Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Reportaj
Publicitate

În trei minute deasupra orașului


Telefericul de pe Tîmpa a împlinit 40 de ani de funcționare

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: » Camelia ONCIU, 25.11.2011
• Telescaunul din Poiana Brașov este cel mai vechi din România și a fost dat în folosință acum 60 de ani

Zici Tîmpa, zici teleferic. Telecabina care urcă pînă în cel mai înalt punct al Brașovului este emblema orașului. Ne-am obișnuit cu mașinăria care urcă și coboară zi de zi, cu cablurile de oțel care taie pădurea, și cu greu ne mai putem imagina Tîmpa fără teleferic. Povestea lui începe acum exact 40 de ani, cînd prima telecabină a urcat cu turiști la „Panoramic“. Dar n-a fost primul mijloc de transport pe cablu din Brașov. Telescaunul din Poiana Brașov este cel mai vechi din România și a fost dat în folosință acum 60 de ani. Astăzi ne putem lăuda cu telecabine, telegondole și teleschiuri pe zeci de kilometri, o performanță pe măsura întîietății Brașovului în istoria plimbărilor la înălțime.

Brașovul a pregătit primii specialiști în telecabine

În anii ’70, conducerea comunistă așeza turismul românesc pe noi baze, la dorința lui Nicolae Ceaușescu, care urmărea ca România să nu fie cu nimic mai prejos ca țările capitaliste. Astfel, în vara anului 1970, au avut loc mai multe întîlniri între specialiștii români și guvernul italian, care, prin firma Ceretti e Tanfani, celebră în tehnologia construcțiilor pe cablu, a oferit soluții tehnice pentru dezvoltarea de telecabine în stațiunile montane ale României. Printre acestea, și Poiana Brașov. Ministrul Turismului din perioada 1965-1972 înființase deja în anul 1966, în cadrul Facultății de Silvicultură Brașov, catedra de Exploatări Forestiere în care se studia printre altele și disciplina numit㠄Funiculare Forestiere“. Brașovul a pregătit astfel în 1968 prima generație de ingineri constructori și proiectanți pentru viitoarele instalații pe cablu: telecabina Sinaia-Cota 1400, Cota 1400-Cota 2000, telecabina Tîmpa Brașov, telecabina Kanzel Poiana Brașov, telecabina Bâlea Cascadă-Bâlea-Lac, telecabina Babele-Peștera.

Cerbul de Aur ne-a adus teleferic

Telefericul de pe Tîmpa a fost dat în folosință în 1971, într-o duminică, iar biletul dus-întors costa 5 lei. Tot în acei ani, pe coama Tîmpei a fost construit un releu de televiziune. Puțini brașoveni știu că, dacă n-aveam Cerb de Aur, n-am fi avut nici teleferic. Conducerea județeană de partid de la acea vreme a venit cu propunerea ca orașul să aibă teleferic încă din 1967, dar banii au fost alocați abia mai tîrziu, cu ocazia celei de-a patra ediții a festivalului, ca să nu ne facem de rîs în fața artiștilor străini. Tot atunci, a fost propus și un restaurant rotativ pe culme, ca la Viena. Ceaușescu a aprobat doar un restaurant obișnuit, actualul „Panoramic“. Telefericul de pe Tîmpa este ideal pentru cei care vor să ajungă sus repede și în siguranță, fără să riște o întîlnire cu ursul. Capacitatea unei cabine este de 20 de persoane, putînd călători circa 440 de turiști pe oră. Stația de pornire este la Cabana-restaurant „Casa Pădurarului“ (640 m), iar punctul terminus este Restaurantul „Panoramic“ (960 m). Cîndva, la coborîrea din telecabină, turiștii erau întîmpinați de un fioros urs brun, care părea că amenință, fiindcă cum fusese împăiat stînd ridicat în două labe. Cabina urcă cu viteza de 6 metri/secundă, traseul măsoară 573 metri, iar durata unei curse este de 2 minute și 20 de secunde. Priveliștea din vîrful Tîmpei, de pe terasa de piatră construită în 1873, sau de pe cea a fostului restaurant Béthlen, oferă o splendidă panoramă asupra orașului, iar în zilele senine se poate observa întreaga țară a Bîrsei. În vîrful muntelui emblemă al Brașovului, flutură tricolorul, care este iluminat și pe timp de noapte.

