Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Reportaj
Publicitate

Visul lui George Barițiu


Cea mai veche gară a Brașovului

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: » Camelia ONCIU, 16.04.2011
• Se împlinesc 120 de ani de cînd primul tren a intrat în Gara Bartolomeu

Bătrîna Gară Bartolomeu împlinește 120 de ani de la înființare. Cîndva, a fost un important nod de cale ferată. De aici porneau garnituri cu navetiști către Zărnești și trenuri cu marfă pentru fabricile din această parte a Transilvaniei. A fost, de fapt, punctul de plecare al primei căi ferate locale a Brașovului. Datorită acesteia, industria românească a început să se dezvolte și în Ardeal. Tot de gara Bartolomeu este legat și destinul primei linii ferate suburbane din România, care străbătea Brașovul de la un cap la altul, pînă în Satulung. Din cea mai bătrînă stație CFR din județ, pentru construirea căreia George Barițiu s-a zbătut din răsputeri, au mai rămas o clădire, prin dreptul căreia trenurile trec fără să oprească, și o stație de alimentare cu apă, sub care intrau pufăind locomotivele cu aburi.

Prima cale ferată a Brașovului

La 6 iunie 1891, clădirea Gării Bartolomeu a fost inaugurată cu mare ceremonie, iar lumea adunată pe peron a văzut primul tren care pleca spre Zărnești. Se împlinea astfel un vis vechi al brașovenilor, acela de a avea și o cale ferată printre văi. La acea oră, exista deja Gara Brașov și un drum de fier care venea de la Budapesta și se îndrepta spre România, peste Carpați. O linie locală nu exista și, implicit, nici gări mai mici. Nevoie de tren însă era, pentru mărfurile și lucrătorii de la fabricile din Bod și Zărnești. Dar erau întreprinderi românești, așa că Austro-Ungaria nu era interesată să investească. Cărturarul George Barițiu s-a zbătut prin comisii și comitete pînă la Viena pentru o cale ferată locală, dar abia după 40 de ani visul lui s-a împlinit. O dată cu înființarea ei, s-a dezvoltat și industria din zonă, care însemna o filatură de bumbac și o Fabrică de Hîrtie la Zărnești, cea mai veche întreprindere cu capital românesc din Transilvania, minele de la Cristian și Fabrica de Zahăr de la Bod. Căruțele nu mai făceau față cu transportul materiilor prime. Și negustorii se săturaseră de drumurile înfundate și voiau să se deplaseze mai rapid. Una peste alta, calea ferată Brașov-Zărnești era o necesitate.

Concesiune pe 90 de ani

În anul 1888, contele Ioan Nemeș de Hodveg și alți oameni de afaceri brașoveni au început tratativele pentru constituirea capitalului necesar construirii unei linii ferate locale pornind din Brașov. Ministerul Comerțului de la Budapesta a acordat concesiunea pe 90 de ani a viitoarei linii Brașov-Zărnești, în următoarele condiții: materialul rulant (22.600 de forinți) trebuia procurat doar din Imperiu, poșta și MAV să fie transportată gratuit, iar limba oficială obligatorie să fie maghiara. Concesionarii au înființat la 1 mai 1890, la Budapesta, Societatea Anonimă a Căilor Ferate Vicinale Brașov-Trei Scaune. Construirea propriu-zisă a căii ferate a durat trei ani, fiind finalizată în 1892. Dar deschiderea festivă a avut loc cu un an mai devreme, o dată cu recepția tehnică a liniei, efectuată de o comisie superioară venită de la Budapesta. Societatea Anonimă a vîndut linia MAV-ului (Căile Ferate Ungare de Stat) în 1897, iar în 1919, linia, cu tot cu gări, a fost răscumpărată de către statul român, în urma Tratatului de la Trianon. Naționalizarea din 1948 a cuprins și acest tronson care a devenit de stat pînă în 1989. Din 2005, trenul de persoane de pe ruta Brașov-Zărnești nu mai aparține SNCFR, este proprietate privată.

Cu 25 de km pe oră

Vechii ceferiști își amintesc că, fiindcă era în partea de nord a orașului, o vreme i s-a spus Gara de Nord, dar denumirea n-a rezistat. La început, s-a folosit alfabetul Morse și se semnaliza cu felinare cu gaz, un exemplar fiind păstrat și astăzi în amintirea vremurilor cînd feroviarii brașoveni lucrau cu locomotive cu aburi Pacific. „Trenul făcea 25 de km pe oră, ceea ce pentru noi, care eram obișnuiți cu drumurile făcute cu trăsura, era un mare progres“, scria Sextil Pușcariu în „Brașovul de altădată“, amintind și de faptul că trecerea mastodontului de oțel speria caii. Inginerul Radu Bellu, autor a peste 40 de lucrări despre istoricul Căilor Ferate Române, cunoaște cel mai bine trecutul Gării Bartolomeu. El spune că a fost proiectată și executată de două societăți din Budapesta, Led Arnoldy și O. Smereker. În 1892, s-a construit și remiza de locomotive din Zărnești care a costat 6.000 de forinți. Gările din Cristian, Rîșnov și Zărnești au fost inaugurate abia în 24 iunie 1892. Linia ferată a fost construită din 1.417 traverse de lemn la kilometru, așezate pe piatră de rîu și prinse cu crampoane pe plăci metalice, suprastructură ce
asigura o viteză de 40 kilometri la oră, o sarcină de 10,5-12 tone pe osie. Lungimea căii ferate era de 25,3 kilometri și se termina la poalele Munților Piatra Craiului.

