Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Prima pagina
Publicitate

Transfăgărășanul este cel mai celebru drum din România


„Drumul dintre nori“ a împlinit 45 de ani

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: M.Ex., 23.09.2019
• În acest weekend s-au împlinit 45 de ani de la inaugurarea Transfăgărășanului, drumul care leagă Muntenia și Transilvania și care traversează cel mai înalt lanț muntos din România, la peste 2.000 de metri altitudine, pe o distanță de aproximativ 92 km
• Se spune că au fost sute de vieți pierdute, dar statisticile oficiale au înregistrat doar 40 de militari striviți sub stânci ori prăbușiți în prăpăstii
La data de 20 septembrie 1974 a fost inaugurat drumul național Transfăgărășan, care cuprinde cel mai lung tunel rutier din România, de 887 m, situat la cea mai mare altitudine din țară: 2.045 m. Transfăgărășanul rămâne cel mai celebru drum din România. Construit între 1970 și 1974, ca o cale de comunicare între Muntenia și Ardeal, i se mai spune „drumul dintre nori”.
Pentru realizarea celor 92 de kilometri de șosea s-au dislocat peste 3 milioane de tone de rocă, s-au făcut 830 de lucrări transversale și 290.000 de metri cubi de zidărie. Pentru realizarea tunelului Capra – Balea - cel mai lung din România, au fost escavați peste 41.000 metri cubi de rocă. Drumul a înghițit 20 tone de dinamită, 3.573 tone de ciment, 89 tone de oțel beton, 24.000 ancore, 129 tone de plase sudate, 14.200 metri patrați de cofraje, 1.750 metri liniari de tuburi de beton, 4.100 metri liniari de țeavă, 50 tone de confecții metalice, 6.900 metri cubi de nisip, 6.000 metri cubi de pietriș, 3.000 tone de cribluri si 740 de lampi de iluminat. Și a luat sute de vieți, spun unii martori, deși statisticile vremii consemnează doar 40 de morți, majoritatea ostași striviți sub stânci sau prăbușiți în prăpăstii. Potrivit ziarelor vremii, la realizarea spectaculosului drum, construit între anii 1970-1974, „au lucrat mii de oameni (...) militarii forțelor armate, unități de geniști, care au adus, o contribuție hotărâtoare la realizarea Transfăgărășanului“ și a altor categorii sociale „mii de muncitori, mineri, tehnicieni, ingineri și proiectanți la unitățile Ministerelor Energiei Electrice, Transporturilor și Telecomunicațiilor“ după cum scria „România Liber㓠la 21 septembrie 1974, citată de agerpres.ro.

Pe unde nu trecuse picior de om

„Din martie 1970, de când geniștii au primit această misiune, atacul s-a articulat după o tactică și o strategie ferme, zi de zi. Dacă a nins, dacă a plouat, dacă a dat lapoviță sau grindină, dacă a fost ger, munca a continuat ca și pe vreme bună: cei de la înaintări s-au cățărat pe țancuri legându-se cu coarde de vreun brad și acolo unde nu mai erau brazi de-un colț de stâncă: au săpat găuri adânci cu ranga și cu târnăcopul, au cărat explozibilul, au dat foc fitilelor detonante și numai ei știu cum s-au grăbit spre adăposturi; buldozeriștii au împins vagoane de rocă, conducându-și mașinile la înălțimile la care zboară avioanele, pe acolo pe unde nu trecuse picior de om, drum tăiat în stâncă la marginea unor adâncimi de zeci și de sute de metri“, scria „Scânteia“ din 17 iunie 1971.
„Ca să ridice, de pildă, la «Piatra Dracului»(1.800 metri), un buldozer, ei l-au demontat, transportând, apoi, bucată cu bucată la punctul de lucru. Spre Bâlea Cascadă, oamenii au dezrădăcinat 7.500 de buturugi pe km liniar, fiecare având un diametru de peste 30 cm. Ostașii de pe buldozer au condus cu precizie milimetrică mașinile lor pe margini de hăuri amețitoare, înlăturând din cale mii și mii de tone de arocamente. Lucrările s-au executat în condiții deosebit de grele și datorită intemperiilor“, amintea „România Liberă“, la 21 septembrie 1974.

28 de poduri și viaducte și 550 de podețe

La realizarea celor peste 90 de kilometri de șosea, în total au fost făcute peste 4 milioane metri cubi de derocări și terasamente, construite 28 de poduri și viaducte în beton și fier, 550 de podețe, precum și un tunel rutier în lungime de aproape un kilometru care străpunge masivul muntos între vârfurile Negoiu și Moldoveanu. Într-un comunicat al Ministerului Apărării Naționale, prilejuit de ceremonia militară și religioasă din 20 iulie 2009, pentru dezvelirea plăcilor comemorative de la cele două monumente de pe Transfăgărășan, „Poarta Geniștilor“ și „Poarta Întâlnirii’“, se arăta c㠄aproape 40 de morți și tot atâția răniți au constituit jertfa pe care Munții Făgăraș au cerut-o pentru făurirea acestui drum al înălțimilor ce impresionează prin măreție și spectaculozitate“.

