Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres
Publicitate

Ești vegetarian. Ești sănătos?

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: » Camelia ONCIU, 17.04.2007
* Alimentația bazată pe legume și fructe nu este dăunătoare, cu condiția să fie echilibrată * Regimul vegetarian armonios ajută la prevenirea unor boli grave

Vegetarianismul a devenit o modă, mai ales în rîndul vedetelor. Din ce în ce mai mulți oameni îmbrățișează acest mod de viață, știind că o dietă vegetariană echilibrată și diversificată, fără carne, poate asigura necesarul de nutrienți de care are nevoie organismul. Numeroase dovezi științifice atestă faptul că un vegetarian poate să fie cu mult mai sănătos decît o persoană care consumă carne. Așadar, a fi vegetarian e calea spre o viață armonioasă, fără boli? Medicii nu sînt de acord cu această teorie, considerînd-o un extremism alimentar, însă cei care o practică susțin că și-au recăpătat vitalitatea. Adevărul e undeva la mijloc. Eliminarea cărnii din alimentație, cel puțin pentru o perioadă nu prea îndelungată, nu face rău nimănui. Mai ales acum, după excesele din perioada Paștelui, puteți încerca să deveniți vegetarian pentru cîteva zile.

800 de milioane de adepți

Prin vegetarianism înțelegem abstinența de la orice fel de carne. Termenul provine din cuvîntul latinesc „vegetus“ care înseamnă proaspăt, sănătos și activ. Așadar, a fi vegetarian înseamnă a urma o dietă compusă din mîncăruri pe bază de plante, suplimentată, în cazul lacto-vegetarienilor și ovo-lacto-vegetarienilor, cu produse lactate și/sau ouă. În 1847, participanții la primul miting al Societății Vegetariene din Anglia au ajuns la concluzia că un vegetarian este o persoană care refuză să consume orice fel de carne. În prezent, aproape 800 de milioane de persoane din întreaga lume sînt vegetariene, peste un milion sînt numai în România. Dar nu toate au adoptat forma extremă a vegetarianismului, adică numai legume și fructe. Există un mit al vegetarianismului, acela că ar fi catalizatorul longevității. Specialiștii îl dezaprobă. Dar întreaga lume medicală este de acord că alimentația bogată în lactate și legume, pentru o perioadă cît organismul să facă un repaos după mesele copioase, e benefică.

Riscurile unei alimentații extremiste

Există și argumente care nu susțin vegetarianismul ca mod de alimentație constant. Legumele și fructele sînt bogate în vitamine și minerale, însă sînt sărace în aminoacizii necesari metabolismului. Din acest punct de vedere, ovo-lacto-vegetarienii sînt cei mai protejați. Prelungirea dietei vegetariene induce și anumite riscuri. Copiii, bătrînii și femeile însărcinate sînt categoriile care riscă cel mai mult prin adoptarea unei diete vegetariene. La copii pot apărea tulburări de creștere, tulburări ale sistemului nervos, rahitism, anemie. Nici gravidele nu ar trebui să se joace cu asemenea experiențe alimentare. În timpul sarcinii este important ca femeia să se hrănească astfel încît să asigure toți nutrienții necesari dezvoltării fătului și menținerii propriei sănătăți. Ca să nu mai vorbim de diabetici, care au nevoie de carne zilnic. Dieteticienii recomandă un regim vegetarian numai obezilor și numai sub supravegherea strictă a medicului.

Se poate și fără carne

În România, acest regim este privit ca o bizarerie. Oamenii sînt obișnuiți cu ideea că numai produsele din carne conțin proteine și, tocmai de aceea, fără carne nu se poate trăi. Proteinele din carne nu sînt deloc indispensabile și, spre exemplu, cele din soia și anumite cereale le pot substitui cu succes și conțin, în plus, și o mulțime de substanțe naturale nutritive ce nu se găsesc în carne. Poate de aceea, nu este deloc întîmplător că multe boli, cum ar fi cancerul, guta și diabetul, sînt mai puțin frecvente în rîndul vegetarienilor. Iar cei care consumă zilnic preparate pe bază de carne suferă într-un procentaj mai mare de boli ale tractului digestiv și de boli cardio-vasculare în comparație cu cei care au un regim lacto-vegetarian.

