Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Reportaj
Publicitate

Nu e legendă


Povestea acarului Păun

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: Camelia Onciu, 06.11.2009
• Accidentele feroviare din ultima vreme au readus în actualitate povestea acarului învinuit pe nedrept în 1923 pentru starea jalnică a căilor ferate

Anul acesta a fost plin de accidente feroviare, ultimul a avut loc acum trei zile. Am ajuns să urcăm cu teamă în vagoane, călătoria cu trenul, atît de plăcută și sigură odinioară, este astăzi o aventură riscantă. De vină e nepăsarea din ultimii 20 de ani care a rablagit infrastructura căilor ferate române care abia își mai tîrîie roțile. Și totuși, cînd e căutat vinovatul, tot cel mai de jos angajat ispășește pentru delăsarea întregului sistem. Tot amărîtul de acar Păun este țapul ispășitor, fiindcă toate nenorocirile au la origine „o eroare umană“. Cine a fost acest acar și cum s-a ajuns ca numele lui să fie folosit atunci cînd ne referim la o persoană în spatele căreia se aruncă greșelile altora? Iată povestea acarului anonim devenit celebru în urma unei catastrofe feroviare. S-a petrecut în 1923. Acesta este și numărul acceleratului implicat zilele trecute în accidentul feroviar de la Bistrița.

„Groaznică ciocnire de trenuri“

Pe 4 iulie 1923, gara Vitileanca (azi, Săhăteni), din județul Buzău, era zguduită de un grav accident feroviar. Acceleratul 701, plecat din București către Chișinău, s-a ciocnit cu un mărfar. Acceleratul nu avea programată nicio oprire prin halte, așa că a intrat din plin în trenul staționat pe linia 4. Locomotiva și primul vagon s-au dat peste cap, următoarele trei au fost complet sfărîmate. Au murit în acea dimineață zeci de oameni. Vestea a ajuns cu repeziciune la toate ziarele din țară care au scos ediții speciale. „Două echipe de soldați au plecat cu trenuri speciale la locul catastrofei pentru a ajuta la ridicarea sfărîmăturilor și scoaterea oamenilor dintre ruine, dintre care, numeroși soldați și oficeri. La orele 18,00, a plecat de la Vitileanca spre București un tren special, ducînd 60 de răniți. Au fost scoși 78 de morți și peste 200 de răniți. Majoritatea cadavrelor este oribil mutilată și e imposibil să fie identificate masele de carne sîngerîndă“, scria în ediția de seară, cotidianul „Patria“. Victimele au ajuns la spitalele din Ploiești, Buzău și București. „La gară, s-au petrecut scene groaznice. Vaetele răniților și strigătele de durele ale celor îndoliați umpleau văzduhul“.

Călătorii l-au alergat pe acar

Primele cercetări ale autorităților au stabilit, evident, vina personalului din stația CFR Vitileanca. Șeful gării lipsea de la serviciu în momentul accidentului. Era pasager chiar în trenul accelerat și, fiindcă a fost și el grav rănit, i s-a trecut cu vederea vina. Așa că nu mai rămînea decît un singur țap ispășitor, celălalt angajat, acarul Ion Păun, omul care schimba macazul și care a dat intrare trenului pe linia ocupată. Cînd a văzut catastrofa, omul a rupt-o la fugă pe cîmp, „pentru a scăpa de furia călătorilor rămași care porniseră să linșeze pe vinovații inferiori“. Pînă la sosirea autorităților, „au fost furați bani, bagajele și hîrtii de valoare de la răniți și morți“. Primul sosit la fața locului a fost generalul Văitoianu, ministrul internelor, care, întîmplător, trecea pe acolo, cu alt tren. „S-a oprit la Vitileanca și a supravegheat personal operațiile de salvare tardivă“. În București, ministerele au început să se pună în mișcare. La Ambulanța Clinică, unde soseau răniți pe bandă rulantă, a venit din Sinaia și prințul Carol. „De asemenea, prim-ministrul a înștiințat pe Suveranul despre cea mai mare nouă nenorocire a căilor ferate române“.

