Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Prima pagina
Publicitate

Transfăgărășanul este cel mai celebru drum din România


„Drumul dintre nori“ a împlinit 45 de ani

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: M.Ex., 23.09.2019
• În acest weekend s-au împlinit 45 de ani de la inaugurarea Transfăgărășanului, drumul care leagă Muntenia și Transilvania și care traversează cel mai înalt lanț muntos din România, la peste 2.000 de metri altitudine, pe o distanță de aproximativ 92 km
• Se spune că au fost sute de vieți pierdute, dar statisticile oficiale au înregistrat doar 40 de militari striviți sub stânci ori prăbușiți în prăpăstii
La data de 20 septembrie 1974 a fost inaugurat drumul național Transfăgărășan, care cuprinde cel mai lung tunel rutier din România, de 887 m, situat la cea mai mare altitudine din țară: 2.045 m. Transfăgărășanul rămâne cel mai celebru drum din România. Construit între 1970 și 1974, ca o cale de comunicare între Muntenia și Ardeal, i se mai spune „drumul dintre nori”.
Pentru realizarea celor 92 de kilometri de șosea s-au dislocat peste 3 milioane de tone de rocă, s-au făcut 830 de lucrări transversale și 290.000 de metri cubi de zidărie. Pentru realizarea tunelului Capra – Balea - cel mai lung din România, au fost escavați peste 41.000 metri cubi de rocă. Drumul a înghițit 20 tone de dinamită, 3.573 tone de ciment, 89 tone de oțel beton, 24.000 ancore, 129 tone de plase sudate, 14.200 metri patrați de cofraje, 1.750 metri liniari de tuburi de beton, 4.100 metri liniari de țeavă, 50 tone de confecții metalice, 6.900 metri cubi de nisip, 6.000 metri cubi de pietriș, 3.000 tone de cribluri si 740 de lampi de iluminat. Și a luat sute de vieți, spun unii martori, deși statisticile vremii consemnează doar 40 de morți, majoritatea ostași striviți sub stânci sau prăbușiți în prăpăstii. Potrivit ziarelor vremii, la realizarea spectaculosului drum, construit între anii 1970-1974, „au lucrat mii de oameni (...) militarii forțelor armate, unități de geniști, care au adus, o contribuție hotărâtoare la realizarea Transfăgărășanului“ și a altor categorii sociale „mii de muncitori, mineri, tehnicieni, ingineri și proiectanți la unitățile Ministerelor Energiei Electrice, Transporturilor și Telecomunicațiilor“ după cum scria „România Liber㓠la 21 septembrie 1974, citată de agerpres.ro.

Pe unde nu trecuse picior de om

„Din martie 1970, de când geniștii au primit această misiune, atacul s-a articulat după o tactică și o strategie ferme, zi de zi. Dacă a nins, dacă a plouat, dacă a dat lapoviță sau grindină, dacă a fost ger, munca a continuat ca și pe vreme bună: cei de la înaintări s-au cățărat pe țancuri legându-se cu coarde de vreun brad și acolo unde nu mai erau brazi de-un colț de stâncă: au săpat găuri adânci cu ranga și cu târnăcopul, au cărat explozibilul, au dat foc fitilelor detonante și numai ei știu cum s-au grăbit spre adăposturi; buldozeriștii au împins vagoane de rocă, conducându-și mașinile la înălțimile la care zboară avioanele, pe acolo pe unde nu trecuse picior de om, drum tăiat în stâncă la marginea unor adâncimi de zeci și de sute de metri“, scria „Scânteia“ din 17 iunie 1971.
„Ca să ridice, de pildă, la «Piatra Dracului»(1.800 metri), un buldozer, ei l-au demontat, transportând, apoi, bucată cu bucată la punctul de lucru. Spre Bâlea Cascadă, oamenii au dezrădăcinat 7.500 de buturugi pe km liniar, fiecare având un diametru de peste 30 cm. Ostașii de pe buldozer au condus cu precizie milimetrică mașinile lor pe margini de hăuri amețitoare, înlăturând din cale mii și mii de tone de arocamente. Lucrările s-au executat în condiții deosebit de grele și datorită intemperiilor“, amintea „România Liberă“, la 21 septembrie 1974.

28 de poduri și viaducte și 550 de podețe

La realizarea celor peste 90 de kilometri de șosea, în total au fost făcute peste 4 milioane metri cubi de derocări și terasamente, construite 28 de poduri și viaducte în beton și fier, 550 de podețe, precum și un tunel rutier în lungime de aproape un kilometru care străpunge masivul muntos între vârfurile Negoiu și Moldoveanu. Într-un comunicat al Ministerului Apărării Naționale, prilejuit de ceremonia militară și religioasă din 20 iulie 2009, pentru dezvelirea plăcilor comemorative de la cele două monumente de pe Transfăgărășan, „Poarta Geniștilor“ și „Poarta Întâlnirii’“, se arăta c㠄aproape 40 de morți și tot atâția răniți au constituit jertfa pe care Munții Făgăraș au cerut-o pentru făurirea acestui drum al înălțimilor ce impresionează prin măreție și spectaculozitate“.

