Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres -> Prima pagina
Publicitate

Glasul roților de tren particular

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: » Camelia ONCIU, 16.05.2006
* Pe ruta Brașov-Zărnești circulă primul tren privat din România

După 1989, românii s-au făcut proprietari. De buticuri, service-uri, pensiuni. Nimănui nu i-a trecut prin cap că ar putea cumpăra trenuri sau cale ferată. Un brașovean a avut ideea de a lua în custodie un traseu feroviar. Pe care circulă trenuri proprietate particulară. Este singurul român patron de trenuri de călători. Iar rutele Brașov-Zărnești și Brașov-Întorsura Buzăului, singurele trasee feroviare private din România. Pentru brașovenii care vor să afle cum e să te plimbi cu trenul privat, Monitorul Expres a făcut o călătorie pînă la Zărnești. Și retur.

Pe unde nu trece trenul

Ideea, la început nebunească, de a cumpăra niște trenuri, i-a venit lui Costel Comana acum doi ani. Are 44 de ani și s-a născut în comuna Izvorul din județul Argeș, „o localitate prin care nu trece trenul“. Pe la 8-9 ani a văzut prima oară un tren, în gară la Costești, și a făcut ochii mari de mirare în fața mastodontului de oțel. Locomotiva mergea pe aburi, iar scaunele erau de lemn. Mai tîrziu, a făcut facultate și, la 24 de ani, a ajuns șef de gară. Mai întîi la Bixadul Oltului, apoi la Gara Triaj, cea mai mare din Brașov, și a doua după București, cu cel mai intens trafic.

Cel mai longeviv șef de gară

După Triaj, a ajuns șef de gară la Brașov. „De obicei, un șef de gară mare rezistă 2-4 ani. E stres mult, probleme sînt cu carul. Se pare că am fost cel mai longeviv șef de gară din Brașov. Am fost în funcție 6 ani“, mărturisește el. A lucrat la CFR pînă în 2003, cînd i-a venit o idee. „Am observat că situația transportului de călători din România era din ce în ce mai proastă. Nu mai era Ceaușescu să țină în picioare transportul feroviar. Așa că m-am interesat care e legislația și mi-am zis să mă fac operator privat“, povestește ceferistul. Primii care au încercat să profite de Legea 189/1999 au fost operatorii de trafic de marfă. Dar, curînd, s-au lăsat. Afacerea nu mergea. În prezent, mai există doar un singur patron de tren mărfar, pe ruta Costești-Roșiori.

Trenuri second-hand

„Transportul de călători e păgubos. Nici asociatul meu, Iorgu Ganea, nu credea că vom reuși. Era riscant, pentru că nu exista precedent, n-aveai cu cine să te compari. Eu am văzut în această afacere o cazie de a cîștiga încet, dar sigur“, spune patronul. Zis și făcut. S-a dus în Franța. Auzise că la Paris se scot din circulație niște automotoare. I-au plăcut și a cerut 20 de bucăți, cu un credit la bancă. Dar contractul s-a derulat anevoios, fiindc㠄nu există țară mai comunistă ca Franța“. I-au venit 6 autotrenuri, în septembrie 2003. 4 circulă și azi pe linia Brașov-Zărnești, și 2 pe ruta Sfîntu Gheorghe-Brețcu. La 1 iunie vor mai sosi 5 care vor circula la Blaj și Praid. Societății Keolis a început să-i meargă bine.

O săptămînă de probă

În aprilie 2004, spre Zărnești pleca primul tren privat din România. Dar numai trenul era al lui Costel, calea ferată este proprietatea statului. Și așa va rămîne. Dar Costel speră că va reuși să concesioneze cîteva linii. La început, plătea statului 2,6 euro la fiecare kilometru parcurs de tren. Keolis pierdea cîte 150-200 de milioane de lei pe lună. Așa că, după o săptămînă de probă, Costel a oprit trenurile. Pînă la 1 septembrie. „Am așteptat să se scoată la vînzare calea ferată. Între timp, am vopsit și aranjat trenurile, le-am pus instalații românești, că cele franțuzești cică nu erau bune. Eram 8 societăți, pe rînd, toate s-au lăsat. Am mai rămas doar eu cu material rulant propriu. Am fost obligat să preiau toate cursele pe acea rută“, explică el.

