Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Reportaj
Publicitate

Visul lui George Barițiu


Cea mai veche gară a Brașovului

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: » Camelia ONCIU, 16.04.2011
• Se împlinesc 120 de ani de cînd primul tren a intrat în Gara Bartolomeu

Bătrîna Gară Bartolomeu împlinește 120 de ani de la înființare. Cîndva, a fost un important nod de cale ferată. De aici porneau garnituri cu navetiști către Zărnești și trenuri cu marfă pentru fabricile din această parte a Transilvaniei. A fost, de fapt, punctul de plecare al primei căi ferate locale a Brașovului. Datorită acesteia, industria românească a început să se dezvolte și în Ardeal. Tot de gara Bartolomeu este legat și destinul primei linii ferate suburbane din România, care străbătea Brașovul de la un cap la altul, pînă în Satulung. Din cea mai bătrînă stație CFR din județ, pentru construirea căreia George Barițiu s-a zbătut din răsputeri, au mai rămas o clădire, prin dreptul căreia trenurile trec fără să oprească, și o stație de alimentare cu apă, sub care intrau pufăind locomotivele cu aburi.

Prima cale ferată a Brașovului

La 6 iunie 1891, clădirea Gării Bartolomeu a fost inaugurată cu mare ceremonie, iar lumea adunată pe peron a văzut primul tren care pleca spre Zărnești. Se împlinea astfel un vis vechi al brașovenilor, acela de a avea și o cale ferată printre văi. La acea oră, exista deja Gara Brașov și un drum de fier care venea de la Budapesta și se îndrepta spre România, peste Carpați. O linie locală nu exista și, implicit, nici gări mai mici. Nevoie de tren însă era, pentru mărfurile și lucrătorii de la fabricile din Bod și Zărnești. Dar erau întreprinderi românești, așa că Austro-Ungaria nu era interesată să investească. Cărturarul George Barițiu s-a zbătut prin comisii și comitete pînă la Viena pentru o cale ferată locală, dar abia după 40 de ani visul lui s-a împlinit. O dată cu înființarea ei, s-a dezvoltat și industria din zonă, care însemna o filatură de bumbac și o Fabrică de Hîrtie la Zărnești, cea mai veche întreprindere cu capital românesc din Transilvania, minele de la Cristian și Fabrica de Zahăr de la Bod. Căruțele nu mai făceau față cu transportul materiilor prime. Și negustorii se săturaseră de drumurile înfundate și voiau să se deplaseze mai rapid. Una peste alta, calea ferată Brașov-Zărnești era o necesitate.

Concesiune pe 90 de ani

În anul 1888, contele Ioan Nemeș de Hodveg și alți oameni de afaceri brașoveni au început tratativele pentru constituirea capitalului necesar construirii unei linii ferate locale pornind din Brașov. Ministerul Comerțului de la Budapesta a acordat concesiunea pe 90 de ani a viitoarei linii Brașov-Zărnești, în următoarele condiții: materialul rulant (22.600 de forinți) trebuia procurat doar din Imperiu, poșta și MAV să fie transportată gratuit, iar limba oficială obligatorie să fie maghiara. Concesionarii au înființat la 1 mai 1890, la Budapesta, Societatea Anonimă a Căilor Ferate Vicinale Brașov-Trei Scaune. Construirea propriu-zisă a căii ferate a durat trei ani, fiind finalizată în 1892. Dar deschiderea festivă a avut loc cu un an mai devreme, o dată cu recepția tehnică a liniei, efectuată de o comisie superioară venită de la Budapesta. Societatea Anonimă a vîndut linia MAV-ului (Căile Ferate Ungare de Stat) în 1897, iar în 1919, linia, cu tot cu gări, a fost răscumpărată de către statul român, în urma Tratatului de la Trianon. Naționalizarea din 1948 a cuprins și acest tronson care a devenit de stat pînă în 1989. Din 2005, trenul de persoane de pe ruta Brașov-Zărnești nu mai aparține SNCFR, este proprietate privată.

Cu 25 de km pe oră

Vechii ceferiști își amintesc că, fiindcă era în partea de nord a orașului, o vreme i s-a spus Gara de Nord, dar denumirea n-a rezistat. La început, s-a folosit alfabetul Morse și se semnaliza cu felinare cu gaz, un exemplar fiind păstrat și astăzi în amintirea vremurilor cînd feroviarii brașoveni lucrau cu locomotive cu aburi Pacific. „Trenul făcea 25 de km pe oră, ceea ce pentru noi, care eram obișnuiți cu drumurile făcute cu trăsura, era un mare progres“, scria Sextil Pușcariu în „Brașovul de altădată“, amintind și de faptul că trecerea mastodontului de oțel speria caii. Inginerul Radu Bellu, autor a peste 40 de lucrări despre istoricul Căilor Ferate Române, cunoaște cel mai bine trecutul Gării Bartolomeu. El spune că a fost proiectată și executată de două societăți din Budapesta, Led Arnoldy și O. Smereker. În 1892, s-a construit și remiza de locomotive din Zărnești care a costat 6.000 de forinți. Gările din Cristian, Rîșnov și Zărnești au fost inaugurate abia în 24 iunie 1892. Linia ferată a fost construită din 1.417 traverse de lemn la kilometru, așezate pe piatră de rîu și prinse cu crampoane pe plăci metalice, suprastructură ce
asigura o viteză de 40 kilometri la oră, o sarcină de 10,5-12 tone pe osie. Lungimea căii ferate era de 25,3 kilometri și se termina la poalele Munților Piatra Craiului.