Vinovații caută vinovatul

„Ancheta a stabilit că numeroși călători au murit fiindcă călătoreau pe acoperișuri, scări și tampoane. Mechanicul Georgescu care conducea trenul morții, a scăpat ca prin minune neatins.“ În zilele următoare, ziarele s-au mai domolit, anunțînd că numărul morților e de numai 66, iar al răniților, 105. Consiliul de Miniștri a stabilit ca Brătianu, Moșoiu și Anghelescu să își mai spele din păcate, vizitînd răniții din spitale. „Guvernul va acorda mici ajutoare familiilor lovite“, s-a mai decretat. „Acarul Ion Păun e încă nedescoperit. Vinovați mai mari nu sînt căutați“. Gazeta Transilvaniei din 11 iulie scria despre faptul că generalul Moșoiu, ministrul comunicațiilor de atunci, a ținut să asiste la înmormîntările victimelor de la Vitileanca. Au fost și 25 de ceremonii într-o singură zi. Generalul, principalul acuzat al ziarelor, a rostit cuvinte „atingătoare“: „Vărs peste voi o lacrimă în numele guvernului“. Discursurile lui au fost comentate cu sarcasm. Acest ministru responsabil de transportul pe calea ferată a fost numit să se ocupe, tot el, și de anchetă. „Imparțialitatea acestei anchete este de pe acum asigurată. Noi nu știm ce va stabili dl. Moșoiu. Știm însă, ceea ce nu va stabili: vinovăția dumisale“, era batjocorit Moșoiu prin presă.

Acarul a schimbat macazul

Principala preocupare a ministrului era să găsească un țap ispășitor pe care să-l ofere zecilor de familii îndoliate. De ochii lumii, era căutat acarul Păun. Omul era acasă, în Mizil, dar, în realitate, nimeni nu i-a bătut la poartă. Ion Păun s-a predat singur inspecției de mișcare din gara locală. Pe 6 iulie, acarul a participat chiar și la reconstituirea împrejurărilor în care s-a petrecut tragedia. „Faptul e foarte displăcut pentru dl. general Moșoiu care ar fi putut stabili mai comod vinovăția acarului în absența lui. Totuși, e bine că s-a găsit țapul ispășitor“, se scria prin ziarele vremii. Ministrul era subiectul caricaturilor și pamfletelor. „N-am eu, dragă, nicio vină, Conștiința mi-e senină, Și-mi mîngîi, discret, amarul. Anchetînd, am rezultatul Că acolo, vinovatul, E ori acul,
ori acarul“. Nici Tancred Constantinescu, directorul CFR, nu a scăpat de batjocura ziarelor. „Trăim sub regimul celei mai detestabile administrațiuni de cale ferată și accidentele de tot felul se succed cu o uimitoare regularitate. Sînt vinovați care trebuie pedepsiți pentru toate aceste culpabile asasinate. Averea statului este păgubită cu sume fabuloase și nu se mai poate îngădui mușamalizarea atîtor nenorociri.“

A fost despăgubit după moarte

Dar ce s-a întîmplat pînă la urmă cu acarul Păun? Evident, a făcut pușcărie. Ar fi stat mult și bine după gratii, dacă nu ar fi fost gura presei. Așa că, a primit doar o lună de închisoare și o amendă cît prețul unui bilet de tren. După ani buni, cînd i s-a făcut în sfîrșit dreptate, omul și-a cerut și salariile din urmă. Le-a primit nevasta lui, la o lună după ce a acarul de legendă a murit, prin anii ’60. În scurt timp, a murit și ea. Consistenta moștenire a ajuns la cei patru băieți ai lui Păun. Care s-au făcut și ei tot ceferiști, în gara Mizil. Satul Vitileanca și-a schimbat denumirea în Săhăteni, printr-o hotărîre a sfatului popular din regimul comunist. În locul de lîngă haltă unde fuseseră îngropați 20 de morți găsiți fără acte, tot prin ordin de partid, s-a plantat porumb. Așa se încheie povestea unui biet acar găsit responsabil pentru ditamai dezastrul, într-o vreme cînd deraierile și ciocnirile de trenuri erau frecvente, iar sistemul trebuia scuturat de la vîrf. Orice asemănare cu persoane și întîmplări reale este pur întîmplătoare.

