Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Prima pagină
Publicitate

Transfăgărășanul este cel mai celebru drum din România


„Drumul dintre nori“ a împlinit 45 de ani

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: M.Ex., 23.09.2019
• În acest weekend s-au împlinit 45 de ani de la inaugurarea Transfăgărășanului, drumul care leagă Muntenia și Transilvania și care traversează cel mai înalt lanț muntos din România, la peste 2.000 de metri altitudine, pe o distanță de aproximativ 92 km
• Se spune că au fost sute de vieți pierdute, dar statisticile oficiale au înregistrat doar 40 de militari striviți sub stânci ori prăbușiți în prăpăstii
La data de 20 septembrie 1974 a fost inaugurat drumul național Transfăgărășan, care cuprinde cel mai lung tunel rutier din România, de 887 m, situat la cea mai mare altitudine din țară: 2.045 m. Transfăgărășanul rămâne cel mai celebru drum din România. Construit între 1970 și 1974, ca o cale de comunicare între Muntenia și Ardeal, i se mai spune „drumul dintre nori”.
Pentru realizarea celor 92 de kilometri de șosea s-au dislocat peste 3 milioane de tone de rocă, s-au făcut 830 de lucrări transversale și 290.000 de metri cubi de zidărie. Pentru realizarea tunelului Capra – Balea - cel mai lung din România, au fost escavați peste 41.000 metri cubi de rocă. Drumul a înghițit 20 tone de dinamită, 3.573 tone de ciment, 89 tone de oțel beton, 24.000 ancore, 129 tone de plase sudate, 14.200 metri patrați de cofraje, 1.750 metri liniari de tuburi de beton, 4.100 metri liniari de țeavă, 50 tone de confecții metalice, 6.900 metri cubi de nisip, 6.000 metri cubi de pietriș, 3.000 tone de cribluri si 740 de lampi de iluminat. Și a luat sute de vieți, spun unii martori, deși statisticile vremii consemnează doar 40 de morți, majoritatea ostași striviți sub stânci sau prăbușiți în prăpăstii. Potrivit ziarelor vremii, la realizarea spectaculosului drum, construit între anii 1970-1974, „au lucrat mii de oameni (...) militarii forțelor armate, unități de geniști, care au adus, o contribuție hotărâtoare la realizarea Transfăgărășanului“ și a altor categorii sociale „mii de muncitori, mineri, tehnicieni, ingineri și proiectanți la unitățile Ministerelor Energiei Electrice, Transporturilor și Telecomunicațiilor“ după cum scria „România Liber㓠la 21 septembrie 1974, citată de agerpres.ro.

Pe unde nu trecuse picior de om

„Din martie 1970, de când geniștii au primit această misiune, atacul s-a articulat după o tactică și o strategie ferme, zi de zi. Dacă a nins, dacă a plouat, dacă a dat lapoviță sau grindină, dacă a fost ger, munca a continuat ca și pe vreme bună: cei de la înaintări s-au cățărat pe țancuri legându-se cu coarde de vreun brad și acolo unde nu mai erau brazi de-un colț de stâncă: au săpat găuri adânci cu ranga și cu târnăcopul, au cărat explozibilul, au dat foc fitilelor detonante și numai ei știu cum s-au grăbit spre adăposturi; buldozeriștii au împins vagoane de rocă, conducându-și mașinile la înălțimile la care zboară avioanele, pe acolo pe unde nu trecuse picior de om, drum tăiat în stâncă la marginea unor adâncimi de zeci și de sute de metri“, scria „Scânteia“ din 17 iunie 1971.
„Ca să ridice, de pildă, la «Piatra Dracului»(1.800 metri), un buldozer, ei l-au demontat, transportând, apoi, bucată cu bucată la punctul de lucru. Spre Bâlea Cascadă, oamenii au dezrădăcinat 7.500 de buturugi pe km liniar, fiecare având un diametru de peste 30 cm. Ostașii de pe buldozer au condus cu precizie milimetrică mașinile lor pe margini de hăuri amețitoare, înlăturând din cale mii și mii de tone de arocamente. Lucrările s-au executat în condiții deosebit de grele și datorită intemperiilor“, amintea „România Liberă“, la 21 septembrie 1974.

28 de poduri și viaducte și 550 de podețe

La realizarea celor peste 90 de kilometri de șosea, în total au fost făcute peste 4 milioane metri cubi de derocări și terasamente, construite 28 de poduri și viaducte în beton și fier, 550 de podețe, precum și un tunel rutier în lungime de aproape un kilometru care străpunge masivul muntos între vârfurile Negoiu și Moldoveanu. Într-un comunicat al Ministerului Apărării Naționale, prilejuit de ceremonia militară și religioasă din 20 iulie 2009, pentru dezvelirea plăcilor comemorative de la cele două monumente de pe Transfăgărășan, „Poarta Geniștilor“ și „Poarta Întâlnirii’“, se arăta c㠄aproape 40 de morți și tot atâția răniți au constituit jertfa pe care Munții Făgăraș au cerut-o pentru făurirea acestui drum al înălțimilor ce impresionează prin măreție și spectaculozitate“.