„Poarta Întâlnirii“

Cele două monumente marchează momentele cele mai grele pe care le-au avut de înfruntat militarii geniști, în realizarea acestui drum montan. Ziarul „Scânteia’’ din 17 iunie 1971, consemna: „Muntele se împotrivește strașnic. Umblă o vorbă pe aici: pui un sac de azotat de amoniu și ies două căști de praf! Astă-iarnă, o subunitate s-a bătut o lună de zile cu o creastă prin care trebuia să taie Făgaș. Uneori, înainta o jumătate de metru pe zi! Locului i-au spus «Poarta Geniștilor»“. Despre al doilea monument, „România Liber㓠din 21 septembrie 1974, arăta că pe o placă de bronz „prinsă în stânca rămasă din dizlocare pe o o buză de prăpastie“ erau scrise următoarele: „În această zonă s-au întâlnit în ziua de 16 august 1971 două unități de geniu care lucrau la deschiderea drumului Transfăgărășan din sensuri opuse. În amintirea evenimentului, ostașii geniști au denumit acest loc «Poarta Întâlnirii»“.

Cea mai spectaculoasă șosea montană din România

Transfăgărășan a fost declarat de britanicii de la Top Gear „Cel mai uimitor drum pe care l-am văzut vreodată!“ Transfăgărășanul este al doilea drum din România, ca înălțime, după Transalpina, care străbate Munții Parâng din Carpații Meridionali și ajunge până la 2.145 m în pasul Urdele. Drumul este închis pe o porțiune de 27 kilometri timp de opt luni din an, iarna și primăvara, din cauza pericolului de avalanșe, căderi de stânci, alunecări de teren ș.a. Din cauza celor peste 800 de serpentine și a drumului în rampă, viteza medie cu care pot rula mașinile este de cel mult 40 de km la oră. Cea mai spectaculoasă șosea montană din România se află pe DN 7C (151 km), care începe în comuna Bascov (județul Argeș) și se termină la drumul DN1 (Sibiu - Brașov), în apropierea localității Cârțișoara (județul Sibiu). Porțiunea numită Transfăgărășan pornește din comuna Arefu (județul Argeș) și are o lungime de 91 km. Printre obiectivele turistice aflate de-a lungul Transfăgărășanului se află Cetatea Poenari, lacul și barajul Vidraru, lacul glaciar și cascada Capra, lacul glaciar și cascada Bâlea. Acestora li se adaugă, în sezonul rece, Hotelul de Gheață de la Bâlea Lac, masivele și traseele montane din jurul Transfăgărășanului.
(sursa:agerpres.ro)
În lipsa unui acord scris din partea Monitorul Expres, puteți prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizați sursa și dacă inserați vizibil link-ul articolului:
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Prima pagina




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Sport


    Rezultatele etapei a 9-a din C3


    ACS SR Brașov, victorie după un meci nebun la Balotești / Horia Popa (2) și Rența au marcat golurile victoriei


    18.10.2019
  • ➤ National


    Ministerul Fondurilor Europene anunță că Aeroportul Brașov poate primi până la 70 de milioane de euro


    18.10.2019
  • ➤ National


    Suspiciune de pestă porcină africană, în Homorod


    18.10.2019
  • ➤ National


    Rămășițele pământești ale Reginei mamă Elena au ajuns în România


    18.10.2019
  • ➤ Sport


    IN MEMORIAM


    Un an fără marele Csaba Gyorffy


    18.10.2019
  • ➤ Sport


    Echipa națională. Când se pun în vânzare biletele pentru meciul România- Suedia


    18.10.2019
  • ➤ Life


    Despre viață și moarte


    10 povești cutremurătoare de pe Everest


    18.10.2019
  • ➤ Life


    Investește în clasic


    Top 10 jachete de toamnă pe care le vei purta multă vreme de acum înainte


    18.10.2019
  • ➤ Life


    Rețete simple și bune


    Dovleac pe masa de toamnă


    18.10.2019
  • ➤ Life


    Spaima


    „Cel mai curajos animal din lume” este un bursuc


    18.10.2019
  • ➤ Life


    S-au găsit


    Miley Cyrus are un nou iubit


    18.10.2019
  • ➤ Life


    Alice cea cochetă


    Povestea fabuloasă a modelului de 96 de ani, din Hong Kong


    18.10.2019
  • ➤ Life


    Doar 5


    Cele mai bune filme cu Nicole Kidman


    18.10.2019
  • ➤ Prima pagina


    „O șansă ratată de România“


    Gigantul aeronautic Airbus renunță la fabrica de elicoptere din Brașov


    18.10.2019
  • ➤ Eveniment


    Au prezentat conceptul


    Cum va arăta pietonalul dintre Modarom și magazinul Star


    18.10.2019
  • ➤ Eveniment


    Pachete de îngrijire pentru vârstnicii brașoveni


    18.10.2019
  • ➤ Eveniment


    Restricții de circulație la Raliul Brașovului


    18.10.2019
  • ➤ Eveniment


    Salvată de la ruină


    Clădirea „Jugendtstil“ ar putea fi gata până la finalul anului viitor


    18.10.2019
  • ➤ Eveniment


    Gabriel Andronache: PNL vrea să aducă legea primarilor în două tururi în Parlament


