Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Prima pagina
Publicitate

Orașul născut din Dunăre

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: » Andrei PAUL, 01.09.2007
* Dacă vrei liniște, o plajă cu nisip fin și foarte puțină aglomerație, ori călătorii cu barca și aventuri la pescuit pe canalele întortocheate ale Deltei, Sulina este locul ideal

Toată lumea a auzit de Sulina, orășelul de la vărsarea Dunării în mare. Un orășel de vreo 3.400-3.500 de suflete, plus turiștii care-l asaltează vară de vară, din ce în ce mai mulți. Cîteva terase nou-nouțe, înșirate de-a lungul cheiului, cîteva clădiri părăginite și pustii, șase străzi drepte și prost asfaltate și nori de nisip la fiecare trecere a vreunei mașini. Cam asta a rămas din Sulina de odinioară. Dacă vrei liniște, o plajă cu nisip fin și foarte puțină aglomerație, ori călătorii cu barca și aventuri la pescuit pe canalele întortocheate ale Deltei, Sulina este locul ideal.

Opțiuni de cazare

Campingul, anunțat încă de la coborîrea din „pasager“ (cea mai înceată și ieftină navă cu care poți veni de la Tulcea, dar și cea care-ți oferă posibilitatea de a petrece cinci ore pe punte, în loc să stai închis în restaurant), este la vreo jumătate de oră de mers pe jos. Sau, poți alege un maxi-taxi, care te duce în vreo zece minute, contra unei taxe de un leu și cincizeci de bani. „Campingul“ este de fapt un cîmp plin cu boscheți, la marginea plajei. Nicio taxă, dar nici condiții. Singura toaletă - inclusiv dușuri - deschide pe la opt dimineață și se închide după 12 ore. 1 leu intrarea. Duș cu apă rece, dacă ai noroc și nu se spală nimeni pe mîini la chiuveta de la baie. În rest, două terase care închid la ora nouă (seara) și o discotecă destul de pustie. Ori poți opta pentru cazarea la hotel, „la gazd㓠sau la singurul Hostel din localitate, chiar vizavi de vechiul far.
„La gazdă“, în funcție de mărimea grupului, poți mînca pe săturate o masă de prînz cu doar 10 lei, avînd invariabil trei feluri, dintre care unul pe bază de pește. Iar dacă te înțelegi cu una dintre gospodinele orașului, poți mînca în regim de pensiune și fără să locuiești neapărat în curtea cu pricina. Nimic din fastul de odinioară.

În Sulina, din tată-n fiu

Povestea Sulinei o poți afla plimbîndu-te pe străduțe și admirînd vechile clădiri ale orașului, sau de la farul vechi, muzeu deopotrivă. Sau, cu puțin noroc, de la expertul orașului, domnul Panait Zachis (foto medalion). Are 80 de ani, e născut și crescut în Sulina și vrea să editeze o carte cu istoria orașului. Orice sulinean a auzit de el. Bunicul său, de origine elenă, a fost căpitan de corabie, și a murit odată cu echipajul, într-o furtună. „Locuia deja de cîțiva ani buni în Sulina, alături de bunica. Purta o verighetă pe care era gravat numele său, și așa l-au recunoscut, cînd i-au găsit trupul pe mal“, povestește domnul Panait. Tatăl a fost și el sulinean, și a lucrat la Comisiunea Europeană a Dunării de Jos. Iar domnul Panait a locuit și în clădirea farului, chiar în aripa în care înaintea sa, în vremurile „de aur“ ale Sulinei, a stat Jean Bart (pseudonimul literar al scriitorului Eugeniu P. Botez), comandorul Portului Sulina.

