Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Reportaj
Publicitate

Tic-tac


Colecționarul de timp

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Dimensiune font:

Autor: Camelia Onciu, 15.05.2009
• În casa brașoveanului Dan-Cătălin Buzdugan ticăie 200 de ceasuri de mînă, de buzunar și de avioane

Fiecare om are-n casă cîteva ceasuri. Unul sună dimineața, altul e amintire de la bunicul. Vechile ceasuri de mînă zac și ele printr-un sertar. Cine mai poartă astăzi ceas, cînd telefonul mobil arată ora exactă? Au dispărut micile orologii care stăteau la încheietura mîinii celor bogați, la început, apoi ca obiect practic, util, accesibil oricui. Azi, mai mult vedetele poartă ceasuri de mînă, cu forme stilizate și mărci de lux, ca podoabă. Ceea ce pînă acum 10 ani era un accesoriu fără de care te simțeai rupt de lume, ceasul personal și-a cam încetat ticăitul. Colecționarii, însă, i-au dat o a doua viață. Mai prețioase decît în vremea cînd erau în vogă, ornicele de mînă și de buzunar stau acum frumos așezate în cutii și clasoare. Dan-Cătălin Buzdugan are vreo 200 de astfel de ceasuri. Fiecare cu povestea lui, într-o veritabilă colecție de instantanee pe axa timpului.

De plastic, dar americane

Dan-Cătălin Buzdugan n-a prea purtat ceasuri. Mergea mult pe munte și, în mijlocul naturii, ceasul de mînă e la fel de potrivit ca o pijama. Pînă acum trei ani, cînd a primit de ziua lui două ceasuri deosebite. „Așa a început pasiunea. Am căutat să aflu mai multe despre ceasuri pe Internet. Am făcut rost de cîteva exemplare militare din perioada războiului din Vietnam. Banale, dar la care lizibilitatea era foarte importantă. Erau ceasuri de unică folosință, din plastic, cu o precizie de 30 de secunde la zi. Pe capac sînt marcate cu date militare privind contractul cu armata USA“, explică brașoveanul, care cunoaște tot despre ceasurile lui. Are vreo 20 de ceasuri militare, cel mai vechi e din 1964. S-au făcut milioane, cu
mecanisme elvețiene. În Europa, armatele comandau pentru ofițerii lor doar ceasuri de mărci celebre, mai scumpe și mai greu de găsit azi.

Ornice de buzunar

Tot discutînd pe Internet, colecționarii din alte țări l-au întrebat: „Voi, în România, n-ați avut ceasuri?“. Și așa a început căutarea. Rezultatul documentării de peste un an s-a materializat într-un site complex în care sînt inventariate ceasurile care au circulat pe la noi. Primele prezentate sînt ceasurile de buzunar. Niște frumuseți care atîrnau la vesta bunicilor, întoarse manual, o dată pe zi, după un adevărat ritual. Dincolo de mîndria de a avea un asemenea ceas, acesta era și un instrument extrem de precis, fiind ceasuri comandate pentru armată sau pentru domenii în care timpul conta la secundă. Dan are ceasuri de buzunar militare și civile începînd cu 1901. Pe cele purtate de ofițerii grăniceri scrie „Corpul Grănicerilor 1930 Aparține Grănicerului“. Mai are un ceas cronograf de artilerie cu cadrane suplimentare pe care scrie „KM PE ORÓ și „Dedesubt piese de schimb+patent“. E din 1941, cînd s-au comandat doar 1.500-2.000 de bucăți.

Ora de întors ceasul

Marina Română a avut mai multe cronometre maritime, cîteva sînt în colecția șcheianului. „În 1938, Ministerul Aerului și Marinei a achiziționat 592 de ceasuri de buzunar necesare posturilor de pîndă ale aviației militare“, povestește colecționarul. Furnizorul specifica la sfîrșitul ofertei: „Spre orientarea dvs. ținem să menționăm că, în 1931 am furnizat Comandamentului Corpului de Grăniceri 6.000 (șasemii) bucăți ceasornice tip Tellus Grănicer spre deplina mulțumire a cumpărătorilor, iar de la 1933 furnizăm neîntrerupt ceasornice pentru personalul C.F.R“. Ceasurile livrate erau însoțite de „recomandațiuni“ și erau garantate pe viață: „1. Ceasornicul va fi întors în aceeași zi, la aceeași oră. 2. Se va feri de praf și umezeală. 3. Se va feri de lovituri. Purtat astfel, cu îngrijire, ceasornicul vă va servi cu exactitate de-a lungul întregii vieți.“

