Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres
Publicitate

Ești vegetarian. Ești sănătos?

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: » Camelia ONCIU, 17.04.2007
* Alimentația bazată pe legume și fructe nu este dăunătoare, cu condiția să fie echilibrată * Regimul vegetarian armonios ajută la prevenirea unor boli grave

Vegetarianismul a devenit o modă, mai ales în rîndul vedetelor. Din ce în ce mai mulți oameni îmbrățișează acest mod de viață, știind că o dietă vegetariană echilibrată și diversificată, fără carne, poate asigura necesarul de nutrienți de care are nevoie organismul. Numeroase dovezi științifice atestă faptul că un vegetarian poate să fie cu mult mai sănătos decît o persoană care consumă carne. Așadar, a fi vegetarian e calea spre o viață armonioasă, fără boli? Medicii nu sînt de acord cu această teorie, considerînd-o un extremism alimentar, însă cei care o practică susțin că și-au recăpătat vitalitatea. Adevărul e undeva la mijloc. Eliminarea cărnii din alimentație, cel puțin pentru o perioadă nu prea îndelungată, nu face rău nimănui. Mai ales acum, după excesele din perioada Paștelui, puteți încerca să deveniți vegetarian pentru cîteva zile.

800 de milioane de adepți

Prin vegetarianism înțelegem abstinența de la orice fel de carne. Termenul provine din cuvîntul latinesc „vegetus“ care înseamnă proaspăt, sănătos și activ. Așadar, a fi vegetarian înseamnă a urma o dietă compusă din mîncăruri pe bază de plante, suplimentată, în cazul lacto-vegetarienilor și ovo-lacto-vegetarienilor, cu produse lactate și/sau ouă. În 1847, participanții la primul miting al Societății Vegetariene din Anglia au ajuns la concluzia că un vegetarian este o persoană care refuză să consume orice fel de carne. În prezent, aproape 800 de milioane de persoane din întreaga lume sînt vegetariene, peste un milion sînt numai în România. Dar nu toate au adoptat forma extremă a vegetarianismului, adică numai legume și fructe. Există un mit al vegetarianismului, acela că ar fi catalizatorul longevității. Specialiștii îl dezaprobă. Dar întreaga lume medicală este de acord că alimentația bogată în lactate și legume, pentru o perioadă cît organismul să facă un repaos după mesele copioase, e benefică.

Riscurile unei alimentații extremiste

Există și argumente care nu susțin vegetarianismul ca mod de alimentație constant. Legumele și fructele sînt bogate în vitamine și minerale, însă sînt sărace în aminoacizii necesari metabolismului. Din acest punct de vedere, ovo-lacto-vegetarienii sînt cei mai protejați. Prelungirea dietei vegetariene induce și anumite riscuri. Copiii, bătrînii și femeile însărcinate sînt categoriile care riscă cel mai mult prin adoptarea unei diete vegetariene. La copii pot apărea tulburări de creștere, tulburări ale sistemului nervos, rahitism, anemie. Nici gravidele nu ar trebui să se joace cu asemenea experiențe alimentare. În timpul sarcinii este important ca femeia să se hrănească astfel încît să asigure toți nutrienții necesari dezvoltării fătului și menținerii propriei sănătăți. Ca să nu mai vorbim de diabetici, care au nevoie de carne zilnic. Dieteticienii recomandă un regim vegetarian numai obezilor și numai sub supravegherea strictă a medicului.

Se poate și fără carne

În România, acest regim este privit ca o bizarerie. Oamenii sînt obișnuiți cu ideea că numai produsele din carne conțin proteine și, tocmai de aceea, fără carne nu se poate trăi. Proteinele din carne nu sînt deloc indispensabile și, spre exemplu, cele din soia și anumite cereale le pot substitui cu succes și conțin, în plus, și o mulțime de substanțe naturale nutritive ce nu se găsesc în carne. Poate de aceea, nu este deloc întîmplător că multe boli, cum ar fi cancerul, guta și diabetul, sînt mai puțin frecvente în rîndul vegetarienilor. Iar cei care consumă zilnic preparate pe bază de carne suferă într-un procentaj mai mare de boli ale tractului digestiv și de boli cardio-vasculare în comparație cu cei care au un regim lacto-vegetarian.