Gară nouă în Bartolomeu

Atunci cînd primele locomotive cu aburi au început să tragă la peronul Gării Bartolomeu, macazurile erau manipulate de acari, iar impiegatul de mișcare era obligat să stea cu piciorul pe ghiuleaua primului macaz pînă trecea garnitura. Cele două trenuri zilnice erau mixte, adică aveau vagoane de călători, dar și de marfă. Plecările din Brașov erau la orele 5,45, 9,24, 16,55 și 21,44, iar din Zărnești, la orele 7,26, 8,00, 18,33 și 20,20. O călătorie de la un capăt la altul dura o oră și jumătate, astăzi, aceeași distanță e parcursă de automotor în 45 de minute.
Înainte de 1989, Gara Bartolomeu era stație de desfacere pentru numeroasele depozite și fabrici din zonă. Numărul liniilor s-a înmulțit pentru a permite gararea mai multor trenuri de marfă simultan. Tot din acest nod feroviar plecau 12 linii secundare către fabricile din zonă. Acum, în clădirea inaugurată de George Barițiu sînt locuințe de serviciu ale ceferiștilor. Funcțională e doar gara nouă, construită în 1967. Din cele 11 linii care trec prin fața ei, numai pe una se mai aude glasul roților de tren.

Primul tren suburban din România

• La 7 martie 1892, s-a inaugurat prima cale ferată suburbană din România, Bartolomeu-Satulung (Săcele). Primul tren de probă a plecat din gara Bartolomeu la 5 decembrie 1891. Tronsonul avea o lungime de 20,643 km, de-a lungul căruia erau 10 stații. Trenul suburban avea depourile în Satulung. Trecea pe Calea București, str. Carpați, prin incinta actualei Roman S.A., str. Lacurilor, Dîrste, peste calea ferată, către Săcele. Trenul era mixt și avea doar 2 sau 3 vagoane galbene de călători, fiecare cu o capacitate de 20-30 de locuri. Primul era de clasa a II-a și avea un compartiment de bagaje și mesagerie. Locomotiva pe bază de aburi, era alimentată cu lemne. A trecut apoi pe cărbuni și motorină. În 1908, circulau 13 perechi de trenuri între orele 5,45 și 23,00. Din Satulung pînă în Piața Sfatului, trenul făcea 40 de minute. Trenul a fost desființat în 1960, o dată cu modernizarea circulației urbane.

Bătălia de la Bartolomeu

• În timpul Primului Război Mondial, în octombrie 1916, armata română a pierdut sute de soldați în ceea ce s-a numit Bătălia de la Bartolomeu. 250 de soldați români care apărau gara au murit, surprinși de inamic din toate părțile. Actul de cruzime a fost interpretat ca o răzbunare pentru cele două zile de foc continuu în care armata română n-a vrut să cedeze. Masacrul s-a sfîrșit cu cadavre înșirate de-a lungul căii ferate. În 1921, s-a făcut un cimitir în care s-au înhumat oasele a 460 de eroi căzuți în luptele de apărare a Brașovului. În 1970, cimitirul a fost distrus de autoritățile comuniste, iar astăzi numai monumentul mai amintește de Tranșeea Morții.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Reportaj

„Asaltul Cetățuii“, la Festivalul Internațional de Reconstituire Istorică


Istoria a reînviat în centrul Brașovului




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Sport


    Sepsi OSK - Viitorul 0-0. Viera a fost aproape să-i rupă genunchiul lui Ianis Hagi!


    22.02.2019
  • ➤ Sport


    Program dat peste cap! Amicalul dintre AFC Hărman și ACS SR Brașov a fost anulat!


    22.02.2019
  • ➤ Local


    Parchetul de pe lângă Tribunalul Brașov suspendă activitatea în semn de protest


    22.02.2019
  • ➤ Local


    Blocaj pe DN 13


    22.02.2019
  • ➤ Sport


    S-au tras la sorți optimile de finală Europa League /Doar doi români au mai rămas în competiție


    22.02.2019
  • ➤ National


    Alianța „2020 USR PLUS“ și-a lansat la Brașov campania pentru europarlamentare


    22.02.2019
  • ➤ National


    Parchetul de pe lângă Tribunalul Argeș își suspendă activitatea pentru trei zile


    22.02.2019
  • ➤ Sport


    Cetate Olimpic Râșnov a realizat al șaselea transfer al iernii


    22.02.2019
  • ➤ National


    Parchetul Judecătoriei Constanța și-a suspendat activitatea. Mesaj către ministrul Justiției: Așa ceva nu se mai poate!