Vegetarianism, dar nu cu alimente nocive

Trebuie să mai știm că vegetarianismul este un curent care a apărut pe la începutul secolului XX, cînd omenirea nu descoperise sau nu utiliza la scară largă zahărul rafinat, margarina, plantele modificate genetic, pesticidele și îngrășămintele chimice sau aditivii sintetici. Dar, astăzi, situația s-a schimbat radical, iar regimul vegetarian este departe de a fi o soluție pentru sănătate. Cei care nu mănîncă produse de origine animală, sînt nevoiți să consume alimente care fac mai mult rău decît bine: făina albă și derivatele sale, orezul decorticat, dulciurile, margarina. Acestea conțin hidrați de carbon care amenință pancreasul, crescînd riscul de diabet. Dar și de boli cardiovasculare și obezitate. Nu toți oamenii au un sistem digestiv apt să digere exclusiv alimente neprelucrate termic. De fapt, cei mai mulți dintre noi am avea mari probleme de asimilație și digestie și ne-am confrunta cu carențe de aminoacizi și minerale, dacă am trece brusc la o alimentație bazată exclusiv pe crudități.

Ce trebuie să mănînce un vegetarian?

Medicii recomandă regimul ovo-lacto-vegetarian ca fiind cel mai bun pe termen lung. Iată schema unui regim vegetarian echilibrat care este, de fapt ovo-lacto-vegetarian. Din dieta unui vegetarian nu trebuie să lipsească legumele și fructele crude, consumate ca atare sau sub formă de salate ori sucuri. Bineînțeles, nu cele de import, ci cît mai autohtone, din gospodăriile țărănești. Leguminoasele, adică soia, fasolea, lintea și năutul, trebuie să fie prezente în alimentația curentă, de cel puțin 3-4 ori pe săptămînă. Sînt foarte gustoase, țin de foame și completează așa-zisul gol lăsat de carne. Din ele, organismul își extrage majoritatea proteinelor, care trebuie însă completate cu lactate și ouă. Mai sînt indicate și oleaginoasele (nucile, alunele, arahidele, susanul, semințele de dovleac și de floarea-soarelui, măslinele), precum și uleiurile naturale extrase din ele.

Incidență scăzută a cancerului

Fibrele alimentare le găsim în cerealele integrale (grîu, orz, ovăz, secară), în pastele făinoase din făină integrală, în pîinea neagră, în tărîță, în varză, broccoli, salată verde. Ele joacă rolul de „mătur㓠a tubului digestiv, ajutînd la eliminarea reziduurilor toxice. Se recomandă consumarea lor o dată pe zi. Mai multe studii medicale au arătat fără dubiu, că un regim vegetarian scade incidența cancerului la jumătate. Cancerul este ținut la distanță de consumul zilnic al fibrelor alimentare, de consumul la fiecare masă al legumelor și fructelor crude, precum și de excluderea alimentelor grase (în special a prăjelilor), a alimentelor cu aditivi (E-uri), precum și a celor conservate.

Terapie după 40 de ani

Mai ales după 40 de ani, este bine să adoptați, dacă nu un regim lacto-vegetarian 100%, măcar unul foarte sărac în carne. Este bine să tăiați de pe listă și prăjelile, alcoolul, cafeaua. În schimb, consumați uleiuri presate la rece, semințe nepreparate termic de susan, de dovleac, de floarea-soarelui, precum și nuci. Aceste demersuri nu vă vor face nemuritori, dar, conform statisticilor, vă vor prelungi viața în medie cu 10 ani, vă vor ține departe de spitale, de medicamente contra colesterolului, hipertensiunii, trombozelor ori a ischemiei cardiace. La femei, un regim alimentar în care legumele și fructele crude reprezintă 60-70% din hrana zilnică întîrzie semnificativ momentul debutului menopauzei, făcîndu-l mult mai blînd. După instalarea menopauzei, același regim previne osteoporoza, prolapsul anumitor organe, apariția petelor senile pe piele.