Vegetarianism, dar nu cu alimente nocive

Trebuie să mai știm că vegetarianismul este un curent care a apărut pe la începutul secolului XX, cînd omenirea nu descoperise sau nu utiliza la scară largă zahărul rafinat, margarina, plantele modificate genetic, pesticidele și îngrășămintele chimice sau aditivii sintetici. Dar, astăzi, situația s-a schimbat radical, iar regimul vegetarian este departe de a fi o soluție pentru sănătate. Cei care nu mănîncă produse de origine animală, sînt nevoiți să consume alimente care fac mai mult rău decît bine: făina albă și derivatele sale, orezul decorticat, dulciurile, margarina. Acestea conțin hidrați de carbon care amenință pancreasul, crescînd riscul de diabet. Dar și de boli cardiovasculare și obezitate. Nu toți oamenii au un sistem digestiv apt să digere exclusiv alimente neprelucrate termic. De fapt, cei mai mulți dintre noi am avea mari probleme de asimilație și digestie și ne-am confrunta cu carențe de aminoacizi și minerale, dacă am trece brusc la o alimentație bazată exclusiv pe crudități.

Ce trebuie să mănînce un vegetarian?

Medicii recomandă regimul ovo-lacto-vegetarian ca fiind cel mai bun pe termen lung. Iată schema unui regim vegetarian echilibrat care este, de fapt ovo-lacto-vegetarian. Din dieta unui vegetarian nu trebuie să lipsească legumele și fructele crude, consumate ca atare sau sub formă de salate ori sucuri. Bineînțeles, nu cele de import, ci cît mai autohtone, din gospodăriile țărănești. Leguminoasele, adică soia, fasolea, lintea și năutul, trebuie să fie prezente în alimentația curentă, de cel puțin 3-4 ori pe săptămînă. Sînt foarte gustoase, țin de foame și completează așa-zisul gol lăsat de carne. Din ele, organismul își extrage majoritatea proteinelor, care trebuie însă completate cu lactate și ouă. Mai sînt indicate și oleaginoasele (nucile, alunele, arahidele, susanul, semințele de dovleac și de floarea-soarelui, măslinele), precum și uleiurile naturale extrase din ele.

Incidență scăzută a cancerului

Fibrele alimentare le găsim în cerealele integrale (grîu, orz, ovăz, secară), în pastele făinoase din făină integrală, în pîinea neagră, în tărîță, în varză, broccoli, salată verde. Ele joacă rolul de „mătur㓠a tubului digestiv, ajutînd la eliminarea reziduurilor toxice. Se recomandă consumarea lor o dată pe zi. Mai multe studii medicale au arătat fără dubiu, că un regim vegetarian scade incidența cancerului la jumătate. Cancerul este ținut la distanță de consumul zilnic al fibrelor alimentare, de consumul la fiecare masă al legumelor și fructelor crude, precum și de excluderea alimentelor grase (în special a prăjelilor), a alimentelor cu aditivi (E-uri), precum și a celor conservate.

Terapie după 40 de ani

Mai ales după 40 de ani, este bine să adoptați, dacă nu un regim lacto-vegetarian 100%, măcar unul foarte sărac în carne. Este bine să tăiați de pe listă și prăjelile, alcoolul, cafeaua. În schimb, consumați uleiuri presate la rece, semințe nepreparate termic de susan, de dovleac, de floarea-soarelui, precum și nuci. Aceste demersuri nu vă vor face nemuritori, dar, conform statisticilor, vă vor prelungi viața în medie cu 10 ani, vă vor ține departe de spitale, de medicamente contra colesterolului, hipertensiunii, trombozelor ori a ischemiei cardiace. La femei, un regim alimentar în care legumele și fructele crude reprezintă 60-70% din hrana zilnică întîrzie semnificativ momentul debutului menopauzei, făcîndu-l mult mai blînd. După instalarea menopauzei, același regim previne osteoporoza, prolapsul anumitor organe, apariția petelor senile pe piele.