Fără întîrzieri

„Mi-am zis că trenurile mele trebuie să aibă căldură iarna. Automotoarele au sobe cu petrol care suflă aer cald, ca o aerotermă. După 7-8 minute poți sta lejer îmbrăcat“, spune patronul. Condițiile de călătorie nu seamănă cu cele din trenurile groazei. E mai curat, mobilierul nu e încă vandalizat. Costel a angajat pe mai toate posturile oameni tineri, proaspăt absolvenți. Numai mecanicii de locomotivă au experiență. La un anume număr de kilometri, automotoarele merg la revizie, la Depoul Brașov. Așa încît, trenurile zbîrnîie pe șine fără probleme. „Nu avem întîrzieri din cauza noastră. Nici anulări. Garnitura e de cîte două autotrenuri. Dacă se defectează unul, merge celălalt. Apar totuși întîrzieri din cauza infrastructurii“, mărturisește brașoveanul. Acum, că a închiriat pe 5 ani calea ferată, s-a apucat și de modernizări. Speră că, după încă cinci ani, va reuși să o concesioneze.

Modernizări în gări

„S-au furat șuruburile, lipsesc traverse. Trenurile erau nevoite să circule cu 20 km/oră. Acum, introducem traverse noi. Am făcut același lucru și pe Brașov-Zărnești. În șase luni, am mărit viteza de la 50 la 70 km/ oră“. Și gările s-au modernizat. În vara asta, Costel vrea să introducă în toate stațiile CFR centrale termice. Aparatura de urmărire a traficului e și ea destul de veche, vrea s-o înlocuiască. Acum s-a mai ajuns cu banii, Ministerul Transporturilor oferă o subvenție substanțială. În loc de 2,6 euro, pe magistrala 200, între Brașov-Bartolomeu, Costel plătește doar 60 de cenți.

Cușete pentru litoral

„Nu te poți juca cu siguranța circulației. Am reparat ce era de reparat, iar personalul e format din profesioniști“, se laudă patronul, referindu-se la cei 180 de angajați: impiegați, revizori de ace, paznici de barieră, mecanici de locomotivă, șefi de tren, conductori, casieri. Fiica lui de 14 ani a fost săptămîna trecută cu trenul la Întorsura Buzăului și și-a cumpărat bilet. „Nu știu de ce, așa a vrut ea“. Comana mai are niște vagoane de dormit și cușete care așteaptă autorizația, garate în Zărnești. Peste o lună vor pleca spre litoral. Afacerea merge ca pe roate. „Dacă nu credeți, mergeți pînă la Zărnești să vă convingeți“, îi invită fostul șef de gară pe brașoveni.

Lume puhoi

„Trenul cursă de persoane 14.727, în direcția Rîșnov-6 Martie-Zărnești va pleca din stație de la linia 6“, spune vocea nazală a crainicei. Mai respiră, se mai poticnește. E semn că vocea nu e înregistrată pe computer, ca la celelalte trenuri. Călătorii urcă în trenul roșu fără cai. Chiar și mecanicul de locomotivă. Intră în cabină prin vagon, ca la tramvai. Tot felul de oameni: muncitori, liceeni, gospodine, funcționari, turiști. Cu papornițe, serviete, rucsaci. Dar locul pentru bagaje rămîne gol, fiecare-și ține avutul pe genunchi. Se aglomerează, se stă și în picioare. Pentru patron e bine, pentru călători mai puțin.

În tren, trei ore pe zi

Banchetele sînt ocupate de tineri gălăgioși. În picioare stau cei mai în vîrstă. „Lasă, să stea jos tineretul, că e obosit“, spune ironic Nechita Petcu, om la 65 de ani, „cu naveta în sînge“. În fiecare dimineață se trezește la 4 dimineața în Zărnești și ajunge la muncă la 7,30, în Sinaia. Dublul navetist face asta de 3 ani, dar nu se mai plînge de oboseală. Fumătorii ies la țigară. Dau scrumul pe jos, scrumierele au dispărut de mult. Petcu face socoteala că lucrează 10-12 ore pe zi. Trei le petrece în tren. Vreo 25 de ani a făcut naveta de la Zărnești la Rîșnov. E veteran, i se pare ceva obișnuit. „Dragoste cu forța“, intră în vorbă Liviu, asudînd din greu. Fumătorii rîd. Apare nașu’. „Să trăiți!“, spun bărbații. „Să trăiți bine!“, răspunde controlorul, țăcănind vreo 2-3 bilete. Mai toți au abonament.