Remediu pentru sistemul nervos

Trecerea de la regimul cu carne la cel vegetarian este, în sine, o cură de slăbire foarte eficientă. O persoană care la fiecare masă consumă cca 70% din hrană sub formă de crudități nu poate deveni obeză. Mai multe cercetări recente dau ca sigură alimentația vegetariană drept remediu de echilibrare emoțională. Persoanele depresive, anxioase, ori cu probleme comportamentale din sfera agresivității ar trebui să renunțe la consumul de carne și să mănînce anumite alimente-medicament, cum ar fi cerealele integrale, polenul de albine, mierea de albine, semințele de dovleac, frunzele de salată și de lăptucă, laptele de capră, merele (mai ales coaja lor), nucile. Mai ales în perioadele de stres psihic sau de intensă solicitare fizică, este bine să ne hrănim vegetarian. Aceasta, deoarece carnea și grăsimile saturate deprimă sistemul imunitar. În schimb, anumite alimente vegetale, cum ar fi uleiurile presate la rece din floarea-soarelui sau din măsline, usturoiul și ceapa verde, polenul și mierea, năutul, germenii de grîu, ajută la întărirea imunității.

Pentru bărbați și femei

Marea majoritate a produselor vegetale proaspete stopează procesele degenerative și le stimulează pe cele de regenerare. Grîul și secara integrală, sucul de orz verde, fragii, măslinele, nucile, semințele de floarea-soarelui, soia, năutul, țelina, pătrunjelul, ceapa, usturoiul țin departe bolile bătrîneții. Ele ajută și la menținerea pînă la vîrste înaintate a sănătății sistemului nervos. Atît bărbații, cît și femeile beneficiază de calitățile stimulatoare ale acestei forme de dietă asupra organelor reproducătoare. La bărbați, simpla renunțare la carne, alcool și prăjeli, corelată cu o intensificare a activităților în aer liber, duce în mai puțin de un an la creșterea numărului și a motilității spermatozoizilor. De asemenea, scade simțitor probabilitatea apariției impotenței premature. La femei, cruditățile reduc numărul de boli inflamatorii ale ovarelor și anexelor, ce produc sterilitate secundară, stimulează producția de ovule și măresc probabilitatea fecundării.

Alimente esențiale în vegetarianism

* Dacă v-ați decis pentru un mod de alimentație vegetarian, iată cîteva alimente care n-ar trebui să vă lipsească din alimentație:
- Tofu este o importantă sursă de proteine, zinc si fier. O jumătate de ceașcă de tofu oferă peste 100 mg de calciu, dar și 30% din necesarul zilnic de vitamina D. Tofu constituie un substitut eficient pentru carnea de pasăre și pește.
- Lintea, la fel ca fasolea boabe, constituie o sursă de proteine și fibre solubile.   Conține de două ori mai mult fier decît fasolea boabe și este foarte bogată în vitamine B.
- Fasolea boabe, cîte o ceașcă pe zi, conține o treime din necesarul zilnic de fier, zinc, calciu, proteine și fibre. Aceste fibre sînt solubile și ajută la menținerea unui colesterol scăzut.
- Nucile și alunele sînt o sursă de proteine, zinc și vitamina E. O jumătate de ceașcă de migdale asigură 175 mg de calciu pe zi. Studii recente au arătat că nucile și alunele nu îngrașă, cu toate că au foarte multe calorii. Ba mai mult, alunele americane ajută la slăbit.
- Cerealele asigură necesarul de vitamina B12, fier, calciu și fibre insolubile (care reduc riscul cancerului de colon și al altor tulburări digestive).
- Legumele verzi precum spanacul, broccoli, salata verde au un conținut mare de fier, vitamina A și calciu. Sînt și o sursă de antioxidanți care ajută la combaterea cancerului.
- Fructele de mare sînt bogate în minerale (fier, magneziu, calciu, iod, crom) și în vitaminele A, C, E și multe din complexul B.
- Fructele confiate (caise, stafide, prune, mango, ananas, smochine, cireșe) au un conținut ridicat de fier.

