Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Prima pagina
Publicitate

Transfăgărășanul este cel mai celebru drum din România


„Drumul dintre nori“ a împlinit 45 de ani

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: M.Ex., 23.09.2019
• În acest weekend s-au împlinit 45 de ani de la inaugurarea Transfăgărășanului, drumul care leagă Muntenia și Transilvania și care traversează cel mai înalt lanț muntos din România, la peste 2.000 de metri altitudine, pe o distanță de aproximativ 92 km
• Se spune că au fost sute de vieți pierdute, dar statisticile oficiale au înregistrat doar 40 de militari striviți sub stânci ori prăbușiți în prăpăstii
La data de 20 septembrie 1974 a fost inaugurat drumul național Transfăgărășan, care cuprinde cel mai lung tunel rutier din România, de 887 m, situat la cea mai mare altitudine din țară: 2.045 m. Transfăgărășanul rămâne cel mai celebru drum din România. Construit între 1970 și 1974, ca o cale de comunicare între Muntenia și Ardeal, i se mai spune „drumul dintre nori”.
Pentru realizarea celor 92 de kilometri de șosea s-au dislocat peste 3 milioane de tone de rocă, s-au făcut 830 de lucrări transversale și 290.000 de metri cubi de zidărie. Pentru realizarea tunelului Capra – Balea - cel mai lung din România, au fost escavați peste 41.000 metri cubi de rocă. Drumul a înghițit 20 tone de dinamită, 3.573 tone de ciment, 89 tone de oțel beton, 24.000 ancore, 129 tone de plase sudate, 14.200 metri patrați de cofraje, 1.750 metri liniari de tuburi de beton, 4.100 metri liniari de țeavă, 50 tone de confecții metalice, 6.900 metri cubi de nisip, 6.000 metri cubi de pietriș, 3.000 tone de cribluri si 740 de lampi de iluminat. Și a luat sute de vieți, spun unii martori, deși statisticile vremii consemnează doar 40 de morți, majoritatea ostași striviți sub stânci sau prăbușiți în prăpăstii. Potrivit ziarelor vremii, la realizarea spectaculosului drum, construit între anii 1970-1974, „au lucrat mii de oameni (...) militarii forțelor armate, unități de geniști, care au adus, o contribuție hotărâtoare la realizarea Transfăgărășanului“ și a altor categorii sociale „mii de muncitori, mineri, tehnicieni, ingineri și proiectanți la unitățile Ministerelor Energiei Electrice, Transporturilor și Telecomunicațiilor“ după cum scria „România Liber㓠la 21 septembrie 1974, citată de agerpres.ro.

Pe unde nu trecuse picior de om

„Din martie 1970, de când geniștii au primit această misiune, atacul s-a articulat după o tactică și o strategie ferme, zi de zi. Dacă a nins, dacă a plouat, dacă a dat lapoviță sau grindină, dacă a fost ger, munca a continuat ca și pe vreme bună: cei de la înaintări s-au cățărat pe țancuri legându-se cu coarde de vreun brad și acolo unde nu mai erau brazi de-un colț de stâncă: au săpat găuri adânci cu ranga și cu târnăcopul, au cărat explozibilul, au dat foc fitilelor detonante și numai ei știu cum s-au grăbit spre adăposturi; buldozeriștii au împins vagoane de rocă, conducându-și mașinile la înălțimile la care zboară avioanele, pe acolo pe unde nu trecuse picior de om, drum tăiat în stâncă la marginea unor adâncimi de zeci și de sute de metri“, scria „Scânteia“ din 17 iunie 1971.
„Ca să ridice, de pildă, la «Piatra Dracului»(1.800 metri), un buldozer, ei l-au demontat, transportând, apoi, bucată cu bucată la punctul de lucru. Spre Bâlea Cascadă, oamenii au dezrădăcinat 7.500 de buturugi pe km liniar, fiecare având un diametru de peste 30 cm. Ostașii de pe buldozer au condus cu precizie milimetrică mașinile lor pe margini de hăuri amețitoare, înlăturând din cale mii și mii de tone de arocamente. Lucrările s-au executat în condiții deosebit de grele și datorită intemperiilor“, amintea „România Liberă“, la 21 septembrie 1974.

28 de poduri și viaducte și 550 de podețe

La realizarea celor peste 90 de kilometri de șosea, în total au fost făcute peste 4 milioane metri cubi de derocări și terasamente, construite 28 de poduri și viaducte în beton și fier, 550 de podețe, precum și un tunel rutier în lungime de aproape un kilometru care străpunge masivul muntos între vârfurile Negoiu și Moldoveanu. Într-un comunicat al Ministerului Apărării Naționale, prilejuit de ceremonia militară și religioasă din 20 iulie 2009, pentru dezvelirea plăcilor comemorative de la cele două monumente de pe Transfăgărășan, „Poarta Geniștilor“ și „Poarta Întâlnirii’“, se arăta c㠄aproape 40 de morți și tot atâția răniți au constituit jertfa pe care Munții Făgăraș au cerut-o pentru făurirea acestui drum al înălțimilor ce impresionează prin măreție și spectaculozitate“.