Un naș pirotehnist

O femeie încearcă să convingă niște tineri să închidă fereastra. Băieții se fac că n-aud. Nașu’ observă și tună cu voce puternică: „Nepoțel! Închide geamul, că mi se umflă măseaua!“. Liceenii se conformează imediat, îi știu de frică. „De mine ascultă, că le cunosc părinții, tot navetiști și ei, și îi ameninț că le zic. Îi șantajez, ce să fac? Dar nu i-am pîrît niciodată“, mărturisește controlorul. A fost pirotehnist la 6 Martie Zărnești. „Adică făceam rachete și scriam pe ele IRA. Ultima literă o schimbam. Ori K, ori N“, spune el, cu chef de glumă. Gheorghe Boboc s-a hotărît în 1991 să renunțe la meserie și, pe 1 mai, s-a angajat la CFR. Apoi a trecut la patron. „E mult mai multă liniște, nu umblu brambura prin toată țara și lucrez cu oameni pe care-i știu de-o viață. Rar să văd o față necunoscută pe ruta asta.“

Și ceferiștii iau bilet

În tren e altfel decît în autobuz. Oamenii se cunosc între ei, se văd în fiecare zi. Își dau binețe, discută de una alta. Politică, fotbal, disponibilizări, aviara, care acum a ajuns și „la țînțari, acolo, la Codlea“. Puțin le pasă de H5N1. Mai importante sînt lefurile. Sau jocul de cărți. „Se joacă numai 66. Nu coboară din tren pînă nu termină partida“, spune nașu’, deloc pasionat de jocurile de cărți. Liviu e navetist din 1978. Și-a făcut abonament. 650.000 de lei Brașov-Rîșnov. „Nu e scump, dar nici ieftin. Cu microbuzul e mai ieftin, dar eu merg cu trenul din spirit de colegialitate, că sînt ceferist“, spune bărbatul. Lucrează la CFR, la concurență, așa că pe trenul lui Comana nu e scutit de plată.

Eternele coji de semințe

Unii urcă, alții coboară. Tot aglomerat. Prin ușa glisantă de sticlă se văd călătorii. Ana citește. La picioarele ei, coji de semințe. „Nu e nicio schimbare. La fel era și pe vremea lui Ceaușescu“, oftează ea, încercînd să se scuze pentru mizeria de sub canapele. Majoritatea navetiștilor pleacă din Zărnești spre Brașov. Ea face cursa invers. De 16 ani. S-a mutat în Brașov, dar a rămas la serviciul vechi, n-a găsit nimic mai aproape de casă. Ar merge cu autobuzul, dar are rău de mașină. „Frumoase au fost trenurile astea acum 2 ani, cînd s-au dat în folosință. Elevii le-au stricat. Dar nici nu e coș de gunoi“, spune ea. Are dreptate. În tot trenul niciun loc să arunci deșeurile. Poate la WC. Miroase la fel de înțepător, dar e mai curat ca-n trenurile obișnuite. Două femei scot roșiile și brînza și înfulecă. Una apucă biletul între degetul mic și inelar, să nu-l păteze, și-l întinde conductorului. Toată lumea e în regulă. Niciun blatist. Parcă n-ar fi trenul de Zărnești, patria blatului feroviar de odinioară.