Un alt 2 noiembrie

• Și atunci, ca și acum, cînd accidentele feroviare se țin lanț, cu numai patru zile înaintea celui de la Vitileanca, a mai fost unul, la Felix. Ciocnirea locomotivei cu un tren ne duce cu gîndul la întîmplarea din 2 noiembrie 2009. Iată ce scria Gazeta Transilvaniei, în 30 iunie 1923: „Groaznică catastrofă pe CFR: 5 morți și 27 răniți. Ora 17,15. Felix - Oradea Mare. Trenul de marfă 2065 constătător din 15 vagoane care plecase din Beiuș s-a ciocnit cu trenul Băilor Felix în care se aflau 150 de pasageri. Trenul de marfă care mergea cu viteză nu a putut fi oprit fiind toate frînele defectate și a izbit atît de puternic ultimele cinci vagoane ale trenului personal, încît le-au sfărîmat complect. Agentul Gavril Traian a înnebunit“. Vinovat a fost găsit tot un funcționar mărunt, „cantonierul din stația Cordo, care nu a anunțat nici sosirea, nici plecarea trenului de marfă“.

Ultimele deraieri

2 noiembrie: Locomotiva care urma să tracteze acceleratul 1923 care circula pe ruta Timișoara - Sighetu Marmației, a lovit vagoanele cu viteză excesivă. Trei călători au fost răniți. Cauza: condițiile meteo nefavorabile și defecțiuni la sistemul de frînare al locomotivei.
27 septembrie: rapidul 661, care circula pe ruta București - Iași, a deraiat în zona localității gălățene Berheci. Cercetat este mecanicul de locomotivă.
21 septembrie: acceleratul 1692, care circula pe ruta Timișoara - București, a sărit de pe șine, în zona comunei doljene Cârcea. 15 călători au ajuns la spital. Vinovat a fost un fost angajat al CFR care ar fi scos un șurub de la șine.
21 septembrie: șapte vagoane ale unui marfar cu produse petroliere au deraiat în zona localității clujene Boju. Vina e a mecanicilor și a terasamentului.
17 octombrie: două trenuri de marfă s-au ciocnit între localitățile Sărulești și Lehliu. Locomotiva și un vagon au deraiat. Vinovați au fost găsiți mecanicii.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Reportaj

„Asaltul Cetățuii“, la Festivalul Internațional de Reconstituire Istorică


Istoria a reînviat în centrul Brașovului




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Life


    Românii au început să vândă ,,cenușă de la incendiul de la Notre-Dame“


    Azi 16:15
  • ➤ National


    Estimări ale PE la europarlamentare în România: PNL - 9 mandate, PSD - 8, Alianța USR-PLUS - 6


    Azi 15:06
  • ➤ Local


    Brașov: Stația de taxi de la Livadă se mută După Ziduri


    Azi 14:29
  • ➤ Local


    Brașovenii sunt invitați la un concert de fanfară în Piața Unirii


    Azi 13:49
  • ➤ Sport


    Până la sfârșitul lunii


    Primăria Brașov semnează contractul de proiectare a Sălii Polivalente /În 2020 începe construcția


    Azi 13:19
  • ➤ Sport


    Un nou apel pentru salvarea clubului


    ACS SR Brașov. Stîngă, Toader și Marin au prefațat meciul cu ACSO Filiași


    Azi 10:47
  • ➤ Prima pagina


    Pietonal nou în Răcădău


    Azi 09:14
  • ➤ Eveniment


    Parteneriat cu SC Distribuție Electrica Transilvania Sud SA


    Încă o clasă de învățământ dual la Colegiul Tehnic „Mircea Cristea“


    Azi 09:10
  • ➤ Eveniment


    Roboți pentru sterilizarea secțiilor din Spitalul Făgăraș


    Azi 09:07
  • ➤ Eveniment


    Impozite mai mari pentru proprietarii de clădiri nerezidențiale


    Azi 09:06
  • ➤ Actualitate


    Să mâncăm mai sănătos


    Fără taxe pentru producători în Piața Star


    Azi 09:02
  • ➤ Actualitate


    CFR suplimentează de Paști trenurile și reduce prețul biletelor spre Marea Neagră


    Azi 08:58
  • ➤ National


    CEx PSD a votat dorința liderului absolut


    Dragnea l-a debarcat pe Tudorel Toader


    Azi 08:47
  • ➤ National


    Alianța 2020 USR PLUS, ținta unei campanii de dezinformare prin „pliante otrăvite“


    Azi 08:41
  • ➤ Life


    Excentricități


    Iulia Albu i-a făcut cocoșului cont de Instagram


    Azi 08:36
  • ➤ Life


    Ronan Keating, spectacol exclusivist în Poiana Brașov


    Azi 08:33
  • ➤ Life


    Nicoleta Luciu, două luni de dietă cu salate


    Azi 08:32
  • ➤ Life


    Sanda Țăranu, operată de urgență


    Azi 08:30
  • ➤ Cititori


    Este bine să știți


    Remedii pentru stoparea instalării diabetului zaharat


    Azi 08:24
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    Azi 08:22
  • ➤ Sport


    Burleanu anunță că fotbalul românesc riscă dezastrul!