„Poarta Întâlnirii“

Cele două monumente marchează momentele cele mai grele pe care le-au avut de înfruntat militarii geniști, în realizarea acestui drum montan. Ziarul „Scânteia’’ din 17 iunie 1971, consemna: „Muntele se împotrivește strașnic. Umblă o vorbă pe aici: pui un sac de azotat de amoniu și ies două căști de praf! Astă-iarnă, o subunitate s-a bătut o lună de zile cu o creastă prin care trebuia să taie Făgaș. Uneori, înainta o jumătate de metru pe zi! Locului i-au spus «Poarta Geniștilor»“. Despre al doilea monument, „România Liber㓠din 21 septembrie 1974, arăta că pe o placă de bronz „prinsă în stânca rămasă din dizlocare pe o o buză de prăpastie“ erau scrise următoarele: „În această zonă s-au întâlnit în ziua de 16 august 1971 două unități de geniu care lucrau la deschiderea drumului Transfăgărășan din sensuri opuse. În amintirea evenimentului, ostașii geniști au denumit acest loc «Poarta Întâlnirii»“.

Cea mai spectaculoasă șosea montană din România

Transfăgărășan a fost declarat de britanicii de la Top Gear „Cel mai uimitor drum pe care l-am văzut vreodată!“ Transfăgărășanul este al doilea drum din România, ca înălțime, după Transalpina, care străbate Munții Parâng din Carpații Meridionali și ajunge până la 2.145 m în pasul Urdele. Drumul este închis pe o porțiune de 27 kilometri timp de opt luni din an, iarna și primăvara, din cauza pericolului de avalanșe, căderi de stânci, alunecări de teren ș.a. Din cauza celor peste 800 de serpentine și a drumului în rampă, viteza medie cu care pot rula mașinile este de cel mult 40 de km la oră. Cea mai spectaculoasă șosea montană din România se află pe DN 7C (151 km), care începe în comuna Bascov (județul Argeș) și se termină la drumul DN1 (Sibiu - Brașov), în apropierea localității Cârțișoara (județul Sibiu). Porțiunea numită Transfăgărășan pornește din comuna Arefu (județul Argeș) și are o lungime de 91 km. Printre obiectivele turistice aflate de-a lungul Transfăgărășanului se află Cetatea Poenari, lacul și barajul Vidraru, lacul glaciar și cascada Capra, lacul glaciar și cascada Bâlea. Acestora li se adaugă, în sezonul rece, Hotelul de Gheață de la Bâlea Lac, masivele și traseele montane din jurul Transfăgărășanului.
(sursa:agerpres.ro)
În lipsa unui acord scris din partea Monitorul Expres, puteți prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizați sursa și dacă inserați vizibil link-ul articolului:
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Prima pagina




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Local


    Agent de poliție prins în flagrant când lua mită


    Azi 18:06
  • ➤ Sport


    LNHF. Corona Brașov, duel cu Universitatea Cluj / Ion Crăciun: „Trebuie să luăm jocul foarte în serios“


    Azi 12:45
  • ➤ Cititori


    A apărut o nouă metodă de reîncărcare cartelă Vodafone! Iată detaliile!


    Azi 10:50
  • ➤ Prima pagina


    Încă un an și-un pic


    Construcția Terminalului Aeroportului Brașov începe în februarie


    Azi 09:24
  • ➤ Eveniment


    Materiale didactice gratuite pentru patru școli cu predare în limba germană din Brașov


    Azi 09:22
  • ➤ Eveniment


    S-a trezit Cuc: trimite spre aprobare contractul pentru Autostrada Brașov-Ploiești


    Azi 09:18
  • ➤ Eveniment


    „PNL trebuie să instaleze urgent un Guvern“


    „Nu vor exista tăieri de salarii și pensii!“, a spus Iohannis la Brașov


    Azi 09:15
  • ➤ Eveniment


    USR și-a stabilit și propunerile pentru Consiliul Local Brașov


    Azi 09:13
  • ➤ Eveniment


    SRI își construiește sediu la Bartolomeu Nord


    Azi 09:12
  • ➤ Religie


    Mare sărbătoare


    Zi de închinăciune la Cuvioasa Parascheva


    Azi 08:55
  • ➤ National


    Liberalii propun un cabinet mai suplu


    Cum va arăta noul Guvern


    Azi 08:40
  • ➤ National


    Ce rămâne după Guvernarea PSD


    Azi 08:37
  • ➤ Life


    Divorțul anului ar fi de doi ani


    Ileana Lazariuc și Ion Ion Țiriac s-au despărțit după 10 ani de mariaj


    Azi 08:30
  • ➤ Life


    Cine este ginerele lui Becali


    Azi 08:28
  • ➤ Life


    O tânăra de 30 de ani vrea să se căsătorească cu un avion


    Azi 08:25
  • ➤ Cititori


    Este bine să știți


    Tratamente exotice


    Azi 08:19
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    Azi 08:17
  • ➤ Sport