Cerșetorii nu cerșesc

Urcă doi polițiști, plutonieri adjutanți amîndoi. Fac naveta de 15 ani de la Rîșnov la Brașov. Cam 15 minute de mers zilnic. Suficient cît să vadă de toate: elevi cu sticla de alcool în brațe, jargoane, gălăgie, „de ne e rușine nouă“, cum spune plt. adj. Constantin Diaconu. Cică n-au văzut niciodată furturi de portofele sau alte incidente. „Cînd e cazul intervenim, dar azi oamenii nu mai au respect pentru haina poliției“, se plînge colegul lui, Alin Blăgoiu. Nașu’ a terminat repede de controlat. Stă și el la o țigară. „Așa e. Sînt obraznici ăștia tineri. Ciupesc canapelele, la perdele văd că încă nu s-au dat“, se miră el. Cu țiganii n-are de furcă. „Dacă țip la unul îngheață toți. Nu-s agresivi, plătesc bilet. Au bani din cerșit. Sînt d-ăia cu «Dă nene și mie o mie, dă, nene un euro!». Fac cîte 800.000 de lei pe zi. Dar în tren nu cerșesc. Sînt copii, tații au plecat în Polonia și Italia, la cerșit internațional. La cursa de 6 sînt mai mulți, cînd se întorc de la muncă“.

Fetele de la barieră

„Tocmai am trecut pe lîngă «Sindicatul 7 plus 1»“, zice nașu’, uitîndu-se pe geam gînditor. Ceilalți rîd, știu ei despre ce e vorba. „Așa le zic eu la fetele ăstea, săracele, care-și fac veacul la barieră. Erau 7, dar a mai venit una mică din Sibiu. A fost și maică-sa cu ea, dar a prins-o bărbatu-su, a bătut-o și-a luat-o acasă. Fata era și ea vînătă la ochi, dar tot nu se lasă“, dă el din cap, îngrijorat de soarta traseistelor. Mecanicul de locomotivă trage semnalul în dreptul trecerii la nivel peste calea ferată fără barieră. „Mai sînt d-ăștia care se bagă ca berbecii, nu se asigură, au mașini tari. N-au prea fost accidente pe ruta asta. Doar cînd era Avicola aici. A intrat trenul într-o remorcă, numai găini erau împrăștiate pe drum“, își amintește controlorul.

Ca sardelele

La sfîrșit de săptămînă e mai aglomerat. Vineri se întorc elevii și studenții acasă, salariații, plus excursioniștii care merg spre Plaiul Foii. „Mergem cam cu 105-110% capacitate de călători. N-am văzut vreo personalitate în trenul ăsta. Baștanii merg cu mașina. Dar pe vremea lui Împușcatu’ erau cîte 12 vagoane etajate. O mie de oameni, ca sardelele. Era și industrie pe atunci: Celuloza, 6 Martie, UIL, FSR, Chimica. Acuma un sfert din oamenii ăia dacă mai lucrează“, explică nașu’ legătura dintre evoluția traficului de călători și cea a forței de muncă din uzine. Trenul oprește. Capăt de linie, Zărnești. Încep să urce deja primii pasageri. Mulți tineri cu rucsaci în spate.

Idilă pe șine

Mecanicul coboară să alimenteze. Pînă face plinul, nașul mai schimbă o vorbă cu șeful de gară, mai face comisioane la cîte-un cunoscut. Mecanicul a schimbat cabina. Urcă niște tineri. Nu par să fie exponenții vandalilor de care se plînge toată lumea. Se așază la clasa I, pentru c㠄aicea nu mai contează clasele“. Florin Rășină are 20 de ani și pînă mai ieri a fost elev. „Nu știu de ce liceenii sînt așa, noi nu stricam“, spune el, dar știe că minte. Acum e ajutor de ospătar la ARO Palace și vede altfel lucrurile. Cît a făcut naveta, s-a îndrăgostit. Patru ani s-a uitat după o blondă care mergea cu el, zi de zi, în același tren. Dar n-a avut niciodată curajul să intre în vorbă cu ea. Anii au trecut și de idila lui s-a ales praful. Acum n-o mai vede în tren. „Poate și-a luat mașină“.

Detectivul de șmecheri

Ce-și uită brașovenii în tren? Mănuși, fulare, căciuli, telefoane mobile, umbrele. Nașu’ le știe pe toate. Mare cunoscător de psihologie umană, Boboc îi simte pe blatiști. „Sînt mai speriați și stau cu ochii după mine“. Recunoaște de la o poștă un bilet „aranjat“, adică udat și netezit cu fierul de călcat, ca să nu se mai cunoască data ștampilei. „E mai subțire, mai lucios. Ăștia micii plasează carnetul de elev pe la spatele meu, de la unul la altul. Nu le merge cu mine. La unul i-am tăiat bilet în tren, dar n-avea destui bani și am pus de la mine 11.500 de lei. Cum să-l dau jos? Vezi că-i copil, e noapte, nu poți să fii rău. Dar a doua zi urmăresc dacă aduce datoria. O aduce, că altfel îi bat obrazul: «Rușinică!»“.

