Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Reportaj
Publicitate

Nu e legendă


Povestea acarului Păun

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: Camelia Onciu, 06.11.2009
• Accidentele feroviare din ultima vreme au readus în actualitate povestea acarului învinuit pe nedrept în 1923 pentru starea jalnică a căilor ferate

Anul acesta a fost plin de accidente feroviare, ultimul a avut loc acum trei zile. Am ajuns să urcăm cu teamă în vagoane, călătoria cu trenul, atît de plăcută și sigură odinioară, este astăzi o aventură riscantă. De vină e nepăsarea din ultimii 20 de ani care a rablagit infrastructura căilor ferate române care abia își mai tîrîie roțile. Și totuși, cînd e căutat vinovatul, tot cel mai de jos angajat ispășește pentru delăsarea întregului sistem. Tot amărîtul de acar Păun este țapul ispășitor, fiindcă toate nenorocirile au la origine „o eroare umană“. Cine a fost acest acar și cum s-a ajuns ca numele lui să fie folosit atunci cînd ne referim la o persoană în spatele căreia se aruncă greșelile altora? Iată povestea acarului anonim devenit celebru în urma unei catastrofe feroviare. S-a petrecut în 1923. Acesta este și numărul acceleratului implicat zilele trecute în accidentul feroviar de la Bistrița.

„Groaznică ciocnire de trenuri“

Pe 4 iulie 1923, gara Vitileanca (azi, Săhăteni), din județul Buzău, era zguduită de un grav accident feroviar. Acceleratul 701, plecat din București către Chișinău, s-a ciocnit cu un mărfar. Acceleratul nu avea programată nicio oprire prin halte, așa că a intrat din plin în trenul staționat pe linia 4. Locomotiva și primul vagon s-au dat peste cap, următoarele trei au fost complet sfărîmate. Au murit în acea dimineață zeci de oameni. Vestea a ajuns cu repeziciune la toate ziarele din țară care au scos ediții speciale. „Două echipe de soldați au plecat cu trenuri speciale la locul catastrofei pentru a ajuta la ridicarea sfărîmăturilor și scoaterea oamenilor dintre ruine, dintre care, numeroși soldați și oficeri. La orele 18,00, a plecat de la Vitileanca spre București un tren special, ducînd 60 de răniți. Au fost scoși 78 de morți și peste 200 de răniți. Majoritatea cadavrelor este oribil mutilată și e imposibil să fie identificate masele de carne sîngerîndă“, scria în ediția de seară, cotidianul „Patria“. Victimele au ajuns la spitalele din Ploiești, Buzău și București. „La gară, s-au petrecut scene groaznice. Vaetele răniților și strigătele de durele ale celor îndoliați umpleau văzduhul“.

Călătorii l-au alergat pe acar

Primele cercetări ale autorităților au stabilit, evident, vina personalului din stația CFR Vitileanca. Șeful gării lipsea de la serviciu în momentul accidentului. Era pasager chiar în trenul accelerat și, fiindcă a fost și el grav rănit, i s-a trecut cu vederea vina. Așa că nu mai rămînea decît un singur țap ispășitor, celălalt angajat, acarul Ion Păun, omul care schimba macazul și care a dat intrare trenului pe linia ocupată. Cînd a văzut catastrofa, omul a rupt-o la fugă pe cîmp, „pentru a scăpa de furia călătorilor rămași care porniseră să linșeze pe vinovații inferiori“. Pînă la sosirea autorităților, „au fost furați bani, bagajele și hîrtii de valoare de la răniți și morți“. Primul sosit la fața locului a fost generalul Văitoianu, ministrul internelor, care, întîmplător, trecea pe acolo, cu alt tren. „S-a oprit la Vitileanca și a supravegheat personal operațiile de salvare tardivă“. În București, ministerele au început să se pună în mișcare. La Ambulanța Clinică, unde soseau răniți pe bandă rulantă, a venit din Sinaia și prințul Carol. „De asemenea, prim-ministrul a înștiințat pe Suveranul despre cea mai mare nouă nenorocire a căilor ferate române“.