Ceasul șefului de tren

Foarte important pentru colecția lui Dan e și ceasul cronometru marca Longines. „S-au comandat maximum cinci bucăți, unul a ajuns în România, probabil la ministrul transporturilor. Mai există două în lume, unul în Hong Kong, altul în Anglia. Este extrem de precis, cu mecanism de cronometru, un ceas de referință“, explică brașoveanul. Pe capac e gravată o locomotivă cu aburi din anii ’20. Alt Longines a aparținut unui șef de tren. Este din oțel inoxidabil, cadranul din porțelan, iar piesele mecanismului sînt aurite sau din cupru. În colecția lui mai sînt și ceasuri marcate cu inscripțiile „Căile Ferate Regale“, „Orientatorul Drumului“, „Observatorul CFR“, „Cronometrul Drumului de Fer“. Societatea Comunală a Tramvaielor a comandat și ea pentru angajați ceasuri speciale, marca Zenith, Movado sau Omega, în perioada 1917-1930. Alte ceasuri de buzunar au gravate numele proprietarului, pe altele scrie: „8 ore de lucru-8 ore pentru a ne instrui-8 ore de repaus“, „Lucrători din toate țările uniți-vă pentru apărarea drepturilor voastre“.

Criza afectează mecanismele timpului

„M-am interesat și de ceasurile de avioane IAR. Românii au comandat doar ceasuri Longines. Evident, sînt speciale, trebuiau să reziste vibrației avionului, șocurilor, aveau puncte de prindere în suspensie elastică“, spune el. Că orologii au existat în toate avioanele, e o certitudine. „Era foarte important momentul cînd ajungea un avion, trebuia să sosească exact la ora, minutul și chiar secunda stabilită“. În perioada crizei economice, pentru motive de economie, Direcția Construcții Aeronautice nu a mai prevăzut ceasornice pentru toate aeronavele. Avionul simbol al aeronauticii militare române, IAR-80, era dotat și el cu ceasuri serioase, după cum a aflat din arhivele județene. Dan a găsit factura în care se arată că au fost comandate 1.000 de bucăți. „Dintre acestea, după un an de căutări, doar 11 am identificat, la mine sînt două“, mărturisește colecționarul. „Am cerut informații la Muzeul Longines, dar din păcate răspunsul a fost că nu se mai păstrează date în arhive.“
Dan consideră că aceste ceasuri care dotau avioanele Aviației Regale, împreună cu macheta aeronavei IAR-80 și facturile de achiziționare ar trebui să stea în Muzeul Longines, unde și vrea să le trimită ca „România să aibă un colț al ei în acest celebru muzeu.“

10 rate pentru un ceas de aviator

Piloții purtau la mînă ceasuri speciale. Chiar și absolvenții Școlii de Ofițeri de Aviație primeau cadou un ceas de mînă. În 1935, s-a trecut la dotarea „avioanelor la bord cu ceasornice de bord, acestea urmînd să fie procurate de fiecare pilot sub formă de brățară“, după model cehoslovac. Piloții militari au putut opta pentru achiziția în 10 rate a unui ceas de mînă dedicat. Doi ani mai tîrziu, 201 piloți români au făcut comenzi pentru ceasuri Longines și Omega. Aviatoarele din Escadrila Sanitară 108 a Aviației Regale (singura din lume constituită doar din femei) au primit ceasuri Universal Geneve. Locotenentul Mariana Drăgescu, astăzi în vîrstă de 96 de ani, poartă și astăzi la mînă ceasul cu care a zburat în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. „Este un ceas foarte rezistent, a fost lovit, trîntit de mai multe ori fără să pățească nimic“, spune aviatoarea.