Remediu pentru sistemul nervos

Trecerea de la regimul cu carne la cel vegetarian este, în sine, o cură de slăbire foarte eficientă. O persoană care la fiecare masă consumă cca 70% din hrană sub formă de crudități nu poate deveni obeză. Mai multe cercetări recente dau ca sigură alimentația vegetariană drept remediu de echilibrare emoțională. Persoanele depresive, anxioase, ori cu probleme comportamentale din sfera agresivității ar trebui să renunțe la consumul de carne și să mănînce anumite alimente-medicament, cum ar fi cerealele integrale, polenul de albine, mierea de albine, semințele de dovleac, frunzele de salată și de lăptucă, laptele de capră, merele (mai ales coaja lor), nucile. Mai ales în perioadele de stres psihic sau de intensă solicitare fizică, este bine să ne hrănim vegetarian. Aceasta, deoarece carnea și grăsimile saturate deprimă sistemul imunitar. În schimb, anumite alimente vegetale, cum ar fi uleiurile presate la rece din floarea-soarelui sau din măsline, usturoiul și ceapa verde, polenul și mierea, năutul, germenii de grîu, ajută la întărirea imunității.

Pentru bărbați și femei

Marea majoritate a produselor vegetale proaspete stopează procesele degenerative și le stimulează pe cele de regenerare. Grîul și secara integrală, sucul de orz verde, fragii, măslinele, nucile, semințele de floarea-soarelui, soia, năutul, țelina, pătrunjelul, ceapa, usturoiul țin departe bolile bătrîneții. Ele ajută și la menținerea pînă la vîrste înaintate a sănătății sistemului nervos. Atît bărbații, cît și femeile beneficiază de calitățile stimulatoare ale acestei forme de dietă asupra organelor reproducătoare. La bărbați, simpla renunțare la carne, alcool și prăjeli, corelată cu o intensificare a activităților în aer liber, duce în mai puțin de un an la creșterea numărului și a motilității spermatozoizilor. De asemenea, scade simțitor probabilitatea apariției impotenței premature. La femei, cruditățile reduc numărul de boli inflamatorii ale ovarelor și anexelor, ce produc sterilitate secundară, stimulează producția de ovule și măresc probabilitatea fecundării.

Alimente esențiale în vegetarianism

* Dacă v-ați decis pentru un mod de alimentație vegetarian, iată cîteva alimente care n-ar trebui să vă lipsească din alimentație:
- Tofu este o importantă sursă de proteine, zinc si fier. O jumătate de ceașcă de tofu oferă peste 100 mg de calciu, dar și 30% din necesarul zilnic de vitamina D. Tofu constituie un substitut eficient pentru carnea de pasăre și pește.
- Lintea, la fel ca fasolea boabe, constituie o sursă de proteine și fibre solubile.   Conține de două ori mai mult fier decît fasolea boabe și este foarte bogată în vitamine B.
- Fasolea boabe, cîte o ceașcă pe zi, conține o treime din necesarul zilnic de fier, zinc, calciu, proteine și fibre. Aceste fibre sînt solubile și ajută la menținerea unui colesterol scăzut.
- Nucile și alunele sînt o sursă de proteine, zinc și vitamina E. O jumătate de ceașcă de migdale asigură 175 mg de calciu pe zi. Studii recente au arătat că nucile și alunele nu îngrașă, cu toate că au foarte multe calorii. Ba mai mult, alunele americane ajută la slăbit.
- Cerealele asigură necesarul de vitamina B12, fier, calciu și fibre insolubile (care reduc riscul cancerului de colon și al altor tulburări digestive).
- Legumele verzi precum spanacul, broccoli, salata verde au un conținut mare de fier, vitamina A și calciu. Sînt și o sursă de antioxidanți care ajută la combaterea cancerului.
- Fructele de mare sînt bogate în minerale (fier, magneziu, calciu, iod, crom) și în vitaminele A, C, E și multe din complexul B.
- Fructele confiate (caise, stafide, prune, mango, ananas, smochine, cireșe) au un conținut ridicat de fier.