Salut voios de naș!

Nașu zice că 90% dintre călători sînt „curați“. S-a dus vremea blatului pe trenul de Zărnești. Sînt cîte 2 controlori și un șef de tren. Plus supracontrolul. Timpul trece repede. Mai o țigară, mai o glumă, mai o melodie cu munțomanii care-i cînt㠄de la moșii noștri noi am învățat, cînd mergem cu trenul, să mergem pe blat“. „Uiți că-ți zdrăngăne roțile în cap toată ziua“. 24 de ore lucrează, 48 e liber. Pescuiește și în timpul liber, dar nu blatiști, ci pești pe bălțile de la Făgăraș. În 45 de minute, trenul ajunge înapoi în Zărnești. Puțini coboară, mulți urcă. Brașovenii s-au obișnuit și cu trenul particular. Bun sau rău, pe ruta asta, altele nu mai circulă. Oare lucrătorii la căile ferate au un salut al lor? „Drumuri bune, se zice“, spune nașu’, salutînd cu mîna la chipiu. „Drumuri bune!“

Bilete și abonamente

• Automotoarele Keolis au fost fabricate în anii ’70. Consumă de trei ori mai puțin decît locomotivele Diesel românești, cel mult 25 de litri la un drum spre Zărnești. Un automotor are doar 66 de tone cu tot cu călători. Poate atinge 120 km/oră. Sînt două feluri de automotoare. Unul cu 131 de locuri la clasa a II-a și 12 la I-a, și unul cu 125 și 24. Pe ruta Brașov-Zărnești circulă 12 trenuri în 24 de ore. 6 dus, 6 întors. Prețul unui bilet e 23.000 de lei, iar cel cumpărat de la controlor 40.000 de lei. Un abonament pe aceeași rută este 800.000 de lei, lunar. Elevii și studenții au reducere 50%. Un bilet cu microbuzul este 25.000 de lei, dar cursa durează mai mult, din cauza barierelor.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la Prima pagina




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Local


    Pe pârtia Lupului se schiază doar în weekend


    Azi 16:57
  • ➤ Sport


    Baschetbalistele de la Olimpia CSU Brașov s-au relaxat la Castelul Bran


    Azi 16:23
  • ➤ Local


    Circulație restricționată pe mai multe străzi din Brașov


    Azi 16:02
  • ➤ Sport


    Corona Brașov. Conferință de presă incendiară a lui Emilian Cernica!


    Azi 13:59
  • ➤ National


    Sondaj INSCOP: Aproape trei sferturi dintre români cred că țara merge într-o direcție greșită