OREX, mîndrul ceas socialist

Am avut și producție autohtonă de ceasuri. Vă amintiți cu siguranță de arhicunoscutele Orex-uri, niște ceasuri nu tocmai estetice, dar care satisfăceau mîndria că societatea socialistă își are specialiștii ei, la fel de buni ca țările capitaliste. Orex-urile au fost fabricate la Întreprinderea de Mecanică Fină din București, între anii 1970-2000. Sigurul producător român de ceasuri de mînă asambla, de fapt, piese importate. Cu excepția cîtorva mecanisme, concepute și produse local. Astfel, ceasurile made in Romania, cu 19, apoi 17 rubine, chiar și cele cu quartz, aveau la bază componente elvețiene, apoi chinezești și, în cele din urmă, sovietice. Cele pentru export aveau 26 de rubine și azi sînt foarte rare. România a mai făcut și ceasuri digitale Optimef. Denumirea de Orex venea de la „Ora Exactă“, dar numai precis nu era. „Al doilea ceas al meu a fost un Orex, un ceas mediocru, cu cadran mare. Astăzi, astfel de ceasuri sînt supraevaluate. Oamenii cred că dacă au un Orex de vînzare, vor obține o avere. În realitate, nu merită mai mult de 50 de lei“, mărturisește brașoveanul.

Americane, dar cu tricolor

La loc de cinste în colecția lui Dan stau ceasurile Benrus. Sînt ceasuri obișnuite, americane, dar cu un tricolor pe cadran. Lucru ce i-a dat de gîndit. Așa că a început să caute explicații. „Încercarea de a afla mai multe despre Benrus și chiar de a avea un astfel de ceas a devenit o obsesie“, spune el. A aflat că producătorii aveau legătură cu România, unul din frații care asamblau mecanisme elvețiene pe pămînt american era născut în Iași. Le-a scris urmașilor celor trei evrei, Oscar, Benjamin și Ralph Lazrus, dar n-a primit niciun răspuns. Cert e că Benrus Watch Company a început să funcționeze în 1921. Peste numai cinci ani, a devenit celebră pentru ideea îndrăzneață de a instala la mîna Statuii Libertății un ceas cu cadranul iluminat electric. Autoritățile au respins propunerea, pe motivul că un accesoriu atît de modern ar distona cu roba clasică a statuii. Firma a început să fie tot mai cunoscută și să producă modele ultimul răcnet, bărbătești și de damă, pentru civili, sportivi și armată, cu carcasă de oțel sau aur. „Benrus este astăzi o companie aproape uitată în America, după 60 de ani de funcționare“, spune colecționarul care are vreo 20 de astfel de ceasuri americane, decorate cu tricolor românesc.

Muzeul virtual al ceasurilor

Dan mai are și replici ale ceasurilor de mare succes. Printre ele e și unul cu diametrul de 55 de centimetri purtat la mînă, peste bluză, de către aviatorii germani în al Doilea Război Mondial. „Secundarul trebuia să fie lizibil, piloții se fotografiau cînd dădeau drumul la bombe și trebuia să se vadă și secunda“, explică el. Piesele unei colecții trebuie să fie în cea mai bună stare de funcționare, nu trebuie să ruginească, să se blocheze în praf. „Nu poți colecționa ceasuri, dacă n-ai în spate un ceasornicar bun“, spune Dan, colaboratorul lui fiind Claudiu Burlan, un tînăr din Arad absolvent al British Horological Institute. E cel mai bun de la noi, știe să recondiționeze mecanismele exact ca la mama lor. Cît despre ceasurile de la care colecționarul află cît e ora, el însuși nu poartă decît modele simple, negre, pe care nu scrie nimic. Investește mult în pasiunea lui, dar bucuria de a găsi un ceas rar e la fel de mare. În goana după ceasuri, nu uită să afle și povestea fiecărui mecanism. Atît e de meticulos și atît de multă documentație a adunat, încît ar putea deschide oricînd un muzeu al ceasurilor pentru România. De fapt, muzeul există deja, dar în varianta virtuală. Îl puteți vizita la adresa www.ceasuripentruromania.ro, locul unde timpul a încetinit și chiar a luat-o înapoi, către anii în care a avea un ceas însemna a fi stăpînul timpului.