„Poarta Întâlnirii“

Cele două monumente marchează momentele cele mai grele pe care le-au avut de înfruntat militarii geniști, în realizarea acestui drum montan. Ziarul „Scânteia’’ din 17 iunie 1971, consemna: „Muntele se împotrivește strașnic. Umblă o vorbă pe aici: pui un sac de azotat de amoniu și ies două căști de praf! Astă-iarnă, o subunitate s-a bătut o lună de zile cu o creastă prin care trebuia să taie Făgaș. Uneori, înainta o jumătate de metru pe zi! Locului i-au spus «Poarta Geniștilor»“. Despre al doilea monument, „România Liber㓠din 21 septembrie 1974, arăta că pe o placă de bronz „prinsă în stânca rămasă din dizlocare pe o o buză de prăpastie“ erau scrise următoarele: „În această zonă s-au întâlnit în ziua de 16 august 1971 două unități de geniu care lucrau la deschiderea drumului Transfăgărășan din sensuri opuse. În amintirea evenimentului, ostașii geniști au denumit acest loc «Poarta Întâlnirii»“.

Cea mai spectaculoasă șosea montană din România

Transfăgărășan a fost declarat de britanicii de la Top Gear „Cel mai uimitor drum pe care l-am văzut vreodată!“ Transfăgărășanul este al doilea drum din România, ca înălțime, după Transalpina, care străbate Munții Parâng din Carpații Meridionali și ajunge până la 2.145 m în pasul Urdele. Drumul este închis pe o porțiune de 27 kilometri timp de opt luni din an, iarna și primăvara, din cauza pericolului de avalanșe, căderi de stânci, alunecări de teren ș.a. Din cauza celor peste 800 de serpentine și a drumului în rampă, viteza medie cu care pot rula mașinile este de cel mult 40 de km la oră. Cea mai spectaculoasă șosea montană din România se află pe DN 7C (151 km), care începe în comuna Bascov (județul Argeș) și se termină la drumul DN1 (Sibiu - Brașov), în apropierea localității Cârțișoara (județul Sibiu). Porțiunea numită Transfăgărășan pornește din comuna Arefu (județul Argeș) și are o lungime de 91 km. Printre obiectivele turistice aflate de-a lungul Transfăgărășanului se află Cetatea Poenari, lacul și barajul Vidraru, lacul glaciar și cascada Capra, lacul glaciar și cascada Bâlea. Acestora li se adaugă, în sezonul rece, Hotelul de Gheață de la Bâlea Lac, masivele și traseele montane din jurul Transfăgărășanului.
(sursa:agerpres.ro)
În lipsa unui acord scris din partea Monitorul Expres, puteți prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizați sursa și dacă inserați vizibil link-ul articolului:
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Prima pagina

Citesc, dar nu înțeleg. Pentru că nu are cine să-i învețe


44% din elevii români sunt analfabeți funcționali




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Sport


    EHF a decis suspendarea provizorie a Coronei Brașov din cupele europene!


    Azi 16:26
  • ➤ Local


    Restricțiile de circulație de pe DN73 Râșnov-Bran au fost ridicate


    Azi 16:12
  • ➤ Local


    Concert caritabil de jazz, cu Harry Tavitian, pentru salvarea clopotelor Bisericii Fortificată Evanghelică din Sânpetru


    Azi 15:57
  • ➤ Sport


    Scandalul de dopaj de la Corona Brașov. Andreea Chiricuță și Alicia Gogîrlă au scăpat de suspendarea provizorie


    Azi 13:32
  • ➤ Local


    Un profesor din județul Brașov, suspectat de comportament nepotrivit cu elevele


    Azi 13:20
  • ➤ Local


    Pui de urs lovit de tren, lângă Brașov


    Azi 13:15
  • ➤ Sport


    Andreea Răducan nu mai este președintele FRG! "Poate nu sunt omul potrivit la conducerea federației”


    Azi 12:04
  • ➤ Prima pagina


    Colectarea selectivă a deșeurilor va fi extinsă în tot Brașovul


    Azi 09:23
  • ➤ Eveniment


    Moșteniri toxice


    Primăria Săcele vrea să scape în instanță de „Casa NATO“


    Azi 09:17
  • ➤ Eveniment


    Sistemul de 6,5 milioane lei pentru gestionarea Registrului Agricol din județ, un eșec


    Azi 09:16
  • ➤ Eveniment


    Veștea și Scripcaru au o promisiune pentru Spitalul Regional de la Brașov


    Azi 09:13
  • ➤ Eveniment


    Pentru siguranță


    UPU „de cinci stele“ la Spitalul de Copii


    Azi 09:11
  • ➤ Eveniment


    Supraacciza pe carburanți și supraimpozitarea contractelor part-time vor fi eliminate


