Autentificare
Ziarul care vorbește cu brașovenii
Portile istoriei Scoala Cerbul de Aur Diaspora
Casa mea Dialog Contabil Expres Gala Monitorul Expres
Index -> Monitorul Expres
Publicitate

Ești vegetarian. Ești sănătos?

×

Î
n
c
h
i
d
e

g
a
l
e
r
i
a

f
o
t
o
Publicitate
Dimensiune font:

Autor: » Camelia ONCIU, 17.04.2007
* Alimentația bazată pe legume și fructe nu este dăunătoare, cu condiția să fie echilibrată * Regimul vegetarian armonios ajută la prevenirea unor boli grave

Vegetarianismul a devenit o modă, mai ales în rîndul vedetelor. Din ce în ce mai mulți oameni îmbrățișează acest mod de viață, știind că o dietă vegetariană echilibrată și diversificată, fără carne, poate asigura necesarul de nutrienți de care are nevoie organismul. Numeroase dovezi științifice atestă faptul că un vegetarian poate să fie cu mult mai sănătos decît o persoană care consumă carne. Așadar, a fi vegetarian e calea spre o viață armonioasă, fără boli? Medicii nu sînt de acord cu această teorie, considerînd-o un extremism alimentar, însă cei care o practică susțin că și-au recăpătat vitalitatea. Adevărul e undeva la mijloc. Eliminarea cărnii din alimentație, cel puțin pentru o perioadă nu prea îndelungată, nu face rău nimănui. Mai ales acum, după excesele din perioada Paștelui, puteți încerca să deveniți vegetarian pentru cîteva zile.

800 de milioane de adepți

Prin vegetarianism înțelegem abstinența de la orice fel de carne. Termenul provine din cuvîntul latinesc „vegetus“ care înseamnă proaspăt, sănătos și activ. Așadar, a fi vegetarian înseamnă a urma o dietă compusă din mîncăruri pe bază de plante, suplimentată, în cazul lacto-vegetarienilor și ovo-lacto-vegetarienilor, cu produse lactate și/sau ouă. În 1847, participanții la primul miting al Societății Vegetariene din Anglia au ajuns la concluzia că un vegetarian este o persoană care refuză să consume orice fel de carne. În prezent, aproape 800 de milioane de persoane din întreaga lume sînt vegetariene, peste un milion sînt numai în România. Dar nu toate au adoptat forma extremă a vegetarianismului, adică numai legume și fructe. Există un mit al vegetarianismului, acela că ar fi catalizatorul longevității. Specialiștii îl dezaprobă. Dar întreaga lume medicală este de acord că alimentația bogată în lactate și legume, pentru o perioadă cît organismul să facă un repaos după mesele copioase, e benefică.

Riscurile unei alimentații extremiste

Există și argumente care nu susțin vegetarianismul ca mod de alimentație constant. Legumele și fructele sînt bogate în vitamine și minerale, însă sînt sărace în aminoacizii necesari metabolismului. Din acest punct de vedere, ovo-lacto-vegetarienii sînt cei mai protejați. Prelungirea dietei vegetariene induce și anumite riscuri. Copiii, bătrînii și femeile însărcinate sînt categoriile care riscă cel mai mult prin adoptarea unei diete vegetariene. La copii pot apărea tulburări de creștere, tulburări ale sistemului nervos, rahitism, anemie. Nici gravidele nu ar trebui să se joace cu asemenea experiențe alimentare. În timpul sarcinii este important ca femeia să se hrănească astfel încît să asigure toți nutrienții necesari dezvoltării fătului și menținerii propriei sănătăți. Ca să nu mai vorbim de diabetici, care au nevoie de carne zilnic. Dieteticienii recomandă un regim vegetarian numai obezilor și numai sub supravegherea strictă a medicului.

Se poate și fără carne

În România, acest regim este privit ca o bizarerie. Oamenii sînt obișnuiți cu ideea că numai produsele din carne conțin proteine și, tocmai de aceea, fără carne nu se poate trăi. Proteinele din carne nu sînt deloc indispensabile și, spre exemplu, cele din soia și anumite cereale le pot substitui cu succes și conțin, în plus, și o mulțime de substanțe naturale nutritive ce nu se găsesc în carne. Poate de aceea, nu este deloc întîmplător că multe boli, cum ar fi cancerul, guta și diabetul, sînt mai puțin frecvente în rîndul vegetarienilor. Iar cei care consumă zilnic preparate pe bază de carne suferă într-un procentaj mai mare de boli ale tractului digestiv și de boli cardio-vasculare în comparație cu cei care au un regim lacto-vegetarian.