    18.10.2019
  • ➤ Arta & Cultura & Media


    Brașovul, epicentrul artelor vizuale, timp de o lună


    18.10.2019
  • ➤ Eveniment


    „Mari geografi brașoveni“, simpozion la Muzeul Casa Mureșenilor


    18.10.2019
  • ➤ National


    Acuzația fostului director TAROM


    Cuc a vrut să țină avioanele la sol, ca parlamentarii să nu ajungă la votul moțiunii


    18.10.2019
  • ➤ National


    Orban: Opțiunea noastră este pentru un guvern monocolor


    18.10.2019
  • ➤ Week-end


    Unde ieșim


    Invitații de weekend


    18.10.2019
  • ➤ Life


    Suflete pereche


    Mădălina Ghenea se iubește cu un alt miliardar


    18.10.2019
  • ➤ Life


    Anna Lesko își renovează casa


    18.10.2019
  • ➤ Life


    Ramona Bădescu a născut în secret


    18.10.2019
  • ➤ Life


    Cine cere 2.500 de euro să vină la Balul Bobocilor


    18.10.2019
  • ➤ Cititori


    Este bine să știți


    Trucuri utile pentru îndepărtarea petelor


    18.10.2019
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    18.10.2019
  • ➤ Sport


    Start în Raliul Brașovului


    18.10.2019
  • ➤ Sport


    Liga a 4-a Brașov. CSM Corona Brașov și Colțea stau în runda a 12-a


    18.10.2019
  • ➤ Sport


    Cupa EHF / Super Amara Bera Bera - Corona Brașov


    Ion Crăciun: „Nu vrem să ne culcăm pe o ureche“


    18.10.2019
  • ➤ Sport


    Sorin Strătilă spune „adio“ burlăciei


    18.10.2019
  • ➤ Sport


    Râșnovenii, decimați pentru meciul cu Astra II


    18.10.2019
  • ➤ Sport


    Liga 3


    ACS SR Brașov, fără Tălmaciu la Balotești


    18.10.2019
  • ➤ Sport


    Corona Brașov își prezintă echipa de polo la Bazinul Olimpic


    17.10.2019
  • ➤ Sport


    LNBF. Olimpia CSU Brașov, victorie facilă cu CSM Alexandria


    17.10.2019
  • ➤ Local


    Airbus ar putea renunța la construcția fabricii din Brașov! "Nu am avut cu cine să negociem!"


    17.10.2019
  • ➤ Cititori


    Trei pensule de machiaj pentru un Smokey Eyes impecabil


    17.10.2019
  • ➤ Prima pagina


    Scripcaru chiar s-a suit pe acoperiș!


    17.10.2019
  • ➤ Eveniment


    Conferința Great People Inside - „Visionary HR”, 09-10 Octombrie 2019


    17.10.2019
  • ➤ Eveniment


    Discuții despre rute aeriene


    Lufthansa, interesată de aeroportul de la Brașov


    17.10.2019
  • ➤ Eveniment


    Festivalul de Sport Montan, cu 9 probe de munte la Săcele


    17.10.2019
  • ➤ Eveniment


    Liderii comunității maghiare vor o instituție de cultură în limba maternă la Brașov


    17.10.2019
  • ➤ Actualitate


    Eveniment


    La Brașov a început ediția a VII-a Dracula Film Festival


    17.10.2019
  • ➤ Arta & Cultura & Media


    Festivalul de Teatru Maghiar, la a treia ediție la Brașov


    17.10.2019
  • ➤ National


    Nimic sigur


    Schița guvernului cu care Ludovic Orban intră în negocierile cu partidele


    17.10.2019
  • ➤ National


    Ce cântă Cuc: „Avem autostrăzi construite, șantierele duduie“


    17.10.2019
  • ➤ National


    Parlamentul European a confirmat-o oficial pe Laura-Codruța Kovesi în funcția de procuror-șef european


    17.10.2019
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior


    Laura Codruța Kovesi va fi procuror-șef european

    Articolul următor


    Un articol din Monitorul Expres l-a făcut pe Avocatul Poporului să se sesizeze în cazul cabinetelor medicale școlare

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 15.105 milisecunde, încărcat în milisecunde