Tipuri de vegetarieni

1. Lacto-ovo-vegetarienii mănîncă ouă și produse lactate. Aceasta este cea mai întîlnită formă de vegetarianism în Europa și America.
2. Lacto-vegetarienii sînt mai frecvenți în India. Ei mănîncă produse lactate, dar refuză ouăle.
3. Ovo-vegetarienii acceptă ouăle, dar refuză produsele lactate. Aceasta este cea mai rară formă de vegetarianism.
4. Veganii (vegetarienii puri sau stricți) exclud toate formele de exploatare și cruzime față de animale pentru mîncare, haine sau pentru orice alt scop. Nu acceptă carnea, laptele (cu excepția laptelui matern pentru bebeluș), ouăle și toate ingredientele care derivă din aceste produse, lăsînd mierea la latitudinea conștiinței individuale.
5. Naturiștii mănîncă în general crudități, preparate la o temperatură mai mică de 37 de grade Celsius. 50-80% din alimente sînt crude.
6. Fructarienii sînt persoane care mănîncă numai fructe și vegetale clasificate ca fructe cum ar fi: avocado, nuci, semințe, vinete, zucchini și roșii.

Vegetarieni celebri

* Albert Einstein, Alec Baldwin, Angela Bassett, Annie Lennox, Belinda Carlisle, Benjamin Franklin, Billy Idol, Bob Dylan, Boy George, Brigitte Bardott, Bryan Adams, Charles Darwin, Chelsea Clinton, David Duchovny, Dustin Hoffman, George Bernard Shaw, George Harrison, H.G. Wells, Henry Ford, Jean Jacques Rousseau, Jerry Seinfeld, Joan Baez, Jude Law, Julie Christie, Larry Hagman, Lenny Kravitz, Lev Tolstoi, Leonardo da Vinci, Martina Navratilova, Nastassja Kinski, Ocean, Pamela Anderson, Paul McCartney, Peter Gabriel, Richard Gere, Isaac Newton, Sofia, regina Spaniei, Thomas Edison, Vanessa Williams, Vincent Van Gogh, Socrate, Platon, Shakespeare, Brad Pitt, Kim Basinger, Mark Twain.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la

Farmacia din piață


Salate care curăță ficatul

Sursă de sănătate


Oul, alimentul perfect




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ National


    Cum se schimbă, de astăzi, Legea privind organizarea judiciară


    19.07.2018
  • ➤ National


    Cum a colaborat Liviu Dragnea cu "statul paralel". Dovada, furnizată oficial chiar de Guvern


    19.07.2018
  • ➤ Local


    Nouă muncitori la negru pe un șantier din Zărnești


    19.07.2018
  • ➤ National


    Iohannis, atac la Coaliția PSD-ALDE, pe tema legilor Justiției


    19.07.2018
  • ➤ International


    Comisia Europeană dă România în judecată pentru neaplicarea legislației privind combaterea spălării banilor. Ce penalități riscă statul român


    19.07.2018
  • ➤ Local


    Guvernul decide concesiunea autostrăzii Comarnic - Brașov


    19.07.2018
  • ➤ National


    ANRE anunță creșterea prețului la gaze pentru consumatorii casnici


    19.07.2018
  • ➤ Prima pagina


    Știm cine sînt concurenții


    18 artiști din 15 țări vînează Cerbul de Aur


    19.07.2018
  • ➤ Eveniment


    Soluție pentru fluidizarea traficului și reducerea poluării


    Park&Ride în Bartolomeu, la Stadionul Municipal


    19.07.2018
  • ➤ Eveniment


    Traseu de biciclete din Steagu’ la Camera de Comerț


    19.07.2018
  • ➤ Eveniment


    Brașovul ar putea fi gazda Campionatului Mondial de Alergare pe 50 km


    19.07.2018
  • ➤ Eveniment


    „Alianța PSD - ALDE, inexistentă la nivel local“


    19.07.2018
  • ➤ Eveniment


    O seară regală


    Filmul documentar „Inima Reginei”, eveniment de suflet la Reduta


    19.07.2018
  • ➤ Eveniment


    Brașovul, în competiție pentru Capitala Tineretului din România


    19.07.2018
  • ➤ Actualitate


    Ediția a 29-a, la 11 noiembrie 2018


    Campioana olimpică Paula Ivan, ambasadoarea Crosului „15 Noiembrie“


    19.07.2018
  • ➤ Life


    O schimbare care i-a priit


    Corina și-a dat licența în Drept cu Victor Ponta


    19.07.2018
  • ➤ Life


    Cher va lansa un album cu piese ABBA reinterpretate


    19.07.2018
  • ➤ Life


    „Frumușelul” care apare în videoclipului Thaliei e român


    19.07.2018
  • ➤ Life


    Cliff Richard a cîștigat procesul intentat BBC


    19.07.2018
  • ➤ Cititori


    Monitorul Expres răspunde la „întrebarea cititorului“


    19.07.2018
  • ➤ Cititori


    SFAT EXPRES


    Secretele vinului


    19.07.2018
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    19.07.2018
  • ➤ Sport