Vegetarianism, dar nu cu alimente nocive

Trebuie să mai știm că vegetarianismul este un curent care a apărut pe la începutul secolului XX, cînd omenirea nu descoperise sau nu utiliza la scară largă zahărul rafinat, margarina, plantele modificate genetic, pesticidele și îngrășămintele chimice sau aditivii sintetici. Dar, astăzi, situația s-a schimbat radical, iar regimul vegetarian este departe de a fi o soluție pentru sănătate. Cei care nu mănîncă produse de origine animală, sînt nevoiți să consume alimente care fac mai mult rău decît bine: făina albă și derivatele sale, orezul decorticat, dulciurile, margarina. Acestea conțin hidrați de carbon care amenință pancreasul, crescînd riscul de diabet. Dar și de boli cardiovasculare și obezitate. Nu toți oamenii au un sistem digestiv apt să digere exclusiv alimente neprelucrate termic. De fapt, cei mai mulți dintre noi am avea mari probleme de asimilație și digestie și ne-am confrunta cu carențe de aminoacizi și minerale, dacă am trece brusc la o alimentație bazată exclusiv pe crudități.

Ce trebuie să mănînce un vegetarian?

Medicii recomandă regimul ovo-lacto-vegetarian ca fiind cel mai bun pe termen lung. Iată schema unui regim vegetarian echilibrat care este, de fapt ovo-lacto-vegetarian. Din dieta unui vegetarian nu trebuie să lipsească legumele și fructele crude, consumate ca atare sau sub formă de salate ori sucuri. Bineînțeles, nu cele de import, ci cît mai autohtone, din gospodăriile țărănești. Leguminoasele, adică soia, fasolea, lintea și năutul, trebuie să fie prezente în alimentația curentă, de cel puțin 3-4 ori pe săptămînă. Sînt foarte gustoase, țin de foame și completează așa-zisul gol lăsat de carne. Din ele, organismul își extrage majoritatea proteinelor, care trebuie însă completate cu lactate și ouă. Mai sînt indicate și oleaginoasele (nucile, alunele, arahidele, susanul, semințele de dovleac și de floarea-soarelui, măslinele), precum și uleiurile naturale extrase din ele.

Incidență scăzută a cancerului

Fibrele alimentare le găsim în cerealele integrale (grîu, orz, ovăz, secară), în pastele făinoase din făină integrală, în pîinea neagră, în tărîță, în varză, broccoli, salată verde. Ele joacă rolul de „mătur㓠a tubului digestiv, ajutînd la eliminarea reziduurilor toxice. Se recomandă consumarea lor o dată pe zi. Mai multe studii medicale au arătat fără dubiu, că un regim vegetarian scade incidența cancerului la jumătate. Cancerul este ținut la distanță de consumul zilnic al fibrelor alimentare, de consumul la fiecare masă al legumelor și fructelor crude, precum și de excluderea alimentelor grase (în special a prăjelilor), a alimentelor cu aditivi (E-uri), precum și a celor conservate.

Terapie după 40 de ani

Mai ales după 40 de ani, este bine să adoptați, dacă nu un regim lacto-vegetarian 100%, măcar unul foarte sărac în carne. Este bine să tăiați de pe listă și prăjelile, alcoolul, cafeaua. În schimb, consumați uleiuri presate la rece, semințe nepreparate termic de susan, de dovleac, de floarea-soarelui, precum și nuci. Aceste demersuri nu vă vor face nemuritori, dar, conform statisticilor, vă vor prelungi viața în medie cu 10 ani, vă vor ține departe de spitale, de medicamente contra colesterolului, hipertensiunii, trombozelor ori a ischemiei cardiace. La femei, un regim alimentar în care legumele și fructele crude reprezintă 60-70% din hrana zilnică întîrzie semnificativ momentul debutului menopauzei, făcîndu-l mult mai blînd. După instalarea menopauzei, același regim previne osteoporoza, prolapsul anumitor organe, apariția petelor senile pe piele.