    Azi 08:19
  • ➤ Sport


    „Premiați“


    „Chiolhanuri“ marca FRF


    Azi 08:16
  • ➤ Sport


    Olimpia CSU Brașov, în careul de ași al LNBF


    Azi 08:12
  • ➤ Sport


    Corona Brașov, la doi pași de titlul de campioană


    Azi 08:10
  • ➤ Sport


    Numire


    Adrian Hârlab revine în fotbalul brașovean


    Azi 08:04
  • ➤ National


    Viorica Dăncilă a impus în CEX remanierea guvernamentală, dar Dragnea are alt plan


    17.04.2019
  • ➤ National


    BEC a stabilit ordinea pe buletinele de vot la europarlamentare: PSD și Alianța USR-PLUS, pe primele poziții


    17.04.2019
  • ➤ Local


    Tâlhărit în parcarea unui centru comercial


    17.04.2019
  • ➤ National


    Alianța USR-PLUS îi cere lui Iohannis să refuze numirea lui Nicolicea la Justiție


    17.04.2019
  • ➤ Eveniment


    POLIȚIA BRAȘOV


    Siguranța la școală și în vacanță a copiilor


    17.04.2019
  • ➤ National


    Secretele din CV-ul lui Eugen Nicolicea, susținut de PSD pentru Justiție: unde a făcut Facultatea de Drept și cum a obținut certificatul de revoluționar


    17.04.2019
  • ➤ National


    Eugen Nicolicea este propus de PSD la Justiție, în locul lui Toader


    17.04.2019
  • ➤ National


    PSD a votat debarcarea lui Tudorel Toader


    17.04.2019
  • ➤ National


    Emilia Șercan, jurnalist: Am fost amenințată cu moartea


    17.04.2019
  • ➤ National


    Asociația foștilor deținuți politici din Sibiu susține că legitimația lui Ion Muntean,trimis de PSD la negocierile cu Iohannis, a fost eliberată în fals


    17.04.2019
  • ➤ Local


    Judecătoria Brașov


    SOMAȚIE


    17.04.2019
  • ➤ Local


    Judecătoria Brașov


    SOMAȚIE


    17.04.2019
  • ➤ Local


    Judecătoria Brașov


    SOMAȚIE


    17.04.2019
  • ➤ Local


    Judecătoria Brașov


    SOMAȚIE


    17.04.2019
  • ➤ Local


    Judecătoria Brașov


    SOMAȚIE


    17.04.2019
  • ➤ Local


    Judecătoria Brașov


    SOMAȚIE


    17.04.2019
  • ➤ Local


    Judecătoria Brașov


    SOMAȚIE


    17.04.2019
  • ➤ Prima pagina


    Încă 18 luni de șantier la Urgențe


    17.04.2019
  • ➤ Eveniment


    Concurs de protecție civilă pentru elevi


    17.04.2019
  • ➤ Eveniment


    Față nouă până în 2020


    Spitalul Județean renunță la cinci săli de operații


    17.04.2019
  • ➤ Eveniment


    RIAL se extinde și caută angajați


    17.04.2019
  • ➤ Actualitate


    Ridicată din propria cenușă


    330 de ani de când a ars Biserica Sf. Maria, renăscută Biserica Neagră


    17.04.2019
  • ➤ Actualitate


    O singură ofertă pentru modernizarea „Drumului de sub munte“


    17.04.2019
  • ➤ Actualitate


    De unde cumpărăm miei de Paști


    17.04.2019
  • ➤ Actualitate


    Liberalii ies la curățenie în Bartolomeu


    17.04.2019
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior


    Un brașovean, cel mai tare web-designer din 2009

    Articolul următor

    Brașoveanul care a aflat tainele mării


    Academicianul Mării Negre

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 38.349 milisecunde, încărcat în milisecunde