„Poarta Întâlnirii“

Cele două monumente marchează momentele cele mai grele pe care le-au avut de înfruntat militarii geniști, în realizarea acestui drum montan. Ziarul „Scânteia’’ din 17 iunie 1971, consemna: „Muntele se împotrivește strașnic. Umblă o vorbă pe aici: pui un sac de azotat de amoniu și ies două căști de praf! Astă-iarnă, o subunitate s-a bătut o lună de zile cu o creastă prin care trebuia să taie Făgaș. Uneori, înainta o jumătate de metru pe zi! Locului i-au spus «Poarta Geniștilor»“. Despre al doilea monument, „România Liber㓠din 21 septembrie 1974, arăta că pe o placă de bronz „prinsă în stânca rămasă din dizlocare pe o o buză de prăpastie“ erau scrise următoarele: „În această zonă s-au întâlnit în ziua de 16 august 1971 două unități de geniu care lucrau la deschiderea drumului Transfăgărășan din sensuri opuse. În amintirea evenimentului, ostașii geniști au denumit acest loc «Poarta Întâlnirii»“.

Cea mai spectaculoasă șosea montană din România

Transfăgărășan a fost declarat de britanicii de la Top Gear „Cel mai uimitor drum pe care l-am văzut vreodată!“ Transfăgărășanul este al doilea drum din România, ca înălțime, după Transalpina, care străbate Munții Parâng din Carpații Meridionali și ajunge până la 2.145 m în pasul Urdele. Drumul este închis pe o porțiune de 27 kilometri timp de opt luni din an, iarna și primăvara, din cauza pericolului de avalanșe, căderi de stânci, alunecări de teren ș.a. Din cauza celor peste 800 de serpentine și a drumului în rampă, viteza medie cu care pot rula mașinile este de cel mult 40 de km la oră. Cea mai spectaculoasă șosea montană din România se află pe DN 7C (151 km), care începe în comuna Bascov (județul Argeș) și se termină la drumul DN1 (Sibiu - Brașov), în apropierea localității Cârțișoara (județul Sibiu). Porțiunea numită Transfăgărășan pornește din comuna Arefu (județul Argeș) și are o lungime de 91 km. Printre obiectivele turistice aflate de-a lungul Transfăgărășanului se află Cetatea Poenari, lacul și barajul Vidraru, lacul glaciar și cascada Capra, lacul glaciar și cascada Bâlea. Acestora li se adaugă, în sezonul rece, Hotelul de Gheață de la Bâlea Lac, masivele și traseele montane din jurul Transfăgărășanului.
(sursa:agerpres.ro)
În lipsa unui acord scris din partea Monitorul Expres, puteți prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizați sursa și dacă inserați vizibil link-ul articolului:
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Prima pagină




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Local


    Noul manager al Spitalului Județean Suceava vine de la Spitalul Militar din Brașov


    02.04.2020
  • ➤ National


    UPDATE. Numărul de decese din cauza coronovirusului în România a ajuns la 115


    02.04.2020
  • ➤ Local


    Mieii de Paște se vor găsi în trei piețe din Brașov


    02.04.2020
  • ➤ National


    Doctorii și personalul medical care lucrează cu pacienți Covid-19 ar putea primi un bonus lunar de 500 de euro


    02.04.2020
  • ➤ National


    90 de redacții și 156 jurnaliști cer acces la informații și transparență!


    02.04.2020
  • ➤ Local


    Operatorul privat de pe traseul Codlea - Brașov și-a suspendat cursele


    02.04.2020
  • ➤ National


    Coronavirus în România. 278 de cazuri noi. Care e situația în Brașov


    02.04.2020
  • ➤ Local


    Spitalul Neuro din Brașov a internat primul pacient cu CoVID-19


    02.04.2020
  • ➤ Local


    La Săcele a început dezinfectarea scărilor de bloc


    02.04.2020
  • ➤ National


    Două noi decese provocate de COVID-19 în România: Bilanțul morților a ajuns la 94


    02.04.2020
  • ➤ Local


    105 cazuri de COVID-19 în județul Brașov


    02.04.2020
  • ➤ Eveniment


    Primăria strânge cureaua


    02.04.2020
  • ➤ Prima pagină


    Spitalul din Făgăraș refuză să primească pacienți cu CoVID-19


    02.04.2020
  • ➤ Eveniment


    Primăria Brașov face stocuri de dezinfectanți pentru blocuri


    02.04.2020
  • ➤ Local


    CJ trebuie să asigure aproape 600 de locuri de cazare pentru cadrele medicale din Brașov