    Bogdan Străuț (Poli Timișoara), decisiv în amicalul cu Olimpic Zărnești


    19.07.2018
  • ➤ Sport


    Răzvan Raț se retrage!


    19.07.2018
  • ➤ Sport


    Marius Avram, caz de targă în Europa League


    19.07.2018
  • ➤ Sport


    FRF a anunțat echipele care vor participa în noul sezon al Ligii a 2-a


    19.07.2018
  • ➤ Sport


    Liga3


    Situație detensionată la AS SR Brașov


    19.07.2018
  • ➤ Local


    Marcaje noi pe drumurile naþionale reparate


    18.07.2018
  • ➤ Local


    18 artiști din 15 țări vînează Cerbul de Aur


    18.07.2018
  • ➤ Local


    Omorît pe cîmp de cei care-i furau lucerna


    18.07.2018
  • ➤ Local


    Filmul documentar „Inima Reginei”, eveniment de suflet la Centrul Cultural Reduta


    18.07.2018
  • ➤ National


    Legea de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții, declarată neconstituțională


    18.07.2018
  • ➤ Life


    Românul care s-a luptat cu teroriștii la Londra, decorat de regina Elisabeta a II-a


    18.07.2018
  • ➤ National


    Legile Justiției și Codul de procedură penală, amînate încă o dată de CCR pînă în septembrie


    18.07.2018
  • ➤ Local


    O turistă poloneză a căzut într-o rîpă din Masivul Făgăraș


    18.07.2018
  • ➤ National


    A încercat să-și violeze nepoata în vîrstă de 7 ani


    18.07.2018
  • ➤ National


    Consilierii de probațiune din Brașov, în grevă generală


    18.07.2018
  • ➤ National


    Întîlnirea dintre președintele Iohannis și premierul Dăncilă s-a încheiat după 40 de minute


    18.07.2018
  • ➤ Sport


    AS SR Brașov. Sâmbătă, primul test al verii cu Oțelul / A revenit Sorin Strătilă


    18.07.2018
  • ➤ Local


    INSPECTORATUL DE POLIȚIE AL JUDETULUI BRAȘOV BIROUL DE ANALIZĂ ȘI PREVENIRE A CRIMINALITĂȚII


    VACANȚĂ ÎN SIGURANȚĂ! SFATURI PENTRU PĂRINȚI


    18.07.2018
  • ➤ Prima pagina


    CJ se pregătește de încă o licitație


    Remote Tower sau turn de control pentru aeroportul Brașov


    18.07.2018
  • ➤ Eveniment


    La Titularizare, doar 46,5% dintre candidații din Brașov au luat note peste 7


    18.07.2018
  • ➤ Eveniment


    Mesaje anti-PSD pe trotuarele orașului


    18.07.2018
  • ➤ Eveniment


    Amendă pentru practici înșelătoare la un magazin Lidl din Brașov


    18.07.2018
  • ➤ Eveniment


    Scene surprinse de paparazzii Cancan


    Marius Dunca, fițe de pesedist „sărac“


    18.07.2018
  • ➤ Eveniment


    Aleea de sub Tîmpa, fără mașini


    18.07.2018
  • ➤ Eveniment


    24 de ore fără apă în Șchei


    18.07.2018
  • ➤ Eveniment


    Piatră cubică între Modarom și magazinul Star


    18.07.2018
  • ➤ Actualitate


    Pentru sensurile duble din Șchei


    Poliția Rutieră a amendat Primăria Brașov


    18.07.2018
  • ➤ National


    Nu crede nimeni că Dragnea va ceda


    Executivul n-a adoptat Ordonanța lui Dragnea, dar joi e din nou ședință


    18.07.2018
  • Cele mai noi articole
    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 20.241 milisecunde, încărcat în milisecunde