Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Reportaj
Publicitate

Nu e legendă


Povestea acarului Păun

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: Camelia Onciu, 06.11.2009
• Accidentele feroviare din ultima vreme au readus în actualitate povestea acarului învinuit pe nedrept în 1923 pentru starea jalnică a căilor ferate

Anul acesta a fost plin de accidente feroviare, ultimul a avut loc acum trei zile. Am ajuns să urcăm cu teamă în vagoane, călătoria cu trenul, atît de plăcută și sigură odinioară, este astăzi o aventură riscantă. De vină e nepăsarea din ultimii 20 de ani care a rablagit infrastructura căilor ferate române care abia își mai tîrîie roțile. Și totuși, cînd e căutat vinovatul, tot cel mai de jos angajat ispășește pentru delăsarea întregului sistem. Tot amărîtul de acar Păun este țapul ispășitor, fiindcă toate nenorocirile au la origine „o eroare umană“. Cine a fost acest acar și cum s-a ajuns ca numele lui să fie folosit atunci cînd ne referim la o persoană în spatele căreia se aruncă greșelile altora? Iată povestea acarului anonim devenit celebru în urma unei catastrofe feroviare. S-a petrecut în 1923. Acesta este și numărul acceleratului implicat zilele trecute în accidentul feroviar de la Bistrița.

„Groaznică ciocnire de trenuri“

Pe 4 iulie 1923, gara Vitileanca (azi, Săhăteni), din județul Buzău, era zguduită de un grav accident feroviar. Acceleratul 701, plecat din București către Chișinău, s-a ciocnit cu un mărfar. Acceleratul nu avea programată nicio oprire prin halte, așa că a intrat din plin în trenul staționat pe linia 4. Locomotiva și primul vagon s-au dat peste cap, următoarele trei au fost complet sfărîmate. Au murit în acea dimineață zeci de oameni. Vestea a ajuns cu repeziciune la toate ziarele din țară care au scos ediții speciale. „Două echipe de soldați au plecat cu trenuri speciale la locul catastrofei pentru a ajuta la ridicarea sfărîmăturilor și scoaterea oamenilor dintre ruine, dintre care, numeroși soldați și oficeri. La orele 18,00, a plecat de la Vitileanca spre București un tren special, ducînd 60 de răniți. Au fost scoși 78 de morți și peste 200 de răniți. Majoritatea cadavrelor este oribil mutilată și e imposibil să fie identificate masele de carne sîngerîndă“, scria în ediția de seară, cotidianul „Patria“. Victimele au ajuns la spitalele din Ploiești, Buzău și București. „La gară, s-au petrecut scene groaznice. Vaetele răniților și strigătele de durele ale celor îndoliați umpleau văzduhul“.

Călătorii l-au alergat pe acar

Primele cercetări ale autorităților au stabilit, evident, vina personalului din stația CFR Vitileanca. Șeful gării lipsea de la serviciu în momentul accidentului. Era pasager chiar în trenul accelerat și, fiindcă a fost și el grav rănit, i s-a trecut cu vederea vina. Așa că nu mai rămînea decît un singur țap ispășitor, celălalt angajat, acarul Ion Păun, omul care schimba macazul și care a dat intrare trenului pe linia ocupată. Cînd a văzut catastrofa, omul a rupt-o la fugă pe cîmp, „pentru a scăpa de furia călătorilor rămași care porniseră să linșeze pe vinovații inferiori“. Pînă la sosirea autorităților, „au fost furați bani, bagajele și hîrtii de valoare de la răniți și morți“. Primul sosit la fața locului a fost generalul Văitoianu, ministrul internelor, care, întîmplător, trecea pe acolo, cu alt tren. „S-a oprit la Vitileanca și a supravegheat personal operațiile de salvare tardivă“. În București, ministerele au început să se pună în mișcare. La Ambulanța Clinică, unde soseau răniți pe bandă rulantă, a venit din Sinaia și prințul Carol. „De asemenea, prim-ministrul a înștiințat pe Suveranul despre cea mai mare nouă nenorocire a căilor ferate române“.