    02.04.2020
  • ➤ Actualitate


    Staționarul Tractorul, al doilea spital din Brașov unde se fac teste CoVID-19


    02.04.2020
  • ➤ National


    Solidaritate la pierderi


    Costul crizei trebuie suportat de toată lumea


    02.04.2020
  • ➤ National


    Ministerul Muncii: La data de 1 aprilie sunt înregistrate aproape 800.000 de contracte de muncă suspendate


    02.04.2020
  • ➤ National


    Structura anului școlar nu a fost modificată


    02.04.2020
  • ➤ Life


    Ce fac vedetele când #stauacasa


    Olimpia Melinte și-a redescoperit pasiunea pentru scris


    02.04.2020
  • ➤ Life


    Lora și iubitul ei sunt tot blocați în Bali


    02.04.2020
  • ➤ Life


    Oana Zăvoranu și Alex Ashraf nu se plictisesc în izolare


    02.04.2020
  • ➤ Cititori


    Este bine să știți


    Mijloace de luptă cu răceala


    02.04.2020
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    02.04.2020
  • ➤ Sport


    UEFA a decis: Barajul Islanda - România nu se joacă nici pe 4 iunie, ci în toamnă!


    02.04.2020
  • ➤ Sport


    „Trebuie să fim solidari“


    Marius Constantin și Aby Popa au intrat în șomaj tehnic


    02.04.2020
  • ➤ Sport


    Flacăra olimpică, expusă la Fukushima


    02.04.2020
  • ➤ Sport


    Un cunoscut antrenor de la CS Transilvania Brașov are coronavirus


    02.04.2020
  • ➤ Sport


    Fotbalistul Sorin Strătilă și-a amânat nunta din cauza coronavirusului


    02.04.2020
  • ➤ Opinii


    Punctul critic


    Eroi sau dezertori?


    02.04.2020
  • ➤ National


    Coronavirus în România. Bilanțul deceselor a ajuns la 92


    01.04.2020
  • ➤ National


    Coronavirus în România. Bilanțul deceselor a ajuns la 90


    01.04.2020
  • ➤ Sport


    Wimbledon 2020, anulat din cauza pandemiei de coronavirus. Simona Halep: „Sunt atât de tristă”


    01.04.2020
  • ➤ Local


    Cum este viața într-un centru de carantină la Brașov


    01.04.2020
  • ➤ Local


    Spitalul din Făgăraș refuză preluarea pacienților cu coronavirus din alte spitale: „Nu înțelegem de ce acest virus trebuie importat de la Brașov”


    01.04.2020
  • ➤ National


    Coronavirus: Bilanțul deceselor a ajuns la 86 / Ultimul pacient, o femeie de 45 de ani din Neamț


    01.04.2020
  • ➤ Local


    COVID 19 anulează Parada Junilor. Doar Ana Pauker i-a mai oprit pe Juni


    01.04.2020
  • ➤ National


    Poșta a început livrarea pensiilor


    01.04.2020
  • ➤ National


    Coronavirus în România: Bilanțul îmbolnăvirilor - 2.460, 215 noi cazuri și 85 de decese


    01.04.2020
  • ➤ Local


    Centrul de transfuzii sanguine și-a suspendat activitatea temporar


    01.04.2020
  • ➤ Cititori


    Care sunt avantajele pe care le oferă jocurile de cazinou online?


    01.04.2020
  • ➤ Local


    Primăria Brașov nu va mai finanța niciun eveniment cultural în acest an, direcționând banii pentru acțiunile anti-CoVID


    01.04.2020
  • ➤ Local


    DGASPC Brașov pune la dispoziția persoanelor vulnerabile un număr de urgență


    01.04.2020
  • ➤ Local


    5 angajați de la Ambulanța Codlea confirmați pozitiv cu COVID 19


    01.04.2020
  • ➤ Local


    Comunicat de presă privind finalizarea proiectului cu titlu „Înființarea și dotarea unei noi unități de producție lentile oftalmice de către Optic Total Lens in orașul Brașov”


    01.04.2020
  • ➤ National


    Agenția Europeană a Medicamentului: Va dura cel puțin un an înainte de a dispune de un vaccin în cantități suficiente împotriva COVID-19


    01.04.2020
  • ➤ Prima pagină


    Dezertări la Spitalul de Psihiatrie și Neurologie


    01.04.2020
  • ➤ Eveniment


    Campania „Brașovul Pregătit“


    Spitalul de Boli Infecțioase se bazează pe testele primite prin donații și sponsorizări


    01.04.2020
  • ➤ Eveniment


    Viceprimarul din Bran are coronavirus


    01.04.2020
  • ➤ Eveniment


    Dacian Cioloș anunță că PLUS intr㠄în armistițiu politic total” până la trecerea crizei coronavirusului


    01.04.2020
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior


    Laura Codruța Kovesi va fi procuror-șef european

    Articolul următor


    Un articol din Monitorul Expres l-a făcut pe Avocatul Poporului să se sesizeze în cazul cabinetelor medicale școlare

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 22.983 milisecunde, încărcat în milisecunde