Remediu pentru sistemul nervos

Trecerea de la regimul cu carne la cel vegetarian este, în sine, o cură de slăbire foarte eficientă. O persoană care la fiecare masă consumă cca 70% din hrană sub formă de crudități nu poate deveni obeză. Mai multe cercetări recente dau ca sigură alimentația vegetariană drept remediu de echilibrare emoțională. Persoanele depresive, anxioase, ori cu probleme comportamentale din sfera agresivității ar trebui să renunțe la consumul de carne și să mănînce anumite alimente-medicament, cum ar fi cerealele integrale, polenul de albine, mierea de albine, semințele de dovleac, frunzele de salată și de lăptucă, laptele de capră, merele (mai ales coaja lor), nucile. Mai ales în perioadele de stres psihic sau de intensă solicitare fizică, este bine să ne hrănim vegetarian. Aceasta, deoarece carnea și grăsimile saturate deprimă sistemul imunitar. În schimb, anumite alimente vegetale, cum ar fi uleiurile presate la rece din floarea-soarelui sau din măsline, usturoiul și ceapa verde, polenul și mierea, năutul, germenii de grîu, ajută la întărirea imunității.

Pentru bărbați și femei

Marea majoritate a produselor vegetale proaspete stopează procesele degenerative și le stimulează pe cele de regenerare. Grîul și secara integrală, sucul de orz verde, fragii, măslinele, nucile, semințele de floarea-soarelui, soia, năutul, țelina, pătrunjelul, ceapa, usturoiul țin departe bolile bătrîneții. Ele ajută și la menținerea pînă la vîrste înaintate a sănătății sistemului nervos. Atît bărbații, cît și femeile beneficiază de calitățile stimulatoare ale acestei forme de dietă asupra organelor reproducătoare. La bărbați, simpla renunțare la carne, alcool și prăjeli, corelată cu o intensificare a activităților în aer liber, duce în mai puțin de un an la creșterea numărului și a motilității spermatozoizilor. De asemenea, scade simțitor probabilitatea apariției impotenței premature. La femei, cruditățile reduc numărul de boli inflamatorii ale ovarelor și anexelor, ce produc sterilitate secundară, stimulează producția de ovule și măresc probabilitatea fecundării.

Alimente esențiale în vegetarianism

* Dacă v-ați decis pentru un mod de alimentație vegetarian, iată cîteva alimente care n-ar trebui să vă lipsească din alimentație:
- Tofu este o importantă sursă de proteine, zinc si fier. O jumătate de ceașcă de tofu oferă peste 100 mg de calciu, dar și 30% din necesarul zilnic de vitamina D. Tofu constituie un substitut eficient pentru carnea de pasăre și pește.
- Lintea, la fel ca fasolea boabe, constituie o sursă de proteine și fibre solubile.   Conține de două ori mai mult fier decît fasolea boabe și este foarte bogată în vitamine B.
- Fasolea boabe, cîte o ceașcă pe zi, conține o treime din necesarul zilnic de fier, zinc, calciu, proteine și fibre. Aceste fibre sînt solubile și ajută la menținerea unui colesterol scăzut.
- Nucile și alunele sînt o sursă de proteine, zinc și vitamina E. O jumătate de ceașcă de migdale asigură 175 mg de calciu pe zi. Studii recente au arătat că nucile și alunele nu îngrașă, cu toate că au foarte multe calorii. Ba mai mult, alunele americane ajută la slăbit.
- Cerealele asigură necesarul de vitamina B12, fier, calciu și fibre insolubile (care reduc riscul cancerului de colon și al altor tulburări digestive).
- Legumele verzi precum spanacul, broccoli, salata verde au un conținut mare de fier, vitamina A și calciu. Sînt și o sursă de antioxidanți care ajută la combaterea cancerului.
- Fructele de mare sînt bogate în minerale (fier, magneziu, calciu, iod, crom) și în vitaminele A, C, E și multe din complexul B.
- Fructele confiate (caise, stafide, prune, mango, ananas, smochine, cireșe) au un conținut ridicat de fier.

Tipuri de vegetarieni

1. Lacto-ovo-vegetarienii mănîncă ouă și produse lactate. Aceasta este cea mai întîlnită formă de vegetarianism în Europa și America.
2. Lacto-vegetarienii sînt mai frecvenți în India. Ei mănîncă produse lactate, dar refuză ouăle.
3. Ovo-vegetarienii acceptă ouăle, dar refuză produsele lactate. Aceasta este cea mai rară formă de vegetarianism.
4. Veganii (vegetarienii puri sau stricți) exclud toate formele de exploatare și cruzime față de animale pentru mîncare, haine sau pentru orice alt scop. Nu acceptă carnea, laptele (cu excepția laptelui matern pentru bebeluș), ouăle și toate ingredientele care derivă din aceste produse, lăsînd mierea la latitudinea conștiinței individuale.
5. Naturiștii mănîncă în general crudități, preparate la o temperatură mai mică de 37 de grade Celsius. 50-80% din alimente sînt crude.
6. Fructarienii sînt persoane care mănîncă numai fructe și vegetale clasificate ca fructe cum ar fi: avocado, nuci, semințe, vinete, zucchini și roșii.