Vinovații caută vinovatul

„Ancheta a stabilit că numeroși călători au murit fiindcă călătoreau pe acoperișuri, scări și tampoane. Mechanicul Georgescu care conducea trenul morții, a scăpat ca prin minune neatins.“ În zilele următoare, ziarele s-au mai domolit, anunțînd că numărul morților e de numai 66, iar al răniților, 105. Consiliul de Miniștri a stabilit ca Brătianu, Moșoiu și Anghelescu să își mai spele din păcate, vizitînd răniții din spitale. „Guvernul va acorda mici ajutoare familiilor lovite“, s-a mai decretat. „Acarul Ion Păun e încă nedescoperit. Vinovați mai mari nu sînt căutați“. Gazeta Transilvaniei din 11 iulie scria despre faptul că generalul Moșoiu, ministrul comunicațiilor de atunci, a ținut să asiste la înmormîntările victimelor de la Vitileanca. Au fost și 25 de ceremonii într-o singură zi. Generalul, principalul acuzat al ziarelor, a rostit cuvinte „atingătoare“: „Vărs peste voi o lacrimă în numele guvernului“. Discursurile lui au fost comentate cu sarcasm. Acest ministru responsabil de transportul pe calea ferată a fost numit să se ocupe, tot el, și de anchetă. „Imparțialitatea acestei anchete este de pe acum asigurată. Noi nu știm ce va stabili dl. Moșoiu. Știm însă, ceea ce nu va stabili: vinovăția dumisale“, era batjocorit Moșoiu prin presă.

Acarul a schimbat macazul

Principala preocupare a ministrului era să găsească un țap ispășitor pe care să-l ofere zecilor de familii îndoliate. De ochii lumii, era căutat acarul Păun. Omul era acasă, în Mizil, dar, în realitate, nimeni nu i-a bătut la poartă. Ion Păun s-a predat singur inspecției de mișcare din gara locală. Pe 6 iulie, acarul a participat chiar și la reconstituirea împrejurărilor în care s-a petrecut tragedia. „Faptul e foarte displăcut pentru dl. general Moșoiu care ar fi putut stabili mai comod vinovăția acarului în absența lui. Totuși, e bine că s-a găsit țapul ispășitor“, se scria prin ziarele vremii. Ministrul era subiectul caricaturilor și pamfletelor. „N-am eu, dragă, nicio vină, Conștiința mi-e senină, Și-mi mîngîi, discret, amarul. Anchetînd, am rezultatul Că acolo, vinovatul, E ori acul,
ori acarul“. Nici Tancred Constantinescu, directorul CFR, nu a scăpat de batjocura ziarelor. „Trăim sub regimul celei mai detestabile administrațiuni de cale ferată și accidentele de tot felul se succed cu o uimitoare regularitate. Sînt vinovați care trebuie pedepsiți pentru toate aceste culpabile asasinate. Averea statului este păgubită cu sume fabuloase și nu se mai poate îngădui mușamalizarea atîtor nenorociri.“

A fost despăgubit după moarte

Dar ce s-a întîmplat pînă la urmă cu acarul Păun? Evident, a făcut pușcărie. Ar fi stat mult și bine după gratii, dacă nu ar fi fost gura presei. Așa că, a primit doar o lună de închisoare și o amendă cît prețul unui bilet de tren. După ani buni, cînd i s-a făcut în sfîrșit dreptate, omul și-a cerut și salariile din urmă. Le-a primit nevasta lui, la o lună după ce a acarul de legendă a murit, prin anii ’60. În scurt timp, a murit și ea. Consistenta moștenire a ajuns la cei patru băieți ai lui Păun. Care s-au făcut și ei tot ceferiști, în gara Mizil. Satul Vitileanca și-a schimbat denumirea în Săhăteni, printr-o hotărîre a sfatului popular din regimul comunist. În locul de lîngă haltă unde fuseseră îngropați 20 de morți găsiți fără acte, tot prin ordin de partid, s-a plantat porumb. Așa se încheie povestea unui biet acar găsit responsabil pentru ditamai dezastrul, într-o vreme cînd deraierile și ciocnirile de trenuri erau frecvente, iar sistemul trebuia scuturat de la vîrf. Orice asemănare cu persoane și întîmplări reale este pur întîmplătoare.