Cătunul bîntuit de pirați

În zona canalului au fost pescari turci, greci, ruși, lipoveni, și mai puțini români. „Se făcea navigație cu corăbii, iar aceste corăbii veneau încărcate din străinătate cu diferite mărfuri sau cu lest, ca să nu le răstoarne vîntul și valurile, iar de la noi din țară cărau grîu, porumb și altele“, își începe povestirea Panait Zachis. Pînă la apariția Comisiunii Europene în Sulina, pirateria era în toi. Pirații legau felinare de coarnele vitelor, iar corăbierii, crezînd că lumina le arată intrarea în canalul Sulina, își puneau navele pe uscat sau le sfărîmau de stînci. În 1856, prin Tratatul de la Paris, marile puteri europene au hotărît înființarea Comisiunii Europene a Dunării de Jos, cu un singur scop: „asigurarea Dunării Navigabile, pentru ca vasele să-și poată face comerțul în siguranță“, precizează povestitorul nostru. România a făcut parte din Comisiune abia din 1931 pînă în 1939, cînd a început Războiul. „Cînd a venit Comisiunea în Sulina, în 1856, au venit 18 naționalități. Datorită Comisiunii, s-a format acest oraș, dintr-un biet cătun care de-abia era pe hartă înainte. Dacă n-ar fi fost Comisiunea Europeană, n-ar fi fost orașul Sulina“, spune bătrînul sulinean.

Orașul Comisiunii Europene

Comisiunea Europeană s-a ocupat în primul rînd de construirea celor două spitale din orașul Sulina. Comisiunea a fost aceea care a adus pentru prima dată drăgile englezești și a nivelat canalul pînă la intrarea în port. Navigația era acum în toi, iar odată cu dezvoltarea tehnicii și mărirea tonajului navelor, și drăgile au devenit și ele tot mai performante, iar canalul tot mai adînc. „Sulina a început să crească și ea, întîi în jurul vechiului far, pe scheletul făcut de Comisiune, umplut cu pămîntul și nisipul scos de drăgi din Dunăre. Strada principală a fost făcută pe marginea Dunării, bătută numai cu piloni de pin englezesc, care avea marea calitate că era foarte bogat în rășini și putrezea foarte greu. Și acum mai există unii dintre piloni. De la pilonii ăștia, s-a nisipit, s-a pus piatră și s-a făcut orașul. Ultima dată, prin ’85 - ’86, cu drăgile cu sorb, s-a nisipit și spatele orașului“, povestește Panait Zachis. Iar după prima stradă, au apărut Palatul Comisiunii Europene, școlile, bisericile pentru feluritele nații și religii, Primăria, Poliția, Vama și toate celelalte. Comisiunea a adus chiar și curentul electric în toate casele din oraș, Sulina fiind printre primele orașe din România complet electrificate. Pentru cei 5.000 de locuitori, cam cîți avea Sulina pe la 1930-39, exista și teatru, și bancă, și tipografie care edita ziare și reviste locale, cele două spitale, două echipe de fotbal, 30 de manufacturi, 42 de magazine alimentare, hoteluri, cazinouri și bordeluri. Și nu în ultimul rînd, inclusiv un cimitir în care și-au găsit odihna greci, musulmani, români, evrei, armeni, sîrbi și alții, sub cruci simple de lemn sau monumente complicate, spunînd la rîndul lor povești simple sau legende cutremurătoare. Imagine a unui oraș în care „niciodată, între atîtea naționalități, nu s-au iscat scandaluri și toate etniile au trăit în bună înțelegere“. Chiar și un pirat grec este înmormîntat acolo.

Lucrătorii din port, lumea bună a Sulinei

Ca în orice mare port comercial, sufletul orașului îl reprezentau muncitorii din port, iar regimul de „porto franco“ al orașului a contribuit și el la dezvoltarea orașului. „Erau organizați în trei sindicate (Sindicatul Roșu, Sindicatul Galben și Sindicatul Sfîntul Neculai), totalizînd vreo 500 de oameni. Dimineața plecau la muncă și lucrau pe ture, 12 ore cu 24. În zilele normale de lucru, cîștigau la vreo 300 - 400 de lei de fiecare muncitor. Erau bani la vremea aia, cînd leul era la paritate cu dolarul american sau lira englezească. Dacă lucrau duminica, cereau 500 de lei pe zi. De Paște, dacă trebuia să lucreze, muncitorul cerea 800-1.000 de lei“, spune Panait Zachis. Un salariu minim la Comisiune era de 3.300 de lei. „Cînd mergeau la lucru, se opreau la unul dintre cele 32 de restaurante sau crîșme în oraș, mîncau o friptură de porc și beau o jumate de kil de vin negru și plăteau 15 lei. Pîinea de două kilograme era doi lei. În Sulina, erau 14 trăsuri. Muncitorii din port se plimbau cu trăsura, aveau cele mai frumoase case din oraș, dădeau cele mai mari petreceri și erau cei mai căutați de femei“, își aduce aminte Panait Zachis. Ei erau baza Sulinei, unii chiar mai importanți decît cei cam 700 de oameni angajați ai Comisiunii.