1951: primul telescaun

Ne putem lăuda cu cele mai vechi mijloace de transport pe cablu la înălțime din România. Primul telescaun a circulat în Poiana Brașov, veche stațiune destinată practicării sporturilor de iarnă. Prima mențiune documentară a zonei datează din 1427, cînd se consemnează că pe locul modernei stațiuni de astăzi, ciobanii își pășteau oile. Schiorii au urcat Postăvarul încă din 1895, an în care a fost fondată Poiana Brașov. Prima construcție ridicată aici a fost în anul 1904. În 1906, Poiana Brașov a devenit stațiune turistică de schi, iar trei ani mai tîrziu, a găzduit prima competiție de schi din România. În 1951, la Poiana Brașov, au avut loc Jocurile Mondiale Universitare de iarnă, prilej cu care s-au dat în folosință un modern hotel al sporturilor și primul telescaun din România, pe tronsonul lung de 2.150 de metri, între Postăvarul (1.799 m) și Poiana Brașov (1.000 m). Rolul telescaunului era să transporte rapid schiorii spre capătul pîrtiei, peste zonele accidentate. Cu timpul stațiunea cu care ne mîndrim fiindcă se apropie de standardele internaționale a devenit un important centru turistic național și mondial. Astăzi, lungimea totală a cablurilor care transportă turiștii depășește 10.500 m. Simultan, pot călători pe deasupra masivului 7.000 de turiști, în nouă mijloace de transport pe cablu: două telecabine, o telegondolă și șase teleschiuri.

Drumuri suspendate peste Poiana Brașov

Telecabina Kanzel din Poiana Brașov a fost pusă în funcțiune în 1971, avînd o lungime de 2.449m, și legînd Poiana Brașov cu Vf. Cristianul Mare. Diferența de nivel între stația de plecare (1.020 m) și stația terminus (1.727 m) este de 693 m. Capacitatea unui vehicul este de 43 de persoane, iar capacitatea de transport pe oră este de 350 persoane, durata unui traseu fiind de 7 minute. Cealaltă telecabină, „Capra Neagră“, face legătura între baza pîrtiei Bradul și Vf. Postăvarul. A început să meargă în 1982, iar lungimea traseului este de 2.809 m, diferența de nivel fiind de 735 m. Durata unei curse este de 8 minute și 10 secunde. Capacitatea de transport a unei telecabine este de 60 de persoane, cîte 504 persoane pe oră, motiv pentru care brașovenii au botezat-o „cabina mare“. Este singura telecabină din România construită de firma elvețiană Habegger Thun, toate celelalte fiind realizate de aceeași firmă italiană care a făcut telefericul de pe Tîmpa. Pilonul cel mai scurt din România deservește tot această telecabină. Ete vorba de pilonul 2, cu înălțimea de 7,5 m, cel mai înalt, fiind la Bâlea, de 50 m. Ambele telecabine din Poiană deservesc aceleași pîrtii: Kanzel, Sulinar, Drumul Roșu, Ruia, Lupului, Sub Teleferic, Icpat.

Noul telescaun

Telegondola Cristianul Mare a fost pusă în funcțiune în 1977 și pornea de la Hotel Teleferic pînă la vîrful Cristianu Mare, pe o lungime de 2.096 m. Capacitatea unei minicabine era de două persoane, putînd transporta 400 de persoane/oră. Traseul era parcurs în 11 minute. În anul 2005, telegondola a fost mutată și înlocuită cu una de opt locuri. S-a repoziționat vechea instalație de cablu prin devierea traseului, cu amplasarea stației de sosire pe locul fostei cabane Cristianul Mare, care a ars. A fost o investiție de șase milioane de euro a primăriei Brașov și a proprietarului SC Ana Teleferic SA. În decembrie 2005, a avut loc inaugurarea noii telegondole numit㠄Postăvarul Expres“, cu o capacitate de 2.200 de persoane pe oră, o lungime de 2.140 m. O călătorie nu mai durează 11 minute ca acum 30 de ani, ci doar 2-3 minute. Telegondola deservește pîrtiile Sulinar, Drumul Roșu, Subteleferic, Ruia, Lupului. Tot în anul 2005 a fost propus și proiectul de amenajare al unui telescaun, deoarece telegondola și cele două telecabine nu făceau față numărului mare de turiști din sezonul de schi. Noua linie de telescaun pornește de la baza pîrtiilor și urcă pînă în Vf. Postăvarul, cu stație intermediară în zona Ruia. Acesta asigură un trafic de 2.400 persoane/oră, iar instalația deservește toate pîrtiile, avînd o lungime totală de 2,4 kilometri.