Un alt 2 noiembrie

• Și atunci, ca și acum, cînd accidentele feroviare se țin lanț, cu numai patru zile înaintea celui de la Vitileanca, a mai fost unul, la Felix. Ciocnirea locomotivei cu un tren ne duce cu gîndul la întîmplarea din 2 noiembrie 2009. Iată ce scria Gazeta Transilvaniei, în 30 iunie 1923: „Groaznică catastrofă pe CFR: 5 morți și 27 răniți. Ora 17,15. Felix - Oradea Mare. Trenul de marfă 2065 constătător din 15 vagoane care plecase din Beiuș s-a ciocnit cu trenul Băilor Felix în care se aflau 150 de pasageri. Trenul de marfă care mergea cu viteză nu a putut fi oprit fiind toate frînele defectate și a izbit atît de puternic ultimele cinci vagoane ale trenului personal, încît le-au sfărîmat complect. Agentul Gavril Traian a înnebunit“. Vinovat a fost găsit tot un funcționar mărunt, „cantonierul din stația Cordo, care nu a anunțat nici sosirea, nici plecarea trenului de marfă“.

Ultimele deraieri

2 noiembrie: Locomotiva care urma să tracteze acceleratul 1923 care circula pe ruta Timișoara - Sighetu Marmației, a lovit vagoanele cu viteză excesivă. Trei călători au fost răniți. Cauza: condițiile meteo nefavorabile și defecțiuni la sistemul de frînare al locomotivei.
27 septembrie: rapidul 661, care circula pe ruta București - Iași, a deraiat în zona localității gălățene Berheci. Cercetat este mecanicul de locomotivă.
21 septembrie: acceleratul 1692, care circula pe ruta Timișoara - București, a sărit de pe șine, în zona comunei doljene Cârcea. 15 călători au ajuns la spital. Vinovat a fost un fost angajat al CFR care ar fi scos un șurub de la șine.
21 septembrie: șapte vagoane ale unui marfar cu produse petroliere au deraiat în zona localității clujene Boju. Vina e a mecanicilor și a terasamentului.
17 octombrie: două trenuri de marfă s-au ciocnit între localitățile Sărulești și Lehliu. Locomotiva și un vagon au deraiat. Vinovați au fost găsiți mecanicii.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Reportaj

„Asaltul Cetățuii“, la Festivalul Internațional de Reconstituire Istorică


Istoria a reînviat în centrul Brașovului




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Local


    Aria cercului, cea mai căutată formulă matematică pe Google, după ce Dăncilă nu a știut răspunsul


    Azi 13:31
  • ➤ Local


    Percheziții la o firmă de construcții din Brașov


    Azi 12:47
  • ➤ Prima pagina


    Cutremur în handbal


    Cine este de vină pentru scandalul dopajului de la Corona Brașov?


    Azi 09:19
  • ➤ Eveniment


    Alarmă!


    Trei focare de hepatită A, în evoluție, în județul Brașov


    Azi 09:15
  • ➤ Eveniment


    „Nunta de aur“ se sărbătorește în decembrie


    Azi 09:11
  • ➤ Local


    Un urs lovit pe DN13 s-a retras în pădure, înainte de sosirea echipajelor de intervenție


    Azi 09:10
  • ➤ Eveniment


    Cu finanțare de la CJ


    Investigații de cardiologie la ambulatoriul Spitalului de Pneumoftiziologie


    Azi 09:06
  • ➤ Actualitate


    Ambasadori


    Un brașovean, în delegația culturală în Japonia, la Jocurile Olimpice și Paralimpice


    Azi 09:03
  • ➤ National


    Înainte de votul final


    Klaus Iohannis: Fără mine statul de drept din România s-ar fi rupt


    Azi 08:59
  • ➤ National


    Viorica Dancilă crede că aria cercului este R2 și că luni va fi președinte


    Azi 08:34
  • ➤ Life


    Frumoasa avocată


    Va reprezenta România la Miss Univers 2019


    Azi 08:26
  • ➤ Life


    Lidia Buble, plină de vânătăi


    Azi 08:24
  • ➤ Life


    Mara Georgescu, adolescenta care promite să ajungă ca Rihanna


    Azi 08:22
  • ➤ Cititori


    SFAT EXPRES


    Secrete culinare


    Azi 08:19
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    Azi 08:13
  • ➤ Sport