„Sulina n-o să mai fie niciodată ce-a fost...“

Acum însă, sulineni bogați nu prea mai există. Biserica grecească, biserica ucraineană, marele Hotel Cambery, mîndria Sulinei, stau toate în paragină, așteptînd retrocedările sau banii pentru investiții.
Sulinenii își duc viața de peste an din ce reușesc să adune în cîteva luni de vară, de la turiști, ori din pescuit. Bărcuțe cu motor, care fac zilnic curse cu turiștii pentru 200-300 de lei, ori șalupe ruginite și mult mai ieftine au luat locul marilor vase comerciale. Din cînd în cînd, prin port mai trece cîte-un vapor mare, amintire a ceea ce a fost. E doar în trecere, către Tulcea, la capătul celălalt al canalului. În locul trăsurilor de odinioară mai sînt doar atelaje ale cărăușilor care așteaptă, răbdători, descărcarea „pasagerului“ de mărfurile necesare puținelor magazine din oraș. „Sulina n-o să mai fie niciodată ce-a fost...“, rămîne pe gînduri bătrînul localnic. În locul muncitorilor din port și al marilor proprietari de vase, un alt fel de străini au devenit sprijinul orașului. Sînt cei care petrec doar o săptămînă, două, departe de aglomerația orașului și de stresul slujbei de zi cu zi.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Prima pagina




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Local


    Celebrul alpinist Torok Zsolt a fost găsit mort în masivul Făgăraș


    17.08.2019
  • ➤ Local


    Tânără drogată la volan, pe Transfăgărășan


    17.08.2019
  • ➤ Economic


    ​Split TVA devine opțional


    17.08.2019
  • ➤ National


    Cazul Caracal:Specialiștii INML nu au putut identifica niciun profil ADN de pe oasele găsite în pădure


    17.08.2019
  • ➤ National


    A apărut o nouă metodă de înșelăciune: amenda lăsată pe geamul mașinii


    17.08.2019
  • ➤ Local


    Accident cu un mort lângă Brașov


    16.08.2019
  • ➤ Sport


    Panțîru o duce pe FCSB în play-off-ul Europa League!


    15.08.2019
  • ➤ Sport


    ACS SR Brașov. Reacția lui Florin Stîngă după eliminarea din Cupa României / " Un duș rece la Cisnădie"


    15.08.2019
  • ➤ Sport


    Tenis, WTA, Cincinnati. Simona Halep e în turul 3


    14.08.2019
  • ➤ Sport


    Surpriză neplăcută


    ACS SR Brașov, eliminată din Cupa României de o echipă de Liga a 4-a! Cetate Râșnov, set la unu cu Precizia Săcele


    14.08.2019
  • ➤ Sport


    Corona Brașov și Minaur Baia Mare, egal amical la Brașov / Concluziile lui Ion Crăciun


    14.08.2019
  • ➤ Local


    Alimente depozitate lângă gunoi în spatele unor restaurante din Brașov


    14.08.2019
  • ➤ Local


    „Anatoly & Prietenii”, spectacol estival la Opera Brașov


    14.08.2019
  • ➤ Life


    Au cheltuit milioane de dolari pe o ceremonie


    Cele mai scumpe nunți din lume


    14.08.2019
  • ➤ Sport


    Celtic – CFR Cluj 3-4. Dan Petrescu: “Le-am închis gura tuturor“


    14.08.2019
  • ➤ Life


    Alternative


    Ovăz pentru frumusețe și sănătate


    14.08.2019
  • ➤ Life


    Bucătărie de vară


    Idei pentru preparate cu umplutură


    14.08.2019
  • ➤ Life


    Un top


    Cele mai mari animale din lume


    14.08.2019
  • ➤ Life


    Alături de Iris


    Felicia Filip a adus opera în lumea rock-ului din România


    14.08.2019
  • ➤ Life


    Pasiune


    Celine Dion are peste 10.000 de perechi de pantofi


    14.08.2019
  • ➤ Life


    „Am mințit la Oprah în legătură cu căsnicia!”


