Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Prima pagină
Publicitate

Transfăgărășanul este cel mai celebru drum din România


„Drumul dintre nori“ a împlinit 45 de ani

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: M.Ex., 23.09.2019
• În acest weekend s-au împlinit 45 de ani de la inaugurarea Transfăgărășanului, drumul care leagă Muntenia și Transilvania și care traversează cel mai înalt lanț muntos din România, la peste 2.000 de metri altitudine, pe o distanță de aproximativ 92 km
• Se spune că au fost sute de vieți pierdute, dar statisticile oficiale au înregistrat doar 40 de militari striviți sub stânci ori prăbușiți în prăpăstii
La data de 20 septembrie 1974 a fost inaugurat drumul național Transfăgărășan, care cuprinde cel mai lung tunel rutier din România, de 887 m, situat la cea mai mare altitudine din țară: 2.045 m. Transfăgărășanul rămâne cel mai celebru drum din România. Construit între 1970 și 1974, ca o cale de comunicare între Muntenia și Ardeal, i se mai spune „drumul dintre nori”.
Pentru realizarea celor 92 de kilometri de șosea s-au dislocat peste 3 milioane de tone de rocă, s-au făcut 830 de lucrări transversale și 290.000 de metri cubi de zidărie. Pentru realizarea tunelului Capra – Balea - cel mai lung din România, au fost escavați peste 41.000 metri cubi de rocă. Drumul a înghițit 20 tone de dinamită, 3.573 tone de ciment, 89 tone de oțel beton, 24.000 ancore, 129 tone de plase sudate, 14.200 metri patrați de cofraje, 1.750 metri liniari de tuburi de beton, 4.100 metri liniari de țeavă, 50 tone de confecții metalice, 6.900 metri cubi de nisip, 6.000 metri cubi de pietriș, 3.000 tone de cribluri si 740 de lampi de iluminat. Și a luat sute de vieți, spun unii martori, deși statisticile vremii consemnează doar 40 de morți, majoritatea ostași striviți sub stânci sau prăbușiți în prăpăstii. Potrivit ziarelor vremii, la realizarea spectaculosului drum, construit între anii 1970-1974, „au lucrat mii de oameni (...) militarii forțelor armate, unități de geniști, care au adus, o contribuție hotărâtoare la realizarea Transfăgărășanului“ și a altor categorii sociale „mii de muncitori, mineri, tehnicieni, ingineri și proiectanți la unitățile Ministerelor Energiei Electrice, Transporturilor și Telecomunicațiilor“ după cum scria „România Liber㓠la 21 septembrie 1974, citată de agerpres.ro.

Pe unde nu trecuse picior de om

„Din martie 1970, de când geniștii au primit această misiune, atacul s-a articulat după o tactică și o strategie ferme, zi de zi. Dacă a nins, dacă a plouat, dacă a dat lapoviță sau grindină, dacă a fost ger, munca a continuat ca și pe vreme bună: cei de la înaintări s-au cățărat pe țancuri legându-se cu coarde de vreun brad și acolo unde nu mai erau brazi de-un colț de stâncă: au săpat găuri adânci cu ranga și cu târnăcopul, au cărat explozibilul, au dat foc fitilelor detonante și numai ei știu cum s-au grăbit spre adăposturi; buldozeriștii au împins vagoane de rocă, conducându-și mașinile la înălțimile la care zboară avioanele, pe acolo pe unde nu trecuse picior de om, drum tăiat în stâncă la marginea unor adâncimi de zeci și de sute de metri“, scria „Scânteia“ din 17 iunie 1971.
„Ca să ridice, de pildă, la «Piatra Dracului»(1.800 metri), un buldozer, ei l-au demontat, transportând, apoi, bucată cu bucată la punctul de lucru. Spre Bâlea Cascadă, oamenii au dezrădăcinat 7.500 de buturugi pe km liniar, fiecare având un diametru de peste 30 cm. Ostașii de pe buldozer au condus cu precizie milimetrică mașinile lor pe margini de hăuri amețitoare, înlăturând din cale mii și mii de tone de arocamente. Lucrările s-au executat în condiții deosebit de grele și datorită intemperiilor“, amintea „România Liberă“, la 21 septembrie 1974.

28 de poduri și viaducte și 550 de podețe

La realizarea celor peste 90 de kilometri de șosea, în total au fost făcute peste 4 milioane metri cubi de derocări și terasamente, construite 28 de poduri și viaducte în beton și fier, 550 de podețe, precum și un tunel rutier în lungime de aproape un kilometru care străpunge masivul muntos între vârfurile Negoiu și Moldoveanu. Într-un comunicat al Ministerului Apărării Naționale, prilejuit de ceremonia militară și religioasă din 20 iulie 2009, pentru dezvelirea plăcilor comemorative de la cele două monumente de pe Transfăgărășan, „Poarta Geniștilor“ și „Poarta Întâlnirii’“, se arăta c㠄aproape 40 de morți și tot atâția răniți au constituit jertfa pe care Munții Făgăraș au cerut-o pentru făurirea acestui drum al înălțimilor ce impresionează prin măreție și spectaculozitate“.