    Azi 09:09
  • ➤ Life


    Povestea lui Moș Nicolae


    Noaptea în care răsar daruri în ghetuțe


    Azi 09:01
  • ➤ Arta & Cultura & Media


    „Copilul-problemă”, copilul-minune al cinematografiei europene


    Azi 08:57
  • ➤ National


    Declarație comună la summitul de la Watford


    NATO merge mai departe, în pofida disensiunilor între aliați


    Azi 08:49
  • ➤ National


    „Reforma“ Ciolacu din PSD începe cu marginalizarea lui Bădălău, Ștefănescu și Mitralieră


    Azi 08:47
  • ➤ Life


    „Mă duc de unde am venit”


    Lidia Buble plănuiește să se retragă din muzică


    Azi 08:39
  • ➤ Life


    Cel mai scump brad de Crăciun valorează 13.950.000 de euro


    Azi 08:35
  • ➤ Life


    Marina Voica se relansează la 83 de ani


    Azi 08:33
  • ➤ Life


    Bijuterii purtate de Beyonce și Rihanna, licitate în România


    Azi 08:29
  • ➤ Cititori


    SFAT EXPRES


    Cum să te ferești de hoții de buzunare


    Azi 08:25
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    Azi 08:22
  • ➤ Sport


    România, înfrângere dureroasă cu Muntenegru


    Azi 08:19
  • ➤ Sport


    Comisia de Disciplină a FRH a decis


    Toate jucătoarele de la Corona Brașov au fost suspendate provizoriu


    Azi 08:16
  • ➤ Sport


    Simona Halep a început antrenamentele în Dubai


    Azi 08:13
  • ➤ Sport


    Gigi Becali a anunțat lista neagră de la FCSB


    Azi 08:11
  • ➤ Sport


    Schimbare de ultim moment


    ACS SR Brașov i-a luat locul Hărmanului la Memorialul „Marian Măuță“


    Azi 08:08
  • ➤ Cititori


    Urgent Curat, campanie de awareness pentru importanța curățeniei în birouri: “Testul reputației și prima impresie care contează în business”


    04.12.2019
  • ➤ Local


    La Brașov, colectarea deșeurilor reciclabile se extinde în tot orașul


    04.12.2019
  • ➤ Sport


    Scandalul de dopaj.


    Oficial. Toate jucatoarele de la Corona Brașov au fost suspendate provizoriu!


    04.12.2019
  • ➤ National


    Ludovic Orban, cel mai sărac premier al României


    04.12.2019
  • ➤ National


    Recursul compensatoriu, care a scos din pușcării peste 21.000 de infractori, a fost abrogat


    04.12.2019
  • ➤ Sport


    CM Handbal. România a pierdut incredibil meciul cu Muntenegru


    04.12.2019
  • ➤ Prima pagina


    Citesc, dar nu înțeleg. Pentru că nu are cine să-i învețe


    44% din elevii români sunt analfabeți funcționali


    04.12.2019
  • ➤ Eveniment


    Cu caiet de sarcini identic


    Primăria reia licitația pentru actualizarea Planului Urbanistic General al Brașovului


    04.12.2019
  • ➤ Eveniment


    Micii fermieri din Țara Făgărașului vor avea târg de animale cu abator


    04.12.2019
  • ➤ Eveniment


    Somații pentru proprietari


    180 de imobile în stare avansată de degradare


    04.12.2019
  • ➤ Arta & Cultura & Media


    Grupul Anatoly, două medalii de aur la Concursul Internațional Coral de la Roma


    04.12.2019
  • ➤ Eveniment


    Plăți pentru operatorii secțiilor de votare


    04.12.2019
  • ➤ National


    A venit factura moțiunii


    Funcțiile de secretari de stat sunt împărțite cu PMP și ALDE


    04.12.2019
  • ➤ National


    Orban despre salariul minim: Patronatele susțin în cea mai mare parte propunerea noastră


    04.12.2019
  • ➤ National


    Raluca Turcan: Solicit tuturor deputaților să voteze, în plen, proiectul PNL de abrogare a recursului compensatoriu


    04.12.2019
  • ➤ Life


    Se vorbește de sume fabuloase


    Câți bani câștigă Gina Pistol la Asia Express


    04.12.2019
  • ➤ Life


    Andreea Bănică și-a vândut vila din Eforie și își face hotel


    04.12.2019
  • ➤ Life


    Dieta Adelei Popescu pentru a se menține slabă


    04.12.2019
  • ➤ Cititori


    Este bine să știți


    Metode de curățare a argintului acasă


    04.12.2019
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    04.12.2019
  • ➤ Sport


    Messi a câștigat Balonul de Aur 2019


    04.12.2019
  • ➤ Sport


    Campionatul Mondial de handbal feminin


    România, la un pas de o rușine istorică


    04.12.2019
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior


    Laura Codruța Kovesi va fi procuror-șef european

    Articolul următor


    Un articol din Monitorul Expres l-a făcut pe Avocatul Poporului să se sesizeze în cazul cabinetelor medicale școlare

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 18.159 milisecunde, încărcat în milisecunde