Tipuri de vegetarieni

1. Lacto-ovo-vegetarienii mănîncă ouă și produse lactate. Aceasta este cea mai întîlnită formă de vegetarianism în Europa și America.
2. Lacto-vegetarienii sînt mai frecvenți în India. Ei mănîncă produse lactate, dar refuză ouăle.
3. Ovo-vegetarienii acceptă ouăle, dar refuză produsele lactate. Aceasta este cea mai rară formă de vegetarianism.
4. Veganii (vegetarienii puri sau stricți) exclud toate formele de exploatare și cruzime față de animale pentru mîncare, haine sau pentru orice alt scop. Nu acceptă carnea, laptele (cu excepția laptelui matern pentru bebeluș), ouăle și toate ingredientele care derivă din aceste produse, lăsînd mierea la latitudinea conștiinței individuale.
5. Naturiștii mănîncă în general crudități, preparate la o temperatură mai mică de 37 de grade Celsius. 50-80% din alimente sînt crude.
6. Fructarienii sînt persoane care mănîncă numai fructe și vegetale clasificate ca fructe cum ar fi: avocado, nuci, semințe, vinete, zucchini și roșii.

Vegetarieni celebri

* Albert Einstein, Alec Baldwin, Angela Bassett, Annie Lennox, Belinda Carlisle, Benjamin Franklin, Billy Idol, Bob Dylan, Boy George, Brigitte Bardott, Bryan Adams, Charles Darwin, Chelsea Clinton, David Duchovny, Dustin Hoffman, George Bernard Shaw, George Harrison, H.G. Wells, Henry Ford, Jean Jacques Rousseau, Jerry Seinfeld, Joan Baez, Jude Law, Julie Christie, Larry Hagman, Lenny Kravitz, Lev Tolstoi, Leonardo da Vinci, Martina Navratilova, Nastassja Kinski, Ocean, Pamela Anderson, Paul McCartney, Peter Gabriel, Richard Gere, Isaac Newton, Sofia, regina Spaniei, Thomas Edison, Vanessa Williams, Vincent Van Gogh, Socrate, Platon, Shakespeare, Brad Pitt, Kim Basinger, Mark Twain.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la

Învățăm să alegem


Tipuri de pâine care nu îngrașă




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ Sport


    AFC Hărman, victorie la Tg. Secuiesc / Olimpic Zărnești, eșec usturător cu Știința Miroslava


    17.02.2019
  • ➤ Local


    DNA Brașov prezintă costurile supravegherii în dosarul retrocedărilor: 2,57 lei minutul de interceptare


    17.02.2019
  • ➤ Local


    Salvamontiștii din Poiana Brașov au salvat trei tineri


    17.02.2019
  • ➤ National


    Ecaterina Andronescu vrea să-i izoleze pe copiii cu probleme speciale


    17.02.2019
  • ➤ Sport


    Corona Brașov a fost eliminată din Cupa României de CSM București


    16.02.2019
  • ➤ Sport


    Simona Halep a pierdut finala de la Doha cu Elise Mertens


    16.02.2019
  • ➤ Sport


    ACS SR Brașov. Înfrângere cu Știința Miroslava


    16.02.2019
  • ➤ Local


    Accident cu doi răniți la ieșirea din Brașov


    16.02.2019
  • ➤ National


    Mircea Drăghici își retrage candidatura la funcția de ministru al Transporturilor


    16.02.2019
  • ➤ National


    Cererea lui Kovesi de recuzare a procurorului Adina Florea a fost respinsă


    15.02.2019
  • ➤ National


    OMV Petrom donează 10 milioane de euro pentru construcția primului spital de oncologie pediatrică din România.


    15.02.2019
  • ➤ Local


    Sute de brașoveni scandează:„Codruța, nu uita, Brașovu-i de partea ta!” și „Anticipate, nu se mai poate!”


    15.02.2019
  • ➤ Sport


    Fabulos! Simona Halep o învinge pe Elina Svitolina și va juca finala la Doha!


    15.02.2019
  • ➤ Sport


    Chindia lui Viorel Moldovan a câștigat la scor amicalul cu AFC Hărman


    15.02.2019
  • ➤ National


    Kovesi: Am recuzat procurorul de caz și procurorul șef de secție


    15.02.2019
  • ➤ National


    Bugetul a trecut de votul final în Parlament


    15.02.2019
  • ➤ Sport


    Guvernul Ungariei investește și la Odorheiu Secuiesc


    Brașoveanul Sandu Andrași, antrenor principal la Vasas Femina Odorheiu Secuiesc


    15.02.2019
  • ➤ National


    Kovesi, audiată de secția de anchetare a magistraților / Ea a fost întâmpinată cu flori de susținători:„Codruța, nu uita, noi suntem de partea ta”


