase. Lucian Cozma susține că invenția a reapărut, însă nimeni nu a recunoscut-o. „Tehnologia lui Liciar nu s-a pierdut. Concluzia mea personală e că totul se leagă de aparițiile OZN din anii ’70, chiar și cele de la noi, de la Cluj și de la granița cu Ucraina. Acele aeronave necunoscute prezentau elemente care dovedesc că foloseau tehnica vacuumpropulsiei. Am studiat mărturiile oamenilor, care nu aveau nicio legătură între ei, și am constatat că toți descriau aceleași componente, de exemplu cupola rotitoare de deasupra farfuriei, care scotea un zumzăit. Punînd cap la cap toate aceste indicii, cred că e vorba de patentul lui Liciar. Din perspectivă probabilistică, chestiune de matematică, așadar, este practic imposibil ca toate aceste similitudini să fie opera hazardului“. Ce știm cu siguranță e că tehnologia a ajuns la sovietici, deci de ce nu ar fi folosit-o? Și unde, dacă nu acasă, în spațiul geografic al Pactului de la Varșovia? Cercetările de lungă durată în acest domeniu l-au condus pe Cozma la concluzia că mare parte din ceea ce a fost catalogat drept apariții UFO sînt mașinării construite de mîna omului, „care însă fac parte din programe de cercetare secrete ori sînt aparate militare secrete. Toate marile puteri militare dețin tehnologii superioare acelora aflate la îndemîna publicului“.

Tehnologia „a zburat“ și pe la ucraineni

„Doar o parte din observațiile OZN din perioada contemporană sînt generate de evoluția unor aparate de zbor secrete aparținînd oamenilor, nu unor civilizații extraterestre. Am eliminat, firește, cazurile de iluzii optice sau confuziile“. Evident, nu tot ce zboară pe cer are origini terestre, dar dacă are, sînt legate de Liciar. Se pare că tehnologia Liciar a fost aplicată și recent, în 1995. Conform lui Cozma, ucrainenii au supravegheat anumite obiective de la granița cu România cu ajutorul unor dispozitive UAV („Unmanned Aerial Vehicle“, în terminologia NATO). Erau aparate de dimensiuni relativ mici, discoidale, realizate din materiale compozite și care purtau aparatură miniaturizată, compactă, de filmare/fotografiere. „Aceste aparate de zbor fără pilot erau sustenate și propulsate cu ajutorul unui motocompresor multitreaptă realizat potrivit unei scheme adaptate după «elicea ciclonoidală» inventată de Rudolf Liciar încă din anii ’20“, precizează cercetătorul. Dar dincolo de aplicațiile de mici dimensiuni, efectul Liciar, cel despre care noi nici n-am auzit, a stat la baza unei întregi industrii: „putem afirma, fără riscul de a greși, că sovieticii au preluat tehnologia inventată de Liciar și au dezvoltat o serie întreagă de aplicații (în transporturi și energetică) din care încă niciuna nu a intrat în domeniul utilizărilor publice sau a informației tehnico-științifice accesibile publicului“.

Ce-ar fi fost dacă?

Concluzia lui Cozma este că Rudolf Liciar și Viktor Schauberger, un inventator originar din Austria, cu care e posibil ca Liciar să fi colaborat, „au pus bazele aerodinamicii suprafețelor poroase și tehnologiei absorbției stratului-limită în anumite condiții. Cu astfel de tehnologii s-au putut crea, în regim secret, aeronave de mare performanță (de obicei supersonice), în regim economic și silențios, fără impedimentele specifice frecării cu aerul (rezistență aerodinamică mare, încălzirea celulei aerodinamice, formarea undelor de șoc și a bangului sonic)“. Deși tehnologia a fost dezvoltată de sovietici în timpul Războiului Rece, oficial, nu există nicio aplicație bazată pe efectul Liciar. Iar aeronavele de azi folosesc altă tehnologie, una scumpă și care ne risipește rezervele naturale. Din păcate, invenția brașoveanului Liciar a avut aceeași soartă ca și alte invenții românești de top. A fost furată, secretizată și utilizată doar în scopuri militare. Dacă metoda ar fi fost publicată acum 90 de ani, astăzi ar fi ajuns banală, făcea parte din cotidian, progresul omenirii ar fi fost altul, iar bătălia pentru petrol poate nici n-ar fi existat. Cu propulsia Liciar la vedere, istoria s-ar fi scris altfel.