    Gigi Becali, urmărit penal de către DNA


    Azi 08:07
  • ➤ Sport


    S-a văzut diferența de valoare


    Sepsi OSK a învins amical ACS SR Brașov


    Azi 08:04
  • ➤ Sport


    Primele reacții oficiale după apariția scandalului de dopaj de la Corona Brașov


    19.11.2019
  • ➤ Economic


    Ludovic Orban anunță cu cât va crește salariul minim în 2020


    19.11.2019
  • ➤ Sport


    ACS SR BRAȘOV a pierdut la scor de tenis amicalul cu Sepsi OSK


    19.11.2019
  • ➤ Prima pagina


    Cutremur cu epicentrul la Brașov


    Trei jucătoare de la Corona Brașov sunt acuzate de dopaj


    19.11.2019
  • ➤ Eveniment


    Alte trasee pentru șoferi


    Lucrările de pe strada N. Titulescu intră pe tronsonul patru


    19.11.2019
  • ➤ Sport


    Primăria a cumpărat bunurile FC Brașov


    19.11.2019
  • ➤ Local


    Opera Brașov a rămas fără manager


    19.11.2019
  • ➤ Eveniment


    Consiliul Județean Brașov își cumpără dronă


    19.11.2019
  • ➤ Eveniment


    Copil de 10 ani, supus la perversiuni


    19.11.2019
  • ➤ Eveniment


    Investiții pentru piețele din Brașov


    Piața de Miercuri va avea un sistem de încălzire propriu


    19.11.2019
  • ➤ Eveniment


    Ordinul de ministru privind Spitalul Regional Brașov, retras de pe site-ul Ministerului Sănătății


    19.11.2019
  • ➤ Actualitate


    Deocamdată intenții


    Ministrul Educației schimbă Bacul?


    19.11.2019
  • ➤ Arta & Cultura & Media


    Teatrul Elisabeta din București revine la Brașov pentru o „ședință de spiritism” într-o notă amuzantă


    19.11.2019
  • ➤ National


    Manipularea este strategia PSD


    PNL acuză PSD de fake news și sesizează BEC


    19.11.2019
  • ➤ National


    Rareș Bogdan: Dezbaterea lui Iohannis va fi după model american


    19.11.2019
  • ➤ Economic


    N-ar fi semne de îngrijorare


    Euro atinge un nou maxim istoric: 4,7729 lei/euro


    19.11.2019
  • ➤ Economic


    Mugur Isărescu: „Se vorbește de reducerea impozitării, dar unde să le mai reduci, măi nene?”


    19.11.2019
  • ➤ Economic


    Consiliul Concurenței: România are cea mai abruptă creștere a prețurilor din UE


    19.11.2019
  • ➤ Economic


    Nou șef la Comisia Națională de Strategie și Prognoză


    19.11.2019
  • ➤ Doctor


    Cum se elimin㠄deșeurile” din creierul nostru în timpul somnului


    19.11.2019
  • ➤ Doctor


    7 beneficii ale ceaiului de scorțișoară


    19.11.2019
  • ➤ Doctor


    Fructele de ienupăr, medicamentele sezonului rece


    19.11.2019
  • ➤ Doctor


    Ajută-te singur


    Dezechilibru hormonal? Ce ar trebui să mănânci


    19.11.2019
  • ➤ Doctor


    Un inginer a descoperit o metodă de curățare a sângelui cu magneți


    19.11.2019
  • ➤ Doctor


    Două mere pe zi te feresc de infarct


    19.11.2019
  • ➤ Doctor


    Ceaiul de măceșe e leac vechi


    19.11.2019
  • ➤ Life


    Gospodina de la Gospodar


    Geanina Ilieș are un iubit secret


    19.11.2019
  • ➤ Life


    Daniela Crudu e din nou singură


    19.11.2019
  • ➤ Life


    „Vlad“ se iubește cu actrița Lia Bugnar


    19.11.2019
  • ➤ Life


    Nicole Cherry, imagine obraznică la Brașov


    19.11.2019
  • ➤ Cititori


    Cum putem reduce cheltuielile cu energia?


    19.11.2019
  • ➤ Cititori


    SFAT EXPRES


    D’ale iernii


    19.11.2019
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    19.11.2019
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior


    Un brașovean, cel mai tare web-designer din 2009

    Articolul următor

    Brașoveanul care a aflat tainele mării


    Academicianul Mării Negre

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 28.934 milisecunde, încărcat în milisecunde