    Mitriță, gol și pasă de gol


    Azi 08:15
  • ➤ Sport


    Tractorul a dat de pământ cu Cetate Râșnov


    Azi 08:12
  • ➤ Sport


    Primul meci european din acest sezon


    Corona Brașov a oferit spectacol handbalistic


    Azi 08:10
  • ➤ Sport


    Liga 4 Brașov. Colțea bate Corona și relansează lupta pentru promovare


    Azi 08:07
  • ➤ Sport


    Un punct pe final


    ACS SR Brașov a întrerupt seria neagră în meciul cu U Craiova II


    Azi 08:03
  • ➤ Life


    Când viața nu este "comedie divină" și este tragedie, potrivit lui "Joker" (VIDEO)


    13.10.2019
  • ➤ National


    Cum va arăta structura noului guvern PNL. Ministerele care dispar - schița momentului


    13.10.2019
  • ➤ Sport


    Cupa EHF. Corona Brașov, cu un pas în turul 3 preliminar după victoria cu Super Amara Bera Bera


    13.10.2019
  • ➤ Sport


    Liga 3, etapa a 8-a


    ACS SR Brașov, un punct cu U Craiova 2 / Cetate Râșnov, umilită de Tractorul Cetate!


    12.10.2019
  • ➤ Sport


    Liga 4 Brașov. Surpriză de proporții: Colțea Brașov a bătut liderul CSM Corona Brașov!


    12.10.2019
  • ➤ Sport


    Champions League. CSM București a remizat cu vicecampioana Europei, Rostov Don


    11.10.2019
  • ➤ National


    Iohannis la Brașov,ultima oprire înainte de campania electorală: Avem nevoie să instalăm urgent un guvern liberal


    11.10.2019
  • ➤ Cititori


    Îți plac crizantemele? O florărie online din București îți dezvăluie semnificațiile acestor flori superbe


    11.10.2019
  • ➤ National


    Președintele Iohannis: Eu prefer un guvern politic. E destul de clar că ne îndreptăm spre guvern PNL sau în jurul PNL


    11.10.2019
  • ➤ National


    Iohannis a început consultările cu partidele pentru formarea unui nou guvern


    11.10.2019
  • ➤ Life


    400 de tablouri


    Congo, cimpanzeul celebru


    11.10.2019
  • ➤ Life


    Șase elefanți au murit încercând să salveze un pui


    11.10.2019
  • ➤ Life


    Peste 32.000 de somoni au „evadat” de la o fermă piscicolă din Chile


    11.10.2019
  • ➤ Life


    „Viața este al naibii de grea”


    Cântăreața Sia a dezvăluit că suferă de o boală neurologică rară


    11.10.2019
  • ➤ Arta & Cultura & Media


    Artă și mult marketing


    Primatele lui Banksy fac 9,9 milioane de lire sterline


    11.10.2019
  • ➤ Life


    Nebunie și noroc


    Cele mai trăznite provocări și pariuri din istorie


    11.10.2019
  • ➤ Life


    Grădina din ghiveci


    4 legume pe care le poți crește în casă, chiar și iarna


    11.10.2019
  • ➤ Life


    Nu e o întâmplare


    Ce geantă purtăm la jacheta sport


    11.10.2019
  • ➤ Life


    O nouă dezvăluire


    Cine este bărbatul care a violat-o pe Demi Moore la 15 ani


    11.10.2019
  • ➤ Prima pagina


    Centrul de Afaceri, inaugurat după cinci ani de șantier


    11.10.2019
  • ➤ Eveniment


    Incompetență și inconștiență


    Două service-uri ale firmei Transbus Codreanu au fost închise


    11.10.2019
  • ➤ Eveniment


    Noi restricții de circulație pe strada Nicolae Titulescu


    11.10.2019
  • ➤ Eveniment


    Mașină strivită și trei victime, pe DN1


    11.10.2019
  • ➤ Eveniment


    Liberalul Oprică se așteaptă la o campanie murdară, mai ales în online


    11.10.2019
  • ➤ Actualitate


    A scăzut cu 7%


    Prețurile RCA ar putea scădea în următoarele șase luni


    11.10.2019
  • ➤ Actualitate


    Noul Cod Rutier intră în vigoare pe 12 octombrie


    11.10.2019
  • ➤ Actualitate


    Sprijin teoretic în vederea acordării de fonduri europene pentru aeroport


    11.10.2019
  • ➤ National


    Moțiunea a trecut


    Guvernul Dăncilă a căzut. Ce urmează după?


    11.10.2019
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior


    Laura Codruța Kovesi va fi procuror-șef european

    Articolul următor


    Un articol din Monitorul Expres l-a făcut pe Avocatul Poporului să se sesizeze în cazul cabinetelor medicale școlare

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 9.4840 milisecunde, încărcat în milisecunde