„Poarta Întâlnirii“

Cele două monumente marchează momentele cele mai grele pe care le-au avut de înfruntat militarii geniști, în realizarea acestui drum montan. Ziarul „Scânteia’’ din 17 iunie 1971, consemna: „Muntele se împotrivește strașnic. Umblă o vorbă pe aici: pui un sac de azotat de amoniu și ies două căști de praf! Astă-iarnă, o subunitate s-a bătut o lună de zile cu o creastă prin care trebuia să taie Făgaș. Uneori, înainta o jumătate de metru pe zi! Locului i-au spus «Poarta Geniștilor»“. Despre al doilea monument, „România Liber㓠din 21 septembrie 1974, arăta că pe o placă de bronz „prinsă în stânca rămasă din dizlocare pe o o buză de prăpastie“ erau scrise următoarele: „În această zonă s-au întâlnit în ziua de 16 august 1971 două unități de geniu care lucrau la deschiderea drumului Transfăgărășan din sensuri opuse. În amintirea evenimentului, ostașii geniști au denumit acest loc «Poarta Întâlnirii»“.

Cea mai spectaculoasă șosea montană din România

Transfăgărășan a fost declarat de britanicii de la Top Gear „Cel mai uimitor drum pe care l-am văzut vreodată!“ Transfăgărășanul este al doilea drum din România, ca înălțime, după Transalpina, care străbate Munții Parâng din Carpații Meridionali și ajunge până la 2.145 m în pasul Urdele. Drumul este închis pe o porțiune de 27 kilometri timp de opt luni din an, iarna și primăvara, din cauza pericolului de avalanșe, căderi de stânci, alunecări de teren ș.a. Din cauza celor peste 800 de serpentine și a drumului în rampă, viteza medie cu care pot rula mașinile este de cel mult 40 de km la oră. Cea mai spectaculoasă șosea montană din România se află pe DN 7C (151 km), care începe în comuna Bascov (județul Argeș) și se termină la drumul DN1 (Sibiu - Brașov), în apropierea localității Cârțișoara (județul Sibiu). Porțiunea numită Transfăgărășan pornește din comuna Arefu (județul Argeș) și are o lungime de 91 km. Printre obiectivele turistice aflate de-a lungul Transfăgărășanului se află Cetatea Poenari, lacul și barajul Vidraru, lacul glaciar și cascada Capra, lacul glaciar și cascada Bâlea. Acestora li se adaugă, în sezonul rece, Hotelul de Gheață de la Bâlea Lac, masivele și traseele montane din jurul Transfăgărășanului.
(sursa:agerpres.ro)
În lipsa unui acord scris din partea Monitorul Expres, puteți prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizați sursa și dacă inserați vizibil link-ul articolului:
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Prima pagină




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Știri Brasov


    44 de noi cazuri de COVID la Brașov, 779 în țară


    Azi 13:16
  • ➤ Prima pagină


    Vom avea vaccinul împotriva COVID-19 până la sfârșitul anului?


    Azi 09:41
  • ➤ Eveniment


    Ieri, 60 de noi cazuri în județ


    Primarul din Sânpetru are COVID 19


    Azi 09:37
  • ➤ Eveniment


    Se caută constructor pentru trei trasee de down-hill în Postăvarul


    Azi 09:33
  • ➤ Eveniment


    Polițiștii locali au găsit o fetiță de trei ani pierdută de părinți


    Azi 09:29
  • ➤ Eveniment


    S-au întors cu COVID din tabăra de la Brașov


    Azi 09:25
  • ➤ Eveniment


    De miercuri


    Locuitorii din zona nouă a cartierului Tractorul vor avea autobuze


    Azi 09:21
  • ➤ Eveniment


    Firma spaniolă care a întârziat lucrările de la Informatică va plăti daune


    Azi 09:17
  • ➤ Actualitate


    La doi ani de la obținerea finanțării


    Drumul interjudețean dintre Brașov și Covasna intră în șantier


    Azi 09:11
  • ➤ Actualitate


    Când va fi gata, de fapt, autostrada Comarnic-Brașov?