Vinovații caută vinovatul

„Ancheta a stabilit că numeroși călători au murit fiindcă călătoreau pe acoperișuri, scări și tampoane. Mechanicul Georgescu care conducea trenul morții, a scăpat ca prin minune neatins.“ În zilele următoare, ziarele s-au mai domolit, anunțînd că numărul morților e de numai 66, iar al răniților, 105. Consiliul de Miniștri a stabilit ca Brătianu, Moșoiu și Anghelescu să își mai spele din păcate, vizitînd răniții din spitale. „Guvernul va acorda mici ajutoare familiilor lovite“, s-a mai decretat. „Acarul Ion Păun e încă nedescoperit. Vinovați mai mari nu sînt căutați“. Gazeta Transilvaniei din 11 iulie scria despre faptul că generalul Moșoiu, ministrul comunicațiilor de atunci, a ținut să asiste la înmormîntările victimelor de la Vitileanca. Au fost și 25 de ceremonii într-o singură zi. Generalul, principalul acuzat al ziarelor, a rostit cuvinte „atingătoare“: „Vărs peste voi o lacrimă în numele guvernului“. Discursurile lui au fost comentate cu sarcasm. Acest ministru responsabil de transportul pe calea ferată a fost numit să se ocupe, tot el, și de anchetă. „Imparțialitatea acestei anchete este de pe acum asigurată. Noi nu știm ce va stabili dl. Moșoiu. Știm însă, ceea ce nu va stabili: vinovăția dumisale“, era batjocorit Moșoiu prin presă.

Acarul a schimbat macazul

Principala preocupare a ministrului era să găsească un țap ispășitor pe care să-l ofere zecilor de familii îndoliate. De ochii lumii, era căutat acarul Păun. Omul era acasă, în Mizil, dar, în realitate, nimeni nu i-a bătut la poartă. Ion Păun s-a predat singur inspecției de mișcare din gara locală. Pe 6 iulie, acarul a participat chiar și la reconstituirea împrejurărilor în care s-a petrecut tragedia. „Faptul e foarte displăcut pentru dl. general Moșoiu care ar fi putut stabili mai comod vinovăția acarului în absența lui. Totuși, e bine că s-a găsit țapul ispășitor“, se scria prin ziarele vremii. Ministrul era subiectul caricaturilor și pamfletelor. „N-am eu, dragă, nicio vină, Conștiința mi-e senină, Și-mi mîngîi, discret, amarul. Anchetînd, am rezultatul Că acolo, vinovatul, E ori acul,
ori acarul“. Nici Tancred Constantinescu, directorul CFR, nu a scăpat de batjocura ziarelor. „Trăim sub regimul celei mai detestabile administrațiuni de cale ferată și accidentele de tot felul se succed cu o uimitoare regularitate. Sînt vinovați care trebuie pedepsiți pentru toate aceste culpabile asasinate. Averea statului este păgubită cu sume fabuloase și nu se mai poate îngădui mușamalizarea atîtor nenorociri.“

A fost despăgubit după moarte

Dar ce s-a întîmplat pînă la urmă cu acarul Păun? Evident, a făcut pușcărie. Ar fi stat mult și bine după gratii, dacă nu ar fi fost gura presei. Așa că, a primit doar o lună de închisoare și o amendă cît prețul unui bilet de tren. După ani buni, cînd i s-a făcut în sfîrșit dreptate, omul și-a cerut și salariile din urmă. Le-a primit nevasta lui, la o lună după ce a acarul de legendă a murit, prin anii ’60. În scurt timp, a murit și ea. Consistenta moștenire a ajuns la cei patru băieți ai lui Păun. Care s-au făcut și ei tot ceferiști, în gara Mizil. Satul Vitileanca și-a schimbat denumirea în Săhăteni, printr-o hotărîre a sfatului popular din regimul comunist. În locul de lîngă haltă unde fuseseră îngropați 20 de morți găsiți fără acte, tot prin ordin de partid, s-a plantat porumb. Așa se încheie povestea unui biet acar găsit responsabil pentru ditamai dezastrul, într-o vreme cînd deraierile și ciocnirile de trenuri erau frecvente, iar sistemul trebuia scuturat de la vîrf. Orice asemănare cu persoane și întîmplări reale este pur întîmplătoare.