Alte invenții marca Liciar

• În 1931, Rudolf Liciar a realizat trei invenții: Cycloidul, Umbrela Zburătoare și Dispozitiv de Zburat. Cycloidul este un sistem complet nou de ridicare al elicopterelor și avioanelor, bazat pe vacuumpropulsie. Pe acest principiu funcționează și Umbrela Zburătoare Individuală, cu toate dispozitivele plasate în rucsac. Ceva asemănător „Rucsacului Zburător“ al lui Justin Capră. Pilotul alege direcția de zbor doar mișcînd din cap. Cyclonul cuprinde două cycloide, la început de dimensiuni foarte mici. În 1922, Liciar a obținut la Paris un alt patent, „Elicopter“, care prezenta un aparat de zbor în formă de trunchi de con și la care organul de propulsie și susținere este „o dublă spirală“. El menționa că acest model „ar putea înlocui propulsoarele existente ale aeroplanelor, dirijabilelor, vapoarelor, automobilelor“. Nu avea de unde să știe că era ideal și pentru transporturile aerospațiale. Vacuumpropulsia lui Rudolf Liciar se poate aplica și în cazul aparatelor individuale de zbor, care ar putea fi realizate chiar și de amatori, costurile fiind relativ mici. „Încă din perioada interbelică umblau zvonuri despre realizarea unor aparate individuale de zbor, iar adevărul este că germano-românul Rudolf Liciar chiar inventase un astfel de aparat, cît se poate de corect și funcțional, încă din martie 1933, an în care a obținut brevetul“, spune Cozma.
În lipsa unui acord scris din partea Monitorul Expres, puteți prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizați sursa și dacă inserați vizibil link-ul articolului:
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Reportaj

Argumentul cercetătorilor


Coronavirusul nu a scăpat din laborator

Cele mai mari epidemii din istorie


10 pandemii care au schimbat istoria

Gripa din 1918, cronica unui dezastru uitat


Cea mai devastatoare epidemie din istoria umanității




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Actualitate


    Prima formă


    Actele necesare pentru șomajul tehnic suportat de stat


    Azi 09:25
  • ➤ Actualitate


    Guvernul modifică OUG pentru amânarea ratelor


    Azi 09:23
  • ➤ Opinii


    Punctul critic


    Povestea ajutorului


    Azi 09:15
  • ➤ Actualitate


    Peste 10.000 de români au încălcat restricțiile de circulație


    Azi 09:09
  • ➤ Doctor


    „Acest virus parșiv se ascunde în praf și mizerie”


    Azi 09:03
  • ➤ Doctor


    Hipertensiunea arterială crește riscul de a dezvolta COVID-19 în forme severe


    Azi 09:00
  • ➤ Doctor


    Medici pentru România lansează campania „Nu uităm de ceilalți”


    Suport online gratuit pentru pacienții cu boli cronice


    Azi 08:56
  • ➤ Doctor


    Alexandru Rafila, despre mitul medicamentului clorochina


    Azi 08:54
  • ➤ Doctor


    E bine de știut


    Cum să tratezi acasă infecția cu coronavirus dacă ai simptome ușoare


    Azi 08:51
  • ➤ Life


    Partea plăcută a izolării


    Cum i-a explicat Amalia Enache fiicei sale că nu mai poate merge în parc


    Azi 08:39
  • ➤ Life


    Marius Manole și Șerban Pavlu, actori deveniți casnici din cauza COVID 19


    Azi 08:32
  • ➤ Cititori


    Faceți pace în perioada izolării în case


    Azi 08:30
  • ➤ Cititori


    Este bine să știți


    Leacuri de primăvară


    Azi 08:26
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    Azi 08:24
  • ➤ Sport


    Gest superb al unui medic brașovean: consultații gratuite la telefon!


    Azi 08:20
  • ➤ Sport


    AJF-urile așteaptă deciziile FRF. Se caută soluții pentru campionatele din Liga 4


    Azi 08:15
  • ➤ Sport


    Veste șoc


    Balint și Surdu, devastați de moartea lui Martin Tudor


    Azi 08:09
  • ➤ Religie


    Procesiune pentru încetarea „molimei” la Mănăstirea Putna


    Azi 00:15
  • ➤ National


    Ce presupune intrarea în scenariul 4 al pandemiei în România


    30.03.2020
  • ➤ National


    Ordonanța militară 6. 2109 cazuri de infectare confirmate în țară, un sfert la Suceava. Suceava intră în carantină