Telegondola, un proiect de viitor

În Poiana Brașov, primele două teleschiuri (Kanzel și Ruia) au fost inaugurate în 1968, avînd o lungime a traseului de 314, respectiv 501 m. În 1971 a apărut teleschiul Bradul cu o lungime de 458 m și o capacitate de 900 persoane/oră, deservind pîrtia cu același nume. Mai tîrziu, în 1978-1979, au apărut teleschiurile Sub Teleferic și Camelia. Teleschiul Slalom a fost dat în folosință în anul 1982 și poate transporta 600 de persoane pe oră. În decembrie 2003, odată cu reamenajarea pîrtiei Stadion, care timp de trei ani a fost impracticabilă, a fost inaugurat teleschiul cu același nume. În Poiană avem și un tip special de teleschi numit babyschilift, pentru copii, numit Postăvarul&Cristianul. Traseul acestuia este de doar 300 m, diferența de nivel e de 50 m, iar durata de parcurgere a traselui, de patru minute.
Toate instalațiile de transport pe cablu din Poiană și din Brașov aparțin S.C. Ana Teleferic S.A. Transportul pe cablu se face pe bază de cartelă magnetică. În viitor, am putea avea încă o telegondolă. Proiectul există, dar nu s-a materializat, așa cum se sperase, pînă în 2012. Telegondola va transporta turiști pe deasupra Brașovului, cu plecare de la gară sau din zona Bartolomeu. Traseul va avea între 7 și 9 kilometri. Astfel, turiștii din ce în ce mai numeroși, vor ajunge mai repede în Poiană, banii la bugetul local vor fi mai mulți, iar Brașovul își va putea măsura forțele cu cele mai tari stațiuni de iarnă din Europa.

Muntele Brașovului

• Muntele Tîmpa aparține masivului Postăvărul și este înconjurat aproape în totalitate de orașul Brașov. Are o înălțime de 960 m (după unele surse 995 m), ridicîndu-se la aproape 400 m deasupra orașului. Mare parte a sa (150 ha) este declarată rezervație naturală, datorită speciilor de animale (urși, rîși, lupi, fluturi-35% din totalul speciilor din țară noastră, păsări) și plante rare (crucea voinicului, obsiga bîrsană). Pe Tîmpa se poate ajunge pe mai multe căi: pe jos, pe cele 25 de serpentine, sau cu telecabina.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Reportaj

Argumentul cercetătorilor


Coronavirusul nu a scăpat din laborator

Cele mai mari epidemii din istorie


10 pandemii care au schimbat istoria

Gripa din 1918, cronica unui dezastru uitat


Cea mai devastatoare epidemie din istoria umanității




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Prima pagină


    Un copil de 3 ani, infectat cu COVID-19


    Azi 09:04
  • ➤ Eveniment


    Fiul unui primar brașovean i-a tăiat degetul unui orfan și i l-a aruncat la câini


    Azi 08:59
  • ➤ Eveniment


    După doi ani de șantier


    Fosta bancă săsească de pe str. Michael Weiss a ajuns la finisaje


    Azi 08:56
  • ➤ Eveniment


    Tronsonul Cristian – Râșnov al autostrăzii, la jumătate


    Azi 08:53
  • ➤ Eveniment


    Licitație de peste 65 de milioane de lei pentru modernizarea drumului de la Rupea la Jimbor


    Azi 08:51
  • ➤ Actualitate


    Sprijin


    Cursuri de vară pentru elevii care nu au putut face ore online


    Azi 08:48
  • ➤ Artă & Cultură & Media


    Concerte de orgă, în această vară, la Biserica Neagră


    Azi 08:45
  • ➤ Artă & Cultură & Media


    182 de ani de la apariția „Foaie pentru minte, inimă și literatură”


    Azi 08:41
  • ➤ National


    Două cincinale


    Plan de peste 100 de miliarde de euro pentru relansarea economică


    Azi 08:33
  • ➤ Life


    I-a fost anulat iar zborul


    Lora, nevoită să se mute pentru a opta oară în Bali


    Azi 08:30
  • ➤ Life


    Viața în India o face fericită pe Iulia Vântur


    Azi 08:27
  • ➤ Life


    Ruby și-a enervat vecinii


    Azi 08:25
  • ➤ Cititori


    Slăbești cu ceai de chimen


    Azi 08:23
  • ➤ Cititori


    Pepenele roșu, bun pentru oase și inimă, dar contraindicat în diabet


    Azi 08:21
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    Azi 08:19
  • ➤ Sport


    Monica Bărăbaș a ales Corona Brașov


    Azi 08:16
  • ➤ Sport


    Oficial


    Brașoveanul Ernest Jerebie este jucătorul lui CSM București


    Azi 08:14
  • ➤ Sport


    Cetate Râșnov și-a luat un portar experimentat


    Azi 08:11
  • ➤ Sport


    Corona Brașov, lovitură dură pentru Precizia Săcele


    Azi 08:08
  • ➤ Opinii


    Punctul critic


    Baloane sau programe?