Gară nouă în Bartolomeu

Atunci cînd primele locomotive cu aburi au început să tragă la peronul Gării Bartolomeu, macazurile erau manipulate de acari, iar impiegatul de mișcare era obligat să stea cu piciorul pe ghiuleaua primului macaz pînă trecea garnitura. Cele două trenuri zilnice erau mixte, adică aveau vagoane de călători, dar și de marfă. Plecările din Brașov erau la orele 5,45, 9,24, 16,55 și 21,44, iar din Zărnești, la orele 7,26, 8,00, 18,33 și 20,20. O călătorie de la un capăt la altul dura o oră și jumătate, astăzi, aceeași distanță e parcursă de automotor în 45 de minute.
Înainte de 1989, Gara Bartolomeu era stație de desfacere pentru numeroasele depozite și fabrici din zonă. Numărul liniilor s-a înmulțit pentru a permite gararea mai multor trenuri de marfă simultan. Tot din acest nod feroviar plecau 12 linii secundare către fabricile din zonă. Acum, în clădirea inaugurată de George Barițiu sînt locuințe de serviciu ale ceferiștilor. Funcțională e doar gara nouă, construită în 1967. Din cele 11 linii care trec prin fața ei, numai pe una se mai aude glasul roților de tren.

Primul tren suburban din România

• La 7 martie 1892, s-a inaugurat prima cale ferată suburbană din România, Bartolomeu-Satulung (Săcele). Primul tren de probă a plecat din gara Bartolomeu la 5 decembrie 1891. Tronsonul avea o lungime de 20,643 km, de-a lungul căruia erau 10 stații. Trenul suburban avea depourile în Satulung. Trecea pe Calea București, str. Carpați, prin incinta actualei Roman S.A., str. Lacurilor, Dîrste, peste calea ferată, către Săcele. Trenul era mixt și avea doar 2 sau 3 vagoane galbene de călători, fiecare cu o capacitate de 20-30 de locuri. Primul era de clasa a II-a și avea un compartiment de bagaje și mesagerie. Locomotiva pe bază de aburi, era alimentată cu lemne. A trecut apoi pe cărbuni și motorină. În 1908, circulau 13 perechi de trenuri între orele 5,45 și 23,00. Din Satulung pînă în Piața Sfatului, trenul făcea 40 de minute. Trenul a fost desființat în 1960, o dată cu modernizarea circulației urbane.

Bătălia de la Bartolomeu

• În timpul Primului Război Mondial, în octombrie 1916, armata română a pierdut sute de soldați în ceea ce s-a numit Bătălia de la Bartolomeu. 250 de soldați români care apărau gara au murit, surprinși de inamic din toate părțile. Actul de cruzime a fost interpretat ca o răzbunare pentru cele două zile de foc continuu în care armata română n-a vrut să cedeze. Masacrul s-a sfîrșit cu cadavre înșirate de-a lungul căii ferate. În 1921, s-a făcut un cimitir în care s-au înhumat oasele a 460 de eroi căzuți în luptele de apărare a Brașovului. În 1970, cimitirul a fost distrus de autoritățile comuniste, iar astăzi numai monumentul mai amintește de Tranșeea Morții.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Reportaj

Argumentul cercetătorilor


Coronavirusul nu a scăpat din laborator

Cele mai mari epidemii din istorie


10 pandemii care au schimbat istoria

Gripa din 1918, cronica unui dezastru uitat


Cea mai devastatoare epidemie din istoria umanității




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Economic


    Fiscul strânge informații privind cardurile, conturile și casetele de valori ale persoanelor fizice


    Azi 23:04
  • ➤ Religie


    De Sf Maria


    Pelerinii nu vor avea voie să se apropie de icoana făcătoare de minuni de la Mănăstirea Nicula


    Azi 21:03
  • ➤ Life


    Se apropie un spectacol ceresc: ploaia de stele. Perseidele pot fi văzute în noaptea de 12/13 august


    Azi 20:57
  • ➤ Știri Brasov


    Drumul care leagă comunele Măieruș, Apața și Augustin de județul Covasna, modernizat de CJ Brașov


    Azi 20:26
  • ➤ National


    Intră în vigoare legea care pedepsește hărțuirea la locul de muncă. Sancțiuni, între 10.000 și 15.000 de lei


    Azi 15:20
  • ➤ Știri Brasov


    De miercuri, brașovenii din zona nouă a cartierului Tractorul vor avea transport în comun în cartier


    Azi 14:12
  • ➤ Cititori


    6 detalii de luat în calcul atunci când cumperi un lampadar


    Azi 13:03
  • ➤ Știri Brasov


    79 de cazuri noi de COVID la Brașov, 1378 în țară. Record de decese: 50 în 24 de ore


    Azi 12:56
  • ➤ Știri Brasov


    Biciclist lovit pe Bulevardul Griviței din Brașov


    Azi 12:47
  • ➤ Prima pagină


    Câte paturi ATI COVID va avea spitalul modular?