Ceasurile din Țara Bîrsei

• Brașoveanul pasionat de orologii a inventariat și ceasurile din turnurile județului despre care crede c㠄jumătate din ele nu vor mai fi peste 20 de ani“. Iată cîte turnuri cu ceas avem, toate aflate într-o desăvîrșită uitare:
• Biserica Sf. Troiță Tocile
• Biserica Sf. Nicolae Șchei
• Biserica Neagră
• Biserica Sf. Martin
• Biserica Bartolomeu
• Biserica Catolică
• Biserica Reformată
• Casa Sfatului
• Primăria Brașov
• Prejmer
• Hărman
• Sînpetru
• Bod
• Hălchiu
• Rotbav
• Măieruș
• Codlea
• Ghimbav
• Cristian
• Feldioara (foto)
• Rîșnov
• Vulcan
• Rupea
• Homorod
• Mercheașa
• Drăușeni
• Dacia
• Viscri
• Fiser
• Roadeș
• Darjiu
• Archita
• Saschiz
• Criț
• Bunești
• Cloasterf
• Mesendorf
• Ungra

Întîlnirea de la Sînpetru

• Pasionații de orologii se întîlnesc pe ceasornicar.ro pentru schimb de informații și ceasuri. Gazda este chiar Claudiu Burlan, cel mai bun ceasornicar din România. De fapt, forumiștii au devenit prieteni și se întîlnesc o dată pe an la Sînpetru.

Prințul care a inventat un ceas

• Prințul Bâzu-Cantacuzino, considerat cel mai bun pilot combatant al tuturor timpurilor din România, unul din prietenii cei mai buni ai lui Saint-Exupery, a excelat și în domeniul orologiei. Bâzu a acumulat peste 2.000 de ore de zbor deasupra Europei. I s-au încredințat 608 misiuni, în care a distrus 56 de avioane inamice. E singurul pilot din lume care a doborît avioane sovietice, americane și germane. După război, a devenit pilotul personal al Anei Pauker. În 1937, a obținut de la statul francez brevetul de invenție pentru un „dispozitiv care arată simultan ora în unități uzuale de măsurare a timpului și în unități uzuale de măsurare ale arcului“. Însă cronometrul-cronograf n-a avut parte de recunoașterea binemeritată. Doi ani mai tîrziu, a fost lansat același mecanism, dar sub marca Longines. „Bâzu a încetat din viață la Madrid, la 26 mai 1958, uitat și într-un anonimat nefiresc“, după cum apreciază Dan.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Reportaj

„Asaltul Cetățuii“, la Festivalul Internațional de Reconstituire Istorică


Istoria a reînviat în centrul Brașovului

Sentință: o cauză pierdută


Viață de cîine




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Local


    Accident în lanț la Perșani. Patru mașini implicate


    Azi 18:26
  • ➤ Life


    Elena Udrea a născut o fetiță perfect sănătoasă


    Azi 16:33
  • ➤ Local


    UPDATE


    Un pacient de la „Mîrzescu" s-a aruncat de la etajul I al spitalului


    Azi 15:29
  • ➤ Sport


    ACS SR Brașov. Florin Stîngă: „A fost prea dură soarta cu noi“


    Azi 12:26
  • ➤ Prima pagina


    Sîmbătă, gratis cu autobuzul pe toate liniile din Brașov


    Azi 09:25
  • ➤ Eveniment


    Un moment prost ales


    Alarmă falsă de pestă porcină la Sînpetru


    Azi 09:23
  • ➤ Eveniment


    Un minor din Săcele, hoț de biciclete, a fost arestat


    Azi 09:21
  • ➤ Eveniment


    Turul Ciclist al României modifică azi traseele RATBv


    Azi 09:20
  • ➤ Eveniment


    La Pașapoarte nu mai sînt probleme


    Azi 09:19
  • ➤ Eveniment


    Perioada de așteptare s-a redus


    17 zile pentru examenul de permis


    Azi 09:14
  • ➤ Eveniment


    Nouă oferte pentru contractul de întreținere a străzilor din Brașov


    Azi 09:12
  • ➤ Actualitate


    Muzeu în aer liber


    Se redeschide Strada Sforii


    Azi 09:08
  • ➤ Actualitate


    Bilete la Operă pentru călătorii care-și iau abonamente RATBV de la „Gemenii“


    Azi 08:59
  • ➤ Actualitate


    Încep testele aplicației RO-ALERT și în județul Brașov


    Azi 08:57
  • ➤ Actualitate


    Rețea națională de locuințe protejate pentru victimele violenței domestice


    Azi 08:56
  • ➤ National


    Război în PSD


    A apărut scrisoarea anti-Dragnea


    Azi 08:41
  • ➤ National


    8 octombrie, primul termen în apelul lui Dragnea la condamnarea de trei ani și jumătate


    Azi 08:38
  • ➤ Life


    Gata să renunțe chiar și la siluetă


    Anamaria Prodan vrea gemeni, la 45 de ani


    Azi 08:36
  • ➤ Arta & Cultura & Media


    A murit artista Geta Brătescu


    Azi 08:32
  • ➤ Life


    Jennifer Lopez, poză de trei milioane de like-uri


    Azi 08:31
  • ➤ Life


    De ce și-a retras Andreea Berecleanu copiii din școlile de stat?