Un alt 2 noiembrie

• Și atunci, ca și acum, cînd accidentele feroviare se țin lanț, cu numai patru zile înaintea celui de la Vitileanca, a mai fost unul, la Felix. Ciocnirea locomotivei cu un tren ne duce cu gîndul la întîmplarea din 2 noiembrie 2009. Iată ce scria Gazeta Transilvaniei, în 30 iunie 1923: „Groaznică catastrofă pe CFR: 5 morți și 27 răniți. Ora 17,15. Felix - Oradea Mare. Trenul de marfă 2065 constătător din 15 vagoane care plecase din Beiuș s-a ciocnit cu trenul Băilor Felix în care se aflau 150 de pasageri. Trenul de marfă care mergea cu viteză nu a putut fi oprit fiind toate frînele defectate și a izbit atît de puternic ultimele cinci vagoane ale trenului personal, încît le-au sfărîmat complect. Agentul Gavril Traian a înnebunit“. Vinovat a fost găsit tot un funcționar mărunt, „cantonierul din stația Cordo, care nu a anunțat nici sosirea, nici plecarea trenului de marfă“.

Ultimele deraieri

2 noiembrie: Locomotiva care urma să tracteze acceleratul 1923 care circula pe ruta Timișoara - Sighetu Marmației, a lovit vagoanele cu viteză excesivă. Trei călători au fost răniți. Cauza: condițiile meteo nefavorabile și defecțiuni la sistemul de frînare al locomotivei.
27 septembrie: rapidul 661, care circula pe ruta București - Iași, a deraiat în zona localității gălățene Berheci. Cercetat este mecanicul de locomotivă.
21 septembrie: acceleratul 1692, care circula pe ruta Timișoara - București, a sărit de pe șine, în zona comunei doljene Cârcea. 15 călători au ajuns la spital. Vinovat a fost un fost angajat al CFR care ar fi scos un șurub de la șine.
21 septembrie: șapte vagoane ale unui marfar cu produse petroliere au deraiat în zona localității clujene Boju. Vina e a mecanicilor și a terasamentului.
17 octombrie: două trenuri de marfă s-au ciocnit între localitățile Sărulești și Lehliu. Locomotiva și un vagon au deraiat. Vinovați au fost găsiți mecanicii.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Reportaj

„Asaltul Cetățuii“, la Festivalul Internațional de Reconstituire Istorică


Istoria a reînviat în centrul Brașovului




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Sport


    Sepsi OSK - Viitorul 0-0. Viera a fost aproape să-i rupă genunchiul lui Ianis Hagi!


    22.02.2019
  • ➤ Sport


    Program dat peste cap! Amicalul dintre AFC Hărman și ACS SR Brașov a fost anulat!


    22.02.2019
  • ➤ Local


    Parchetul de pe lângă Tribunalul Brașov suspendă activitatea în semn de protest


    22.02.2019
  • ➤ Local


    Blocaj pe DN 13


    22.02.2019
  • ➤ Sport


    S-au tras la sorți optimile de finală Europa League /Doar doi români au mai rămas în competiție


    22.02.2019
  • ➤ National


    Alianța „2020 USR PLUS“ și-a lansat la Brașov campania pentru europarlamentare


    22.02.2019
  • ➤ National


    Parchetul de pe lângă Tribunalul Argeș își suspendă activitatea pentru trei zile


    22.02.2019
  • ➤ Sport


    Cetate Olimpic Râșnov a realizat al șaselea transfer al iernii


    22.02.2019
  • ➤ National


    Parchetul Judecătoriei Constanța și-a suspendat activitatea. Mesaj către ministrul Justiției: Așa ceva nu se mai poate!


    22.02.2019
  • ➤ National


    Magistrații din Cluj suspendă activitățile judiciare


    22.02.2019
  • ➤ National


    Klaus Iohannis sesizează CCR în legătură cu Legea bugetului pe 2019


    22.02.2019
  • ➤ National


    Două cutremure în 3 ore, în Vrancea și Buzău


    22.02.2019
  • ➤ Prima pagina


    Apel fără precedent al Forumului Judecătorilor către magistrații de la toate instanțele și parchetele


    22.02.2019
  • ➤ Local


    JUDECĂTORIA BRAȘOV


    SOMAȚIE


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Vacanță cu gust


    Cele mai bune destinații din lume pentru iubitorii de ceai


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Made in România


    Genți handmade unicat, cusute la o mașină veche de 100 de ani


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Efecte terapeutice neașteptate


    Amestecul-magic: miere, scorțișoară și nuci


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Cel mai bătrân elefant ținut în captivitate a murit la 88 de ani


    22.02.2019
  • ➤ Life


    În pericol de dispariție


    Pangolinii giganți, cele mai traficate animale din întreaga lume


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Povești adevărate


    De pe coperta Vogue a ajuns cerșetoare


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Valentine’s Day-ul uitat al românilor


    Legende și datini de Dragobete


    22.02.2019
  • ➤ Life


    O actriță celebră a fost condamnată la 5 ani de închisoare


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Din culise


    Replica din „Titanic” pe care Leonardo DiCaprio nu a vrut să o spună


    22.02.2019
  • ➤ Prima pagina


    Veniți în stradă să ne apărăm de dictatură!