    Actrița Geena Davis nu recunoaște că a fost măritată


    14.08.2019
  • ➤ Prima pagina


    60 de ani de când în gara Brașov a intrat prima locomotivă diesel


    14.08.2019
  • ➤ Eveniment


    Granițe fragile


    Omul de afaceri care și-a ucis bunica a fost internat la psihiatrie


    14.08.2019
  • ➤ Eveniment


    Restricții de circulație la pasajul Fartec, de la 1 septembrie


    14.08.2019
  • ➤ Eveniment


    Prefectul a cerut controale la localurile de lângă Cerb


    14.08.2019
  • ➤ Eveniment


    Un pas în labirintul birocratic pentru parcarea subterană de la Gară


    14.08.2019
  • ➤ Actualitate


    „Eu sunt Corina!”


    Corina Chiriac, recital aniversar la Cerbul de Aur


    14.08.2019
  • ➤ Actualitate


    Program special la RATBV în ziua de Sfânta Maria


    14.08.2019
  • ➤ Religie


    Mare sărbătoare


    Sântămăria Mare


    14.08.2019
  • ➤ Life


    Vinde tot și pleacă


    Laurette se mută în America


    14.08.2019
  • ➤ Life


    Madonna nu a fost primită la propria sa petrecere


    14.08.2019
  • ➤ Life


    Paraziții au câștigat procesul cu Poliția


    14.08.2019
  • ➤ Life


    Modelul celebru, cu nasul negru


    14.08.2019
  • ➤ Cititori


    Este bine să știți


    Simptome care trădează lipsa de vitamine


    14.08.2019
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    14.08.2019
  • ➤ Sport


    A murit José Luis Brown, campion mondial cu Argentina în 1986


    14.08.2019
  • ➤ Sport


    Lucian Goian își continuă aventura în India


    14.08.2019
  • ➤ Sport


    Handbal feminin


    Meciuri amicale pentru Corona, la Brașov


    14.08.2019
  • ➤ Sport


    Secelean revine în forță la Precizia Săcele


    14.08.2019
  • ➤ Sport


    Dusan Uhrin e antrenorul lui Dinamo


    14.08.2019
  • ➤ Sport


    Favorite certe


    ACS SR Brașov și Cetate Râșnov își fac încălzirea în Cupa României


    14.08.2019
  • ➤ Local


    60 de ani de când în gara Brașov a intrat prima locomotivă diesel electrică


    13.08.2019
  • ➤ Local


    Strada Sforii va fi închisă mâine, între orele 11.00 - 14.00


    13.08.2019
  • ➤ Local


    Corina Chiriac, recital aniversar la Cerbul de Aur


    13.08.2019
  • ➤ Local


    Turistă salvata din Munții Piatra Craiului


    13.08.2019
  • ➤ Local


    Cum se va circula pe pasajul hobanat de la Sala Sporturilor


    13.08.2019
  • ➤ Sport


    Lovitură! Romeo Surdu a semnat cu ACS SR Brașov / „Primul pas este să atacăm promovarea în Liga a 2-a “


    13.08.2019
  • ➤ Local


    Mircea Cărtărescu a donat 420 de cărți pentru Spitalul Clinic de Copii din Brașov


    13.08.2019
  • ➤ Prima pagina


    A murit Mircea Sevaciuc, primul lider al Mișcării ,,15 Noiembrie 87”


    13.08.2019
  • ➤ Eveniment


    Pensiile cresc de la 1 septembrie


    13.08.2019
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior


    Biletele de tren se scumpesc cu 8,1%

    Articolul următor


    Paznici antitero la spitale

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 18.187 milisecunde, încărcat în milisecunde