    Azi 08:26
  • ➤ Cititori


    Monitorul Expres răspunde la „întrebarea cititorului“


    Azi 08:18
  • ➤ Cititori


    SFAT EXPRES


    Consumați curmale!!!


    Azi 08:16
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    Azi 08:14
  • ➤ Sport


    Alin Chița: „Brașovul suferă după cele două eșecuri“


    Azi 08:11
  • ➤ Sport


    LNHF


    Corona are doar varianta victoriei în meciul cu CSM Galați


    Azi 08:08
  • ➤ Sport


    Finalul carierei unei legende


    Robert Ilyeș s-a retras din fotbal


    Azi 08:01
  • ➤ Sport


    Baschet. Olimpia CSU Brașov a cîștigat Memorialul Takacs Karoly


    19.09.2018
  • ➤ National


    Prima reacție a lui Dragnea, după scrisoare: ”Vor să alinieze partidul cu Iohannis, SRI, SPP și partidele de opoziție”


    19.09.2018
  • ➤ Local


    Se redeschide Strada Sforii


    19.09.2018
  • ➤ National


    Scrisoarea anti-Dragnea e semnată de circa 30 de membri ai Comitetului Executiv al PSD


    19.09.2018
  • ➤ National


    Asociația Pro Infrastructură:


    Rețeaua feroviară este în colaps. 75% din șine, 65% din poduri, 50% din terasamente și 90% din catenare au durata de viață expirată și au nevoie urgentă de reparații capitale


    19.09.2018
  • ➤ National


    Liviu Dragnea ajunge din nou în instanță, în prima zi după referendum


    19.09.2018
  • ➤ Local


    Importanța transporturilor și a mașinilor utilizate in acest proces


    19.09.2018
  • ➤ Prima pagina


    Cursă nebună prin centrul orașului


    Șoferul care a provocat accidentul de pe Dobrogeanu Gherea a fost reținut


    19.09.2018
  • ➤ Eveniment


    Robert Cadar, propus pentru a fi Cetățean de Onoare al municipiului Codlea


    19.09.2018
  • ➤ Eveniment


    Studenții din China învață româna cu profesori brașoveni


    19.09.2018
  • ➤ Eveniment


    Nervii în trafic se lasă cu dosar penal


    19.09.2018
  • ➤ Eveniment


    Sprijin pentru Brașov


    O companie irlandeză, interesată de construirea terminalului aeroportului


    19.09.2018
  • ➤ Eveniment


    Audierile în Dosarul Revoluției se vor încheia în noiembrie


    19.09.2018
  • ➤ Actualitate


    Prima intervenție majoră asupra unui pietonal din oraș


    Pietonalul din Răcădău va căpăta o față nouă


    19.09.2018
  • ➤ Actualitate


    Accident în sensul giratoriu din Livada Poștei


    19.09.2018
  • ➤ Actualitate


    Corul Prieteniei din Musashino și Corul Filarmonicii „George Enescu“, la Brașov


    19.09.2018
  • ➤ National


    O reuniune de succes


    Summitul Inițiativei celor Trei Mări, la final


    19.09.2018
  • ➤ National


    „Întîlnirea mut㓠dintre Dăncilă și Juncker


    19.09.2018
  • ➤ National


    Oficial: Referendum pentru familia tradițională în 6 și 7 octombrie


    19.09.2018
  • ➤ National


    Ziua revenirilor în politică


    19.09.2018
  • ➤ Life


    Un moment regizat?


    Delia, accidentată în culisele X Factor


    19.09.2018
  • ➤ Life


    Ileana Stana-Ionescu spune „Adio!” scenei teatrului


    19.09.2018
  • ➤ Life


    Se însoară Cătălin Botezatu?


    19.09.2018
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior

    Mereu cu gîndul acasă


    „Inima mea a rămas în Brașov“

    Articolul următor

    Hotărît să ducă faima orașului în care s-a născut


    Brașoveanul din Andorra

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 24.998 milisecunde, încărcat în milisecunde