    22.02.2019
  • ➤ Eveniment


    Numărul locurilor de parcare din Livadă pentru autocare, redus la jumătate


    22.02.2019
  • ➤ Eveniment


    Ministerul Sănătății vrea să multiplice modelul spitalului regional de la Brașov


    22.02.2019
  • ➤ Eveniment


    De la glorie la paragină


    Fostul cinematograf Astra a intrat în șantier


    22.02.2019
  • ➤ Eveniment


    CJ va reabilita podurile și podețele de pe traseele drumurilor modernizate pe fonduri europene


    22.02.2019
  • ➤ Actualitate


    Sărbătoare veselă


    Duminică strigăm „Dragobetele sărută fetele!”


    22.02.2019
  • ➤ Actualitate


    Ansamblu de locuințe, cu blocuri de 10 etaje, pe fosta platformă de la Prefa


    22.02.2019
  • ➤ National


    Aparatul lui Dragnea blochează toare anchetele


    DNA a deschis dosar penal privind cheltuirea subvențiilor primite de PSD


    22.02.2019
  • ➤ National


    Alianța 2020 USR PLUS anunță că se alătură protestului de duminic㠄Nu lăsăm țara pe mâna hoților!“


    22.02.2019
  • ➤ National


    Comisia Europeană reacționează la plângerea penală făcută de Adina Florea lui Frans Timmermans


    22.02.2019
  • ➤ Week-end


    Unde ieșim


    Invitații de weekend


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Decor de 10 milioane de euro


    Mădălina Ghenea, ședință foto pe iahtul socrului


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Pavel Bartoș: „Principala mea calitate e soția mea”


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Gwyneth Paltrow a dat în judecată un bărbat care o acuză de vătămare corporală


    22.02.2019
  • ➤ Life


    Pisica Choupette a „mulțumit“ fanilor pe Instagram pentru mesajele de condoleanțe


    22.02.2019
  • ➤ Arta & Cultura & Media


    Cărturari brașoveni în lupta națională


    Alexandru Ciurcu - de la „apostolatul gazetăresc" la amărăciunea unui exil odios (III)


    22.02.2019
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    22.02.2019
  • ➤ Sport


    Dylan Flores a fost prezentat oficial la Sepsi


    22.02.2019
  • ➤ Sport


    Marilena Neagu a semnat prelungirea contractului cu Corona


    22.02.2019
  • ➤ Sport


    LNHF


    Corona joacă în week-end, în deplasare, cu CSM Galați


    22.02.2019
  • ➤ Sport


    CSM Satu Mare a făcut instrucție cu Olimpia


    22.02.2019
  • ➤ Sport


    Final de drum pentru Halep la Dubai


    22.02.2019
  • ➤ Sport


    Derby local la Hărman


    Ultimele teste ale iernii


    22.02.2019
  • ➤ National


    Avocatul Toni Neacșu: Nici nu vă dați seama cât fierbe sistemul judiciar / Guvernul și Coaliția de guvernare vor ieși în genunchi


    21.02.2019
  • ➤ Sport


    Tenis. WTA, Dubai


    Simona Halep s-a oprit în sferturi. Românca, învinsă în trei seturi de Belinda Bencic


    21.02.2019
  • ➤ Sport


    Oficial. Marilena Neagu a semnat un nou contract cu Corona Brașov


    21.02.2019
  • ➤ National


    Tudorel Toader declanșează procedura de numire a unui nou procuror general


    21.02.2019
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior


    Un brașovean, cel mai tare web-designer din 2009

    Articolul următor

    Brașoveanul care a aflat tainele mării


    Academicianul Mării Negre

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 25.372 milisecunde, încărcat în milisecunde