    Azi 09:06
  • ➤ National


    Plin de nimicuri


    Încă un transfer de la PSD la PNL


    Azi 08:55
  • ➤ National


    Cîțu: România are cea mai mică creștere e deficitului bugetar față de estimarea inițială


    Azi 08:50
  • ➤ Life


    Se mărită


    Cătălina Ponor a primit inelul de nuntă


    Azi 08:46
  • ➤ Life


    Imaginea cu care Anda Adam a strâns peste 20.000 de like-uri


    Azi 08:41
  • ➤ Life


    Loredana Chivu și-a pus cele mai mari silicoane din România


    Azi 08:36
  • ➤ Artă & Cultură & Media


    A apărut un nou număr din Historia


    Azi 08:33
  • ➤ Cititori


    SFAT EXPRES


    Cum să împachetezi original un cadou


    Azi 08:28
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    Azi 08:25
  • ➤ Sport


    Mutu a debutat cu dreptul


    Azi 08:21
  • ➤ Sport


    Ruben de la Barrera în locul lui Hagi


    Azi 08:18
  • ➤ Sport


    FOTBAL – LIGA CAMPIONILOR


    Campioana și-a aflat primul adversar din Europa


    Azi 08:14
  • ➤ Sport


    MacQueen continuă pe banca „lupilor”


    Azi 08:09
  • ➤ Sport


    SCM Vâlcea și CSM București își încep aventura europeană pe 12 septembrie


    Azi 08:06
  • ➤ Sport


    FOTBAL


    Jucătorii lui SR Brașov, din nou la treabă


    Azi 08:00
  • ➤ Sport


    U” Craiova, cap de serie în primul tur din Liga Europa


    09.08.2020
  • ➤ Sport


    CFR Cluj și-a aflat adversara din primul tur preliminar


    09.08.2020
  • ➤ Economic


    Câte 2.500 de lei angajaților care lucrează acasă din cauza pandemiei


    09.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Primarul din Sânpetru are Covid. Primăria este închisă mâine publicului


    09.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    60 de noi cazuri COVID la Brașov, 1145 noi cazuri în România


    09.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Peste 500 de brașoveni testați cu COVID se află izolați la domiciliu


    08.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    32 de cazuri noi de COVID la Brașov, 1350 de cazuri în țară


    08.08.2020
  • ➤ National


    Pui de urs, omorât pe DN 1, lângă Brașov


    08.08.2020
  • ➤ Economic


    Germania a schimbat condițiile pentru străini: 7 județe din România sunt pe lista ”zonelor de risc”


    08.08.2020
  • ➤ Economic


    Fiscul strânge informații privind cardurile, conturile și casetele de valori ale persoanelor fizice


    07.08.2020
  • ➤ Religie


    De Sf Maria


    Pelerinii nu vor avea voie să se apropie de icoana făcătoare de minuni de la Mănăstirea Nicula


    07.08.2020
  • ➤ Life


    Se apropie un spectacol ceresc: ploaia de stele. Perseidele pot fi văzute în noaptea de 12/13 august


    07.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Drumul care leagă comunele Măieruș, Apața și Augustin de județul Covasna, modernizat de CJ Brașov


    07.08.2020
  • ➤ National


    Intră în vigoare legea care pedepsește hărțuirea la locul de muncă. Sancțiuni, între 10.000 și 15.000 de lei


    07.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    De miercuri, brașovenii din zona nouă a cartierului Tractorul vor avea transport în comun în cartier


    07.08.2020
  • ➤ Cititori


    6 detalii de luat în calcul atunci când cumperi un lampadar


    07.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    79 de cazuri noi de COVID la Brașov, 1378 în țară. Record de decese: 50 în 24 de ore


    07.08.2020
  • ➤ Știri Brasov


    Biciclist lovit pe Bulevardul Griviței din Brașov


    07.08.2020
  • ➤ Prima pagină


    Câte paturi ATI COVID va avea spitalul modular?


    07.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Mereu în alertă


    Încă un focar de COVID în județul Brașov


    07.08.2020
  • ➤ Eveniment


    ARR a dat aviz negativ mai multor autobuze Transbus


    07.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Crucea Roșie din Brașov a primit un nou sediu


    07.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Sporuri de 40% pentru directorii DSP-urilor și de 30% pentru funcționari


    07.08.2020
  • ➤ Eveniment


    Investiții de 43 de milioane de lei în rețelele de apă și canalizare la Săcele


    07.08.2020
  • ➤ Actualitate


    În caz de urgență


    Sprijin pentru părinți și în noul an școlar


    07.08.2020
  • ➤ Actualitate


    Căminul și sala de sport de la Colegiul Tehnic de Transporturi intră în șantier


    07.08.2020
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior


    Laura Codruța Kovesi va fi procuror-șef european

    Articolul următor


    Un articol din Monitorul Expres l-a făcut pe Avocatul Poporului să se sesizeze în cazul cabinetelor medicale școlare

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Setări Cookies
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    2003 - 2020 © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres - Stiri Brasov | Powered by Yky CSM | executat în 11 milisecunde, încărcat în milisecunde