Vegetarieni celebri

* Albert Einstein, Alec Baldwin, Angela Bassett, Annie Lennox, Belinda Carlisle, Benjamin Franklin, Billy Idol, Bob Dylan, Boy George, Brigitte Bardott, Bryan Adams, Charles Darwin, Chelsea Clinton, David Duchovny, Dustin Hoffman, George Bernard Shaw, George Harrison, H.G. Wells, Henry Ford, Jean Jacques Rousseau, Jerry Seinfeld, Joan Baez, Jude Law, Julie Christie, Larry Hagman, Lenny Kravitz, Lev Tolstoi, Leonardo da Vinci, Martina Navratilova, Nastassja Kinski, Ocean, Pamela Anderson, Paul McCartney, Peter Gabriel, Richard Gere, Isaac Newton, Sofia, regina Spaniei, Thomas Edison, Vanessa Williams, Vincent Van Gogh, Socrate, Platon, Shakespeare, Brad Pitt, Kim Basinger, Mark Twain.
Distribuie pe Facebook acest articol
pentru a putea fi citit și de prietenii tăi!
Comentarii:



Articole la

Farmacia din cămară


Leacurile toamnei




Spatiu publicitar



Minim 100.000 afisari lunar.


Pentru detalii contactati telefonic
departamentul marketing al
Monitorul Expres la
0731.018.277 sau 0268.543.316.
Cumpără aici ziarul complet în format PDF
Ultimele stiri
  • ➤ National


    Două accidente grave la Brașov: două persoane în stare gravă și doi morți


    22.09.2018
  • ➤ National


    Fostul judecător CCR Toni Greblă va fi noul secretar general al Guvernului


    22.09.2018
  • ➤ National


    Vine frigul


    22.09.2018
  • ➤ National


    Prima solicitare de anulare a protocoalelor secrete, respinsă în justiție


    22.09.2018
  • ➤ Arta & Cultura & Media


    Sabina Fati va conduce redacția Radio Europa Liberă din România


    22.09.2018
  • ➤ National


    Financial Times: ”Sforarul” României supraviețuiește rebeliunii din partid / ”Este un război între bande”


    22.09.2018
  • ➤ Sport


    Liga 4 Brașov.  Inter a dat 12 goluri la Voila! Precizia Sacele a câștigat derbiul cu ACS Steagu Roșu


    22.09.2018
  • ➤ National


    Dragnea a negociat la sînge și a cîștigat bătălia cu contestatarii


    21.09.2018
  • ➤ National


    Șefii Jandarmeriei, puși sub acuzare în dosarul violențelor din 10 august


    21.09.2018
  • ➤ Sport


    Liga 3, etapa a 5-a


    C3/ ACS SR Brașov, victorie mare la Alexandria/ Botia, decisiv


    21.09.2018
  • ➤ National


    Dăncilă a spus în CEx că nu demisionează


    21.09.2018
  • ➤ Life


    Un val de ger arctic lovește Europa săptămîna viitoare și anunță sfîrșitul verii și în România


    21.09.2018
  • ➤ Local


    Spitalul de Pneumoftiziologie a inaugurat un Compartiment de îngrijiri paliative


    21.09.2018
  • ➤ National


    Șefii Jandarmeriei au fost chemați vineri la Parchetul general în calitate de suspecți după reprimarea violentă a mitingului din 10 august


    21.09.2018
  • ➤ National


    Firea, înaintea CEx: Cred că se va propune excluderea mea. Se urmărește să fie dați afară din Guvern Paul Stănescu și Tudorel Toader, pentru că îl incomodează pe Dragnea