    Azi 08:02
  • ➤ Știri Brasov


    Copil de 3 ani infectat cu COVID 19, la Victoria


    01.07.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Patru hoți care furau în autobuze, prinși la Brașov


    01.07.2020
  • ➤ National


    Planul pe două cincinale promis de Guvernul Orban pentru relansarea economică


    01.07.2020
  • ➤ Comunicate


    ENGIE Romania lansează noi oferte comerciale


    01.07.2020
  • ➤ Eveniment


    POLIȚIA BRAȘOV


    Violența domestică în ochii copiilor!


    01.07.2020
  • ➤ Sport


    CSM Corona Brașov face transferuri de la ACS SR Brașov și Precizia Săcele pentru Liga 3.


    01.07.2020
  • ➤ Știri Brasov


    13 cazuri noi de coronavirus la Brașov, 326 de cazuri noi în România


    01.07.2020
  • ➤ Sport


    Monica Bărăbaș a semnat cu CSM Corona Brașov


    01.07.2020
  • ➤ Prima pagină


    Doi meșotiști și un șagunist au luat Bacul cu 10


    01.07.2020
  • ➤ Eveniment


    Încă un record alarmant


    47 de noi cazuri COVID 19 la Brașov


    01.07.2020
  • ➤ Eveniment


    Două oferte pentru traseele de biciclete din Brașov


    01.07.2020
  • ➤ Eveniment


    Capelă greco-catolică, propusă pentru Poiana Brașov


    01.07.2020
  • ➤ Eveniment


    Grădinița nr. 17, licitație pentru extinderea capacității


    01.07.2020
  • ➤ Eveniment


    De mâine, RATBV va transporta bicicletele în Poiană și în timpul săptămânii


    01.07.2020
  • ➤ Actualitate


    Autostrada Brașov


    Licitație pentru Centura Comarnic


    01.07.2020
  • ➤ Actualitate


    70% din iluminatul public din Brașov, înlocuit cu corpuri cu LED


    01.07.2020
  • ➤ National


    Sondaj IMAS


    Creștere pentru PNL, USR și PLUS, scădere pentru PSD, ALDE și UDMR


    01.07.2020
  • ➤ National


    Persoanele condamnate definitiv pentru corupție rămân fără pensie specială


    01.07.2020
  • ➤ Life


    Arată tot


    „Libelula” lui Speak a făcut furori în jacuzzi


    01.07.2020
  • ➤ Life


    Confesiunea Elenei Cârstea: „Aș veni pe jos în România”


    01.07.2020
  • ➤ Life


    Giulia Anghelescu vrea să renunțe la muzică


    01.07.2020
  • ➤ Cititori


    SFAT EXPRES


    12 ponturi pentru mușcate de invidiat


    01.07.2020
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    01.07.2020
  • ➤ Sport


    Continuă contrele între FRF și LPF


    01.07.2020
  • ➤ Sport


    Filiera sârbă


    Reconstrucția Coronei începe cu Jelena Terzic


    01.07.2020
  • ➤ Sport


    Anunțul lui Ionuț Stroe: Când vor reveni spectatorii pe stadioane


    01.07.2020
  • ➤ Sport


    Play-off pe teren neutru pentru desemnarea campioanei Ligii a 4-a Brașov


    01.07.2020
  • ➤ Opinii


    Punctul critic


    Aripi frânte


    01.07.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Accident cu victime la Predeal


    30.06.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Mâine, la ora 8.00, se deschide Transfăgărășanul


    30.06.2020
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior

    Comorile Brașovului


    Viscri, satul renăscut din propria cenușă

    Articolul următor

    Comorile Brașovului


    Postăvaru, prima cabană din Carpați

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Setări Cookies
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    2003 - 2020 © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres - Stiri Brasov | Powered by Yky CSM | executat în 75 milisecunde, încărcat în milisecunde