    Azi 09:49
  • ➤ Eveniment


    Mereu în alertă


    Încă un focar de COVID în județul Brașov


    Azi 09:43
  • ➤ Eveniment


    ARR a dat aviz negativ mai multor autobuze Transbus


    Azi 09:37
  • ➤ Eveniment


    Crucea Roșie din Brașov a primit un nou sediu


    Azi 09:34
  • ➤ Eveniment


    Sporuri de 40% pentru directorii DSP-urilor și de 30% pentru funcționari


    Azi 09:30
  • ➤ Eveniment


    Investiții de 43 de milioane de lei în rețelele de apă și canalizare la Săcele


    Azi 09:25
  • ➤ Actualitate


    În caz de urgență


    Sprijin pentru părinți și în noul an școlar


    Azi 09:22
  • ➤ Actualitate


    Căminul și sala de sport de la Colegiul Tehnic de Transporturi intră în șantier


    Azi 09:18
  • ➤ Actualitate


    Noi locuri de parcare


    Azi 09:14
  • ➤ National


    În două etape


    Ce restaurante vor avea prioritate la redeschidere?


    Azi 09:04
  • ➤ National


    ANOFM a atras peste 294 de milioane de euro, bani europeni, pentru susținerea șomajului tehnic


    Azi 09:00
  • ➤ Actualitate


    Vacanța de lângă casă


    Vulcanii noroioși, oftatul Pământului


    Azi 08:54
  • ➤ Life


    12.000 de like-uri


    Iulia Albu a pozat îndrăzneț


    Azi 08:46
  • ➤ Life


    Claudia Pavel se descurcă și fără concerte


    Azi 08:43
  • ➤ Life


    Vica Blochina, alintată de un grec milionar


    Azi 08:39
  • ➤ Cititori


    Este bine să știți


    Cum creștem pisoii mici


    Azi 08:36
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    Azi 08:33
  • ➤ Sport


    Florinel Coman, numărul unu în Liga 1


    Azi 08:29
  • ➤ Sport


    Mai joacă sau nu Astra?


    Azi 08:23
  • ➤ Sport


    Decizie așteptată


    Răspuns final: Liga 1 cu 16 echipe


    Azi 08:20
  • ➤ Sport


    Momentan, Halep e principala favorită la US Open


    Azi 08:15
  • ➤ Sport


    Un fundaș din naționala Franței se alătură lotului „lupilor”


    Azi 08:10
  • ➤ Sport


    Au închis robinetul


    Clubul Corona desființează echipa de polo seniori


    Azi 08:05
  • ➤ Știri Brasov


    Primăria Viștea s-a închis din cauza COVID, iar la Beclean un sătean infectat a murit


    06.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Arafat: în două zile de la finalizarea lucrărilor, dotăm spitalul modular din Brașov


    06.08.2020
  • ➤ Sport


    FRF a făcut cărțile: Liga 1 merge cu 16 echipe, Dinamo scapă de retrogradare


    06.08.2020
  • ➤ Cititori


    Băuturile alcoolice: minunate la petreceri și benefice pentru sănătate. Iată ce efecte au!


    06.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Orban: Guvernul va acorda părinților un sprijin de 75% din salariu în cazul suspendării cursurilor într-o școală


    06.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    55 de cazuri noi de coronavirus la Brașov, 1345 în țară


    06.08.2020
  • ➤ Comunicate


    POLIȚIA BRAȘOV


    Viața fără droguri, informații utile părinților!


    06.08.2020
  • ➤ Comunicate


    DS Smith, lider în producția de ambalaje, a atins trei obiective globale în materie de sustenabilitate


    06.08.2020
  • ➤ Prima pagină


    Școala începe pe 14 septembrie


    06.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Cifre îngrijorătoare


    431 pacienți cu COVID internați la Brașov


    06.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Brașov Heroes a ajuns la ediția 7


    06.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Florin Orțan, lansat de PSD în cursa pentru Primăria Brașov


    06.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Poate în septembrie


    Cine dotează spitalul modular COVID din Brașov


    06.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Ministerul Sănătății a emis ordinul pentru Spitalul regional Brașov


    06.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Spațiile verzi din oraș vor fi puse într-o hartă electronică interactivă


    06.08.2020
  • ➤ Religie


    Praznic


    Schimbarea la Față, hotar între vară și toamnă


    06.08.2020
  • ➤ Life


    Fițe de Mamaia


    Oana Zăvoranu și-a scos pisica la plajă


    06.08.2020
  • ➤ Life


    Corina Chiriac crede că are nevoie de o resetare


    06.08.2020
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior


    Top 10 locuri cu reputație paranormală

    Articolul următor

    Sărbători eco


    Pastele, în culori naturale

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Setări Cookies
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    2003 - 2020 © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres - Stiri Brasov | Powered by Yky CSM | executat în 10 milisecunde, încărcat în milisecunde