    15.02.2019
  • ➤ Sport


    Zărneștenii sunt mulțumiți/ Zagonul sau Păpăuți


    FRF a decis: Brașov - Covasna, la barajul de promovare în Liga a 3-a


    15.02.2019
  • ➤ Life


    Trei piese de mobilier care îți vor ,,complimenta’’ canapeaua extensibilă de 2 locuri


    15.02.2019
  • ➤ Life


    De văzut într-o viață


    Cele mai frumoase grădini botanice din Europa


    15.02.2019
  • ➤ Life


    Pentru piele, păr sau dinți


    Șapte beneficii ale bicarbonatului de sodiu


    15.02.2019
  • ➤ Life


    Mit sau realitate?


    Alcoolul ne face mai frumoși?


    15.02.2019
  • ➤ Life


    Descoperire


    Albinele pot realiza operații matematice


    15.02.2019
  • ➤ Life


    Rapperul Cadet a murit la doar 28 de ani


    15.02.2019
  • ➤ Life


    Rihanna e sexi când spală cu mopul


    15.02.2019
  • ➤ Life


    Cel mai bun album solo


    Cardi B, prima femeie din istorie care câștigă un premiu Grammy pentru rap


    15.02.2019
  • ➤ Life


    Anamaria Prodan are telefon de 10.000 de euro


    15.02.2019
  • ➤ Life


    Pe plaja fierbinte


    Anda Adam și-a etalat bustul în Mexic


    15.02.2019
  • ➤ Life


    Povești adevărate


    Filme de dragoste inspirate din realitate


    15.02.2019
  • ➤ Prima pagina


    „Suntem oficial în dictatură“


    Miting de susținere a Codruței Kovesi, la Brașov


    15.02.2019
  • ➤ Eveniment


    Odată cu noile avize


    De luni, taxiul se scumpește la Brașov


    15.02.2019
  • ➤ Eveniment


    Butoanele de panică, folosite pentru glume proaste


    15.02.2019
  • ➤ Eveniment


    Creșă nouă în fosta școală de pe strada Aurel Vlaicu


    15.02.2019
  • ➤ Eveniment


    Trecerea Cetățuii în proprietatea municipiului așteaptă HG


    15.02.2019
  • ➤ Eveniment


    Ambasadorul Japoniei, în vizită la Brașov


    15.02.2019
  • ➤ Eveniment


    Licitațiile importante pentru Brașov vor fi lansate înainte de aprobarea bugetului


    15.02.2019
  • ➤ Actualitate


    Sentință în premieră pentru Tribunalul pentru Minori și Familie


    Închisoare pe viață pentru Florin Buliga, bărbatul care și-a ucis soția și cei doi copii


    15.02.2019
  • ➤ Actualitate


    Anul școlar 2019-2020, mai lung


    15.02.2019
  • ➤ Actualitate


    Amenajarea pârâului Bârsa, ignorată din nou de parlamentari


    15.02.2019
  • ➤ National


    Dictatura penalilor


    PSD a pornit un atac pervers la Kovesi


    15.02.2019
  • ➤ Week-end


    Unde ieșim


    Invitații de weekend


    15.02.2019
  • ➤ Life


    Să înțelegem mai bine lumea în care trăim


    Sanda Nicola, într-un nou proiect editorial la Europa FM


    15.02.2019
  • ➤ Life


    Mihail a dat lovitura în Italia


    15.02.2019
  • ➤ Life


    Dragoș Bucur revine la „Visuri la cheie“


    15.02.2019
  • ➤ Life


    Cât a dat Brigitte Sfăt pe operațiile estetice


    15.02.2019
  • ➤ Arta & Cultura & Media


    Cărturari brașoveni în lupta națională


    Alexandru Ciurcu - de la „apostolatul gazetăresc“ la amărăciunea unui exil odios (II)


    15.02.2019
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    15.02.2019
  • ➤ Sport


    Premier League se vede în România pentru încă trei ani!


    15.02.2019
  • ➤ Sport


    Ioan Mărginean a cedat nervos în direct la TV!


    15.02.2019
  • Cele mai noi articole
    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 18.540 milisecunde, încărcat în milisecunde