    22.02.2019
  • ➤ National


    Magistrații din Cluj suspendă activitățile judiciare


    22.02.2019
  • ➤ National


    Klaus Iohannis sesizează CCR în legătură cu Legea bugetului pe 2019


    22.02.2019
  • ➤ National


    Două cutremure în 3 ore, în Vrancea și Buzău


    22.02.2019
  • ➤ Prima pagina


    Apel fără precedent al Forumului Judecătorilor către magistrații de la toate instanțele și parchetele


    22.02.2019
  • ➤ Local


    JUDECĂTORIA BRAȘOV


    SOMAȚIE


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Vacanță cu gust


    Cele mai bune destinații din lume pentru iubitorii de ceai


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Made in România


    Genți handmade unicat, cusute la o mașină veche de 100 de ani


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Efecte terapeutice neașteptate


    Amestecul-magic: miere, scorțișoară și nuci


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Cel mai bătrân elefant ținut în captivitate a murit la 88 de ani


    22.02.2019
  • ➤ Life


    În pericol de dispariție


    Pangolinii giganți, cele mai traficate animale din întreaga lume


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Povești adevărate


    De pe coperta Vogue a ajuns cerșetoare


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Valentine’s Day-ul uitat al românilor


    Legende și datini de Dragobete


    22.02.2019
  • ➤ Life


    O actriță celebră a fost condamnată la 5 ani de închisoare


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Din culise


    Replica din „Titanic” pe care Leonardo DiCaprio nu a vrut să o spună


    22.02.2019
  • ➤ Prima pagina


    Veniți în stradă să ne apărăm de dictatură!


    22.02.2019
  • ➤ Eveniment


    Numărul locurilor de parcare din Livadă pentru autocare, redus la jumătate


    22.02.2019
  • ➤ Eveniment


    Ministerul Sănătății vrea să multiplice modelul spitalului regional de la Brașov


    22.02.2019
  • ➤ Eveniment


    De la glorie la paragină


    Fostul cinematograf Astra a intrat în șantier


    22.02.2019
  • ➤ Eveniment


    CJ va reabilita podurile și podețele de pe traseele drumurilor modernizate pe fonduri europene


    22.02.2019
  • ➤ Actualitate


    Sărbătoare veselă


    Duminică strigăm „Dragobetele sărută fetele!”


    22.02.2019
  • ➤ Actualitate


    Ansamblu de locuințe, cu blocuri de 10 etaje, pe fosta platformă de la Prefa


    22.02.2019
  • ➤ National


    Aparatul lui Dragnea blochează toare anchetele


    DNA a deschis dosar penal privind cheltuirea subvențiilor primite de PSD


    22.02.2019
  • ➤ National


    Alianța 2020 USR PLUS anunță că se alătură protestului de duminic㠄Nu lăsăm țara pe mâna hoților!“


    22.02.2019
  • ➤ National


    Comisia Europeană reacționează la plângerea penală făcută de Adina Florea lui Frans Timmermans


    22.02.2019
  • ➤ Week-end


    Unde ieșim


    Invitații de weekend


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Decor de 10 milioane de euro


    Mădălina Ghenea, ședință foto pe iahtul socrului


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Pavel Bartoș: „Principala mea calitate e soția mea”


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Gwyneth Paltrow a dat în judecată un bărbat care o acuză de vătămare corporală


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Pisica Choupette a „mulțumit“ fanilor pe Instagram pentru mesajele de condoleanțe


    22.02.2019
  • ➤ Arta & Cultura & Media


    Cărturari brașoveni în lupta națională


    Alexandru Ciurcu - de la „apostolatul gazetăresc" la amărăciunea unui exil odios (III)


    22.02.2019
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    22.02.2019
  • ➤ Sport


    Dylan Flores a fost prezentat oficial la Sepsi


    22.02.2019
  • ➤ Sport


    Marilena Neagu a semnat prelungirea contractului cu Corona


    22.02.2019
  • ➤ Sport


    LNHF


    Corona joacă în week-end, în deplasare, cu CSM Galați


    22.02.2019
  • ➤ Sport


    CSM Satu Mare a făcut instrucție cu Olimpia


    22.02.2019
  • ➤ Sport


    Final de drum pentru Halep la Dubai


    22.02.2019
  • ➤ Sport


    Derby local la Hărman


    Ultimele teste ale iernii


    22.02.2019
  • ➤ National


    Avocatul Toni Neacșu: Nici nu vă dați seama cât fierbe sistemul judiciar / Guvernul și Coaliția de guvernare vor ieși în genunchi


    21.02.2019
  • ➤ Sport


    Tenis. WTA, Dubai


    Simona Halep s-a oprit în sferturi. Românca, învinsă în trei seturi de Belinda Bencic


    21.02.2019
  • ➤ Sport


    Oficial. Marilena Neagu a semnat un nou contract cu Corona Brașov


    21.02.2019
  • ➤ National


    Tudorel Toader declanșează procedura de numire a unui nou procuror general


    21.02.2019
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior


    Top 10 locuri cu reputație paranormală

    Articolul următor

    Sărbători eco


    Pastele, în culori naturale

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 25.650 milisecunde, încărcat în milisecunde