    Azi 13:41
  • ➤ Local


    Proiectul de lege pentru Autostrada București - Brașov a fost votat de Senat


    Azi 13:02
  • ➤ Local


    A murit fostul prefect de Brașov Otilian Neagoe


    Azi 12:36
  • ➤ National


    Update/Moțiunea împotriva lui Tudorel Toader a fost respinsă


    Azi 12:24
  • ➤ Local


    Judecătoria Brașov


    SOMAȚIE


    Azi 11:41
  • ➤ Local


    Judecătoria Brașov


    SOMAȚIE


    Azi 11:39
  • ➤ Local


    Judecătoria Brașov


    Somație


    Azi 11:36
  • ➤ Local


    Judecătoria Brașov


    Somație


    Azi 11:34
  • ➤ Local


    Judecătoria Brașov


    Somație


    Azi 11:24
  • ➤ Local


    JUDECĂTORIA BRAȘOV


    SOMAȚIE


    Azi 11:19
  • ➤ Local


    JUDECĂTORIA BRAȘOV


    SOMAȚIE


    Azi 11:12
  • ➤ Local


    JUDECĂTORIA BRAȘOV


    SOMAȚIE


    Azi 11:05
  • ➤ Local


    JUDECĂTORIA BRAȘOV


    SOMAȚIE


    Azi 11:01
  • ➤ Local


    JUDECĂTORIA BRAȘOV


    SOMAȚIE


    Azi 10:57
  • ➤ Local


    JUDECĂTORIA BRAȘOV


    SOMAȚIE


    Azi 10:53
  • ➤ Prima pagina


    Suntem cu 50 de ani în urma UE


    Azi 08:59
  • ➤ National


    Primele alocații mărite vin în mai


    Azi 08:52
  • ➤ Eveniment


    După a doua licitație


    A fost găsit constructorul pentru reparațiile corpului nou al Maternității


    Azi 08:48
  • ➤ Eveniment


    Peste 1.300 de arbori vor fi plantați în oraș


    Azi 08:44
  • ➤ Actualitate


    Harta problemelor și a nevoilor în comunitate


    13 cercetări pentru o viață mai bună în Brașov


    Azi 08:38
  • ➤ Life


    După șase ani


    Andreea Liptak vorbește despre plecarea de la TV


    Azi 08:32
  • ➤ Life


    Catrinel Sandu se mărită cu iubitul american


    Azi 08:31
  • ➤ Life


    Ce și-a făcut Diana Munteanu la față?


    Azi 08:29
  • ➤ Life


    Care este cel mai scump oraș din lume


    Azi 08:25
  • ➤ Cititori


    Este bine să știți


    Soluții japoneze


    Azi 08:20
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    Azi 08:17
  • ➤ Sport


    Gică Popescu dă noi asigurări


    Azi 08:15
  • ➤ Sport


    Brașoveanul Andreas Chirițoiu (FCSB) și-a învins fosta echipă


    Azi 08:12
  • ➤ Sport


    Al patrulea trofeu


    Cristina Neagu, motivată de „Balonul de aur“


    Azi 08:10
  • ➤ Sport


    ACS SR Brașov. Probleme de lot pentru Stîngă


    Azi 08:06
  • ➤ Sport


    Vizită fulger


    Daniel Isăilă, minivacanță la Brașov


    Azi 08:03
  • ➤ Local


    Copiii sunt invitați la joacă, la Zoo, de Ziua Internațională a Pădurilor


    19.03.2019
  • ➤ Local


    Taxi, implicat într-un accident pe Saturn


    19.03.2019
  • ➤ Local


    Ordin de restricție pentru un soț violent


    19.03.2019
  • ➤ Local


    Curtea de Conturi a descoperit nereguli financiare de peste 19 milioane de lei, la primării, CJ și instituțiile de stat din județul Brașov


    19.03.2019
  • ➤ Local


    Doi jandarmi brașoveni, decorați pentru o misiune în Afganistan


    19.03.2019
  • ➤ National


    Dezinfectanți diluați au ajuns în peste 30 de spitale din toată țara


    19.03.2019
  • ➤ Local


    Un zărneștean și-a înjunghiat mama și soția și a dat foc la casă


    19.03.2019
  • ➤ Prima pagina


    Scăpat din iadul flăcărillor, condamnat de nepăsarea unor fucționari DGASPC Brașov


    Un copil mutilat cere ajutor


    19.03.2019
  • ➤ Eveniment


    Încep lucrările de primăvară


    Șapte ani de impozit redus pentru izolarea termică a blocurilor


    19.03.2019
  • ➤ Local


    Regia „Kronstadt“ pregătește de plantare aproape 95.000 de puieți


    19.03.2019
  • ➤ Eveniment


    Cum ar arăta votul electronic în România, în varianta propusă de USR


    19.03.2019
  • ➤ Actualitate


    Intervenții de primăvară


    Străzi în șantier pentru rețelele de apă și canalizare


    19.03.2019
  • ➤ National


    Dosarul nu s-a blocat într-o hernie de disc


    Dragnea a trimis scutire medicală la procesul de ieri


    19.03.2019
  • ➤ National


    Procurorul general Augustin Lazăr va candida pentru un nou mandat


    19.03.2019
  • ➤ National


    Fostul deputat PSD Cristian Rizea, condamnat definitiv la patru ani și opt luni de închisoare


    19.03.2019
  • Cele mai noi articole
    Articolul anterior


    Feriți-vă de aviară!

    Articolul următor


    Comerț cu aviara

    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 22.288 milisecunde, încărcat în milisecunde