    21.09.2018
  • ➤ Life


    Top opt


    Cele mai frumoase catedrale din Europa


    21.09.2018
  • ➤ Life


    Trend alert


    Ce nuanțe purtăm pe unghii în toamna/ iarna anului 2018-2019


    21.09.2018
  • ➤ Life


    Fără să dai greș


    Cum să înlocuiești ingredientele lipsă pentru prăjitură


    21.09.2018
  • ➤ Life


    Ne fac viața mai frumoasă


    Cinci alegeri de rase prietenoase de cîini


    21.09.2018
  • ➤ Life


    Ariana Grande își plînge iubitul mort


    21.09.2018
  • ➤ Life


    Justin Bieber s-a căsătorit în secret cu fiica lui Stephen Baldwin


    21.09.2018
  • ➤ Life


    Puțin în farfurie, plimbări și sex


    Dieta care a subțiat-o pe Mariah Carey


    21.09.2018
  • ➤ Life


    Actrița Cynthia Nixon a pierdut alegerile


    21.09.2018
  • ➤ Local


    Te afli in cautarea cadoului perfect? Alege Kalamos.ro si vei descoperi cele mai inedite cadouri pe care sa le oferi in dar


    21.09.2018
  • ➤ Life


    Scînteia care a aprins pasiunea


    Cher a vorbit în premieră despre aventura cu Tom Cruise


    21.09.2018
  • ➤ Life


    Andreea Bănică nu se teme să fie o mămică sexy


    21.09.2018
  • ➤ Life


    Adela Popescu și Andreea Ibacka fac concurs de burtici


    21.09.2018
  • ➤ Life


    O poveste tristă


    Angela Similea a pierdut tot


    21.09.2018
  • ➤ Prima pagina


    La două luni de la inundații, nu au primit nicio despăgubire


    Protest cu scandal la AJPIS Brașov


    21.09.2018
  • ➤ Eveniment


    Un hobby periculos


    Plantație de cannabis în casa de vacanță


    21.09.2018
  • ➤ Eveniment


    Mesaje pro-referendum pe autobuzele RATBV


    21.09.2018
  • ➤ Eveniment


    În curtea Spitalului Județean se pregătesc demolările


    21.09.2018
  • ➤ Eveniment


    Compania Apa extinde rețelele spre zona viitorului spital al Brașovului


    21.09.2018
  • ➤ Eveniment


    Spațiu de recreere și sport „La Iepure“, în Răcădău


    21.09.2018
  • ➤ Actualitate


    Eveniment unic în țară


    Galeria terapiilor pentru copiii cu nevoi speciale


    21.09.2018
  • ➤ Actualitate


    Începe construirea podului din Comăna


    21.09.2018
  • ➤ Actualitate


    Studiu de trafic pentru cumpărarea a 35 de troleibuze și autobuze hibrid


    21.09.2018
  • ➤ Actualitate


    Un pacient de la „Mîrzescu“ s-a aruncat de la etajul I al spitalului


    21.09.2018
  • ➤ Actualitate


    Accident în lanț la Perșani cu patru mașini implicate


    21.09.2018
  • ➤ Actualitate


    Copilă de 12 ani rănită în accident, pe Barițiu


    21.09.2018
  • ➤ Week-end


    Unde ieșim


    Invitații de weekend


    21.09.2018
  • ➤ Life


    Vești din Costa Rica


    Elena Udrea a născut o fetiță perfect sănătoasă


    21.09.2018
  • ➤ Life


    Actorul Ashton Kutcher a lovit cu mașina un tînăr


    21.09.2018
  • ➤ Life


    Cîte filme a tradus Irina Margareta Nistor pînă acum


    21.09.2018
  • ➤ Life


    Ed Sheeran vine în România


    21.09.2018
  • ➤ Arta & Cultura & Media


    2018 Anul comemorativ al făuritorilor Marii Uniri


    Vasile Saftu, în fruntea noilor autorități românești la Brașov, 1918 (II)


    21.09.2018
  • ➤ Sport


    SPORT FLASH


    21.09.2018
  • ➤ Sport


    Corona a făcut spectacol în meciul cu CSM Galați


    21.09.2018
  • ➤ Sport


    Sărituri cu schiurile


    Grand Prix-ul de la Rîșnov, premieră în România


    21.09.2018
  • ➤ Sport


    C5. AFC Hărman, misiune dificilă pe terenul liderului/ Cetate Rîșnov joacă la Tîrgu Mureș


    21.09.2018
  • Cele mai noi articole
    Prima pagină | Site Map | Contact | Despre noi | Mobil
    (Și) acest site folosește cookie-uri proprii și ale terților. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
    Siteuri partenere:
    AnunturiExpres.ro TipoMagazin.ro Porțile istoriei
    | | |
    © Marius Mihuțoiu pentru Monitorul Expres | Powered by Yky CSM | executat în 12.622 milisecunde, încărcat în milisecunde