    30.03.2020
  • ➤ National


    Coronavirus în România. Bilanțul deceselor a ajuns la 65


    30.03.2020
  • ➤ National


    Bilanțul deceselor a ajuns la 52


    30.03.2020
  • ➤ National


    50 de decese din cauza Covid-19 în România


    30.03.2020
  • ➤ Local


    Bani pentru spitale. Primăria Făgăraș anulează toate evenimentele din acest an


    30.03.2020
  • ➤ Local


    Coronavirus în România: Bilanțul deceselor a ajuns la 47


    30.03.2020
  • ➤ Local


    Trece pandemia până vine dezinfectantul


    Primăria Brașov spune că are nevoie de cel puțin 50 de zile ca să dezinfecteze blocurile


    30.03.2020
  • ➤ Local


    Puteți să vă duceți soțul/soția cu mașina la serviciu? Precizările Poliției


    30.03.2020
  • ➤ Cititori


    3 trucuri pe care să le încerci atunci când nu te mai simți relaxat(ă) acasă


    30.03.2020
  • ➤ Local


    Vești bune! Spitalul de Boli Infecțioase Brașov externează azi alți doi pacienți vindecați de CoVID


    30.03.2020
  • ➤ Economic


    Iohannis, mesaj pentru antreprenorii români care pot ajuta în criza COVID-19: Fiți proactivi și veniți cu idei pentru guvernanți


    30.03.2020
  • ➤ Local


    Numărul de vindecați anunțat aseară de Arafat nu bate cu cel comunicat azi de GCS. 26 de pacienți „s-au pierdut“ pe drum


    30.03.2020
  • ➤ Local


    Scrisoarea deschisă a 6 medici


    ,,Nu vom accepta ca în această bătălie să fim noi aceia care vom răspândi boala sau cei care vor vulnerabiliza pacienții”


    30.03.2020
  • ➤ National


    Doar 37% din români cred că informațiile despre epidemie comunicate de autorități sunt total adevărate


    30.03.2020
  • ➤ National


    Coronavirus în România: 1.952 de îmbolnăviri, cu 192 de cazuri noi


    30.03.2020
  • ➤ Sport


    Tragedie. A murit Martin Tudor! Avea doar 43 de ani!


    30.03.2020
  • ➤ National


    Coronavirus în România. Bilanțul morților a ajuns la 44. Bărbat de 74 de ani din Satu Mare


    30.03.2020
  • ➤ Local


    Amenzi usturătoare pentru cei care pleacă la plimbare pe munte


    30.03.2020
  • ➤ Local


    Comunicat de presă privind finalizarea proiectului cu titlu „Înființarea și dotarea unei noi unități de producție lentile oftalmice de către Optic Total Lens in orașul Brașov”


    30.03.2020
  • ➤ Local


    Dezinfecție pe străzi, trotuare și la boxele de gunoi din Municipiul Brașov


    30.03.2020
  • ➤ Prima pagină


    COVID-19 își va arăta mai rău colții la Brașov


    30.03.2020
  • ➤ Eveniment


    Nimeni nu rămâne singur


    0268-405000 - telefon pentru brașovenii vârstnici și izolați


    30.03.2020
  • ➤ Eveniment


    Sector pentru cazurile grave de COVID-19 la Județeanul din Brașov


    30.03.2020
  • ➤ Eveniment


    Universitatea „Transilvania“ dotează Spitalul Județean cu o linie de testare COVID-19


    30.03.2020
  • ➤ Artă & Cultură & Media


    Opera Brașov a trecut în online


    30.03.2020
  • ➤ Actualitate


    Pacienții cu forme ușoare, tratați acasă


    30.03.2020
  • ➤ Actualitate


    Ministrul Muncii are răspunsuri


    Pensiile vor veni la timp


    30.03.2020
  • ➤ Actualitate


    Ministrul Transporturilor spune că e posibilă oprirea transportului cu taxiul


    30.03.2020
  • ➤ Life


    Îi convine


    Carmen Grebenisan, în carantină cu noul iubit


    30.03.2020
  • ➤ Life


    „Vom ieși din izolare mai grași cu 5-7 kg și mari chefi!”


    30.03.2020
  • ➤ Life


    Dan Helciug cântă în cămară


    30.03.2020
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior

    Istorie în tipărituri


    Cuvîntul „român“ a plecat din Brașov

    Articolul următor

    O VIAȚĂ DE SFÎNT


    Omul cu 100 de ani de suferință și demnitate

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 30.915 milisecunde, încărcat în milisecunde